Je to hodnota očekávané polohy těžiště v hladinovém letu. Vychází se z předpokladu, že čím je těžiště víc vzadu, tím je let ekonomičtější (důvod: výškovka méně "tlačí" ocas dolů, tím na ní vzniká méně "negativního vztlaku", který musí následně vyvodit navíc křídlo, které pak letí na větším úhlu náběhu, což zvyšuje aerodynamický odpor, snižuje zálohu k high a low speed buffetu. Řekl jsem to dost zjednodušeně a laicky, prosím nechytat za slovo). Kdysi o tom byla řeč tady http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=236396&lan=0
Tedy pokud máme vyšší hodnotu Cruise CG (tzn. těžiště více vzadu), tím vyšší maximální hladinu jsme schopni dosáhnout a tím více se roztahují od sebe ty žluté fousy na speed tape udávající zmíněnou zálohu k buffetu.
Takže z toho vyplývá, že to, co se naťuká do FMS, má vliv jen na zobrazení popsaných parametrů. V ideálním případě to odpovídá skutečné poloze těžiště v hladinovém letu, kterou ale nemáme v daný okamžik jak určit, snad jen s pomocí speciálních programů pro vyvážení.
No a kde se ta hodnota vezme? Je to docela alchymie. Praxe je taková, že to tam lidi střelí od boku podle loadsheetu, kde je hodnota CG pro TOW a LW, vezme se jakási střední hodnota, pro jistotu se o trochu poníží. Příklad MAC TOW je 26, MAC LW 24, vezmu 25, odečtu tak 4, a dám tam 20. Různé firmy na to mají různé postupy, fixně stanoveného v letové příručce 737 není nic (takže to asi celé nebude tak důležité). |
|