FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 18. 8. 2025, svátek má Helena Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
systém přetlakování letadel Jeden příspěvek | Celý strom
systém přetlakování letadel   20. 9. 2007 / 08:27
Buffus
Nevíte někdo, jak je podrobněji řešeno "nafukování trupu" u letadel typu např 737 .. Pokud vyjdu např. z článku Jak to bylo s Heliosem http://www.planes.cz/cs/stalo_se/141/ či z některých příspěvků zde v historii fóra, tak systém funguje tak, že odběr tlakového vzduch z motorů není regulován (krom toho, že se dají vypnout např. na vzlet bleedy), tlakový vzduch je upravován klimatizací a vháněn do kabiny a potřebné regulování tlaku vzduchu v kabině je řízeno otevřením vypouštěcího ventilu (buď manuálně nebo automaticky). Pokud se tento můj názor na funkci trošku podobá realitě, zajímaly by mě dvě věci:
1) jak je systém chráněn proti nechtěnému vysokému přetlakování kabiny z důvodu poruchy vypouštěcího ventilu (je jich víc?) (existují nějaké nouzové vypouštecí ventily, něco jako protimrazová zátka v automobilovém motoru)?
2) nevíte jaký je zhruba objem vzduchu v kabině letadla (např.737) a jak rychlý je objemový průtok vzduchu kabinou?

Díky
 

Re: systém přetlakování letadel   20. 9. 2007 / 09:43
Teflon_490   
Odpovedi najdes zde http://www.b737.org.uk/pressurisation.htm, az na bod 2., ten snad napise nekdo kdo to vi.
 

Re: Re: systém přetlakování letadel   20. 9. 2007 / 09:47
Pips   
Případně ještě tento dokument by mohl obsahovat ty informace, nebo alespoň něco objasnit

http://www.smartcockpit.com/pdf/plane/boeing/B737/instructor/0001/
 

Re: systém přetlakování letadel   20. 9. 2007 / 13:47
Latom   
Asi ti nepodám vyčerpávající odpověď, protože jsem se zas tak dopodrobna nezabýval tlakováním ještě, ale řeknu ti pár postřehů nebo informací, co jsem posbíral. Co řeknu, tak platí na B737-800.
Tlakování reguluje automatika, protože před vzletem se trup nafoukne na přetlak a během stoupání se v něm tlak snižuje až na oněch 2500 m, který je udržován během letu. Opačně to platí při klesání. A proč se to děje? Aby se utěsnily dveře ještě na zemi a nebo opět povolily před otevřením. Po přistání stačí i jen pootevřít dveře a dostaneš takovou šlupku do uší, že to pěkně bolí, jak to ještě automatika nepovolila, čili nestihla vyrovnat tlaky vně a uvnitř. To pak piloti "prskají", když jim nedočkaví stewardi otevřou dveře dřív, než by měli.
Jinak během letu je spousta úniku vzduchu z kabiny a to odpady z kuchyněk, kudy odpadová voda vytéká přímo z letadla, pak umyvadla na toaletách a odsávání výkalů z toalety do odpadní nádrže. Toto se děje za letu díky podtlaku kolem letadla a na zemi čerpadlem dojde k odsátí do nádrže. Pokud jsi už někdy letěl na letadle s tímto typem splachování, tak jsi jistě pocítil ono mírné zalehnutí uší a dojde k většímu krátkému dovření dveří od toalety.
A co se týká případného víc než přípustného přetlakování, tak je tam jistě varovná signalizace, která by na tuto situaci upozornila a piloti by zasáhli.
Opačný případ je, že ti letadlo natlakuje tak jak by mělo, ale je letu schopné, tak se potom volí nižší letové hladiny, aby ten odběr z motoru stačil plnit kabinu tlakovým vzduchem.
 

Re: Re: systém přetlakování letadel   20. 9. 2007 / 15:30
Buffus
Dík. Už jsem se i díky výše uvedeným odkazům dobral toho, že kromě hlavního výtokového ventilu, který reguluje tlak, jsou tam ještě jednoduché mechanické přetlakové (pružina-kulička) a podtlakové bezpečnostní ventily, které by se otevřely při přetlaku v kabině 8.5-8.95psi (u b737) nebo podtlaku -1psi vůči vnějšímu tlaku okolo letadla. Pořád jen nikde nemůžu najít, jaký je asi tak minutový průtok vzduchu kabinou letounu v ustáleném letu ve vysoké letové hladině či jaký podíl na tom nese recirlukace..(kolik tak asi vyfukuje vzduchu vypouštěcí ventil třeba ve FL320)
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ