FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 7. 8. 2025, svátek má Lada Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Kynetoza a dalsie nastrahy za letu v lietadle. Jeden příspěvek | Celý strom
Kynetoza a dalsie nastrahy za letu v lietadle.   11. 11. 2008 / 11:15
kuma   
To je dobrý nápad !
Podporuju "knižní vydání" - šlo by to i jako článek poskládaný z jednotlivých příběhů a tak by bylo dobré, kdybny se někdo ujal editace takového článku. (samozřejmě se souhlasem jednotlivých původních autorů). Určitě by to byl jeden z nejčtenějších na kterémkoliv leteckém webu

Pokud by k tomu zveřejnění došlo, stálo by za to ještě upřesnit jeden detail z Dandeeho vyprávění. Stavy tam popsané jsou realitou, jsou popsány velmi hezky, ale ne vždy jde o skutečnou "otravu kyslíkem".

Otrava kyslíkem jako patofyziologický stav existuje a vzniká, pokud člověk dýchá směs plynů se zvýšeným obsahem kyslíku (proti normálnímu vzduchu) anebo čistý kyslík. Nejčastěji to může nastat u potapěčů, pilotů, kosmonautů... (například při nevhodném použití "kyslíkové sprchy" u pilotů stíhaček, nebo u hloubkovůch potapěčů, když se mělo snižováním obsahu dusíku ve vdechované směsi bránit kesonové nemoci a podobně). Příznaky jsou: euforie, změněné vnímání reality, neschopnost adekvátně reagovat na zevní podněty.... například potápěč vyleze z vody a drží nůž za čepel, místo za rukojeť, má skoro uříznuté prsty, ale vůbec o tom neví a nevadí mu to. Nebo si potápěč v 90 m ponoru vesele strhne pasku, protože je přesvědčen, že pod vodou se dá normálně dýchat...

To "mravenčení" je spíše projev "hyperventilační tetanie." Hypervbentilační tetanie je stav, kdy v důsledku neadekvátního přehnaného dýchání (člověk dýchá více, než by měl - rychleji, nebo hlouběji - příčina bývá v masivní většině případů psychická, falešný dojem dechové tísně nebo stresu vede k urychlení a prohloubení dýchání, uzavře se bludný kruh, čím je mu blbějc, tím víc dýchá, čím víc dýchá, tím je mu blbějc). Takový stav nevede k předávkovábní kyslíkem (ve vzduchu je ho vždycky jen těch 21% a náš organizmus si ho zahustit nedovede), ale naopak výrazné oddchání kysličníku uhličitého (dnes oxid uhličitý ). Oxid uhličitý je jedním z hlavních "udržovačů" správné kyselosti našeho vnitřního prostředí, rozpuštěný ve vodě (v krvi a tkáních) funguje jako slabá kyselina uhličitá. Pokud jej příliš vydýcháme, naše vnitřní prostředí ztratí kysdelost, stane se "zásaditým" - a přitom se změní poměry pro přestup iontů vápníku přes membrány buněk, především nervových a svalových- Proto ta slabost, třes, mravenčení. V nejtěžších případech pak dojde ke křeči končetin, které se typicjkým způsobem krčí a kroutí...

V civilu je první léčbou zadržet dech, přestat "hyperventilovat." Někdy se doporučuje "dýchat do pytlíku" - pak člověk nadechuje vydýchnutý oxid uhličitý zpět - a stav se vyrovná (ve vydechovaném vzduchu je kyslíku pořád ještě dost)

Oba stavy na sebe mohou za určitých okolností navazovat - hyperventilační tetanie prohloubí pocit dechové tísně a dotyčný, pokud stav špatně vyhodnotí, si pustí "kyslíkovou sprchu" - a vdechuje přemrštěné množství kyslíku a vydechuje přemrštěné množství oxidu uhličitého. Vzniklý stav je paik součtem obou - pro pilota (i potapěče) pochopitelně s devastujícími následky.
   Seznam příspěvků  
Gonzo
VWAC
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ