Nemůžu tak docela souhlasit s Gustíkem (promiň ) - mapy jsou důležité pro létání v jakékoliv situaci, tedy i pro létání off-line (mimo sítě IVAO atd.).
Totiž - i jako začátečník můžeš prostě jen odstartovat kroužit, letět nazdařbůh - a když zahlédneš nějaké letiště (vizuálně nebo podle defaultní GPS) - tak s tím prostě flákneš o zem a hotovo. Protstě FS je jen hra...
Tak na tohle fakt nepotřebuješ žádnou mapu.
Ale když už chceš letět od někud - někam, tak se bez mapy neobejdeš. Mapy jsou totiž různé - nejen ta "hrůza" cos dával odkaz tady nahoře. Máš (z těch nejpoužívanějších leteckých map) k dispozici:
- mapu ICAO 1:500.000 (ta se blbě tiskne z netu, nová stojí kolem 400,- Kč - a tak ji většinou mají jen skuteční piloti,. kteří se bez ní fakt neobejdou. Magoři jako já maj občas i nějaké zahraniční - Německo, Rakousko - ale to už je úchylka).
- VFR přibližovací mapy (tzv. VAC a podobně) - většinou okolí velkých letišť v měřítku 1:200,000 - ty už se většinou dají vytisknout i z netu, ale ty slouží k přesnému přiblížení přes vstupní body - a tak jak píše Gusta, tyhle v simu nevyužiješ.
- mapy standardních postupů (to je to, na co jsi dal nahoře odkaz) - když nelítáš on-line (nebo ve skutečnosti), tak to vůbec nepotřebuješ, jinak je to ale zcela nezbytné pro komunikaci s řídícím a pro představu, kudy bys měl to letadélko vést (horizontálně i vertikálně). V reálu maj právě tyhle mapičky - nejčastěji od firmy Jepessen, řečený "jepík" - pajloti trvale po ruce, na to maj právě na beranech ten klip, do kterého se mapy zacvaknou, abys na to viděl i když máš plné ruce. To asi nejvíc svědčí o jejich užitečnosti. V těch mapách je ale spousta informací - když se je naučíš číst - usnadní ti představu, co je potřeba, když se přibližuješ k letišti, jak daleko a jak vysoko se rozhodnozt pro to nebo pro ono... Jak tu taky někdo psal, slouží k přístrojovému přiblížení (IFR).
- mapy letišť - uspořádání RWY, pojížděček, stojánek - opět veledůležitá mapa v reálu a při létání na síti, když tě řídící pošle "taxi papa lima to holding point of RWY 06" - tak když nevíš, že to je od starého terminálu na vyčkávací stanoviště dráhy 06 v Praze na Ruzyni - tutově tam bez mapy zabloudíš a bude průser Tyhle mapy jsou užitečné i pro létání odff-line, protože na cizím letišti (JFK, Heathrow, Haneda, Domodědovo - podle chuti) se bez nich prostě nevyznáš. Ty maj pajloti v tom klipu na beranech vždycky taky.
- mapy "enroute" - traťové - typická síť čar, spojující význačné letecké body, někdy skutečné, někdy pomyslné, s vyznačením kursů a vzdáleností - slouží k sestavení letového plánu při delších traťových letech, jsou dvojího druhu - pro spodní a horní vzdušný prostor (Hi/Lo). Pokud neplánuješ dálkový let na síti, tak se bez nich obejdeš, můžeš je ale i tahat na dovču, když letíš někam dál, když není kompletně zadekováno, tak je zajímavé sledovat, kudy a kolem čeho vlastně letíte 
- různé příručky, databáze letišť "malý AIP" - s plánky malých letišť - pro simulátorové létání mají malý význam, slouží hlavně k oriebntaci příletů při VFR letu na neznámé letiště.
To všechno jsou mapy, které můžeš mít v ruce (buď si je koupíš - to nedoporučuju, nebo si je najdeš na netu, stáhneš a vytiskneš. A potože mapy zastarávají - letecká situace se mění - nedoporučuju syslit a tisknout si mapy ve velkém, škoda barvy v tiskárně). Když se ale budeš odněkud někam chystat (třeba z Prahy do Brna) - je přece jen dobré nějakou mapu mít u ruky. Vezměš pak pravítko, uděláš čáru - a po odstartování nabereš kurs, který jsi podle úhlu té čáry odečetl pomocí úhloměru z mapy. To je ten nejprimitivnější způsob, ale taky ten nejzákladnější. Máš kurs - a letíš, kam sis naplánoval. Úplně primitivně na to stačí jakákoliv mapa, kde je vyznačena poloha letiště (to platí v simulátoru, kde nemusíš brát ohled na zakázané prostory a hranice).
Máš k dispozici ještě další mapy - a to jsou hlavně dva mapové systému v samotném FS - jednak GPS - která má mapový mód - na obrazovčičce vidíš polohu letišť v okolí - a tak si to k některému zamíříš - a letíš. Druhý systém je prostě "mapa" - která je ale jen určitou modifikací toho prvního - můžeš si tam rozkliknout radiomajáky, ukáže ti to směry drah a frekvence ILS a tak podobně. Pro plánování letu se to ale moc nehodí, akorát když se definitivně ztratíš, tak ti GPS nebo počítač pomohou zjistit, kde to vlastně bloudíš.
Doporučuju proto začít s NĚJAKOU mapou, co můžeš mít vedle počítače, na beranech, nebo prostě V RUCE. Pak si napěstuješ představu, odkud kam vlastně letíš, co je kolem, na co se kouknout - a kde eventuálně jak přistát. Na chuť těm dalším mapám určitě v budoucnosti taky přijdeš  |
|