FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 1. 11. 2024, svátek má Felix Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
FMC DF737-400 (VNAV) pomoc Jeden příspěvek | Celý strom
FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   13. 8. 2003 / 06:33Libor
Zdravim vsechny.Poradte prosim co delam spatne.
Naprogramuju FMC, podle tutorialu v navodu(EHAM-EGLL).
Potom take off, v cca 1000AGL zapnu AP.
Problem je ze LNAV pracuje bezchybne ale VNAV naprosto nespolupracuje - noCMB,noDES jenom CRZ
Diky
 

Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   13. 8. 2003 / 12:13OKBAJT
A to tlačítko se ti zapne, nebo už nejde zapnout ani to tlačítko. Mě CMB chodí, ale DES nevím.
 

Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   13. 8. 2003 / 12:21Libor
Tlačítko svití, po stratu se ukáže CMB (na displayi u výkonu motorů).
Nastoupá to do první navolené výšky a potom zhasne a přejde na SPEED HOLD. Rozsvití se CRZ a potom už ani nestoupá ani neklesá,i když by měl
 

Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   13. 8. 2003 / 13:00
Karel
velmi zjednodušeně:
1. doporučuji přečíst manuál, ale vím, že tato otřepaná rada (sic je nejlepší) moc nezabírá

2. pro používání VNAV je třeba mít správně nastavené všechny hodnoty v FMC. Tedy: PERFINIT, ROUTE, TAKEOFF, N1. Velmi doporučuji si prostudovat tyto sekce v manuálu. Popis všech možných příčin je nad rámec diskusního příspěvku.

3. na MCP je třeba nastavit vyšší altitude (ALT SEL). VNAV stoupá/klesá podle propočteného vertikálního profilu (počítá FMS a zobrazuje v sekci LEGS vpravo). Na daném waypointu je vždy rychlost/výška (FL). Dokud není některý waypoint ACTIVE, tak lze tyto hodnoty dodatečně ručně změnit - speed/altitude waypoint restrictions.

4. manulální altitude intervention se provede tak, že na MCP (ALT SEL) nastavíte nižší výšku než je pro daný (následující) waypoint a aniž byste nastavovali cokoliv v FMC, pak při zapnutém VNAV letadlo nestoupá výš, než má nastaveno ručně na MCP. Obdobně to platí pro descend.

5. VNAV nelze zapínat pod 1500ft AGL, kontrolujte po vzletu na radiovýškoměru.

6. VNAV nelze zapnout, jestliže jste po vzletu více než 5 stupňů od vodorovného břevna Flight Directoru (u reálných letadlel, ale myslím, že to je naprogramováno i u Bulíka). Případně méně než 5 stupnů, ale klesáte (opačná tendence po vzletu).

7. Z toho vyplývá, že musí být zapnut Flight Director ON a Auto Throttles ON.

Určitě existuje ještě spousta možností, proč to nechodí, ale už mě nic nenapadá, protože mi to funguje již pár let bez problémů. Nejlepší by bylo to vidět na místě a detekovat chybu. Zde se však musím odvolat znovu na manuál...

Karel
 

Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   13. 8. 2003 / 13:30
Tomas Gurecky
Asi tak nějak ). Ale teď mě napadlo, dá se během letu měnit nastavení FMS, tak aby se projevily změny. Třeba zadat si RWY na které přistávám. protože jak dělám přípravu před letem, tak ještě nevím na které RWY se přistává na cílovém letišti
 

Re: Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   13. 8. 2003 / 15:52milan puta
Nojisteze to jde a dela se to tak. Data pro cilove letiste (rwy, procedura atd.) se zadavaji po vyslechnuti ATISU ciloveho letiste, ktery ladi prvni pilot na COM2 anebo po informaci dispecera CTR, ktery zpravidla dopredu informuje o draze kterou maj pro pristani ocekavat. Ale jinak samozrejme lze prubezne menit vetsinu dat - rychlost, vyska, legs atd. Musis pak dat ACTIVATE a ENTER aby se modifikace projevila v modech AP LNAV a VNAV.
 

Re: Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   13. 8. 2003 / 16:40
Karel
Samozřejmě, Tome. Máš pravdu... V reálu je to většinou tak, že pro brífink mají piloti trasu letového plánu en-route. Před ohlášením prvnímu ATC (před odletem) si poslechneš příslušný ATIS, ve kterém je dráha v používání. Za předpokladu, že je na konci ATISu NOSIG, tak si podle aktuální dráhy v používání a počátečního traťového bodu zvolíš příslšný SID (Standard Instrument Departure route) podle AIPu, resp. podle AIRAC databáze ve FMC pro danou dráhu. Nebo můžeš požádat DELIVERY či jiného řídícího, který uděluje odletové povolení, aby ti dal (po koordinaci s APP/DEP) jiný SID. Pak už to můžeš přímo naprogramovat do FMC.

Pro cílové letiště většinou jenom tušíš, který STAR by se měl letět, ale zpravidla se láduje do FMS poté, co ho dostaneš od ATC, nebo podle ATISu (dráhy v používání) cílového letiště. V reálu je to tak, že většinou stejně neletíš podle přibližovacího plánku, ale jseš vektorován a klesáš podle pokynů řídícího.

Každopádně to ale nemá zásadní vliv na VNAV.

Karel
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   14. 8. 2003 / 11:26
Latom   
Já bych spíš řekl, že STAR neláduješ, jsou dána, jen určitou příletovou trať použiješ. Vektorování nebo přílet podle STAR je čistě na řídícím, podle toho jaký má cirkus kolem. Třeba na LFPG jsme už několikrát letěli podle STAR a řídící ji jen poupravoval, podle toho jaké letadlo se mu tam řítilo na zem.
Něco podobného jsem právě včera letěl s DF do LBBG.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   14. 8. 2003 / 11:45
Karel
Tož jasné, že to tam neláduješ celý ručně, postupuješ klasicky pres ARR/DEP, cílové letiště ARR, dráha v používání, STAR id, transition. To jsem měl na mysli pod "ládováním" Ale STARy jsou spíš ve fázi počátečního přiblížení spíš výjimkou. Pravda ale je (a včera jsem to probíral s reálnými řídícími u piva - ostatně dneska to můžeme probrat taky, v Kladně, v hospodě U Śvejka, podrobnosti na http://www.pandora.cz/conference/satcocz , jsi zván), že kolikrát pilot podle informace z oblasti o dráze v používání loadne vhodný STAR do FMC a letí podle něho. To většinou pokud dostal od oblasti "direct to...." na nějaký waypoint, který je zároveň transition. Např. z jihu od DOMALu direct DOBEN, pak si tam na dráhu 24 supne DOBEN1W a letí podle toho a jenom to ohlásí na approach. APP mu stejně většinou dá vektory podle provozu.

Včera jsi letěl do Burgasu? Visual na 04 ? Mám na tohle téma pěkně zpracovanou přípravu pro návštěvu kokpitu. Kolega letěl v reálu s Travel Servicem před měsícem, tak jsme udělali s DF (livery SkyTravel) virtuální let a natípali jsme screenshoty. Je toho asi dvacet stran a piloti si to mooooc pochvalovali a kolegu tam nechali az na stojánku

Karel
P.S. to podrobné rozepisování není ani tak směřováno na tebe, spíš obecně, k problematice, pro ostatní.
 

Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc -už o něčem jiném :-)   14. 8. 2003 / 12:17
Latom   
Letěl jsem IFR, mraky až na zem na RWY22. Ale vizuály si lítám hezky na Cessničce a růčo.
Ty šoty máš z reálu nebo ze simu? Lze to někde vidět?

Jinak Burgas, to není letiště, ale čerstvě poorané pole s nejhlubším záběrem do hloubky. Teda co jsem zatím poznal.

Nerozumím, jak píšeš o té přípravě pro návštěvu kokpitu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc -už o něčem jiném :-)   14. 8. 2003 / 12:58
Karel
Ty šoty jsou z virtuálu, mám to na disku. Jedná se o soubor ve Wordu, do kterého jsou nalinkované BMP screenshoty. Zabalené v ZIPu to má celé asi 30MB. Je to takový ukázkový dokument o on-line lítání, který používám, pokud se chci vetřít do kokpitu při reálném letu. Funguje to tak, že to vytisknu, dám do obálky (nezalepuju!) a při vstupu na palubu to dám do ruky letušce, nebo se rovnou hrnu do kokpitu a dávám to pilotům (nejlépe kapitánovi). K dokumentu je připojená vizitka na konkrétní letadlo a let, na vizitce je ještě poznámka typu "Zveme Vás na návštěvu kokpitu. Kapitán" a číslo mého zabookovaného sedadla. To aby mě dlouho nehledali

Výsledek je ten, že pokaždé, když jsem někam letěl s takouvouhle přípravou, tak jsem v kokpitu byl. Většinou skoro celou cestu Naposledy vloni s Fischerem, tam to bylo ještě s mezipřistáním na La Palma a potom malý hop na Tenerife. Dokonce jsem s p. kapitánem udělal dohodu, kterou už pár z nás on-line simptáků využilo a dostali se na doporučení do kokpitu taky.

Ale ten materiál je hlavně pro prezentování faktu, že tomu trochu rozumíme a chceme pokecat s profíky. Aby věděli, že mi nemusí ukazovat co to je výškoměr, ale spíš je nachytávám na nějakých podrobnostech vyčtených z Operation Manualu B737-400, 500 ))

Karel
 1x  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc -už o něčem jiném :-)   14. 8. 2003 / 13:41Tomas Knaifl
Karle, ty ses blazen ) ale to uz vlastne stejne vedi vsichni, takze nerikam zadnou novinku )

Vecer to snad stihnu uz na Knezeves, v hrosim pripade az do Kladna )

TK
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   14. 8. 2003 / 22:15
Tomas Gurecky
Dik za info, ale když si před přistáním mám znovu spustit FMSo, loadnout předem uloženou trasu, potom tam něco změnit, tak jsem o 15nm dále a každá vteřina mi ubíhá rychleji než si myslím. Ono by bylo možná lepší mít to FMSo spuštěné pořád a jenom v případě nejaké změny to rychle přeládovat. Jinak jak tady píšete, tak jsem pochopil že se bavite o online lítání. Já jsem spíše ještě ofline "pilot" ale příjde doba kdy už se konečně odhodlám k tomu a začnu lítak online.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   15. 8. 2003 / 07:59
Karel
no, pak jsme doma )) To se nediv, že ti nefunguje VNAV, když vypneš FMS!!! CDU (Control Display Unit, FMS rozhraní nebo FMC, jak chceš) nevypínej pomocí rightclicku a Close, ale můžeš ho jenom skrýt/zobrazit pomocí klávesy TAB.

Doporučuju nechávat si CDU stále zobrazené, protože obsahuje spoustu informací, které je potřeba za letu monitorovat. Skrývám to při přiblížení a přistání, protože tam už tě většinou řídící vektroruje a dává klesání podle jeho potřeb, takže málokdy letíš Profile Descend podle VNAVu. Potom to zadáváš přímo do MCP (autopilot) a CDU potřebuješ většinou jenom na to, abys zadal HOLD na nějakém fixu, nebo pokud dostaneš DIRECT TO fix/VOR/NDB....

A co se týče online nebo offline, tak na tom nezáleží. To je věc, která pracuje spíš s Multiplayer Session než s nějakým add-onem typu DF737.

Karel
 

Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   15. 8. 2003 / 08:39Libor
Původní otázkou bylo špatné fungování VNAV a to především ve fázi DES. Já FMC nevypínám protože jinak by mi nefungovalo ani LNAV
 

Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   13. 8. 2003 / 15:16
díky za vsechny rady,vyzkousim.
 

Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   13. 8. 2003 / 15:58milan puta
....Dokud není některý waypoint ACTIVE, tak lze tyto hodnoty dodatečně ručně změnit - speed/altitude waypoint restrictions. ....

--> no myslim, ze to uplne takhle neni. Me nejdou menit hodnoty i v nekterych dalsich momentech i kdyz nejsou prave aktivni - dle meho pozorovani kdyz se jedna o fixy ktere jsou soucasti SID/STAR anebo proste neni aby FMC danou hodnotu akceptoval. Kolikrat mi to prijde ale hodne podezrele, pokud mi FMC nepusti upravu vysky o 2000ft a fixy jsou od sebe trebas 20nm. U PIC767 to funguje v pohode, to same i u PSS747/777. Ale manual jsem nestudoval, tekze nevim jestli to tak ma byt.
 

Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   15. 8. 2003 / 09:16
Latom   
A co máš na MCP panelu nastaveno? Protože podle toho co píšeš, tak MCP tě nepustí na to co máš v FMC. MCP má větší prioritu než FMC.
 

Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   15. 8. 2003 / 10:43Libor
priklad: na MCP mam 15000 ve FL/CRZ (FMC) nastaveno 10FL.
po stratu stoupa do 10FL,ale potom uz jenom CRZ a zadny DEScent i kdyz podle FMC by mel klesat na 4000
 

Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   15. 8. 2003 / 11:18
Latom   
Co to je 10FL, není to spíš FL10 ? Ale to jsi pěkně nízko.

Příklad: FMC FL310 MCP 31000
start a éro ti tam musí dostoupat, pokud chceš výš, třeba FL340 což je max. běžně letová hladina, tak v FMC dáš FL340, potvrdíš, na MCP nastavíš 34000 a level change a letadlo ti stoupe ve VNAV

pro klesání: FMC FL050 MCP 5000 ,ale musíš nejdříve to éro pustit z MCP 31000 na 5000 a pak ti samo začne klesat podle FMC v bodě T/D, jinak pokud chceš dřív, tak na MCP nastavíš požadovanou výšku, třeba na FL230 a přes LVLCH ti éro začne třeba klesat a jen si doladíš rychlost klesání.
 

Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   15. 8. 2003 / 12:08
Pavel2
FL10 nebo FL010 ?
 

Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   15. 8. 2003 / 13:16Libor
Samo FL10.
Takže když je v LEGu (FMC) uvedo výškové omezení na 5000 tak musím klesání nejprve inicializovat?
Já předpokládal,že pokud mám zapnuto VNAV tak klesání se zahájí samo
Díky
 

Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   15. 8. 2003 / 17:06Karel Semerák
FL10 u nás neexistuje, a to ani ve formátu FL010. Když už, tak FL100 (neboli 10.000ft při ISA). FL10 by bylo 1000ft. Ale protože je podle AIPu ve FIRu Praha standardně Transition Altitude 5000ft, nejnižší smysluplná letová hladina začíná na FL050 (což je mimochodem správný zápis, s platnou nulou za FL).

Jak píšeš Libore, pokud necháš na MCP FL100 a v FMC máš klesání např. na dráhu 06 LKPR na 3500ft, pak musíš ručně nastavit na MCP 3500ft, pokud možno ještě před T/D (Top of Descent). Neuděláš-li to, MCP má prioritu (jak psal Latom) před FMC. Pilot iniciuje klesání na nižší hladinu přesto, že je to naprogramováno ve vertikálním profilu v FMC. To byl asi tvůj prvotní problém, na který ses ptal.

Karel
 

Re: Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   15. 8. 2003 / 22:53
Tomas Gurecky
Tak sleduju že toto táma je celkem žhavé. Já sice zavírám FMC pomocí CLOSE, ale na panelu mi svítí žlutě FMC. A když si zadám SID z Ruzyně, tak se ho to i drží. Dokonce i funguje VNAV i LNAV ( směrem nahoru) při klesání už zadávám raději hodnoty přímo do MCP. No ale tak ně teď napadlo, co tak někdy uspořádat nějako sesion kde by se sešli zkušení piloti s náma nezkušenýma a ukázali by jsme si to v praxi ?
 

Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   15. 8. 2003 / 23:17Libor
Jo, už jsem to snad pochopil.
Pravě jsem to odskoušel a funguje celkem dobře.
Díky moc za rady
PS ono mi totiž asi i trochu haprovalo to, že používám DF373 panel do Challangeru 604 ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   16. 8. 2003 / 14:30Karel
Jak už jsem nabízel výše v tomto vlákně, tak ve čtvrtek 14.08.2003 proběhlo takovéto setkání v Kladně, U Švejka. Seděli tam zkušení virtuální (on-line) piloti, dále profík, který dělá techniku u ČSA, reálný pilot z B737 a ATR a řídící z ŘLP. Škoda, že nás bylo tak málo, avizoval jsem tu akci už před více než týdnem i v této konferenci pod názvem "Spotting Afternoon", ale nikdo se neozval.

Karel

P.S. musím se pochválit, protože (ač jsem akci samu nevymyslel) jsem vybral nejlepší možný termín. Při té bouřce, která se přehnala nad Ruzyní jsme měli 3 Go-aroundy za sebou a jeden navíc dokonce kvůli jinému letadlu (Embraer Air France) na prahu 24. Jeden ČSA se rozhodl pro přistání při 37kts gusting crosswindu a třísknul s tím tak, že málem urval přídák... škoda, že jste se nikdo další nezúčasnili....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   16. 8. 2003 / 15:58
Latom   
Jen mohu potvrdit, dle odpovědi reál pilota, že pro DES se musí nejdříve před T/D snížit výška na MCP, aby éro začalo klesat. MCP je VŽDY to co je limitem.
V praxi toho stejně moc nevidíš, to by jsi musel sedět v kokpitu během letu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: FMC DF737-400 (VNAV) pomoc   17. 8. 2003 / 18:43
Tomas Gurecky
Já bych se rád účastnil takových akcí jaká byla teď v Kladně, ale bohužel jsem z Ostravy a mám to trochu z ruky. A když už v Praze jsem, tak zase minu takovou akci. No škoda pro mě, snad příště.
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ