Sorry, hypermačko, myslím, že na tohle se nemuselo zakládat nové vlákno... Bohužel flymag.cz se těmito články řadí k tomu dost horšímu, co se mezi webovými leteckými "novinami" vyskytuje. Proč: přinejmenším pro:
- chyby v překladu německého prohlášení, na kterých se staví bombastický článek (Blesk hadr)
- zcela špatně popsaný výkrut - pitomá animace a špatné pohyby špatnými kormidly. Ten člověk ve skutečnosti popisuje uvedení do vývrtky, nikoliv výkrut (!!!)
atd.atd...
Tažený výkrut (protože tak se to jmenuje), když se zaletí řistě, se dá provést s jen malými pozitivními g a samozřejmě není důvod, proč by to s cessnou nešlo (když je dost času, prostoru a vidět přirozený horizont.
Protože ale po celou dobu točení je pozitivní g, nelze bez přirozeného horizontu odhadnout okamžik, kdy je potřeba srovnat. Pokud někdo tento manévr dělá v noci (!!) musí se spolehnout na umělý horizont, který ale může při přetočení o 360° a pokračujícím točení vykázat chybu (!) nebo (podlem konstrukce) ukáže rovnou blbost. Nevíme jakém horizonty (gyrovertikály?) byly v této cessně (předpokládám, že měla glass-cockpit - ale ten jen ukazuje to, co dělá mateřský setrvačník). V takové situaci je strašně snadné přetočit/nedotočit výkrut o 45° - a zvyšující se rychlost řešit srovnáním křidélek a přitažením (což by při horizontáním letu na konci 360°točení bylo přesně to pravé). Pokud se v tu chvíli ale letadlo nachází v poloze hlavou dolů - kterou piloti díky pozitivnímu g necítí - a přitahnou, uvede se letadlo do střemhlavého letu se stoupající rychlostí - tedy do situace, kterou pilot nepředpokládá - a pokud zcela přesně neví, co se děje (a v tu chvíli to neví) - nemá šanci zareagovat správně. Pak to skutečně může z cestovní hladiny do Hřenska trvat pouhých 20 sekund...
Vím, že toto je má spekulace. neslyšel jsem záznamníky, vycházím jen z toho, co je (zatím) dostupné na internestu a co tu psali naši kolegové. Myslím, že k tomu není co dodat.
Myslím, že:
- lze považovat za zřejmé, že se našel pilot, který tak skutečně zariskoval
- neuvědomil si, do čeho ve skutečnosti jde
- není problém udělat tažený výkrut s cessnou 550
- je problém dělat jakoukoliv akrobacii ve tmě, jen se spolehnutím na úřístroje, které ale mohou být v krajních polohách a při akrobacii zatíženy fatální chybou.
- Blbce z nás nedělají Němci. Blbce z nás, bohužel, udělali ti, kteři si b noci loupli výkrut - a nezvládli to... budiž jim nebe lehké...
- blbce z nás dělá flymag.cz, protože si ani neumí přeložit, co ti Němci vlastně napsali a svoé čtenáře považuje za idioty, kteří ani nevědí, jaký je rozdíl mezi výkrutem a vývrtkou.
howgh! |
|