FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 20. 4. 2024 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Pozar B787 na LHR Jeden příspěvek | Celý strom
Pozar B787 na LHR   12. 7. 2013 / 19:26
Cirrus/Pindra
Proc mam pocit, ze to maj ty novy baterie spocitany...
http://www.denik.cz/ze_sveta/pozar-v-letadle-zastavil-provoz-na-londynskem-letisti-heathrow-20130712.html
 

Pozar B787 na LHR   12. 7. 2013 / 19:53
skyfly
to je v p*deli , kvoli 787 som si kupil letenky u LOTu a oni to zase urcite uzemnia , takze poletime 767mou
 

Pozar B787 na LHR   12. 7. 2013 / 20:07
Pan Letadlo   
Neplaš, vždyť se ještě neví, proč to hořelo. Taky podle fotek jsou stopy po požáru nad "crew rest cabin", baterie jsou pokud vím trochu jinde...
 

Pozar B787 na LHR   12. 7. 2013 / 19:57
Johnny pilot   
Nějaké fotky z ITV news
27270 B / 600 x 338 / image_update_505c892889b3137a_1373647342_9j-4aaqsk.jpeg
18906 B / 600 x 338 / image_update_be7c9d38a6fa9b5c_1373647346_9j-4aaqsk.jpeg
20396 B / 600 x 338 / image_update_dd067201aec2e8da_1373646930_9j-4aaqsk.jpeg
 

Pozar B787 na LHR   12. 7. 2013 / 23:22
lotarev
no to som zvedavy aky dlhy bude tento strom...........
 

Pozar B787 na LHR   12. 7. 2013 / 20:00
mirda   
Nu doufám,že se chlapci od QW vytáhnou a hořící baterie přidají do případného menu náhodných poruch
 

Pozar B787 na LHR   13. 7. 2013 / 01:50
Praktik
teda to éro má sakra pech,přitom myslím že bylo kupa času najít vše co může dělat zle. Hraje to do karet Áčkům.....
 

Pozar B787 na LHR   13. 7. 2013 / 08:29
Mike76
Tohle mne zaráží... Nepřišli jsme sice na to ale dáme tam kus plechu navíc.

Boeing sice nepřišel na to, co sérii poruch lithium-iontových baterií způsobilo, ale tvrdí, že díky jejich lepší ochraně už nehrozí nebezpečí jejich vznícení. "I když se nikdy nedozvíme příčinu problémů, díky obalu (baterie) bude letadlo bezpečné, vyloučí se riziko vzplanutí a přebytečné teplo se odvede mimo letadlo," řekl v dubnu šéfinženýr Boeingu Michael Sinnett.
 

Pozar B787 na LHR   13. 7. 2013 / 11:36
Luděk Ch.
Super, hned bych se cítil v 787 uprostřed atlantiku bezpečně Vzorová ukázka, jak by se měly řešit problémy v letectví. Zamést pod koberec nebo přesněji zabalit do silnějšího plechu Nejde mi do hlavy, proč za každou cenu trvají na těch Li-ion bateriích a nepředělají to preventivně raději na osvědčenou klasiku, tuším stříbro-zinkové nebo co je běžně v letadlech. I za cenu, že by se prázdná hmotnost letadla třeba o 50kg zvedla.
 

Pozar B787 na LHR   16. 7. 2013 / 17:19
Fabo™   
Se obavam ze to asi nebude jen 50kg, jinak by to uz udelali. A taky mozna jeste bude problem s mistem...
 

Pozar B787 na LHR   16. 7. 2013 / 20:46
Kachna   
Luďku, nechci se dotknout tvého ega, ale vyšší lokální zatížení 50kg + násobky u kompozitu je docela neřešitelný problém, který by znamenal předělat velkou část uhlíkové, monolitické konstrukce, což je nadlidský úkol.
 

Pozar B787 na LHR   16. 7. 2013 / 22:16
Rychlokvaška
Tak 50kg rozhodně nebude hrát roli jinou, než drobně zvýšenou spotřebu paliva. První produkční modely a to co je pak odladěné následující roky ve výrobě se u airlinerů liší i o stovky kg...
 

Pozar B787 na LHR   16. 7. 2013 / 23:23
Luděk Ch.
Taky se nechci dotknout tvého ega, ale nechápu, jak může takovou s prominutím kokotinu napsat člověk, který je snad letecký mechanik či co...

Nemám k tomu víc co dodat, ale nikdy nechci letět v letadle, na kterém bys pracoval.
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 08:49
Lowmick   
To je stejně sranda, jak se tu rozvíjí móda, že těměř nikdo už tu nechce lítat s nikým, jinej nevleze do letadla kterého se předtím někdo dotknul apod... Za chvíli se zase do Ruska začne jezdit vlakem a do Ameriky parníkama
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 08:49
Tragédie v JRD
začíná to tu upadat do marastu diskusí na idnesu
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 09:25
Mike76
A taky se tu kupují věnce dopředu
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 13:28
AJS
A zamrzlý rychloměr řeší podle GPS v intervalech dvou měsíců

Přitom jedinej, s kým bych si dobrovolně nesedl do letadla, jsem já sám. Protože jsem přísnej a despotickej a bil bych sám sebe laserovým ukazovátkem.
 

Pozar B787 na LHR   16. 7. 2013 / 22:50
Ciki   
A taky by se mohli třeba vrátit k balzovému dřevu a hliníku místo CFRP, protože je to osvědčená klasika...
 

Pozar B787 na LHR   16. 7. 2013 / 23:27
Luděk Ch.
No, s Li-ion bateriemi jsou problémy dlouhodobě i v mobilních telefonech. Mají sklony k přehřívání, umí i explodovat a jsou velmi choulostivé na přesné nabíjení. Velmi mě překvapilo, že si Boeing vůbec troufnul něco takového použít v letadle. No a naopak mě vůbec nepřekvapilo, co z toho vzniklo a upřímně, je jen shodou okolností, že to nemělo na svědomí lidské životy. Myslím, že toto riskovat pro ušetření potenciálních 50kg hmotnosti letadla (a to myslím ještě přeháním), se opravdu Boeingu finančně krutě nevyplatilo a pokud to nepřehodnotí, pravděpodobně to ještě nebude konec.
 

Pozar B787 na LHR   16. 7. 2013 / 23:33
Ciki   
A já ti povim tajemství, že A350 je má taky...sice ne uplně stejné, ale pořád Li-ionky. Jejich výhody jsou zkrátka větší než risk, který s sebou nesou
 

Pozar B787 na LHR   16. 7. 2013 / 23:55
Rychlokvaška
http://www.bbc.co.uk/news/business-21477126
http://www.airbus.com/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/airbus-activates-plan-b-for-the-a350-xwb-batteries/
http://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-to-ditch-lithium-ion-batteries-on-a350-382374/
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 08:18
skyfly
zajimave, ze airbus dokaze flexibilne plany zmenit ale boeing tvrdohlavo trva na baterkach u ktoryhc neni jasne preukazane co sa vlastne s nimi deje...
ovsem tazko povedet do jakej miery je to zo strany abusu iba populisticko-marketingove gesto vzhladom k tomu ze sami tvrdia, ze francuzke liionky su robustne a bezpecne...kazdopadne pre laicku verejnost - miliony potencionalnych pasazierov, ktory konieckoncov kazdu letecku firmu zivi to vyznieva lepsie...
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 08:35
Mike2811
Jestli ono to nebude prostě tím, v jaké je kdo fázi projektu. Dělat konstrukční změny u více než 60 dodaných letadel je dražší, než u jednoho dvou prototypů...
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 08:53
skyfly
asi mas pravdu
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 08:58
Tragédie v JRD
a hlavně .. nezapomenout na to, že když francouz něco dělá, tak cokoli francouzské je lepší, než cokoli sebelepšího odjinud
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 11:28
Luděk Ch.
Jenže nezapomeň, že oni ty konstrukční změny stejně u všech 787 dělat musí. Sice trochu o něco jednodušší, ale pokud neodstraní samotnou přičinu, tak je velké riziko, že nakonec budou muset dělat změny ještě podruhé a to už včetně změny typu baterií. Nevěřím tomu, že pokud by ještě jednou nějaká Li-ionka v 787 vyhořela (byť bude v bezpečnějším obalu), nedostal by 787 zákaz, dokud nebude typ baterií změněn. Takže podle mě by bylo nejekonomičtější do nových kusů už Li-ionky necpat a postupně je vyházet i z létajících kusů 787. Pořád nějak nemůžu zkousnout to řešení ve stylu "nevíme čím to je, příčinu tedy nemůžeme odstranit, ale dáme tomu pevnější obal". To mi prostě k letectví nesedí a pokládám za standard, že při vývoji nového modelu jsou známé potencionální příčiny problémů povinně eliminovány. Zvlášť když řešení je relativně technicky snadné a ne finančně likvidační.
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 11:34
Praktik
v Americe tento styl řešení problémů začíná byt standardním Nebylo něco podobného i s F-22 raptor,jaky byly uzemněné protože piloti omdlévaly,řešení bylo dát další čidlo do filtru vzduchu Ale kde a proč ta závada vzniká vyřešeno nebylo.
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 20:35
Mike2811
Připomíná mi to hlášku Rasťy Chvály při testu Clia RS - ... další miliony školených laiků o tom budou diskutovat na internetu...

Ad A) jak já to chápu, změnou je sice větší plech + pár drobností, ale nejde o fyzickou odolnost jako spíše o účinnější odvod tepla. Ad B) pokud na tom strávili snad 3 měsíce, tak asi nepůjde o řešení, které by mělo být jen vycucané z prstu narychlo tak, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Ad C) pokud se FAA rozhodla uzemnit Dreamliner, tak k tomu měla dobrý důvod. Pochybuji, že by se jen tak rozhodli letadlo opět pustit do vzduchu bez toho, že by byli přesvědčeni o dostatečnosti řešení...

V oblasti elektro jsem úplný laik, ale říkám si, že kdyby opravdu bylo tak jednoduché vyměnit Li-Ion za NiCd či jinou starší techniku baterek, tak by to určitě udělali. Jak tomu rozumím, LiIon má mnohem větší kapacitu na objem, takže stará se tam nedá dát, resp. dá, ale nestačila by svou kapacitou... :-/
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 23:02
Luděk Ch.
Ty Li-ionky nejsou zase o tolik menší. I kdyby to byla dejme tomu jen polovina objemu (a to bych ani neřekl, že je rozdíl tak velký), tak v případě krychlového tvaru bude každý rozměr o pouhou čtvrtinu větší. V reálu to nrbude ani tolik. Takže v rozměrech to asi nebude. Elektricky to jde nepochybně vyřešit taky. Spíš Boeing nechce ustoupit od takové zásadní modernizace - lehčích baterií Nevím, přesný důvod se asi nedozvíme. Jsem ale zvědavý, co se bude dít, až jim zase nějaká Li-ionka blafne

Jo a mimochodem, neví se už, co bylo.příčinou v LHR? Zatím jsem nikde na nic nenarazil a už snad mohli zjistit, kde to vlastně začalo hořet.
 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 10:14
Tragédie v JRD
v omezeném prostoru technického zázemí letadla může být i čtvrtina na každém rozměru poněkud neřešitelný problém
 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 11:44
Mike76
Hele není v tom místě vzadu kuchyňka? Co když nechala letuška guláš na plotně? ))))
 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 11:58
Luděk Ch.
To bude ono Teď už je jen otázka, jestli to byl guláš nebo svíčková, ale na to snad už vyšetřovatelé přijdou!
 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 15:12
Mike76
To byl určitě Guláš .

Ale teď otázka pro opraváře kanoí - dá se tohle opravit? Rozdělat kýbl epoxidu, tkaninu a zalaminovat to? Nebo je na výměnu trupu? Kyby to bylo klasické letadlo tak se to odvrtá vymění se plech či nosník a zpátky se to zanýtuje je to...
 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 11:59
Kachna   
to byla prvni fama, ze jim to zapalil coffee maker, ale zatim se mluvi o ELTu.
 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 12:14
Mike76
ELT bude něde tam a bude mít i vlastní záložní akumulátor
 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 14:05
Jeeloo
Zaprvé, v Boeingu je několik ELTů. Zadruhé, nemá záložní akumulátor, ale jen jeden akumulátor. V Dreamlineru je ELT Artex C406-2, který je tzv "kabinový", tedy má okolo sebe plováček a je umístěn v jendom z binů (nevím přesně kde, an sotle mám vždy jen ten ELT), kudy má propojku do letového segmentu přes tzv. Dongle, což je vlastní programátor ELT a přenašeč aktuálních dat. Když si ho klidně letucha vyndá z binu, hodí sebou do člunu a on bude vysílat. To je ten menší ELT.
Hlavní se jmenuje Honeywell RESCU 406 a je napevno v letadle, s vyvedenou rychlsotní anténou ven z trupu. Oba ELT mají jak G senzory, tak i jiné druhy zapnutí, oba jsou na Cospas/Sarsat systému záchrany.

ELT není a nesmí být zapojen do elektrické sítě letadla a být na ní závislý. To by pak přestal být tím, k čemu je určen, hm? Baterie podléhá pravidelným testům a pravidelným výměnám. Na dopravě je to jednou za 5 let kompletně vyměnit, jednou ročně operativní test.


 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 14:08
Mike76
A on tedy není dobíjen z palubní sítě?
 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 14:13
AJS
Žádný ELT, se kterým jsem se setkal, není dobíjen z palubní sítě.
 

Pozar B787 na LHR   20. 7. 2013 / 23:55
Mike76
Informace k ELT

http://www.flymag.cz/article.php?id=8711
 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 14:52
Rychlokvaška
No, nerad to říkám, ale asi z těch leteckých ideálů budeš muset procitnout

V letectví to nechodí tak, že vygeneruješ potenciální množinu problémů a na ty pak nasadíš řešení, které je bude eliminovat.

Jeden problém, poměrně zásadní, je samotný fakt, že ta potenciální množina problémů nebude nikdy kompletní. To je možná trochu smutná realita, ale fakt - nehody se stávají a budou stávat a z každé vyplyne nějaké poučení na téma, které předtím nikoho ani nenapadlo (nebo jim nepřipadalo dostatečně rizikové).

Druhý problém je ta eliminace. Eliminovat problém se 100% úspěšností nelze. Můžeš snížit četnost jeho výskytu, snížit míru následného rizika a dostatečně dimenzovat systémy a zálohy, aby menší problémy nepřerostly ve větší. Ale problémů se nezbavíš, jenom snížíš riziko. Třeba na nepatrnou hodnotu (a v letectví musí být opravdu nepatrná), ale jen snížíš. Vezmi si třeba základní věc - konstrukci letadla. Ano, podle předpisů je dimenzovaná třeba do 2.5G, nevratné destrukční změny nastanou až při 3.125G...Příručkou, nebo třeba i systémem (FBW) omezíš letové režimy na třeba 2G... Ale bude ti někdo garantovat, že 5G tomu nikdo nikdy nenaloží? Nebude. Dost možná to konstruktér dimenzoval tak, že to vydrží, dost možná ale ne. Je to šedá zóna a stát se může cokoliv.

A tak to v letectví funguje - vezmou se možná rizika, stanoví se do jaké míry je možné je minimalizovat a kolem toho se postaví letadlo a postupy. Pak se to dostatečně dimenzované dá do příručky. Pokryje to naprosto všechno? Zdaleka ne, všechno je to o procentech a pravděpodobnosti. Ať už jde o konstrukci, přesnost navigace, spolehlivost motorů, ETOPS předpisy...

Co je možná největší problém současnosti je fakt, že předpisy neobsáhnou už zdaleka sofistikovanost moderních technologí. A tak si spoustu rizikových analýz musí dělat výrobce sám - jinými slovy třeba Boeing si řekne, že pravděpodobnost závady systému X je 95%, abychom dosáhli 99.9%, uděláme tohle a tohle. Úředník se pak na to podívá a řekne - ok, ten postup jakým jste k tomu přišli je dostatečně robustní a tak vám to schválíme. Dost často je ale vlastní technické řešení nad rámec vědomostí daného úředníka. To není ani tak kritika, to je realita...do EASA, FAA apod. nelze naládovat kompletní know-how Boeingu a Airbusu a dalších X výrobců, kteří jim dodávají komponenty. Filozoficky na tom není nic špatně, naráží to "jen" na jeden droboulinký problém a to je "firemní svědomí". A to je v letectví ještě vzácnější jev než malé ego
 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 15:00
Luděk Ch.
Je mi jasné, že nic není ideální a není ekonomicky únosné vyloučit všechno. Spíš jsem chtěl říct, že u těch baterií se jedná o konkrétní riziko, které se už projevilo i v praxi a čekal bych, že takovou věc vyřeší nějak jednoznačněji. Samozřejmě z hlediska úřadů a zřejmě i výsledné bezpečnosti je asi nové řešení bezpečné, ale co to takové řešení udělá s důvěryhodností, na to bych si moc nevsadil. Zvlášť pokud se třeba problém s baterií ještě bude opakovat, i kdyby to díky novým obalům nemělo žádné následky. Kdo ale bude chtít létat letadlem, kterému hořívají baterie? A které aerolinky si takové troufnou kupovat?
 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 15:16
Rychlokvaška
Nojo, ale to oni dobře věděli a měli pocit, že to vyřešili dostatečně. A stačil drobný problém (třeba ve výrobě těch cells chemicky nekonzistentní elektrolyt nebo mechanicky při balení porušení jednotlivé vrstvy, což vypadá na pravděpodobný důvod) a řetězová reakce se postará o zbytek. Co na tom, že výrobce baterií měl certifikaci ISO blablabla a Boeingu garantoval, že jsou naprosto bezpečné, když to ve výsledku projde systémem až do letadla.

Tohle je hlavní problém dnešních letadel - to co lítá už není Boeing nebo Airbus, ale stovky malých a velkých firem, co se na tom podílejí. A nad tímhle vládnout pevnou rukou a spolehnout se naprosto na všechno je opravdu nadlidský úkol. Ale všechno vyrábět v jedné fabrice už je dneska naprostá utopie...

No a pokud jde o tu důvěryhodnost...lidi i novináři, kteří to veřejné mínění defacto vytvářejí, mají hodně krátkou paměť Čím větší společnost, tím více vazeb na stát, tím menší problém. Podívej se třeba na Air France nebo ten příšernej UTAir - každou normální aerolinku by jejich Safety record dávno položil...ale lítají si vesele dál, jakoby se nechumelilo...

Jeden takovej Dreamliner nám stojí na Gatwicku už měsíc...to, že se pořád odněkud vrací z půl cesty nebo naopak někde neplánovaně zůstává, o tom už i antiletecký Daily Mail nudí psát...já tomu éru moc fandím, je to takovej sebevědomej pokus dopravu někam výrazně posunout a přitom to pořád nechat letecky příjemný éro. Ale je to pořád taková betaverze, ještě víc než byla A380...Ale že by to nějak lidi odrazovalo letět s tím na dovolenou? Spíš naopak...
 

Pozar B787 na LHR   18. 7. 2013 / 15:30
Mike76
nejdražší letadlo je to co stojí pořaád na zemi a nelétá...
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 11:13
Luděk Ch.
Asi jediná rozumná reakce na problémy Boeingu. Přejít na osvědčené baterie není až takový technický problém.
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 13:12
Mike76
Zajímavé že stále používají Ni-Cd a Pb akumulátory- asi kvůli max, proudu Ni-Mh tolik nedají...
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 14:05
Luděk Ch.
Jo, však existuje spousta aplikací, kde nevadí horší poměr kapacita/hmotnost a jde hlavně o krátkodobý výkon.
 

Pozar B787 na LHR   16. 7. 2013 / 20:41
Kachna   
Tak kdybys modelařil, věděl bys, že baterie (Lithium-ion polymer batteries, polymer lithium ion or more commonly lithium polymer batteries (abbreviated Li-poly, Li-Pol, LiPo, LIP, PLI or LiP)) jsou velmi háklivé na nedodržení nabíjecích/vybíjecích proudů a pak jsou velmi nebezpečné, rády hoří. Nejeden modýlek skončil v plamenech a při nabíjení starších baterek musíš být velmi obezřetný.

třeba viz toto video.
http://youtu.be/B-AoAYrEy-o


Na druhou stranu se ani nedivím, že Boeing neřekl čím vyřešil tento problém. Dreamliner je revoluční letadlo a tak tají co se dá.
 

Pozar B787 na LHR   16. 7. 2013 / 21:18
Mike76
Podívej se do historie... Už jsme to tu rěšili. samožrejmě že modelařím a viděl jsem bochnout lithiový akumulátor... jakmile nemáš balancer a pořádnou nabíječku tak si koleduješ o průser...
 

Pozar B787 na LHR   16. 7. 2013 / 21:20
Mike76
Jinak ty akumulátory jsou háklivé zejména na přepětí při nabíjení pak explodují - napětí je třeba dodržet cca na 0,1 V
 

Pozar B787 na LHR   16. 7. 2013 / 23:52
Rychlokvaška
Dreamliner nepoužívá Li-Polky, ale Li-ionky, konkrétně Lithium Cobalt Oxide typ. To jen tak na okraj.
Kachno kachno....

Li-ion baterie dokážou být poměrně bezpečné, hlavně moderní typy. Proč trval Boeing na staré a pravděpodobně nejmíň bezpečné technologii Li-ionek a nezvolil modernější a bezpečnější Lithium Metal Phosphate nebo Lithium Iron Phosphate vědí jen oni. Zřejmě jejich kapacita nestačila pro potřebné zatížení.

Přiznání si chyby není v letectví bohužel občas příliš běžný jev a zachování si tváře před veřejností bohužel stálo historicky lidské životy.

To jak Boeing vyřešil problém s baterkama pochopitelně taky není žádné tajemství - obecně jde o odolnější konstrukci bedny ve které je baterie uchycená, monitoring a lepší odvětrání případných spalin vně letadlo. Detaily i příslušné dokumenty si určitě najdeš. Nic než bastl, a neřeší to vznik problému (na kterej při vší snaze zatím nepřišli, i když to ukazuje spíš na výrobní vadu jednotlivých cells, než problém s nabíjením) ale fungovat to může. A rozhodně to není tajemství

Fakt někdy jak rádio Jerevan...
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 07:19
Mike76
Otázka na Rádio Jerevan: „Je pravda, že kosmonaut Jurij Gagarin vyhrál v Moskvě, v loterii automobil?”

Odpověď: „Ano, máte naprosto pravdu. Nebyl to však kosmonaut Gagarin, nýbrž učitel Afanasij Krivošejov, a nebylo to v Moskvě ale v Leningradu, a nevyhrál automobil, ale ukradli mu bicykl.”

Jinak se tato informace ovšem zakládá na pravdě.
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 09:06
ondras   
Otázka na Rádio Jerevan: „Je pravda, že v Moskvě, Kyjevě a Leningradě má být maso?"
Odpověď: "Ano, Tato výstava je putovní."
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 13:57
Jeeloo
Otázka baterií není jen o samotné baterii, protože na to, jaká tam je, je navázáno desitky dalších systémů. Není možné jen tak přejít na jiný typ, ikdyž "je vlastně stejná, tak šup sem s ní", protože není stejná. Jiná baterie znamená jinou kabeláž, protože má projekty normované na tuhle, znamená to jiné jističe, protože NiMH baterie má jiné "sání" proudu, jiný počáteční výkon, tedy i jiné výkonové špičky. To znamená, že přepěťová ochrana musí být jinak kalibrována, musí se změnit postup zapojení, musí se vyzměnovat údržbové postupy....a takhle se to nabaluje. U Cessny znamená přechod na jinou baterii asi den výzkumu, co všechno to ovlivní při zapnutí Master Switche a jaká ochrana je zapotřebí, aby rádia a avionika neudělala pápá po zapnutí. Ne po jednom zapnutí, ale když ten rozdílný šok dostane sběrnice po stopadesáté, tak prostě odejde a pak si klidně mohu odpálit přístroje. Byť se to nezdá, jedna baterka je větší problém, než se může jevit a v takhle komplexním letadle je to prakticky neřešitelný problém. Přehřívání nebylo jen o tom, že se "obložila" jak sendič plechem a voala, asi to bude fungovat. Zabudovával se tam poměrně složitý systém odporového chlazení, protože opravdu nebylo možné změnit prostě typ baterie "za jinou", neb by se z toho Boeing asi pos**l a tam už jde o veliké peníze.
Hodnotit tady porůznu co se stalo a jak se to řeší, to nemá smysl, nidko z nás není zasvěcen do této problematiky a leckdy nikdo ani netuší, co se děje na jeho malém letadélku a jak se tam mechanici potí, aby to dobře dopadlo. Říkat kecy typu že nikdy nepoletím s tím a nebo s tím je asi stejná, jako tvrdit, že touto ulicí už nikdy nepůjdu, neb jsem tady jednou šlápl do hovna
 

Pozar B787 na LHR   17. 7. 2013 / 14:20
Luděk Ch.
Je mi jasné, že nestačí přhodit baterku, nicméně to rozhodně je realizovatelné a i když se to asi jeví finančně velmi nákladné, ale neudělat to může být podstatně dražší. Myslím, že i jedna dvě zrušené objednávky pro ztrátu důvěry můžou smáznout ty ušetřené peníze za neúplné vyřešení problému. A to neberu v úvahu možnost, že by se kvůli baterii stalo i něco horšího. Mimochodem, když Airbus zménu zvládne, tak by to určitě zvládnul i Boeing. Jinak ten můj výrok s kým nechci letět, byl jen reakcí na povýšený způsob komunikace jistého mechanika, který si myslí, že sežral svět a přitom tady píše technické nesmysly. A bohužel to není poprvé ve vztahu ke mě. Ale neberu to zase tak vážně
 

VWAC
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ