Autobrake je decelerační automat. Zní to záhadně, co?
Tak to trochu osvětlim. B737 má několik možností brzdění na zemi: spoilery, vztlakové klapky, reverz, brzdy na kolech hlavního podvozku. Zatímco klapky jsou na přistání vysunuté vždy, spoilery taktéž, použití reverzu a brzd záleží na situaci. Reverz moc řve, proto se někde nesmí používat (s výjimkou případů nouze), a brzdy se zase moc zahřívaj a ničej.
Autobrake je geniální věc, kdy si nastavíme jednotlivé stupně podle toho, jak moc chceme brzdit. 1-2-3-MAX. Nastavením kteréhokoliv stupně dáme letadlu najevo, jak velké zpomalení (akademicky řečeno velikost zrychlení s opačným znaménkem) chceme. A autobrake moduluje brzdění kol hlavního podvozku,aby této hodnoty dosáhl. Znamená to tedy, že reverzujeme-li, čímž se určitá část zpomalení vykoná zpětným tahem, ubere automat mechanickým brzdám a ty se šetří. Naopak, zavřeme-li náhle reverz, tak přibrzdí. Výsledná hodnota zpomalení je tedy víceméně konstantní.
Nastavení stupňů je na posádce, zpravidla se používá stupeň jedna až dvě, výjimečně, třeba na krátkých drahách 3, v nouzových přípdech max. Autobrake se zruší buď přestavěním ovladače do polohy OFF, anebo sešlápnutím brzd na pedálech.
Poloha RTO (rejected take-off) se používá při vzletu a jak název naznačuje, zabírají při přerušení vzletu. Pakliže dojde v průběu rozjezdu k stažení plynových pák při větších rychlostech (nechci teď kecat, ale myslím nad 90kts), autobrake začne brzdit z plna hrdla. A v tomto případě nemoduluje brzdnou sílu, nýbrž brzdí ze všech sil bez ohledu na to, jestli reverzujeme (což bychom měli) nebo ne. Kdo to v reálu zažil, byť jako cestující, tak ví, že to brzdí jako kráva a lidem z pusy lítaj plomby |
|