Ad sim v Mošnově - byli jsme si na něm s kolegy zalétat na podzim, stále tam byl. Vedle něj provozují nový nepohyblivý (vloni zakoupený bežící na Prepar3D). Létali jsme na obou - ten starý měl své kouzlo, všechny přístroje pěkně mechanické (narozdíl od toho nového, kde mají LCDčko za palubkou). Jen mě u toho starého štval tragický technický stav, pohybová platforma měla vymlácenou zpětnou vazbu takže dost poskakovala okolo středové polohy, a kamera měla poškozené nějaké barevné kanály takže šla jen černá a zelená. Jinak to stále funguje na posouvání kamery nad modelem krajiny. Ten náš sim byl historicky stejný jako ten ostravský, jen z něj v Německu většinu částí rozkradli, takže model krajiny už nemáme ani jako historický artefakt.
My jsme se rozhodli pro X-Plane proto, že jsem se už účastnil staveb třech simulátorů, jeden FS2004, jeden FSX a jeden FSX+P3D a prostě to nechci zažít znova - problémy s výkonem při promítání na více projektorů i při použití výkonného HW, OOM, letový model. Neříkám, že bychom to na P3D nerozběhali a že by to nakonec nebylo docela pěkné, jen mi prostě X-Plane přijde jako menší boj. Navíc je pro něj k dispozici perfektně připravená komunikace s Arduinem po Ethernetu, což pro P3D v takovéto kvalitě není, takže nám to ušetří nějaký čas. Dále X-Plane umí na výstupu počítat poměrně kvalitní sílu v řízení, což FS platforma nedělá v dostatečné kvalitě, takže se to tam musí řešit vlastním SW. Co se avioniky týče, tak Garmin GTN jsou k dispozici pro P3D i pro XPL, takže to nám bylo jedno. Jediná nevýhoda je cena X-Plane, komerční licence s USB klíčem pro jeden PC okolo 18 tisíc - ale zase máme zdarma instruktorskou stanici pro iPad, tak co. Neřešili jsme co je hezčí, protože to stejně nad default krajinou létat nebudeme, a zbytek je čistě subjektivní i pro uživatele.
PB |
|