no ta 0 je podla mna totalna blbost! a mam taky dojem ze aj 100 na Z-142 je dost malo. Ved na blaniku sa kope suvrat tak medzi 90 - 100! a 142 je podstatne tazsia a aerodynamicky necistejsia!!!
Z-526F sa kope myslim ze na 110-120... ale nie som si celko isty.
co sa tyka vrtuloveho viru, ten ma pri motorovych lietadlach pri suvrate velky vyznam! po prve - je ofukovana vyskovka, cize lietadlo je pomerne dobre riaditelne az do poslednej chvile pozdlz priecnej osi - pre priklad uvediem, ze suvrat na motorovych lietadlach sa kope na plnom plyne a pri stihackach - L-29, L-39 sa kope na IDLE.
a je tiez ofukovana aj smerovka, takze lietadlo je dobre riaditelne aj do stran.
druhy velmi dolezity faktor a jav, ktory sposobuje vrtula pri suvrate je krutiaci moment vrtule. nakolko je pri kopani suvratu krutiaci moment velmi vysoky (kope sa na plnom plyne) , je lietadlo stacane vplyvom krutiaceho momentu do smeru orientacie krutenia. tolko by bolo na vysvetlenie teorie z mojej strany.
*note: neviem, aku orientaciu ma krutiaci moment vrtule na extre, ale uvazujme, ze sa vrtula toci smerom dolava...*
v praxi to znamena, ze ked budes v extre kopat suvrat na nule, tak nemas sancu ho kopnut pravy, pretoze otacavy moment vrtule bude silnejsi, ako sila, ktoru vyvinies vychylenim smerovky a lietadlo sa ti preklopi v smere orientacie momentu - ale ja tak pochybujem, ze by to ktorekolvek lietadlo dokazalo, ved ked je predsa indikovana rychlost rovna nule, si za kritickym uhlom nabehu, tak lietadlo ma podla boha pravdy zacat padat po chrbate a nie sa hodit nabok. ale ako pisem, extru som v zivote nelietal, takze neviem.... |
|