Ano, čím kvalitnější palivo, tím méně je ho potřeba. Ale výhřevnost benzínu je cca 32 MJ/l bez ohledu na oktanové číslo. Benzíny, které se u pumpy prodávají jako super plus ap. mají kromě zvýšeného oktanového čísla ještě přísady, které zrychlují a "zrovnoměrňují" rozšíření plameme ve válci. Motor tak subjektivně "jde lépe do otáček" a hlavně je odolnější proti vzniku detonací (samovznícení paliva rázovou vlnou- to co se lidově nesprávně nazývá klepáním ventilů).
Počet válců s výkonem také moc nesouvisí. Teoreticky nejvýkonnější motor je jednoválcový, protože má největší poměr vnitřního objemu spalovací komory k (ochlazovanému) povrchu a ztrácí tak nejméně tepelné energie. Víceválcové motory jsou dobré především kvůli "kultivovanosti" chodu a možnosti lépe vyvážit hmoty posuvných pohybů. Průběh kroutícího momentu závisí spíš na způsobu plnění válce a kompresi.
Proč by se některé motory neměly dát provozovat s manuální převodovkou? Vždyť motor běžného tahače má výkon přes 300kW a převodovka je taky mechanická. Výhoda automatu je v tom, že s autem může jezdit i devadesátiletá babička. Navíc hydrodynamický měnič momentu, který se používá místo spojky dokáže zvýšovat moment při stojícím vozidle asi 3:1, takže motor má při rozjezdu větší záběr. Mohu potvrdit osobní zkušeností z Dodge Caravan s 3.3L šestiválcem a automatkou. Je to prostě jiný styl - spíš na pohodu.prostě pohoda. |
|