Citace z knihy Učebnice pilota:
Jen pro úplnost "Výdrž" je jedna ze závěrečných fází přistání.
Citace:
-Ve výdrži se snažíme co nejvíce snížit rychlost letu, aby přistávací rychlost byla co nejmenší, to je ale možné, jen pokud zajistíme potřebný vztlak zvětšením součinitele vztlaku. Proto na přistání používáme vztlakové klapky na maximum (pokud je letadlo má). Zasunovat klapky během přistání je velmi nebezpečné (hrozí mimo jiné prosednutí letadla).
Je to v té knize vztaženo na GA, takže např. u dopraváků se samozdřejmě počítá i s váhou letadle, větrem atd. Takže na přistání se nemusí použít vždy maximum.
No a při vzletu je samozdřejmě taky ten vztlak žádoucí, ale taky je žádoucí získat kvapně dopřednou rychlost a výšku, a jak jistě víme, tak klapky mají rychlostní omezení. Takže na těch 5 st. je to ještě optimálně přijatelné.
A například je dobré si to zkusit v nějakém malém lehkém reálném letadle, kde při vysunutí klapek začne letadlo i nehorázně brzdit. Např. taková Cessna 152 to má ty klapky na max jako vrata do stodoly a vtom éru úplně cítíš jak se vytrácí rychlost, jako by jsi v autě pomalu brzdil.... |
|