FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 24. 5. 2019, svátek má Jana Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Vypocet klesania pod konstantnym uhlom Jeden příspěvek | Celý strom
Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 07:58
xWing   
Viem, ze na internete je milion kalkulaciek na vypocet TOD (Top Of Descent), ktora vypocita v akej vzdialenosti od bodu mam klesat akou rychlostou alebo opacne.
Nenasiel som kalkulacku, ktora my vypocita, v akej vzdialenosti od bodu mam zacat klesat, ak chcem klesat pod konstantnym uhlom napr. 3* (tri stupne)
Kedze rychlost lietadla nikdy nie je konstantna, lebo vietor je jedna velka premenna, ktora ma vlyv na rychlost lietadla, tak dufam, ze uhol klesania sa da dodrzovat asi jednoduchsie.
Myslim spravne, ze na urcity bod pod konstantnym uhlom klesania by som mal doletiet vzdy v rovnakej vyske a je jedno, ci letim 500IAS alebo 100IAS, ?
Ak sa mylim, tak sorry, budem rad ked ma opravite. Neberiem do uvahy instrukcie ATC, kde Vas moze zdrzat v urcitej vyske.
Uz len teda zistit, kedy zacat klesat.
Vdaka.
 

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 08:48
Willhelm   
Možná to bude tím, že místo konstantního úhlu se spíše používá fixace vertikální rychlosti. Potkal jsem se v tímto stylem klesání snad jen v manuálu u Eclipse 550 NG. Dodržet úhel klesání po celou dobu není u většiny letadel vůbec jednoduché. Například z FL320 a více prostě nemůžu začít klesat 2,5-3° protože bych se okamžitě dostal s rychlostí mimo letovou obálku. Asi by bylo dobré napsat pro které letadlo tyhle problémy řešíš. Bude to zřejmě starší kousek, protožě většina nových má výpočet TOD zmáklých v FMC. U Tu-154 je to třeba relativně fixních 140-150nm od cíle ze standradních letových hladin 370/380, pokud fučí do prdele tak se to holt v nižší výšce dokompenzuje spoilerem, pokud fučí na čumák tak se trochu potáhne motory - je to jednodušší než počítat s větrem který se stejně mění.

Jinak "fixní úhel/vertikální rychlost" pro výpočet TOD používá např. Littlenavmap (free). Ale je potřeba si tam udělat pro každý stroj config file - buď vyplněním hodnot (třeba z manuálu letadla), nebo provedením letu a měřením telemetrie z XP.
 

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 09:05
xWing   
Jedna sa o Falcon 7X
https://forums.x-plane.org/index.php?/files/file/46040-falcon-7x-for-xp11/
Povodne este pre X-Plane 9, ale autor urobil poslednu verziu pre X-Plane 11.20
Ten uhol klesania riesim preto, ze to ero nema nic na vypocet TOD.
A ako sa da prekrocit rychlost pri klesani pod uhlom 3* ?
Rychlost si viem regulovat a viem si prepinat medzi Mach a KTS ?
Alebo ako si to myslel ?
 

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 10:28
Willhelm   
Mám staženo, ale ještě jsem neměl možnost vyzkoušet.
Vidím ale, že tam je integrovaný LR G1000 - tady je popsáno jak na TOD u G1000 http://www.letadlo.estranky.cz/clanky/navigace/garmin-1000.html

Dále tu máme pro klesání Pravidlo tří :
https://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_three_(aeronautics)
Což jsou i tvé kýžené 3° v poslední fázi a přijde mi pro tvou situaci nejoptimálnější.

Třeba u CL30 který má limit M0,82 a začíná se klesat se na M0,78-0,8 není problém rychlost překročit fixací VS hlavně tedy v úvodní fázi klesání.
 1x  

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 11:01
Willhelm   
Tak beru zpět tu G1000, zkusil jsem Falcona 7X teď nahrát a to je teda megabastard. Z G1000 má asi jen fixní mapu + LR default FMC, ale to nefunguje jak má - opravdu neukazuje TOD i když je vše správně vyplněno - v zásadě je u XP default FMC potřeba mít nekonflitní trasu (Některé SID/STAR mají nesmyslné výškové restrikce, že pak VNAV nefunguje) a vyplněný FL aby se na PROG page ukázaly časy a nm do TOC/TOD.
Asi jsem moc rozmazlený CL30, ale Falcon 7X u mě jde z disku. Takže fakt zbývá jen Pravidlo tří nebo si udělat profil letadla v Littlenavmap a k TOD využít LNM.
 

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 11:36
xWing   
Nechcel som Ti hned kazit radost s tim G1000, tak som rad ze si si to presiel
V dobach XPL9 to bol jeden z top free letadel s ktorym som nalietal hooodne hodin a mil.
V XPl11 je to prakticky nelietatelne.
Oprasil som ho preto, ze chcem lietat bizjet turu a hladam kandidata, ci vie zaletiet aj longhaul.
A tento Falcon 7X ma velmi dobry dolet.
 

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 12:07
Willhelm   
Tak tento problém mi vyřešil Challenger 300 (CL30), není dokonalý, dává 3200nm (cca 8h letu) a tak nějak jsem z něj měl pocit, že je to éro co do XP11 patří. Chvilku trvalo než jsem se ho naučil, má několik specifik a málo dokumentace, ale jediná věc co mi na něm aktuálně vadí je moc malý font na MFD - ale DDen mi před několika týdny slíbil na support fóru, že se na to podívá.

Gulfstream G650 má aktuálně nejlepší dolet, ale nelíbil se mi ten 2,5D panel. Gulfstream IV (free) není špatně vymodelovaný, má hezky propracované i systémy, ale lítá s prominutím jak prdy sousedovic kozy Lízy. U Falconu 7X se shodneme, že to je aktuálně v XP11 nepoužitelné. Hawker 4000 se mi prostě nelíbil a vyřadil jsme jej z úvah. Eclipse 550NG je naprosto boží minibizjet, tam prostě aktuálně není co vytknout - to by se už snad jen dalo vylepšit o nějaký service mod - jako má JRollonův SF260D, ale je to tak do 2,5h tras a dost dost pomalé v FL320 dává kolem M0.5. Lítám ho rád, protože i přes custom GTN750 se tomu člověk furt musí věnovat - není to jen odstartovat a přistát.

Záleží jakou bizjet tůru myslíš. Českou jsem odlítal v pohodě s CL30, u IVAO Business Exec Tour má nejdelší leg 2200nm což je pro CL30 furt 1000nm rezerva. Chtěl jsem ji zkusit taky, ale už teď nebude moc času a je to jen do 4.7.2019 - 60 etap to už je pro 4 týdny sem tam nějakého volna na lítání na hraně a jak to znám, skončilo by mi to zase v nedolítaných tour, kvůli 2-5 posledním etapám.
 

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 11:11
OndraT
Jo, pravidlo tří se dá docela dobře použít prakticky na jakýkoliv éro, je to takovej hrubší, ale vlemi jednoduchej výpočet.

Ještě doplním k VS módu u autopilota svůj kyblíček radosti - já osobně VS mód po pár eskapadách nepoužívám, ono to v ranných dobách mýho sim lítání svádělo k tomu "teď mám přezi zapnutýho autopilota, tak je všechno ok" a najednou stall nebo overspeed (dneska se tý naivitě směju, ale tak každej jsme se ty základy jednou museli naučit ) a dokonce jsem i párkrát v různých videích na YT od reálných pilotů např. 737 opakovaně slyšel, že VS mód mají dokonce vysloveně zakázaný používat.

No a nakonec i sami výrobci letadel neuvádějí nejlepší poměr stoupání/sestup-rychlost jako VS, ale prostě jako IAS .
 

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 11:27
Willhelm   
Jo podobný vývoj byl i u mě. Někdo to označuje jako slepou víru v sílu automatu/stroje. Prostě mi chvilku trvalo si uvědomit si vzájemné závislosti a to, že když něco fixuji, tak zároveň nechávám "stupeň volnosti" někde jinde a ani utomat s tím nic neudělá.

Eclipse 550NG pro mě byla skvělá škola, protože to se prostě musí lítat s Performance reference table a co 5000ft upravovat režim letu.
 

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 19:02
Vita Zenisek
Abys sestupoval pod konstantním úhlem, musel by ses řídit svojí GS a držet si podle ní odpovídající VS, kterou by sis dopočítal poměrně snadno pomocí nějaké goniometrické funkce.
Existují na to také různé pomůcky (např. že pro 3 stupně je VS v ft-min rovna cca polovině GS v KT * 10).
Viz tabulky uvedené v mapkách finálních přiblížení.

V praxi se asi z hlavy přesně netrefíš nikdy.
 

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 19:21
xWing   
Aby som to upresnil, to ero ma moznost nastavenia pod akym uhlom chcem klesat a uz som skusal par letov a uz mam nejaky ten grif.
Cize je tie 3* pouzijem uz z letovej hladiny, nie len pri priblizeni.
Kedy zacat klesat som pouzil postup kazde 3NM klesnut o 1000ft co je teda tie 3*
Napr. pri prilete do LZIB na drahu 31 by som mal mat na bodom VYDRA 2500ft a potrebujem klesnut z FL370, dam 37000-2500=34500 a 34500*3=103500 a 103500/1000=103,5
Cize mal by som zacat klesat pod uhlom 3* 103,5NM od bodu VYDRA.
Na zaciatku klesania letim napr. M.85 a pockam, kym KTS bude napr. 280kts a prepnem z MACH na KTS a potom len pod FL100 znizim na 250kts.
Pokial je to cele zle, mozete ma ukamenovat, ale nic lepsie som zatial nevymyslel

 

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 19:49
Willhelm   
Děláš to docela dobře - mám jen jednu připomínku - Z FL370 do FL300 bys měl zpomalit na M0.78-0.8 a v MACH klesat buď do cca FL300 kdy přepneš na 280KTS, nebo pokud máš kombinovaný rychloměr v MACH i KTS, tak se na KTS přepneš v momentě, kdy se dosáhneš 280 KTS - což bývá kolem FL320-280.
 

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   12. 5. 2019 / 23:30
OndraT
Hele za mě dobrý, u mě bys prošel . Jak je tam VYDRA, tak ok. Lepší by byl BOBR, ale VYDRA taky dobrý!
 

Vypocet klesania pod konstantnym uhlom   13. 5. 2019 / 05:24
xWing   
Bobra nam nedali, musi nam stacit VYDRA
26300 B / 750 x 455 / vydra.JPG
 

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2019 FlightSim.CZ