Jinak jenom taková drobnost k FADECu...
Technicky vzato EEC nerovná se FADEC. EEC může komponentem FADEC, ale čistě FADEC ovládání motoru nemá žádné mechanické zálohování. Tzn. Pokud je motor čistě řízen FADEC, tak při jeho selhání selže celej motor (proto bývají vesměs zdvojené). Pokud je motor řízen EEC (nebo pokud má jeho FADEC EEC modul), pak je možné i při selhání elektronické části motor dál ovládat - jako např. u RB211 hydro-mechanicky. Ve výsledku pak zjednodušeně EEC není nic jiného, než něco jako moderátor mezi pákama v kokpitu a dávkovačem paliva na trysce, pozicí bleed valve(s) a stator vanes. Plus nějaký ten elektronický bazmek na in/out s počítačem a displejem v kokpitu. Tzn. že když mi zdechne EEC, můžu dál motor ovládat, jen si musím dávat pozor na overboosty, protože nefungují ochrany. A narvat tam plnej kotel pak jde jen s největší opatrností v nouzi.
Ono je to vesměs jedno, je mi jasný o čem mluvíme. Jen jsem chtěl vypíchnout ten drobný rozdíl. |
|