Myslím, že pro M=4 by letová výška letadla s pasažéry neměla být pod 30 km (mj. kvůli ohřevu), pro M=7 by to mohlo být i hodně přes přes 35 km. Otázka je zda by to tak vysoko udýchaly motory - ve 35 km je hustota cca 10x nižší, než ve 20km.
Průběh letu by podle mě byl takový, že na rychlost M=2+ by se dostal klasickými proudovými motory, na nějakých M=3.5 by zrychlil náporovým motorem a pak SCRAMJET. Předpokládám, že by konstruktéři dokázali připravit motor, který plynule přejde z klasického náporového režimu na náporový režim se spalováním v plynu o nadzvukové rychlosti (což je právě ten SCRAMJET). Nevím za jak dlouho vystoupal Concorde do těch 15-19km. Tady by nabrání operační výšky trvalo asi trochu déle, ale během 4 hod letu by to stihnout měl.
Jinak ta X-43 dosáhla M=9.8, výška byla tuším 30km. Tuším na tento rok byl plánován i prototyp s M=15, ale nerealizoval se (pokud mi tedy něco neuniklo). |
|