|  | Zabilo se letadlo - Aeroflot NORD, Perm - pohled zpět do roku 2008 19. 9. 2010 / 19:46 | |
|  | Máš Radime ve většině věcí pravdu a naprosto s tebou souhlasím. Prošli jsme nějakým vývojem, notabene já jsem do toho vlaku naskočil teprve před pár lety a tak to chytám svým způsobem už "vypilované" kvantem zkušeností těch, co jsou chytřejší a zkušenější a nebo měli smůlu a z jejich chyb se poučili jen ostatní...Koneckonců i za tu krátkou dobu co lítám, se výcvik měnil mockrát v mnoha ohledech - cvičíme dual engine failure, ditching, klade se důraz na manual handling skills a upset training, do pravidelných simchecků se vkládají reálnější situace podle potřeb aerolinky třebas na základě rozborů Flight Data Monitoringu a aktuálních trendů v oboru. Na všem jsou patrné události a trendy posledních let - úbytek CFIT ve "prospěch" Loss Of Control, dříve nepředstavitelné události jako Hudson nebo Air France nad Atlantikem. Všechno se teď dá navíc trénovat v provedení klasického linkového letu, což je podle mně hodně významný posun od klasického syntetického LPC/OPC, prováděného podle litery úřadu.
Nepokoušel bych se taky vynášet nějaké soudy nad posádkou...nebyl jsem v jejich situaci. Sice vím co bych udělal úplně jinak než oni (skoro všechno), ale stejně tak vím, že bych v různých situacích mohl klidně udělat stejně tak většinu chyb které oni udělali (a taky jsem jich za svou krátkou leteckou zkušenost pěknou řádku udělal).
Pár věcí mně ale nesedí a proto nad tím pořád tak přemýšlím a psal jsem co jsem psal.
1.) Je to nehoda jen 2 roky stará a na moderním letadle. I když chápu problémy o kterých píšeš (ruská devadesátá léta, přechod z východní techniky a filozofie), nechápu jak piloti s podobnou úrovní zcela základních znalostí a schopností můžou projít výcvikem, dostat licenci, nalétat několik stovek či tisíců hodin na typu (jak?) a projít opakovaně simcheckem, notabene v klasické západní instituci. Jak je to možné? Examinátor byl "jejich člověk"? Nebo se dá všechno koupit za peníze? Nebo se tak hodně přimhuřuje oko díky jazykové bariéře? Nebo dosahují potřebného standardu v simulátoru a pak na to kašlou? Nechápu to, protože takový standard v technických i netechnických oblastech by byl kdekoliv kde jsem měl tu čest ohodnocen bez debat a nekompromisně jako "Unsatisfactory".
2.) Způsob jakým došlo k nehodě a vůbec celé provedení toho nešťastného letu je nejen "krásnou" ilustrací Swiss Cheese jak píšeš, ale taky krásnou ilustrací toho co se tady nazývá prostě "gash". V kombinaci s alkoholem už ani nevím jak to nazvat. Stručně řečeno - "kašlu na základní věci, kašlu na SOP, kašlu na kolegy, kašlu na company, já jsem pilot, já to vím nejlíp a tohle všechno nemusím dělat, protože to není potřeba". Jedna věc je jiný standard a filozofie a věci o kterých mluvíš a druhá věc je základní airmanship v úplně primitivních věcech....
- Map Shift - checking, crosschecking? Position fix při vzletu? A proč děláme map check po vzletu a před přiblížením? To není už ani SOP, to je prostě logika. Asi jsem příliš aktivní, ale map check podle něčeho na zemi dělám i na GPS vybaveném letadle. A pokud je mapa v háji? HDG, ALT, RDMI, radar vectors, back to basics a ne mudrovat "proč je to jinde" a "co to dělá".
- Throttle split - kde jsou páky, co ukazují motorové budíky, jakej bude vliv na řízení letadla při asymmetric thrust? Jaký je druhotný účinek zatáčení podle svislé osy?
- Komunikace celé posádky...kdo řídí letadlo, kdo komunikuje, jak se předává řízení mezi piloty? Co jim vůbec říká monitoring? Letadlo je evidentně těžko řiditelné, odpojí se autothrottle, autopilot, 30 bank angle, 20 pitch a kapitán se přitom baví s ATC a ani nekouká na přístroje.
- Nedělali žádné checklisty, žádné standard calls. Proč tam asi jsou? Nevíc na letadle, které evidentně nezvládají.
- Celá attitude vůči kolegům, ATC a všem okolo...to si koleduje o průser už samo o sobě.
- Atd. atd.
Opravdu těžko hledám v tomhle výčtu něco co by se dalo omluvit, v tom mám právě ten problém, který pak může vypadat jako odsuzování. Může to být problém jedné konkrétní posádky, může to být problém výcviku v jejich aerolince, může to být problém celého systému výcviku a udělování licencí, to je těžké hodnotit. Ten problém tam ale evidentně je a hodně velký. |
| |
|