FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 28. 3. 2024 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora Jeden příspěvek | Celý strom
Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   29. 5. 2016 / 21:01
xWing   
Videl som prave jeden diel z relacie "Medzi zivotom a smrtou" co chodi na TV JoJ, kde su situacie ohrozujuce zivot.
Jedna z nich bola, ze pilot vrtulniku niesol cca. 1 tonove zariadenie a prestala mu fungovat vyrovnavacia vrtula. Naklad odhodil a tak nejak nekoordinovane pomocou autoratcie pristal, resp. dopadol a rotacia ho po dopade prevratila. Pilot zraneny prezil.
Vraj keby mal vacsiu vysku, pristatie mohlo byt pomerne lepsie.
Operoval zrovna v oblasti pri letisku a nedovolili mu letiet vyssie ako par metrov nad domami.
Chcem sa opytat, ako pomoze pri strate vyrovnavacej vrtule vystupat do vysky a bezpecnejsie pristat ?
Vdaka
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   29. 5. 2016 / 21:05
FSPilot   
Přitáhnutím kolektivu se IMHO jen víc roztočí. Nemyslím si, že by šlo stoupat.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   29. 5. 2016 / 21:14
xWing   
Aha, asi som to z toho kometara zle pochopil.
Zrejme asi mysleli, ze keby bol vyssie, tak vie bezpecnejsie pristat.
Ale aj tak mi neni jasne ako eliminovat tu rotaciu aj keby bol v kilometrovej vyske.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   29. 5. 2016 / 21:23
Pips   
Přitáhnutím kolektivu zvětšíš úhel náběhu rotorových listů, který - pokud jsi v autorotaci třeba po vysazení motoru - nejsou hnaný, tak je tím i brzdíš, kromě toho, že ti dají na chvíli větší vztlak. Takže rychleji se to určitě netočí. U toho prvního případu, pokud byl nízko a nesl nějaký náklad a ještě měl malou dopřednou rychlost, potřebuje vrtulník větší výšku proklesat, než roztočí ten mlýn na otáčky, při kterých se zachrání. Do toho ještě čas na reakci, zahození nákladu, možná vypnutí motoru, aby zabránil rotaci vrtulníku bez funkčního vyrovnávacího rotoru, pak kolektiv dolu, počkat na otáčky a zvedat. jestli byl nízko, nemusel všechno stihnout. Těžko na to odpovědět přesně, když nejsou známy detaily té nehody.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   29. 5. 2016 / 21:40
FSPilot   
bez ocasního rotoru s autorotací moc nezachráníš, ne? Ten zvýšený odpor akorát roztočí trup opačným směrem, ale rychlost točení hl. rotoru se o tolik nezvýší, neb když nefunguje vyrovnávací vrtulka, trup se snaží točit opačným směrem proti rotoru, takže ať děláš, co děláš, proudění kolem listů rotoru se bude zpomalovat, protože trupu v otáčení nebude krom odporu vzduchu nic bránit (což se neprojeví dřív než při celkem velkém točení kolem svislé osy). Jsem teoretik, chápu to dobře?
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   29. 5. 2016 / 22:07
Pips   
Pokud nemáš vyrovnávací vrtulku, tak se ti stroj skutečně roztočí opačně, než rotor. Nevím, jak přesně se to řeší na kterých typech - mohou rozpojit spojku od náhonu, tím přestane motor působit silou na rotor a ustane tedy i ten moment, který tě rotuje na druhou stranu. Nebo, vypnutím motoru a tím taktéž přestat takto působit na rotor. Jsou tu jistě zkušenější orlové, kteří mě třeba vyvedou z omylu. Pokud zbavíš rotor náhonu, stane se ze stroje vírník a rotor musíš roztáčet jenom náporem vzduchu. A pokud to přeženeš s kolektivem nahoru, kdy listy ve velkém úhlu náběhu brzdí celý rotor, ten nemá otáčky, pak vztlak a vůbec důvod držet tě ve vzduchu a naživu
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 07:09
xWing   
Nasiel som video na youtube, ale je to ako iba reportaz a cele je to nejako divne postrihane.
https://www.youtube.com/watch?v=hOl6615sMNs
Neviem najst konkretne tu epizodu, ktoru som videl, lebo TV JoJ to uz ma zablokovane po siedmych dnoch.
Ale kto vie lepsie hladat, tak skuste, pomocky su
Sikorsky H-34, Milwaukee, Wisconsin, 1989
Mne sa zatial nic nepodarilo nasjst
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 07:23
xWing   
Ha, tak predsa jedno ucelene video
https://www.youtube.com/watch?v=5kXUZQYFu18
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 08:57
Pips   
Měl dost kliku. Tohle musí být nejspíš noční můra všech, co to lítají v reálu. Takováhle ludra, prakticky ve visu s podvěsem a v cca 50. metrech nad zástavbou.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 05:56
milo   
Ak stratis vyrovnavaci rotor...hybnost draku vrtulniku je vacsia ako lahsi rotor, teda, rotor bude pomaly, ale isto roztacat aj drak(nikdy vsak nie do rovnakej uhlovej rychlosti ako rotor), to je jasne, je otazka, ako sa to da korigovat...neda.
Moznoze vo vacsej vyske, by mal vacsiu moznost vyzuzit moznost autorotacie, aj za cenu, ze drak sa bude tocit rychlejsie okolo osi stale viac a viac(podla nastavenia kolektivu t.j.odporu vzduchu na lopatkach rotoru)...teoreticky by sa mali uhlove rychlosti draku a rotora vyrovnat(v idealnom fyzikalnom modely).
Pritiahnutim kolektivu v spravnom case, by teda, teoreticky mal vrtulnik pristat celkom hladko(vertikalna rychlost by mala byt minimalna), ale uhlova rychlost(rotacia okolo osi) by bola urcite vacsia.
Pritiahnutim kolektivu urobis vacsi vztlak na lopatkach rotoru, spomalis rotor a viac sa ti rozbehne drak(zakon akcie a reakcie)
Je otazka, co je lepsie ked dopadnes.
Podla mna je lepsie sa "smykat" okolo osi pri vertikalnej rychlosti cca 0.5ms, ako bachnut na zem verilkanou rychlostou 10ms a tocit sa okolo osi pomenej....
Teda asi mali pravdu...
m.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 08:34
kuma   
Nejsem zas takový odborník na vrtulníky, ale myslím, že pro pochopení je potřeba si uvědomit, jaké vznikají momenty a k čemu slouží vyrovnávací rotor za letu - a k čemu v režimu autorotace. Pokud si to dobře představuji, tak:

V režimu letu motor roztáčí hlavní rotor, ten má nějaký odpor a to vyvolává reakční krouticí moment, který se snaží roztočit trup vrtulníku PROTI SMYSLU otáčení hlavního rotoru. Čím větší odpor rotoru a čím vyšší výkon, tím víc.

Tento moment kompenzuje svým tahem vyrovnávací rotor.

Vyrovnávací rotor nemění své otáčky, jen úhel náběhu listů - lépe: vyrovnávací rotor je z transmise poháněn "natvrdo" stejnými otáčkami, jako hlavní rotor, přesněji - poměr otáček hlavního a vyrovnávacího rotoru je vždycky stejný, točí se spolu, takže v režimu letu je vyrovnávací rotor poháněn motorem, v režimu autorotace je poháněn hlavním rotorem.

V režimu autorotace je hlavní rotor poháněn pouze aerodynamickými silami, které vznikají na hlavním rotoru. Odpor celé soustavy (transmise a vyrovnávací rotor) se přenáší na vrtulník v krouticím momentu, který je SHODNÝ se smyslem otáčení hlavního rotoru.

A když se vyrovnávací rotor rozsype?

Dovedu si teoreticky představit, že kombinací nízkého výkonu motoru (volnoběh +) a nastavení hlavního rotoru na režim autorotace (tahání za kolektiv a přidávání - ubírání "torque") lze najít hranici, kdy rotační síly budou velmi malé a otáčení vrtulníku přijatelné. Prostě když se přidají torky, vrtulník se roztočí na jednu stranu, když se ubere a převáží autorotace, vrtulník se (pomalu) roztočí na druhou stranu.

Pokud je nějaký pilot, který by to dokázal v reálu, je to určitě šaman a měl asi z pekla štěstí, ale teoreticky by to, IMHO, mohlo být vysvětlení toho citovaného příběhu.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 08:44
ST0RM
pripomenulo mi to toto video, vraj tam bol tiez problem s vyrovnavacim rotorom...

http://zpravy.idnes.cz/rusko-zriceny-vrtulnik-na-letecke-show-fcd-/zahranicni.aspx?c=A150802_144105_zahranicni_bse
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 12:28
Maverick24
Ztráta vyrovnávacího rotoru ve visu se většinou rovná poškozenému vrtulníku a pomlácené posádky. Za ustáleného letu je to zvládnutelná situace, cvičí se to na simulátoru a byl jsem toho svědkem. Funguje to asi tak jak to popisuje Kuma. Měl jsem možnost sledovat při téhle závadě cvičící posádku, která "umřela" jen jednou, když při přistání s dojezdem do terénu trefila ve výběhu vysoký železniční násep.

Té 28ce se to bohužel stalo v blbou chvíli. Ale vylézt z toho mohli oba, kdyby kapitána nezabil dotáčející se rotor.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   31. 5. 2016 / 08:21
Luděk Ch.
Pokud je mi známo, tak v případě poruchy ocasního rotoru je jedinou možností záchrany okamžité vypnutí motoru, aby zmizel moment otáčející celým vrtulníkem. A potom lze celkem bez problému přistát autorotací. Takto jsem to kdysi četl a připadá mi to logické.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   31. 5. 2016 / 08:59
MzM   
..ale na autorotaci musí mít výšku nebo aspoň rychlost (energii), jinak padá jako šutr...
Opět (bohužel) vyzkoušeno na RC.

Ty strojky, jak píše Happy, zas tak super nejsou. Ale mají výborný poměr cena/výkon.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   31. 5. 2016 / 13:16
Luděk Ch.
To je jasné, jak nemáš výšku nebo rychlost, tak můžeš psát závěť Ale za normálního letu, když se podělá ocasní rotor, tak vypnout motor a autorotace to jistí.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 11:37
MzM   
Při autorotaci se do letu nemontuje motor, takže vrtulník vyrovnávací rotor teoreticky nepotřebuje.
Pokud má nějaké aspoň trochu kormidlo, může rovně klesat i celkem bezpečně. (Vyzkoušeno na RC modelu). A na druhou stranu se vlivem tření ložisek asi točit nebude. Zkoušel jsem na EC-135, že i hlavní rotor se dá roztočit jedním prstem, takže tření nula nula nic.

Každý vrtulník má graf výška-rychlost, kde má vyznačeny oblasti, kterým by se měl vyhnout, tuším, že tomu grafu říkají "dead men curve", což hovoří samo za sebe. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_height%E2%80%93velocity_diagram )

U vrtulníků těžších to bude jen kapku složitější, jak už tu bylo psáno.

Ono by se o tom dalo debatovat dlouho, ale to je tak k pivu.

Tolik mé vědomosti a zušenosti.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 11:49
mano
vyrovnavaci rotor je stale zpriahnuty z listami, nie ? teda spojka je len na motore... takze teoreticky kym sa tocia listy tak sa bude tocit aj rotor
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 12:48
FSPilot   
Mrkni na to video, co tu dal xWing. Jsou závady, kdy ta ocasní vrtulka zastaví a nazdar. Nechtěl bych v tom sedět
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 16:12
mano
videl som to video, ja som skor nadvezoval na prispevok od MZM, ale ano ani ja by som v tom nechcel sediet teda pri ziadnej autorotacii ci je cvicna alebo na ostro
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 16:28
xWing   
V tom dokumente z JoJky ukazovali, ze praskla nejaka spojovacia cast hriadelu, co by akoze malo kto predpokladal.
V skratke, pretrhol sa hriadel a stabilizacna vrtula sa zastavila, nic neblokovalo hlavny rotor.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 13:17
Vita Zenisek
je to jak pravíš. Spojka je mezi motorem a transmisi.

No a k tomu vysazení - záleží na povaze závady. Pokud je ocasní rotor jen blokován v určité poloze a stane se to za dopředného letu, je celkem slušná šance na přistání bez rozmlácení stroje - člověk si párkrát zaletí přiblížení a snaží se najít takovou rychlost, která ho srovná ve směru i s tou doejabnou ocasní vrtulkou. Potom mírným potlačením s tou potvorou dosedne. Zazil jsem osobne pri nacviku nouzovek na EC-120. Tohle je AS350 ale dela se to podobne. https://www.youtube.com/watch?v=iQnDQZuvZTM

Pokud je ztrata uplna a za dopredne rychlosti a vysky, muze se stat, ze pujde najit ryhlost, ve ktere bude (behem autorotace) stabilizator schopen udrzet vrtulnik v relativne primem letu. Nicmene behem dosednuti z te autorotace se patrne smer udrzet nepodari. Podle meho dosti zkuseneho instruktora se masina pri dobrzdeni skutecne zacne otacet s rotorem vlivem treni v loziskach.

No a pokud je to vysazeni rotoru uplne, ve visu a nizko, tak je to v hazjlu a clovek musi mit fakt kliku, aby to prezil.


 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 13:25
MzM   
Když se něco pokákne se zadním rotorem, tak může dojít i k destrukci jeho pohonu. Pak je možná štěstí, že se nekousne nebo víc neponičí rotor hlavní...

V každém případě, jak se tu píše, není to nic, co bych chtěl zažít na vlastní kůži.

Stačí, když se mi něco podobného stane s RC. Teda konkrétně vyrovnávací rotor mi nikdy nevypověděl.
(jen mi upadlo táhlo z kulového čepu na hiller-bell stabilizátoru, odlepilo se gyro, blbě jsem zapojil baterku, utrhnul se list z hlavního rotoru, ... a víckrát jsem to prostě nezvládl mentálně)
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 17:28
milo   
...na RC modely by som to chcel skusit, to by bolo naozaj zaujimave...
Mas taky model, kde mas aj nejaku spojku medzi motorom a rotorom, ze vies tu spojku rozpojit ked chces?
Si mi dal chrobaka do hlavy...tiez riesim nejake RC vrtulniky...
m.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 18:49
happypetr   
Jó... Marek má hodně dobré strojky... Když se mi proletěl po dílně, tak jsme chvilku neviděli, potom stoletej prach sednul, pozametal jsem a zase mám na pár roků klid...
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 19:02
JM   
U rc vrtulniku tam je jednosmerny lozisko, ktery je na hlani hrideli a na nem je hlavni ozubeny kolo, ktery je hnany motorem. Prenasi silu jenom z motoru na hridel, ne naopak. Pokud motor stoji, tak se rotor ve smeru otaceni volne toci.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   30. 5. 2016 / 19:16
Stew
To mají i dospělé vrtulníky. Motor má na výstupu k transmisi volnoběžku, právě kvůli autorotaci. U vícemotorových má každý motor svou volnoběžnou spojku.
 

Vrtulnik - pristatie bez vyrovnavacieho rotora   31. 5. 2016 / 06:50
Zdenda
Prostě Trabant na čtyřku
 

Gonzo
VWAC
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ