FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 5. 5. 2024, svátek má Klaudie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Pilotáž helikoptér Jeden příspěvek | Celý strom
Pilotáž helikoptér   14. 4. 2004 / 21:17aardwark
Nevíte náhodou, jak můžu s vrtulníkem stoupat vzhůru, aniž bych přitom letěl dopředu??? Zatím jsem na to nepřišel. Je pravda, že s vrtulníky nelétám, ale pro zajímavé zpestření, by nebylo špatné to vědět.
 

Re: Pilotáž helikoptér   14. 4. 2004 / 21:30
Charlie   
http://www.vrtulnik.cz/pilotaz.htm
 

Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 10:24
Hoaker
Hele nic si z toho nedelej, ze ti to nejde, ja uz to zkousim asi pul roku a prestoze teorii jsem zvladnul celkem dobre, tak praxe je porad "rej divokych svini" )
 

Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 11:42Stanislav Moravek
Tak to ja uz RDS moc nedelam

Chce to mit dobre skalibrovany joystick a spravne nastavene FSKo. Aircraft Reality vse na max, pak overall o jednna snizit. Zapnout maximalni sensitivitu u vsech os na josticku a vypnout nulove zony. Pak uz je to brnkacka.

Jeste pred mesicem jsem neveril ze budu nekdy v FSku schopnej s vrtulnikem inteligentne litat.. Pak jsem si precetl ten clanek z REVI a kdyz jsem zjistil ze ten kluk mel v realu uplne stejny problemy jako ja ve FS. Tak jsem se dotoho zakousl a rozhodl jsem se ze se to proste musim naucit. Hodne mi pomohly jeste ruzne tutorialy a lekce na tehle strankach:

http://www.rasil.info/skola.htm
http://members.shaw.ca/hoversafe/Hoversafe.htm
http://www.thelz.com/FStutorial.html

 

Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 11:46Stanislav Moravek
Jo a jeste jsem zapomnel nejdulezitejsi vec, MUSI byt vypnut autoruder.

Nejak mi s toho vypadl odkaz na ten clanek o RDS, uz se to tu kdysi objevilo, ale dam link jeste jednou, fakt to doporucuju vsem co rikaj ze FSku se s vrtulnikem litat neda

http://www.revi.cz/images/revi/revi38/rds.htm
 

Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 12:06
Hoaker
Vypnutej autoruder je jasnej, to snad proboha nikdo z nas nelita se zapanutym
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 12:21Stanislav Moravek
No ja jen tak pro jistotu, plno lidi to ma zapnuty kdys lita s normalnima erama. Ja obcas taky, kdyz uz mne boli ruka od krouceni joysticku. Ackoli mam pak vzdycky desny vycitky svedomi
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   20. 4. 2004 / 14:17gunman
Na to si treba postaviť pedále, kto to kedy videl točiť džojstikom )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   20. 4. 2004 / 14:31
Blackrat
To mas naprostou pravdu. Nejhorsi je kdyz potrebujes v levym naklonu vyslapnout pravej pedal. To aby pak jeden mel o kloub navic.
Ale jinak se na to da taky zvyknout. Do stavby pedalu jsem se zatim nikdy neodvazil pustit, anzto nechci koukat na kourici motherboard pote co bych to zapnul. Elektrotechnika neni zrovna muj konicek. No a 4000 na pedaly bohuzel taky zrovna po ruce nemam..
 

Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 12:00
Hoaker
Pockej, hele jakoze ty mi chces jakoze ale fakt na ferovku rict, ze jsi si precetl ten clanek (jinak uzasne zajimavej) a ze jsi z toho moudrej a naucil jsi se podle toho litat? )))) Az doted jsem si myslel, ze to treba casem pochopim, respektive to dostanu do ruky, ale nove pojmy jako je svisle obtekani a sikme obtekani mi do toho vnesly takovej bordel, ze to asi na nejakou dobu vzdam Krome toho predstava, ze bych jeste nemel automatickou regulaci vykonu mne strasi v mych nejdivocejsich snech Oproti tomu mi pilotaz MiGu 21 prijde jako naprosta brnkacka
 

Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 12:15Stanislav Moravek
V podstate mne ten clanek hlavne donutil se o to vazne zacit zajimat a zacit to zkouset. Do te doby jsem si myslel ze to proste nejde, ze to FSka spatne simuluje - coz je ostatne pravda, pokud ji nenastavis tak jak jsem tam napsal - hlavne ta sensitivita joysticku a zadne nulove zony, protoze jinak nebudes schopen cyklikou vyrovnat pokusy vrtulniku o couvani a bocni posuv ve visu. Navic jakakoli zpatecka u me koncila nekontrolovatelnym RDS a havarii. Nastaveni FSky je nejdulezitejsi vec ze vseho pak uz je to jen o treningu abys to dostal do ruky. Ja tem pojmum jako svisle a sikme obtekani taky moc nerozumim, ale v praxi ve FS se to stejne moc neprojevuje (ikdyz treba kdyz mas force feedback tak se ti zaklepe paka pri prechodu? ). Co je tam dobre simulovany je Ground effect.
Litat jsem se naucil spise podle tech lekci na Hoversafe akademii. Jsou fakt super. Jsou tam i kriteria ktery musis splnit abys udelal checkride.
Postup pro nastaveni FSky mam z www.thelz.com.
 

Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 12:18
Priskac   
Hoaker, ty si uz pilotoval MiG-21tku?zatial co som sa rozpraval s ludmi co lietali na realnej MiG-21 tak mi povedali ze az taka brnkacka to nebola.......

Priskac
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 13:34
Hoaker
Pochopitelne, ze ne, ale uvedl jsem to jako expresivni priklad, ktery bude dostatecne vymluvny na popsani obtiznosti pilotaze vrtulniku S MiG21 mam zkusenosti pouze virtualni a to sice od CaptSim a musim rict, ze to je jedno z nejhure ovladatelnych letadel pro FS. Krome toho jsem cetl neco od pana Hlavnicky a i presto si myslim, ze proti zvladnuti vrtulniku je to porad brnkacka )))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - OT: MIG21   20. 4. 2004 / 11:39
Ray
Mam 21 od CaptSim a plane souhlasim, ze ovladani je docela peklo. Prisuzoval jsem to FSku, ale mam kolegu, ktery slouzil u vojenskeho letectva a mym narkum se vysmal s tim, ze v realu je to jeste horsi .
Holt musi clover zapomenout na pristavani s Cesnou
BTW: Docela zajimave je letani s zapnutym G-efektem. To jsem ani nepotreboval zadnou scenery, protoze jediny, co jsem videl, byla cervena nebo cerna obrazovka...
 

Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 12:54Jirka S.
Podle toho se nenaučíš lítat, ale pochopíš co všechno na vrtulník za letu působí a proč se chová tak "divně". Já si třeba donedávna myslel, že když chci letím rovně a musím naklánět vrtulník na bok, že je špatnej model nebo něco. A ono je to úplně normální )
Stejně jako u klasického letadla je nejprve třeba pochopit jak se to udrží ve vzduchu, jaké síly na stroj působí. U vrtulníku je to trochu komplikovanější. Doporučil bych ještě třeba stránky www.helicopterpage.com (v angličtině), našel jsem tam dost zajímavých věcí.
Co se nastavení reality ve FS týče, pro vrtulník je nejdůležitější nemít "General" na 100%, pak stroj neadekvátně reaguje na řízení. Na www.hovercontrol.com je jako nejvhodnější doporučeno:
General 85%
PFactor 85%
Torque 80%
Gyro effect 100%
Crash tolorance 100%
Auto coord un-check
Gyro Drift un-check
use indicated airspeed

General jsem si zkusil dát nedávno na 99% a pořád je to OK. Hlavně ne 100%.

Delší dobu to používám k plné spokojenosti. Spokojenost s mými pilotnímy výkony je menší, nicméně po několika měsících létání jsou výsledky znát. Chce to opravdu trénovat a trénovat.
Zmíním jeden z "tipů" co mi v poslední době dost pomáhá - zejména při visu je třeba soustředit pozornost na horizont, ne na nejbližší prostor před vrtulníkem. Mnohem lépe pak člověk vnímá pohyb stroje. Jen je třeba si na to zvyknout )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 13:03
Charlie   
A pro trénink se velice dobře hodí adventury z hovercontrolu...
http://www.hovercontrol.com/liquidscenery.html
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 13:04Stanislav Moravek
S tim horizontem mas pravdu, je to pomerne dulezity. A taky jednim okem porad koukat na umely horizont - pro kontrolu. Staci minimalni naklon a uz to jede do strany nebo dozadu. Navic si myslim ze zkouset viseni je urcite lepsi ve virtual cockpitu se zoomem 75%.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 13:40
Hoaker
Jak rikam teorii ovladam celkem dobre, takze jsou mne vsechnyt tyhle veci jasne, ale prece jenom teorie je v tomhle pripade podle mne tak asi 1% uspechu
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 14:00Stanislav Moravek
Zkonfiguruj si FSku a zkus to znova uvidis ze to bude uplne o necem jinem. Jeden muj kamarad se pokousel litat s jinym nastavenim a asi tyden pred tim nez jsem to zacal zkouset ja, a jak jako obrovsky uspech mi licil, ze se mu povedlo pristat s Robinsonem na panelak. Samozrejme ze to byl RDS jak prase a byla to spis nahoda. Pak jsem mu nastavil FSko podle tech postupu a razem lital o nekolik trid lepe a okamzite to zvladnul i s Mi-8 To pristavani na panelaky je samozrejme prasarna, ale clovek si na tom dopiluje presnost a techniku ovladani, kdyz uz mu heliport v pardubicich prijde prilis velka a fadni plocha
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 14:04
Hoaker
Ok, zkusim to rozhodne nastavit... nevis jakej vliv to bude mit na ovladani letadel?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 14:12Stanislav Moravek
Velkej, letadla ti budou ohodne vic plavat v zatackach, napriklad pri doladovani osy na ILS je to pomerne neprijemny. Bohuzel nevim jestli to je realny nebo ne. Ale da se na to zvyknout.
 

Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 18:14
Palo p
na let vzhuru bez doprednej alebo smerovej rychlosti musiš potiahnut páku kolektývu-v fs na to funguje ovládanie plynu-tým meniš natočenie uhlu lystov v osových závesoch.Problém je v tom že v malých rýchlostiach sa ti bude vrtulníkm mat snaho otáčat okolo osi lebo v fs to nepozná sily vyrovnavacieho rotoru a tak nemá čo potláčat reakčny moment.smery do predu a do stran ovládaš normálne pákovym ovládačom ale musíš si uvedomit že pri potlačeni cykliky ti to začne trochu klesat
 

Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 19:11
Luděk Ch.
Reakční moment - snahu otáčet se, který se mění podle přitažení kolektivu při změně stoupání, lehce vyrovnáš pedály, případně jiným ovládáním ocasního rotoru (kormidla ve FS). Bez možnosti ocas ovládat to nemá cenu ani zkoušet. Ale jinak to jde, chce to hodně cviku a pak to téměř z ničeho nic najednou začne jít. Vím z vlastní zkušenosti. Trvalo to cca 5-10 hodin čistého času marných pokusů a RDS
 

Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   15. 4. 2004 / 22:42rasil
Sleduji se zájmem vaše pokusy o létání s vrtulníkem a tady je také par rad:
K nastavení vámi uvedené doporučuji dodržet - časen jsem pokusy došek k obdobnému.
Virtuální kokpit je lepší pro létání i orientaci. Budíky na palubce jsou dobré, ale na tu alespoň ze začátku nebudete mít čas.
Pro úplné začátky si nastavte silnější vítr. Já sám jsem ho měl na 24 a používal jsem dráhu 24 Ruzyně. Starty i přistání zásadně provádějte proti větru jako ve skutečném životě.
Dobrá příprava je u televizního vysílače Žižkov = stoupání a klesání podél a jeho oblétávání dokola s předkem k věži je dokonalý trénink. Je samozřejmé, že to není na pár pokusů, ale na hodně dlouhý trénink.
Jak již zde bylo uvedeno "Najednou to půjde samo"

"P.S. - snad se konečně dostanu k dokončení překladu k ovládání R-22 a dám to na mé stránky www.rasil.zde, protože informace jsou základem proč se to chová jak se to chová a ne jak si představuji já.
Přeji hodně trpělivosti.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér   16. 4. 2004 / 07:45
Charlie   
Na potrénování přistání je velice dobrá scenerie "dětského hřiště" HCBP. K nalezení na www.hovercontrol.com (HCBP.zip) Jsou zde: plošina na vodě s osmi heliporty, spirálovitá věž, "prolejzačka", slalomová dráha a ještě několik dalších staveb.
img_forumn/r27538_1.jpg (500x375)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 08:24
Vita Zenisek
No a kdyz jste zvladli opici drahu, jak vam jde autorotace?
Me moc ne. Chcipnu motor a vesele si s kolektivem na podlaze autorotuji dolu. Ovsem kdyz to pak chci odbrzdit a sednout, tak se to nekontrolovane roztoci a jsem mrtev. Ve FS2002 mi to celkem slo...
Vita
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 09:07
Pips   
Mno me to se slehacem nejde vubec. vetsinou tragicky zahynu tak do 30 vterin po nastopeni do nej, takze lekce autorotace je zatim jen vysnena bajna meta daleko za horizontem.Uvidime treba to jednou pujde
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 09:25
Blackrat
Jak nejde? Zkusel jsi ten postup co jsme tady probirali minuly tyden? (O par prispevku vyse)

To prece MUSI jit! Vim minimalne o dvou lidech kterym to pomohlo a litaj s vrtulnikem bez nejmensich potizi. Mne osobne uz to de lip nez s normalnim erem - tak dlouho jsem to trenoval az jsem si vymyl mozek
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 09:34
Pips   
chces vedet, jak nejde ? vubec nejde , to vis ze jsem ty postupy cetl a hned to zkousel, zvedavost a nadseni mi nedalo.Ale slehac jako takovej neni zrejme moje domena.tak a ted uz vis minimalne o jednom cloveku, kterymu to porad nejde, ackoliv cetl
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 09:43
Blackrat
Hmm.
Jak presne zahynes do tech 30 sekund? V podstate nejcastejsi smrt alespon u mne byla drivavejs asi nasledujici:

Po odlepeni jsem dokazal odstartovat a okamzite prejit do doprednyho letu bez viseni. Dokazal jsem pak jakztak letet ackoliv mi vrtulnik cvicil ze strany na stranu a kulicka chtela utyct z kabiny. Pokud jsem ale chtel nekde pristat tak to bylo naprosto nemozne. Pote co jsem zabrzdil a presel do visu, nesledoval jsem poradne horizont a vrtulnik mi zacal couvat pomerne vysokou rychlosti tak jsem zase potlacil ale zpravidla jsem si pritom jeste udelal nejakej ten naklon a uz jsem letel pozpatku dostrany a jeste se pritom tocil. Krap do zeme! Smrt.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 10:12Jirka S.
Visení s vrtulníkem je nejnáročnější letový režim. Zpočátku je mnohem lepší přistávat jako normální letadlo. Tedy s dopřednou rychlostí se současným klesáním, teprve těsně nad zemí přibrzdit přitažením cykliky a kolektivu. A zkoušet takhle přistát třeba na runway. Jde to mnohem snáze. Člověk takhle získá cit pro chování vrtulníku a postupně začne snižovat dopřednou rychlost. I když je dopředná rychlost malá, 10 - 20kts, přistává se mnohem lépe, než se snažit udržet vrtulník ve visu a přistát vertikálně. Na rozličných filmových záběrech je vidět, že když je dostatek místa, i v reálu se velice často přistává s jistou dopřednou rychlostí. je při tom taky mnohem líp vidět na místo přistání, než když se nad ním visí.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 10:23
Blackrat
To je pravda, ale viseni je krome toho ze je nejslozitejsi taky nejzajimavejsi faze letu

To pristani s doprednou rychlosti mi prislo vuci 206ce osklivy, pri 5-8kt na beton a na lyze. Ale pro zacatek proc ne, co jsem videl na LKKB pristavat vojenske vrtulniky tak je to opravdu pomerne bezne. Ale Micka a Sokolove maji kola..

Z vlastni zkusenosti bych ale doprucoval trenovat od zacatku viseni a manevry pri nem, bocni posuny, couvani a tak.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 10:18
Pips   
No to bude orisek to popsat.ale pokusim se. nastartuju motory a okamzite mam plnej kotel, slehac stoji na miste plyn ovladat nemuzu nebot misto ovladani plynu mam najednou ovladani nabehu listu vrtule, coz predpokladam je asi normalni jev.bohuzel uz jsem neprisel na to cim ovladat plyn kdyz se to takhle vsechno zmeni .zkratka poslednich asi 5 vterin pred smrti se pokousim malilinko pridat uhel nabehu vrtule ( USB joy, takze nemyslim ze by to pridavalo plyn jinak nez citlive postupne ) a po prekonani urciteho momentu se slehac vymrsti vzhuru, a krom rotace, kterou nejde nijak ukorigovat, se otoci "kokotom hore" a ze slehace se razem stava nejdrazsi sekacka na svete.
 

Re: Pilotáž helikoptér - havarky   20. 4. 2004 / 10:41
Blackrat
To ze ovladas nabeh vrtule je v pohode, je to normalni. "Plyn" je automaticky synchronizovany s uhlem nabehu listu nosneho rotoru -doufam ze tedka nekecam, do te teorie u turbovrtuloveho motoru u vrtulniku zas tak uplne nevidim.

Rikas ze ti najednou vrtulnik vystreli vzhuru? To je fakt divny, jediny cim by to mohlo byt je, ze zvedas kolektiv jeste pred tim nez se rotor dostane do provoznich otacek. Trva mu to asi pul minuty, projevi se to zmenou zvuku. Teprve pak muzes zvednout kolektiv. Ale pokud se nepletu tak pri tom vetsinou spadnou tocky, takze bys neodstartoval. Ta rotace se da/mela by se dat/ zastavit pomoci pedalu (torznim kroucenim joysticku). Zkus po odlepeni potlacit aby vrtulnik letel dopredu. Nemusis se bat potlacit, vrtulnik bude stejne stoupat, pokud to teda neprezenes. Pri nejakych 60 uzlech by mel byt ovladatelny podobne jako letadlo.. Pokud to nepomuze, tak fakt netusim cim by to mohlo byt.

Za normalnich podminek by odlepeni by melo byt pozvolne. Vrtulnik se zacne trosicku otacet jeste na zemi, musis to trochu vyrovnavat. Po dalsim zvyseni vykonu se odlepi a stoupa.
 

Re: Re: Pilotáž helikoptér - havarky   20. 4. 2004 / 10:57
Pips   
Diky za tvuj cas a rady, bohuzel tohle vsechno vim, co bych teoreticky mel udelat, v praxi k tomu ovsem nikdy nedostanu cas to vyzkouset.Pokud ale je pravda, ze by mel byt ten plyn sesynchronizovany s tim nabehem, proc potom kdyz mam nulovy nabeh vrtule ( asi , helikopotvora sedi na zemi a nema tendence vzletnout ), mel bych mit tedy i stazeny plyn ne ? asi muze byt neco spatne v tom ze mam plyn porad nadoraz.neni nad pevna kridla
Obavam se, jestli mi tam nekde neco nenakopl nejaky addon.jestli ovsem ne, tak jste vsichni frajeri, kdo s tema slehacema litate
 

Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - havarky   20. 4. 2004 / 11:13
Blackrat
No ten plyn je synchronizovanej u 206 ky, jak jsem to pochopil z dokumentace k FS, ale u Mi2 to vypada alespon podle toho clanku, ze tam maji otacky turbokompresoru 77% a rotor na 80% na zemi predtim nez zacene zvedat kolektiv. Pak tam maji jeste dva cestovni rezimy pro vykon motoru.

U toho Bellu je to v podstate podobne, ty rafiky (rotor a motor) se drzej asi na 85-90% (nevim z pameti) mezi takovejma dvema zelenejma ryskama ve vsech letovych rezimech. V podstate se prekryvaji pokud neni engine out.

Fakt na tom SKORO nic neni, jestli jsi z Prahy, tak ti to v podstate muzu ukazat.
 

Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - havarky   20. 4. 2004 / 11:26
Blackrat
Tedka jsem trochu kecal nesmysly, dva cestovni rezimy maji na kolektivu. O nejakejch rucnich zmenach vykonu motoru tam vubec se tam vubec nepise. Ze by mela Mi-2 taky RPM governor?
 

Re: Re: Pilotáž helikoptér - havarky   20. 4. 2004 / 11:07Jirka S.
Moderní vrtulníky mají funkci "RPM governor", je to zařízení, které automaticky udržuje otáčky rotoru. Pokud začnou klesat, automaticky to přidá plyn, případně při vyšších otáčkách to plyn ubírá.
Ve FS je to simulováno, ale dá se to i vypnout, pak je třeba přidávat plyn ručně, v reálu se tak děje otáčením rukojeti kolektivu. Ve FS je ovládání stejné jako nastavování úhlu náběhu vrtule. U ovládání vrtulníku ve FS se totiž "prohazuje" plyn a "prop pitch"(Shift + F1 - F4)..
 

Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - havarky   20. 4. 2004 / 11:48
Blackrat
Takze pokud to chapu spravne, tak ta synchronizace spociva v tom ze nastavuje otacky turbokompresoru tak, aby byl rotor stale na nominalnim rezimu..? Me se ale ty rafiky porad vpodstate prekryvaji s vyjimkou autorotace.. Podle tohodle by to melo byt tak ze paklize letim dopredu pri rychlosti nejakych 90kts v horizontalnim letu, a budu chtet stoupat, tak musim zvednout kolektiv, naces by zacaly klesat otacky rotoru. Synchronizace prida plyn, a otacky turbiny i rotoru zustanou stale na nominalu. Nemely by se otacky turbiny zvetsit? Nebo to zvetseni neni tak vyrazne, ze to na tech rafikach nepoznam?
Zacina mi dochazet ze mi dost chybi teoreticke znalosti jak je to cele vlastne zprevodovane, jak funguje reduktor a tak. To ovsem nemeni nic na tom ze s vrtulnikem litam celkem v pohode.
 

Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - havarky   20. 4. 2004 / 12:23Jirka S.
Teoreticky ano. Kdoví jak je to ve FS simulováno, klidně to může být chyba v simulaci. Na druhou stranu, podstatné při letu není ani tak sledovat otáčky turbíny jako kroutící moment na hřídeli - torque. Je to vlastně ukazatel síly na hřídeli motoru. Síly, kterou musí motor vyvinout, aby udržel otáčky rotoru. Když je kroutící moment příliš velký, v reálu může dojít k poškození převodů. Ve FS to možná není simulováno.
Jinak R22 ve FS má taky RPM governor, řekl bych, že tam jsou výkyvy otáček možná vidět. R22 má jiný letový model, je to simulace pístové helikoptéry, včetně spojky mezi motorem a rotorem. V reálu nemají prý všechny R22 governor, četl jsem něco o "correlatoru", který v závislosti na směru pohybu kolektivu mírně přidává nebo ubírá plyn. Částečně tím eliminuje možný pokles otáček rotoru.
Přiznám se, že rozdíl v otáčkách motoru a rotoru jsem nikdy moc nesledoval. Mám tušení, že ve FS běží turbína pořád na 100%.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - havarky   20. 4. 2004 / 12:53
Blackrat
On problem bude mozna v tom, co vlastne ten sdruzeny ukazatel ukazuje. Ja si totiz nejsem vubec jisty. Jedna rucicka ukazuje otacky rotoru, druha otacky turbiny (RPM) nebo kroutici moment (Torque) ?
Navic by tam ty rucicky asi mely byt tri, pro kazdy motor + rotor..
A je to v procentech ceho - povoleneho maximalu? Ja si tedka nevzpomenu jestli ta stupnice jde jeste nad 100%.

Rozhodne se na to doma podivam a zkusim si neco nastudovat v helpu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - havarky   20. 4. 2004 / 13:10Jirka S.
Sdruženej budík ukazuje otáčky rotoru a turbíny. Na torque je tam extra budík.
Procenta povoleného maxima bude asi to pravé.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - havarky   20. 4. 2004 / 13:47
Blackrat
Jasny - dik. Na ten budik (torque) taky koukam nebo spis ne, protoze reaguju spis na to jak se vrtulnik chova a podle nastaveni kolektivu.

Na ten sdruzenej ukazatel koukam v podstate akorat pri nabihani motoru a pri autorotaci - predpokladam ze se v realu taky nesleduje permanentne - alespon neni uvaden jako primary flight instrument.

 

Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - havarky   20. 4. 2004 / 20:53
Martin S.
U většiny vrtulníků to ve skutečnosi funguje tak, že motory se snaží udržet stále stejné otáčky nosného rotoru, pokud jde kolektiv nahoru, motory automaticky zvyšují výko aby rotor točil stále stejně. Jakmile se motory dostanou na max. výkon většinou nastane problém otáčky rotoru jdou dolů. U vrtulníku dost velký problém.
 

Re: Re: Pilotáž helikoptér - havarky   21. 4. 2004 / 23:03rasil
Konečně jsem nalezl záznam startu vrtulníku S 300 a najdete ho na adrese http://www.rasil.info/s-300.avi . Stáhl jsem ho z nějakého webu, bohužel adresu nemám.
Necelý 1Mb určitě potěší začínající vrtulníkové létavce a ujistí je o tom, že v FS je létání lehčí a hlavně levnější a zdravější. Mě osobně to ujistilo, že začátky nejsou nikdy lehké.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   21. 4. 2004 / 23:10
Hoaker
Ano, ano, ano! Tak presne to delam i ja ))))))))))) Akorat, ze uz se mi jednou podarilo i pristat, bez zniceni celeho stroje Ale to byla spis nahoda a pristani se podobalo spis pristani letadla )))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   21. 4. 2004 / 23:22rasil
Nic si stoho nedělej. Také jsem tak začínal. Jednou mě naštval reportér nějakého herního časopisu, který tvrdil, že vrtulník v FS 2000 létá jako postřelená kachna. V té době jsem uměl jen startovat a letět po určené trase. Přistání byla sázka do loterie a tak jsem se do toho obul a za čtrnác dní to s přistáním byla 90% jistota šťastného návratu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 09:09Jirka S.
Nejdřív mi to nešlo, dal jsem vždycky kolektiv až "na podlahu" a rotor se mi zastavil a vrtulník padal jako kámen. Pak jsem to zkusil jinak. Po vysazení motoru jsem trochu potlačil cyklikou, abych udržel dopřednout rychlost a kolektiv dal dolů o cca čtvrtinu. Pak jsem sledoval otáčky rotoru a případně trochu "dobržďoval" klesání kolektivem, vertikální rychlost se pohybovala v rozmezí 2000 - 3000ft/min. Z výšky 1000ft AGL bylo dost času najít příhodné místo k přistání a nad zemí měl rotor dost otáček na zbrždění klesání na pár ft/min a vertikální přistání.
Nevím, jestli je to jako v reálu, nicméně ve FS se mi to osvědčilo. Zkoušel jsem to i ve hře Search and Rescue 4, kde to fungovalo naprosto stejně.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 10:03
Vita Zenisek
Dik za tip, vyzkousim. Ja jsem celej zblblej z clanku typu "potlacil jsem paku dopredu a kolektiv leti na podlahu"....
Vita
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 10:16
Vita Zenisek
Super! Funguje to!
Nechce to skutecne az na podlahu, ale kousek nad. Pak se rotor toztoci a vysledkem je paradni pristani.
Jeste jednou diky...
Vita
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 10:21Jirka S.
Potlačení cykliky je nutnost pro získání rychlosti. Při dopředném pohybu je rotor roztáčen "větrem", dopředná rychlost v tu chvíli zastupuje motor, nic jiného rotor neroztočí a neudrží ho v dostatečných otáčkách.
Kolektiv je nutno povolit. Nevím jak je to v reálu s tím "letem kolektivu na podlahu", ale ve FS je třeba najít kompromis mezi otáčkami rotoru(jsou kritické zejména při přistání, kdy je třeba zbrzdit klesání) a vztlakem. Při výpadku pohonné jednotky není žádná síla, která by vrtulník hnala vpřed a udržovala rychlost(=pohon rotoru=vztlak), takže je třeba získat rychlost pohybem po nakloněné rovině, tedy klesáním. To zajistí povolení kolektivu, kdy se otáčky rotoru drží na přijatelné úrovni.
Je třeba si též uvědomit, že čím pomaleji vrtulník klesá, tím více je času na výběr vhodné plochy k nouzovému přistání.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pilotáž helikoptér - autorotace   20. 4. 2004 / 09:12
Blackrat
Ja osobne to moc zatim nezkousel (prej k tomu stejne poustej az zkusenejsi piloty . Zkusil jsem to asi 4 krat, z toho 2 x uspech 2x death. V podstate jde o to klesat s dostatecnou doprednou rychlosti (pro Bell 206 je to mezi 60 - 65 kts), predek hodne sklonit dolu. Nad zemi "pritahnout", zabrzdit a kolektivem ovladat klesani. Zaroven ti ale nesmeji spadnout otacky hlavniho rotoru, jinak jdes k zemi. Tolik teorie. Kdyz jsem to zkusel, tak jsem mel nalitano asi tak 6 hodin, byl jsem asi tak ve stavu kdy to najednou zacne jit (takze jsem si pripadal jako mistr sveta, ze uz nedelam RDS), ale jeste jsem to nemel moc v ruce, tedka uz se mi to snad pujde lepe..
 

VWAC
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ