Už jsme, myslím, párkrát tady zmínili, že když se ví kde hledat, i nový motor lze sehnat. I když asi ne nový ve smyslu "vyroben v září 2008, ale nový jako v originální bedně z výroby, nakonzervovaný a nepoužitý.
Pokud vím, je to prakticky stejný Wright, jaký se montoval ve 30. letech na časné verze DC-3, stejný motor, na jaký Rusové koupili s oficiální licenci a vyráběli jej v obrovských sériíéch do Li-2, stejný motor jaký pak namontovali na An-2, jen s jinou vrtulí, ale taky stejný motor, který vyráběli Číňani bez licence do svých Li-2 a Il-12 (získaných ze SSSR), přičemž v Číně létaly Li-2 i se čtyřlistýmki vrtulemi (rovnou, kdo by vymýšlel něco nového, že... - a věřte, vypadalo to hrozně!) - a nakonec výroba těch motorů skončila někdy v roce 1984 a to už pochopitelně nebylo moc kam ty motory montovat (jak tak někdy socialistické vgýroby běží a běží...) - a ty motory tam údajně někde POŘÁD JSOU!
Četl jsem článek na netu, jak kdosi sháněl motor do dakoty (byla na Mallorce, bez jednoho motoru, ale nebyla to ta, co se tam pořád ještě zvolna rozpadá) - a byl v koncích, až dostal tenhle tip - a za pár dolarů koupil dva tyhle čínské motory a přemýšlel, co všechno bude muset předělat a upravit, aby tem motor šlo do té dakoty použít.
Sehnal na to nějakého vyhlášeného dakotomotoráře z Australie - a ten ty motory vzal, nasadil na motorová lože, přišrouboval příruby, pospojoval hadice, propojil lanovod od vrtulového governoru - a bylo to. Na těch motorech nemuseli měnit skoro vůbec nic - ti Číňani to dělaj úplně stejný, jak to vyráběli amíci o padesát let dříve.
Takže proč by nějaký takový novoučký motor nemohla dostat taky nějaká andula? |
|