Myslím, že se tady už jednou na toto téma vedla celkem fundovaná diskuse.
Z ní vyplynulo, že u součqasných moderních letadel (nevím jak u Jaku-42...) je vlastně bezpečnější letadlo se dvěma motory, protože pravděpodobnost vysazení obou je velmi malá, mnohokrát jištěná - a při vysazení jednoho je přebytek motorové síly podstatně větší, než při vysazení dvou motorů ze čtyř, kdy jde jednak o možnost celkem více pravděpodobnou a b) ztráta přemotorování je přin výpadku dvou motorů je značná (přemotorování lze čekat u výpadku jednoho ze čtyř, ale už ne dvou ze čtyř).
Přestože se zdá zřejmé, že dvoumotorové letadlo po vysazení jednoho motoru může bez problému vzletět, je ve zjevném rozporu s tabulkami v příručce, ze kterých se dají vyčíst limity (teplota, nadmořská výška, TOW- startovní hmotnost, délka dráhy, sklon dráhy) - logicky je tedy situace, kdy letadlo nemůže vzlétnout ani na oba motory ve vzletovém režimu. Existuje "žlutá zóna" mezi limitem pro vzlet a schopností vzlétnout na jeden ze dvou (dva ze tří) motorů - a obávám se, že aniž bychom si to uvědomovai, dost velký počet vzletů se odehrává v této "žluté zóně" - pak pokud je vše v pořádku, nic se neděje. POkud vysadí jeden motor, letadlo neletí...
Je mnoho případů, kdy by si člověk myslel, že přece nebyl důvod letadlo udržet ve vzduchu - a přesto to bylo jinak, nemyslím dakotu PH-DDA nebo jakou to měla imatrikulaci, kdy po vysazení "přepraporovali" motor - zazmatkovali a dakota šla dolů - ale myslím třeba DC3 na Tempelhofu (D-CXXX) anebo tu L-200 u nás (v mostě?) u které stačilo po vysazení motoru pootevřít dveře na pravé straně - a už neměla šanci se udržet v horizontálním letu....
Takže (spekulace) pokud vysadil motor a pilot nepřerušil vzlet, místo toho jel dlouho "na zadních" na velkém úhlu náběhu (s velkým odporem) - pak se jakž-takž odpoutal, ale v cca 15 metrech buď chytl za sloup nebo přetáhl a spadl do vývrtky - tak se mi to zdá velmi - velmi pravděpodobné.... Kdy mu který motor vysadil a jak to bylo s úhlem náběhu se dozvíme z černých skříněk¨.
Béke, burárum! |
|