| | Yak-40 landing gear booster 20. 11. 2021 / 18:40 | |
| | Jak teď pomalu finišuju práce na anglickém modu Yak-40, narazil jsem na takovou neurčitou, nejistou, ošklivá věc.
Před startem po srovnání s dráhou se na centrálním sloupku odkrývá krytka spínače 'nose landing gear booster' a ten se na start zapíná, vypíná se jako jeden z posledních úkonů po startu.
Smysl je jako u dalších ruských letadel - omezit rozsah příďové nohy na pár stupňů, takže nejsou na šlapání do pedálů tolik citlivé a éro lépe drží při startu směr.
Teď ale fakt nevím a nedohledal jsem, jestli by se to analogicky mělo před přistáním zase zapnout a vypnout až poté co éro sníží rychlost.
Osobně jsem zkoušel přistávat s i bez a moc velký rozdíl tam nevidím. Yak-40 v XP11 po přistání nad rychlost 50km/h tam má nějaký automat který stejně nedovolí větší stupňovou výchylku příďáku.
Hezky to je vidět třeba v LKPR při použití některého rychlovýběhu z dráhy bez nose landing gear boosteru - při nájezdu většinou v rychlosti kolem 100km/h na plnou výchylku a éro tak tak drží poloměr pojížděčky, ale jakmile klesne rychlost pod 50km/h tak to při stejném vyšlápnutí pedálů škubne a éro najednou točí jak káča.
S boosterem pak pochopitelně začne čiperněji zatáčet až se PIC uráčí to vypnout...
Tak kolik z vás tu reálně lítalo Yak-40 a udělá mi v tom jasno?
Předem díky. |
| |
|