Jo, takovejhle scénář by ani na simulátoru nikdo nevymyslel...
Při čtení mě napadlo několik věcí
1. bylo jich tam jako na lodi, kapitán, první důstojník, druhý důstojník, inspektor ve výcviku dohlížející na kapitána, a inspektor inspektorů inpektující inspektora. Přesto nikde ani zmínka o nějaké zmatečnosti, jaká byla v podobném případě na palubě B707 BOAC někdy v roce 1966 na LHR. Naopak mi z toho přijde, že velice dobře v kritických fázích fungovalo CRM a rozdělení činností mezi všechny na palubě. Doufám, že zpráva něco nezamlčuje a nežiju v blažené naivitě. V takovéhle situaci ten alespoň jeden člověk v posádce navíc (jako dříve borťák) může být velkou pomocí. Dobrý příklad týmové práce.
2. všichni byli velice zkušení, zajisté páni v nejlepších letech, žádný trumpety, co neví, jak vybrat Boeing z klesání. Třeba jen nejméně zkušený z této posádky, druhý důstojník, jakožto palubní benjamínek, měl přes 8000h (odhadem stále ještě o 2000h víc, než třeba já).
3. ukázalo to krásně, že jedna věc je dostat letadlo na zem, druhá je pokračovat v činnosti i poté a spolupracovat se záchrannými složkami. Tahle fáze čtení mi přijde jako nejpoučnější. Tam padlo několik velice dobrých úvah. Jen bych neměl nervy v téhle situaci čekat 55 minut, než zahájím vystupování cestujících
4. Je vidět, že pakliže se něco opravdu semele, můžeme zapomenout na "jednu izolovanou závadu", se kterou se při vývoji a certifikaci letadla počítá. A to je přesně ten moment, kdy by se měli jít vycpat všichni ti chytráci, mající rádoby chytré kecy o tom, že piloti v letadle jsou k ničemu. I když se jedná o nejmodernější a nejsofistikovanější (a dle mě nejošklivější) letadlo na světě, přesto je role člověka v takovéhle situaci nezastupitelná. Ať už jako letce, nebo "strojníka". Jde jen o to, aby ve své "životní situaci" zareagoval tak, jako tihle pánové.
5. Jsem rád, že po sérii kraksen a incidentů, způsobených blbci, jako ten Ind, co si při přestavování sedačky drbl do beranů a nevěděl, co s tím, se v posledních letech stalo několik incidentů, kde katastrofu odvrátili letci, kteří na svůj titul "letec" můžou být hrdí. A 320 Hudson River, Tu-154 Ižma, A380 Singapur, doufám, že i Tu-154 Domodědovo se mezi to bude moci zařadit, a že se neukáže pochybení na jejich straně
6. Na tyhle situace krásně pasuje anglické rčení, že "dnes si vydělali všechny své peníze". Že vlastně ty leta sbírání zkušeností a pobírání peněz za hezkou prácí zúčtovali ve "svůj" den. Klobouk dolů a nám nezbývá než doufat, že se nám takovéhle scénáře vyhnou a když ne, tak že zareagujeme taky tak
|
|