|  | Zabilo se letadlo - Aeroflot NORD, Perm - pohled zpět do roku 2008 19. 9. 2010 / 18:41 | |
|  | Tohle je těžký soudit. Jsme letecky vychovaný v jiné době a jiném prostředí, na jiných letadlech a jiné filozofii provozu. Když se člověk podívá do statistik havárií letadel v SSSR, nijak zvlášť nevybočuje ze statistik západních zemí téže doby. Z toho lze odvodit, že úroveň výcviku byla adekvátní technice a prostředí, v jakém se létalo. To, že nám to přijde z našeho pohledu divočina, nic nemusí znamenat. Naše měřítka na to nelze objektivně použít. Proto možná ani přechod An-2 - Tu-134 nemusí být zásadní problém, pokud na Tůčku proběhne výcvik důsledně.
ALE - potíž nastává při přechodu na západní techniku, která už jinou filozofii vyžaduje. Tak, jako já bych momentálně měl asi velký problém přejít na Tu-134 a přeškolení by muselo být hodně důkladné, zejména v ohledu na koordinaci poměrně velké posádky, tak stejně tak přechod opačným směrem vyžaduje své, což se zjevně v tomto případě zanedbalo. Alespoň to ukazuje těm, kteří tvrdí, že na létání s moderními dopraváky nic není, že se pletou. Už to tu padlo před časem v diskuzi nad videem z kokpitu při přistání Tu-134, že klid a zdánlivá nečinnost při pohledu na piloty nemusí být jen známkou toho, že je to snadné, ale naopak, že spolupráce probíhá správně a účinně
Další otázkou je to, že s ohledem na věk pilotů (kapitán 35 let, tedy ročník 1973) nemusel výcvik proběhnout už ani důkladně tak, jak jej prováděl a minulých dobách Aeroflot (do jisté míry a v určitých ohledech daleko náročnější, než je současný západní), ani zjevně neproběhl v souladu se současnou filozofií výcviku na západě, a posádka mohla být obětí jisté neuspořádanosti poměrů v Rusku devadesátých let. Ale to je jen moje spekulace.
Na závěr dodám , že tato nehoda je "krásnou" ilustrací pověstného řetězce chyb (alias swiss cheese). Každý z problémů, který ten eroplán měl či si posádka způsobila (rozhozené plyny, posunutá pozice, jen občas funkční A/T) sám o sobě nic nemusel znamenat. Při navršení na sebe a v prostředí, v jakém se nacházeli, to způsobilo stav ztráty vlády nad strojem v jinak celkem banální situaci.
Jak říkám, poučné čtení, ale asi se na to nemůžemě úplně dívat a vynášet soudy naši optikou |
| |
|