|  |  | systém přetlakování letadel 20. 9. 2007 / 08:27 | |
|  | Nevíte někdo, jak je podrobněji řešeno "nafukování trupu" u letadel typu např 737 .. Pokud vyjdu např. z článku Jak to bylo s Heliosem http://www.planes.cz/cs/stalo_se/141/ či z některých příspěvků zde v historii fóra, tak systém funguje tak, že odběr tlakového vzduch z motorů není regulován (krom toho, že se dají vypnout např. na vzlet bleedy), tlakový vzduch je upravován klimatizací a vháněn do kabiny a potřebné regulování tlaku vzduchu v kabině je řízeno otevřením vypouštěcího ventilu (buď manuálně nebo automaticky). Pokud se tento můj názor na funkci trošku podobá realitě, zajímaly by mě dvě věci:
1) jak je systém chráněn proti nechtěnému vysokému přetlakování kabiny z důvodu poruchy vypouštěcího ventilu (je jich víc?) (existují nějaké nouzové vypouštecí ventily, něco jako protimrazová zátka v automobilovém motoru)?
2) nevíte jaký je zhruba objem vzduchu v kabině letadla (např.737) a jak rychlý je objemový průtok vzduchu kabinou?
Díky |
| |
|
 |  |  | Re: systém přetlakování letadel 20. 9. 2007 / 09:43 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Re: Re: systém přetlakování letadel 20. 9. 2007 / 09:47 | |
|  | | |
|
 |  |  | Re: systém přetlakování letadel 20. 9. 2007 / 13:47 | |
|  | Asi ti nepodám vyčerpávající odpověď, protože jsem se zas tak dopodrobna nezabýval tlakováním ještě, ale řeknu ti pár postřehů nebo informací, co jsem posbíral. Co řeknu, tak platí na B737-800.
Tlakování reguluje automatika, protože před vzletem se trup nafoukne na přetlak a během stoupání se v něm tlak snižuje až na oněch 2500 m, který je udržován během letu. Opačně to platí při klesání. A proč se to děje? Aby se utěsnily dveře ještě na zemi a nebo opět povolily před otevřením. Po přistání stačí i jen pootevřít dveře a dostaneš takovou šlupku do uší, že to pěkně bolí, jak to ještě automatika nepovolila, čili nestihla vyrovnat tlaky vně a uvnitř. To pak piloti "prskají", když jim nedočkaví stewardi otevřou dveře dřív, než by měli. 
Jinak během letu je spousta úniku vzduchu z kabiny a to odpady z kuchyněk, kudy odpadová voda vytéká přímo z letadla, pak umyvadla na toaletách a odsávání výkalů z toalety do odpadní nádrže. Toto se děje za letu díky podtlaku kolem letadla a na zemi čerpadlem dojde k odsátí do nádrže. Pokud jsi už někdy letěl na letadle s tímto typem splachování, tak jsi jistě pocítil ono mírné zalehnutí uší a dojde k většímu krátkému dovření dveří od toalety.
A co se týká případného víc než přípustného přetlakování, tak je tam jistě varovná signalizace, která by na tuto situaci upozornila a piloti by zasáhli.
Opačný případ je, že ti letadlo natlakuje tak jak by mělo, ale je letu schopné, tak se potom volí nižší letové hladiny, aby ten odběr z motoru stačil plnit kabinu tlakovým vzduchem. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: systém přetlakování letadel 20. 9. 2007 / 15:30 | |
|  | Dík. Už jsem se i díky výše uvedeným odkazům dobral toho, že kromě hlavního výtokového ventilu, který reguluje tlak, jsou tam ještě jednoduché mechanické přetlakové (pružina-kulička) a podtlakové bezpečnostní ventily, které by se otevřely při přetlaku v kabině 8.5-8.95psi (u b737) nebo podtlaku -1psi vůči vnějšímu tlaku okolo letadla. Pořád jen nikde nemůžu najít, jaký je asi tak minutový průtok vzduchu kabinou letounu v ustáleném letu ve vysoké letové hladině či jaký podíl na tom nese recirlukace..(kolik tak asi vyfukuje vzduchu vypouštěcí ventil třeba ve FL320) |
| |
|
|