Drobné upozornění - vztah TAS/Mach number nezávisí na letové hladině (ne přímo), ale na OAT teplotě. Takže zatímco při ISA teplotě -55°C v dané hladině je tvoje M0.85 rovna přibližně 487kt TAS, při teplotě -40 je to už 505kt a naopak při třebas -70 je to 470kt.
Tolik k poměru Mach/TAS. I když se můžou zdát rozdíly malé, při pětihodinovém letu už je to pěknej kousek cesty 
Druhá věc je, že ne každé letadlo se pohybuje rychlostí M0.85 kvůli problémům nad M0.86. Běžnější rozmezí je 0.8 - 0.84. Pro příklad s TAS při ISA teplotě -55°C ve FL350 to odpovídá TAS 460kt resp. 482kt.
Třetí věc, výpočet na vítr, je relativně jednoduchá, prostě se odečtením headwind componentu a nebo přičtením tailwind componentu stane z TAS příslušná G/S a tou se pak dělí ground vzdálenost. Nezapomínejte na to, že zatímco čas tímto výpočtem dostanete správný, palivo je třeba počítat jako air miles, nikoliv ground miles (protože proti větru uletíte mnohem víc, než kolik je ground vzdálenost.
Takže ještě jednou stručně na závěr
- TAS je třeba vypočítat podle aktuální OAT. Létá se buď podle IAS (resp. CAS) a nebo od cca FL250 podle Mach Number a vztah obou k TAS je závislý právě hlavně na teplotě. A TAS se tak mlže hodně lišit
- Pro získání G/S se pak přičte (tailwind) nebo odečte (headwind) wind komponent
- Čas se pak získá podělením ground distance / ground speed
- Pozor ovšem na trip fuel, potřebná vzdálenost je air distance a protože air distance neznáme, tak výpočtem ground distance / ground speed x TAS |
|