FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 17. 6. 2019, svátek má Adolf Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
 Ovladače k PC
 Reálné letectví
 Recenze addonů
 Tutoriály, návody
 X-Plane
 Archiv aktualit
FÓRUM
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
ILS - NÁVOD na defaultní mašiny... 06. 12. 2008   Ivo Pořický
Neukamenujte mě, toto je "návod", jak si může někdo, kdo absolutně netuší o čem to vlastně je zkusit přiblížení ILS. Byl jsem nařčen, že nadávám někomu, kdo si to chce jen zkusit, takže jsem se rozhodl vytvořit něco jako návod, jak to udělat tak, aby to fungovalo.

NENÍ TO METODICKY SPRÁVNĚ A S REÁLNÝMI POSTUPY TO NEMÁ VŮBEC NIC SPOLEČNÉHO (jen aby někdo neřek, že jsem úplný amatér podle toho, co píšu )

pozn.: doporučuju otevřít tento příspěvěk ve dvou oknech a v jednom číst text a ve druhém koukat na obrázky

Takže započněme Jedná se o původní model FS9 Boeing 737-400 a přiblížení ILS se bude provádět na letišti LKMT (Ostrava-Mošnov)

1) je třeba zjistit výšku letiště a mít správně nastavený výškoměr. Tj. dle obr. 1. nastavení QNH v mb (neboli hPa). Je tam 5 čísel, ale poslední je za desetinnou čárkou, takže to, co tam je je 1013.2 hPa. Jedoduchý způsob jak to nastavit je kliknout na klávesu "B" (reset altimeter). Vidíme, že je tam výška cca 850ft. to je třeba vědět.

2) Pro použití autopilota je potřeba nastavit několik velmi důležitých parametrů, bez kterých by to nešlo (obr. 2).
Takže od leva Kurz dráhy (červená) - je potřeba to nastavit pro lepší orientaci pilota, jak je odchýlen od kurzu dráhy.
Rychlost (žlutá) - nastaveno 220 KIAS, což je na ten kratičký let tak akorát. Pod 200 to chce moc klapek a nad 230 už je to zase moc rychle. Samozřejmě, tato hodnota je jen pro tento let, resp. pro přiblížení k letišti (přílet do jeho blízkosti).
Kurz (zelená) - po vzletu bude třeba točit do nějakého směru, tak si jej předem navolím (pro náš účel postačí směr vpravo přibližně kolmo k dráze, tj. 223+90=313 (když bude nastaveno 300 nebo 340, je to jedno - je důležité se vzdálit od letiště)
Výška (světle modrá) - poletíme v nějaké výšce, jak psal Míra D., odhadem by to mělo být okolo 2400ft nad terénem. V mapkách se pro tento druh přiblížení na dráhu 22 v Mošnově létá na 3000ft (na jiných letištích je výška jiná!!!), tedy zvolíme si 3000ft, kde nám autopilot po vzletu nastoupá a bude držet.
Rychlost stoupání (fialová) - tak když už nám bude autopilot stoupat, tak potřebuje vědět, jak rychle tam chceme. B737 plně naložen je schopen stoupat v této výšce do 3000ft/min. Nám bude bohatě stačit nastavit si 2000ft/min.

Tak autopilot je v podstatě nastaven a připraven do akce

3) jsme před vzletem, takže je třeba zkontrolovat několik důležitých věcí, abychom neměli po vzletu potíže.
U obr. 2 je vidět Poloha klapek. Hodnota 5 znamená vysunutí klapek na 5°, což se používá pro vzlet (resp. pro jeho zkrácení). Pro kratší letiště může být i hodnota 10°, ale na LKMT nám stačí 5. Další důležitou částí je nastavení frekvencí na radiopanelu (obr. 3 - ušetříme si tím čas ve vzduchu). Na obr. je vidět COM 1 a NAV 1. COM frekvence jsou komunikační frekvence, ty nás momentálně nijak nezajímají. Pro naše účely vyzkoušení ILS nás zajímá NAV 1 frekvence. Tam jsou vidět 2. Active a STBY. Active je ta, kterou momentálně přijímáme a STBY je v záloze. Mám nastaven maják VOR/DME s označením OTA na frekvenci 117.450 MHz a v záloze připravenu frekvenci ILS pro dráhu 22 na frekvenci 110.950 MHz. Mezi nimi je "čudlík", na který když kliknu, tak se frekvence přehodí a aktivuji ILS frekvenci (110.950) a maják OTA bude ve STBY.
Další věcí je zapnutí Flight directoru a Autothrottle arm switch (obr. 4). Oba do polohy ON. Měl by se objevit na umělém horizontu fialový křízek, do jehož středu by měla směrovat "tečka" uprostřed umělého horizontu a tím se zajistí let s požadovanými parametry, které jsme na počátku nastavovali (na obr. 2) a je to opět pro nás kontrola, že autopilot letí přesně tak, jak my požadujeme, tedy, že se drží křížek tak, jak má a průsečík těch dvou fialových břemen nám nikam neutíká.

4)Tak "hotovo", teď plný kotel a hurá do vzduchu. Po vzletu, tj. po odpoutání od země a nastoupání nějakých pár stop je potřeba rychle udělat několik věcí.
a) zavřít podvozek (klávesa "G")
b) zapnout autopilota, jsou to takové dvě páčky úplně vpravo nahořena obr. 5 do polohy ON (tedy aby směřovaly nahoru jako na obr.)
c) aby autopilot začal reagovat, je třeba připnout tlačítko ALT HOLD (na obr. 5 žlutě)
d) pro udržení ryhclosti připnout IAS (na obr. 5 červeně)

V tuto chvíli by se mělo letadlo pohybovat relativně stabilně a stoupat na 3000ft. toto by se mělo zmáknout do výšky 1500ft. Tam se může začít točit první zatáčka (zase, ta výška je u každého letiště jiná, je to v mapách).

Tady nastává čas začít točit zatáčku. Připnutím tlačítka HDG se letadlo začne natáčet do kuzu, který jsme si nastavili (mám tam hodnotu 330) - obr. 6

Na obr. 7 je vidět jak se letadlo natáčí a drží požadované parametry. Tedy, na umělém horizontu je zřetelný křížek pěkně ve středu, jak má být, tzn. autopilot letí přesně tak, jak se po něm požaduje, rychlost(žlutě zakončená ručka přístroje - vlevo na rychloměru) je u oranžového "pamatováku" (označeno modrou barvou), variometr už se dostává k nule, protože máme skoro 3000ft (letadlo je tam velmi rychle). Můj kurz je označen zeleně a dotáčí se na požadovaný (nastavený - 330), který je ve žlutém kolečku. Fialově je označen konec "šipky" ukazující směr dráhy (kurz dráhy).

5) Dostali jsme se na 3000ft a jsme přibližně kolmo k dráze, vzdalujeme se od letiště. Po chvlilce (cca 2-3min) letadlo otočíme souběžně s drahou, tedy natočíme kurzem přibližně 040 (tedy fialový pamatovák se nám dostane na druhý hrot šipky od COURSE, tedy kurz dráhy) a letadlo se nám natočí a drží stále 300ft a rychlost 220 KIAS. Takovýmto způsobem se dostaneme do poslední fáze, což je samotné nalétnutí paprsku ILS a jeho zachycení s vlastní sestup.

6) Opět je třeba udělat nějaké úkony pro zahájení samotného přiblížení.
Je třeba nastavit frekvence, resp. připojit do aktivní tu naši pro ILS dráhy 22, což je pro nás hračka, protože to máme už připraveno, takže je to jen jeden klik na přepínač na radiopanelu u navigačních frekvencí (NAV 1) - obr. 8. Pak ještě nastavit Autobrake, což je zařízení, které nám brzdí samo kola po přistání a pomůže tak zkrátit dojezd (obr. 13). hodnoty se volí podle podmínek. Takový zlatý střed je 2.
Na obr. 9 je vidět, co se nám musí zobrazit na obrazovkách v letadle, abychom si mohli bý jisti, že nastavená frekvence funguje.
Zeleně - směrová odchylka od dráhy (5 teček a 1 fialový jezdec, který by v konečné fázi měl být přesně uprostřed)
Červeně - odchylka od sestupové roviny. Při nalétávání je důležité nalétnout tak, aby v počáteční fázi letu byl ukazatel (fialový jezdec) nahoře, tedy nalétáváme paprsek ze spod (je to vidět na posledním obrázku dole - výškový profil přiblížení)
Žlutě - pamatovák a odchylka dráhy. Je vidět, že dráhu mám vpravo od letadla (fialový obdélník vysunutý z ukazatele) a zároveň je vidět, že míří stejným směrem jako já, tzn. letím souběžně s drahou. (směr, kde ukazatel ukazuje je dole, vypadá to trošku jako kříž), takže letím v opačném směru.

7) Poslední fáze letu před zachycením paprsku ILS by měla být do 30°-45° od osy dráhy. Čím větší úhel, tím hůř se autopilot chytá do osy dráhy. Takže s ohledem na to je třeba letadlo takto navést pomocí HDG.
Jakmile to mám a vše je jak má být(výšková osa sestupu je nademnou - červeně označeno na obr. 9, jsem od osy do 30°-45°), připnu tlačítko APP (obr.10). Jakmile letadlo zachytí paprsek, samo se srovná do osy dráhy (někdy to chvíli kličkuje, ale nakonec se srovná - to zapříčiní velký úhel přiblížení).
Teprve až teď se letadlo je schopno zachytit i výškově, takže klesnutí ukazatele odchylky od výškového profilu sestupu (G/S - glideslope) se teprve teď může dostat do centrální polohy, jinak letadlo nezačne klesat. Pokud se ukazatel (G/S) dostane pod střední polohu dřív, než se letadlo začne srovnávat do osy dráhy, tak už letadlo nezklesá a je potřeba to nějak opravit (o tom se rozepisovat nebudu). Jak to vypadá, když se letadlo dorovnává do osy je na obr. 11 s tím, že už se blíží G/S a tím pádem letadlo začíná pomalu klesat.

Rychlost v této fázi by měla být mezi 180-200KIAS, klapky na přibližně 10°
Jakmile se letadlo dostává a srovnává, musím jej kontrolovat, aby se dorovnal správně a je třeba vytáhnout podvozek, postupně ubírat rychlost a vytahovat klapky (zkrátka připravit letadlo na samotné přistání).

8) Dorovnáno a letící v ILS, tedy plně usazeno je vidět na obr. 12. Tam vidíme na dolním displayi (Navigační display) DME 2.9 OSV. To znamená, že jsme vzdáleni od měřiče vzdálenosti 2.9 nm. To už je docela blízko letiště. Přibližně kolem 2nm bychom měli vypnout autopilota a autothrottle arm switch a přistát na ruku. Rychlost na konečné fázi před přistáním by měla být mězi 140-160KIAS. Záleží na množství paliva a zátěže (samozřejmě čím těžší letadlo, tím rychleji musí letět, aby nespadlo )

No, po dosedu vytáhnout spoilery, aby letadlo neposkakovalo, zapnout reverzy tahu, tedy zpětný tah pro rychlejší ubrzždění a je to. Přistáli jsme podle ILS.

Snad to pomůže k ovládnutí defaultních strojů v FSce, ale i tak bych raději doporučoval se zajímat o přesnější postupy, což žádá trošku víc studia a hlavně mapy ;)
34073 B / 600 x 450 / ILS01.JPG
36053 B / 600 x 450 / ils02.JPG
36911 B / 600 x 450 / ILS03.JPG
41283 B / 600 x 450 / ILS04.JPG
35269 B / 600 x 450 / ILS05.JPG
35893 B / 600 x 450 / ILS06.JPG
33230 B / 600 x 450 / ILS07.JPG
27959 B / 600 x 450 / ILS08.JPG
36772 B / 600 x 450 / ILS09.JPG
33803 B / 600 x 450 / ILS10.JPG
32269 B / 600 x 450 / ILS11.JPG
31840 B / 600 x 450 / ILS12.JPG
29698 B / 600 x 450 / ILS13.JPG
19615 B / 599 x 500 / ILS14.JPG
Počet zobrazení článku: 21809  Kategorie: Tutoriály, návody
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2019 FlightSim.CZ