FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 3. 2024 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty Jeden příspěvek | Celý strom
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty   2. 9. 2011 / 17:55
Rychlokvaška
Oním konkrétním případem je:
Approach to Stall and Stall Recovery

Všichni asi známe onu klasickou trojkombinaci pro řešení pádu v malém letadle:
0. Rozpoznat stall (buffeting, malé síly v řízení nebo jeho neefektivita, snížení aerodynamického hluku, malé otáčky motoru, klesání, kočičák, ...)
1. Snížit úhel náběhu (aneb Stall je vždy funkcí úhlu náběhu, při jakékoliv rychlosti) - POTLAČIT
2. Zvýšit rychlost - srovnat náklon, přidat plynule výkon na maximum (případně s příslušnou kompenzací gyroskopického efektu směrovkou)
3. Vrátit se plynule do letu straight and level - srovnat klonění křidýlky, srovnat klesání a vrátit se do původní výšky, upravit výkon a vytrimovat

A byť i u velkého Boeingu se to kupodivu řeší podobně (i když to tak donedávna nebylo a kroky 2. a 1. byly prohozené s důrazem na minimum altitude loss), tak zdůrazňuju, že JEN podobně, nikoliv stejně - odlišností, poměrně zásadních, je totiž celá řada. Je totiž velký rozdíl mezi pádem při vzletu, při přistání v přistávací konfiguraci, nebo při letu v hladině...

Jak je to tedy u velkých letadel?

0. K rozpoznání stallu vám dost často musí stačit stall warning, který je navíc např. u Airbusu jen syntetický a bohužel ne vždy funkční - ani se nesnaží simulovat buffeting jako v případě stick shakeru a navíc je závislý na funkčnosti rychloměrů. A/nebo pohled na přístroje - nezvyklá poloha, vysoká negativní vertical speed, apod. V závislosti na konfiguraci a konstrukci nemusí být vůbec přítomný skutečný buffeting díky turbulentnímu proudění zasahujícímu výškovku, o dalších výše zmíněných efektech ani nemluvě. Síly v řízení závisí od typu (jsou vkládány uměle a u Airbusu navíc nejsou žádné díky FBW). A křidélka? Ty můžou být klidně zcela ovladatelná, díky konstrukčním předpisům pro velké dopravní stroje (stall povinně nejprve u kořene křídla). Se zkušenostmi pouze z malých letadel se vám tak klidně může stát, někde v mraku v turbulencích v noci....že ani nepoznáte, že letadlo padá...

1. Snížit úhel náběhu
1a. Vypnout autopilota a autothrust - zdá se jako drobnost, navíc AP se u většiny moderních letadel odpojí sám při zásahu do řízení. Ale zapomenout na autothrust je někdy více než snadné....
1b. Zatímco u malých letadel stačí víceméně povolit síly v řízení a pustit ho do neutrálu (pokud nemáte pochopitelně vytrimováno do stallu, což se alespoň u nás nikdy neučilo), u velkých je ono potlačení mnohem dramatičtější záležitost. Zejména u plně vyvinutého stallu (jaký zažili např. piloti Air France nad Atlantikem) je někdy nejen nutné potlačit až na doraz, ale taky důrazně vytrimovat na čumák - protože výškovka samotná nemá dostatek autority bez přestavění stabilizátoru. Ne ale zase moc - výsledné nastavení může způsobit velké strukturální násobky a/nebo kompletní loss of control. O to víc je to markantní u Airbusu, který trimuje sám a tak příslušný pitch up trim ani nemusí být zřejmý (a z plného pitch up na pitch down to trvá pěkně dlouho). U dramatičtějších stallů je někdy dokonce nutné položit éro na křídlo pomocí křidélek nebo pokud to nestačí i směrovky a dostat tak čumák pod horizont za každou cenu...Koho z pilotů malých letadel by třeba konkrétně tohle napadlo? Taky platí, že jinak markantní potlačení je potřeba v malých výškách a jiné v hladině....kde zase hrozí další sekundární jevy spojené s vysokým mach číslem. Suma sumárum - velké množství zásadních, ale přitom "tak akorát" zásahů do řízení založených vpodstatě jen na tom, co ukazují přístroje...

2. Zvýšit rychlost
Zatímco u malých letadel se většinou doporučuje plynule přidat výkon na maximum - ostatně slipstream od vrtule má velmi pozitivní vliv na obtékání - u velkých letadel to tak rozhodně neplatí. Přidat výkon na maximum je někdy velmi dobrým receptem pro tzv. sekundární stall, někdy s mnohem horšími následky. Proč to tak je? Motory umístěné pod křídly mají díky působišti tahu mimo těžiště letadla ten efekt, že okamžitě způsobí klopení letadla na ocas - a jak už bylo vidět výše, zvednout čumák ještě více nad horizont je přesný opak toho, co pilot potřebuje. Ono klopení je hodně dramatické a kdo ho nezažil např. při trošku divočejším goaroundu (kde jsou výkony většinou velmi vzdálené těm maximálním), těžko má představu. Incidentů s dopravními letadly, kde došlo v podobné situaci téměř k pádu nebo dokonce k pádu je celá řada. Takový nepatrný stall se může díky podobné situaci velmi rychle vyvinout v sekundární plně vyvinutý stall během několika sekund a ani rychlé potlačení nemusí díky poloze stabilizátoru stačit.
Pak tu máme ještě další dvě libůstky spojené s velkými stroji:
- Druhý režim letu, který je velmi markantní v dané situaci a pro zvýšení rychlosti je nutné mnohem větší množství energie - buď klesáním (kontraproduktivní v malé výšce), nebo vyššího výkonu motorů (zase problém z výše uvedeného důvodu vektoru tahu od proudových motorů pod křídly)
- Stall při vzletové konfiguraci - kdy může být nutné pro snížení efektu klopení na ocas snížit výkon....což pochopitelně není ideální představa v malé výšce...

3. Vrátit se plynule do letu straight and level
Záležitost, která může být u velkých letadel nesrovnatelně dramatičtější, díky velké ztrátě výšky, okolnímu provozu, možnému poškození draku letadla, hrozbě sekundárního stallu při příliš rychlém recovery, apod. Velmi důležitou záležitostí je rovněž používání směrovky. Zatímco u malých letadel je tak nějak nedílnou součástí jak nácviku stallu, tak jeho vybírání (efekty od vrtule, zamezení klonění, apod), u velkých letadel visí nad směrovkou jeden velký otazník a to jsou strukturální limity. Byť existují různé ochranné systémy - nejsou součástí všech letadel, nemusí být vždy funkční, nebo fungovat správně, apod. O tom jak to může dopadnout když se "do toho šlápne" se před lety přesvědčili piloti a cestující onoho osudného letu nad New Yorkem nedlouho po 9/11.

Může to všechno vypadat jako banality, většina si asi řekne - stačí vědět do čeho sedám a podle toho se chovat. Jenže zažité návyky jsou sviňa, když jsou aplikované v nesprávné situaci. O to horší, o co víc je má člověk zažité, byť správně. A ruku na srdce, kdo ještě nikdy nesedl do jinýho éra a neudělal automaticky, omylem, bez přemýšlení nějakou věc, která platí jen pro předchozí typ? Já osobně mám takových osobních historek víc než dost...

Tak asi tak
 1x  
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - SONP Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:01
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - tonde Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:09
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Kendy Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:18
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - pawlick Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:18
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Premek Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:29
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:34
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - SONP Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:35
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Kachna Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 17:46
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 20:48
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 18:12
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 18:40
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 18:47
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 18:50
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 18:53
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 19:00
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 19:03
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Balooo Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:38
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Atarian Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 13:29
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:38
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Balooo Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:39
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:40
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:51
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - SONP Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 13:27
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 15:05
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 16:45
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 17:46
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:04
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:06
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:08
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 17:55
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:06
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:27
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 10:12
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 10:54
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Mike2811 Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 12:47
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 13:29
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Premek Zobrazit celý strom04. 09. 11 v 10:04
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 16:24
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Gunterr Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 16:45
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 16:58
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:25
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Balooo Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 17:26
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Priskac Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:39
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Balooo Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:50
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:57
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 20:47
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Luděk Ch. Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 08:49
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Kachna Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 12:19
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Luděk Ch. Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 12:51
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ