| | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 17:00 | |
| | Chci se zeptat, jak je to se zapínámim odpovídačů v reálu na Ruzyni? Z komunikace je patrný, že ho piloti zapínají mnohem dřív než vstoupí na dráhu.. (už při zahájení pojíždění?) .. zapínaj třeba jen Mód A ? .. a jak je to na jiných menších řízených letištích?
Na IVAO je zvyk chtít po pilotech aby zapínali odpovídač až při vstupu na dráhu. |
| |
|
| | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 17:09 | |
| | U malého lítání na neřízených letištích se odpovídač v Modu A/C (nastaveno 7000) zapíná před vstupem na dráhu (na holding point), odpovídač v modu S se zapíná ihned po nastartování motoru - tedy ještě na stojánce.
PetrS |
| |
|
| | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 17:12 | |
| | ihned po nastartování motoru..? seš si tim jistej..?
Osobně se přikláním k variantě, že mod S se zapíná po přidělení kodu odpovídače.
Nehledě na fakt, že je celkem zaběhnutý pravidlo, že na neprůjezdných stáních se motory nenahazujou, ale nahazuje se až během pushbacku.. |
| |
|
| | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 17:17 | |
| | Pri malom lietaní sa zapína pri postupoch po spustení, takže vtedy keď rádio a svetlá atď. Avšak len do módu Stand by. Pred vstupom na dráhu do ALT. A toto platí pri všetkých letiskách. |
| |
|
| | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 17:30 | |
| | Tak ještě jednou.. Tazatel se ptal na LKPR.
Pokud je letadlo vybaveno modem S, tak ho zapíná ihned po přidělení kódu odpovídače.
PetrS psal, že se "zapíná s nahozením motorů a tedy na stojánce".. Na kolik se na LKPR nahazuje z neprůjezdných stání až během pushbacku, pokud není teda nefunkční APU, tak říkám, že to co psal, není správně.
Pokud se bavíme o mašinách bez modu S, tak pak platí to, cos psal.. Po přidělení kódu odpovídače zapnutí na STBY a při vstupu na rwy pak do modu C. |
| |
|
| | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 17:41 | |
| | Onehdy se tusim na diviznim foru psalo, ze dneska maji moderni airlinery funkci automatickeho zapnuti odpovidace jakmile se podvozek odlepi od zeme - takze neni nutne mit odpovidac zaply uz na rwy, ale staci hned po vzletu. Kde to ale neni automaticky, tam se to pro jednodussi pouziti dela pri vstupu. |
| |
|
| | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 19:29 | |
| | To ale platí pro mod A/C, ne..? Mod S zapínáš hned. Jinak by ATCo neviděl volačku na pozemním radaru. |
| |
|
| | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 19:49 | |
| | Myslím, že do sebe motáte hrušky s jabkama - mód odpovídače a režim ve kterém pracuje.
Mód odpovídače je o tom jaké posílá odpovědi. A = 4096 kódů, C = tlaková výška, S = další informace (a ještě se rozlišují různé druhy módu S).
Režim ve kterém odpovídač pracuje znamená co dělá - to jest který mód vysílá a jak. To jsou takové ty věci jako STBY - odpovídač neodpovídá, A - odpovídač vysílá jen A, ALT nebo A/C - odpovídač vysílá podle dotazu A nebo C nebo AUTO - odpovídač vysílá na zemi jen squirty (které čte např. ASGMC v pojezdovém radaru), ve vzduchu pak podle dotazu.
Tzn. můžeme mít éro vybavené módem "S" (například malou cesnu), která přitom nemá mód auto a musí ho pilot zapnout ručně a stejně tak můžeme mít velkou mašinu co má pouze mód "A/C", ten ale zapne hned při přidělení kódu, protože mašina umí auto a odpovídat radarům začne až když se odlepí od země, do té doby jen squirtuje nastavený kód. |
| |
|
| | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 11:35 | |
| | Teda.. moje masina squirtuje vetsinou chvili po tom co se ji odlepi nohy od zeme.... ale abych se priznal, ja nikdy moc nestudoval presnej rozbor toho co squirtuje... vetsinou na to nebyl cas a pak nekdo prevlik povleceni... |
| |
|
| | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 12:55 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 16:00 | |
| | Zalezi na typu letiste. Na domacich letistich primo ta masina, v cizim prostredi asi nejaka pokojska! |
| |
|
| | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 14:38 | |
| | Doufam, ze mladsi a nezkusenejsi osazenstvo peraku nepouzije zde tolik oblibeny google a v nem nevyhleda, o jakemze to squirtu mluvis |
| |
|
| | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 14:47 | |
| | Tywe ja zrovna mladsi nejsem, ale tohle sem taky nevedel |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 14:50 | |
| | Pouziju oblibenou vetu Dr. Kumy: Elementary, dear Watson |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 15:59 | |
| | Ja myslim ze ani autor prispevku netusil, jinak by to sem nikdy nenapsal! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 16:52 | |
| | no - a nenapadlo vás, že to nevinné slůvko za to nemůže? Vždyť i to "squirt" mělo určitě kdysi dávno i slušný význam !! (akorát je asi celkem pravděpodobný, že "mód S" asi nebude přímou odvozeninou od "squirt"... ale to jen tak na linoleum, pardon, na okraj...) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 19:26 | |
| | jako ze uz by se nerikalo "squawk 7000" ale "squirt 7000"? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 23:32 | |
| | Tady nejde o vtipnou záměnu slova na "sq.." ale odva rozdílné technické termíny označující dvě různé věci:
Squawk: odpovídač odpovídá na dotazy radaru - používá se v aktivních přehledových systémech (např. klasický sekundární radar tak jako ho známe)
Squirt: odpovídač v pravidelných intervalech sám od sebe vysílá informace do okolního světa - používá se v pasivních přehledových systémech ( ASGMC, ADS-B ) a jeho informací používá i např ACAS/TCAS
Odpovídač nastavený na AUTO na zemi jen squirtuje, ve vzduchu squirtuje i squawkuje.
|
| |
|
| | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 18:54 | |
| | ok, tak pokud jsem to správně pochopil, tak mašiny s Módem S (který mimichodem tušim že od června musejí mít všechny letadla letící přes pražský TMA) zapnou odpovídač hnedka po letovym povoleni a nic během vstupu na dráhu a vzletem s odpovídačem už nedělaj. je tak? Protože celkem často je slyšet např. "Ryanair XXX, squawk on and stop at holding point, landing traffic" |
| |
|
| | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 13:42 | |
| | Zapínání, nezapínání... s eskovym odpovídačem se prakticky nedělá vůbec nic, než zadávání kodu, zbytek zařídí počítač. |
| |
|
| | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 20:04 | |
| | no, ono je otazka, co myslel zapnutim modu S... ono je nekolik kategorii, s temi vyssimi (s datalinkem a podobne) zkusenost nemam, ale treba 172ka vybavena Skem a v modu auto rozlisuje stavy na zemi/ve vzduchu a ma v popisu, ze na zemi neodpovida A/C, lec poskytuje informace S(napr. registrace/linka) a pri vzletu automaticky pripne A/C... takze imho se Sko(nebo aspon cast) opravdu pousti pri startu motoru(resp. avioniky). Druha vec je - a to uz opravdu nevim, jak je to ve velkejch - na volici odpovidace nemas mod S... mas off, stby, on, alt |
| |
|
| | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 21:40 | |
| | Co ma DSI/DSG? To uz je Skovy?
Vim ze se pri vzletu sam zapina, ale nevim jestli "vladne" i Skem... |
| |
|
| | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 09:32 | |
| | | |
|
| | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 10:19 | |
| | No jo, mód S další hřebík do rakve amatérského létání... |
| |
|
| | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 19:19 | |
| | Tyhle postupy závisí čistě na postupech na daném letišti. Obecně by se ale dalo říct, že nejpozději na dráze musí být odpovídač zapnutý. Jak je to na LKPR ti neřeknu, to by moh někdo, kdo se tam pohybuje v reálu, ale na LKMT je třeba relativně nově zavedený pozemní radar a tak se odpovídač zapíná do modu A, popř. u odpovídačů s modem S v modu AUTO, popř. XPNDR už na zemi ještě před zahájením pojíždění. Řek bych, že podobně to bude na LKPR
Jak to má LKTB netuším, koukni do AIPu |
| |
|
| | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 21:42 | |
| | Neřve to tam Ackem zbytecne ve vsech sektorech? |
| |
|
| | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 21:55 | |
| | Jakým Ačkem..? V jakejch sektorech..? |
| |
|
| | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 22:17 | |
| | On tomu nerozumí, on lítá na Zlínech. Tam se zabývá čučením na baráky a nahaté ženské na zahrádkách a vnitřkem kabiny, pokud mu tam nahatá ženská nesedí, se nezabývá Prostě požitek z letu a pilotáže. Není čas se zabývat nějakým odpovídačem apod. |
| |
|
| | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 22:56 | |
| | | |
|
| | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 22:58 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 07:42 | |
| | Vzdyt ja tebe taky |
| |
|
| | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 19:21 | |
| | Někdy tě ale musím nějak dostat... to je hrozné, jak si vždycky najdeš výmluvu... tys musel být už od mala průserář, když se ze všeho dokážeš vykroutit |
| |
|
| | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 14:29 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 14:32 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 19:23 | |
| | Tak to jsem si myslel, že máš lepší vkus
Neříkám, že je špatná, ale už jsem viděl spousty mnohem lepšího materiálu |
| |
|
| | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 19:31 | |
| | Co to meles kurna?! Poradne se na tu holku koukni! Teda nerikam ze zrovna tahle fotka se povedla... Ale obecne je videt, ze ma pro svou praci nadani, a to ve vsech ohledech.
napr http://www.airplane-pictures.net/image44913.html
...ten den to bylo hrozny litani, clovek hned po vzletu predaval rizeni bortakovi... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 19:33 | |
| | Pak že požitek z letu... jsi jenom šmírák Styď se! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 20:00 | |
| | No vzdyt... pozitek z letu...
To vis, u nas v Cechach neni zadna chutovka litat C152, takze vezmem poradny masiny a pekny holky, pak je to teprve zradlo |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 20:10 | |
| | To je fakt... tam ikdyby se člověk chtěl koukat ven, tak ani není moc na co... ani kopec tam není, krajina taková rovná, nudná... tam bych se bez GPS tež ztrácel, to je fakt |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 21:04 | |
| | Jop, az na ty Orlicky a Krkonose s nejvyssi horou CR dobry...
Kdyz tak pozoruju co pises...radsi si tu GPS ber, bude to lepsi pro nas pro vsechny. A az se nekdy poletis podivat ven z letistniho okruhu LKMT, tak si vem radsi dve, aby ses nenudil a porad mel na co koukat |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 21:12 | |
| | pro mě jsou čechy střed... že máte na okraji hory, no budiž |
| |
|
| | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 16:19 | |
| | Slušně vyžehlená. |
| |
|
| | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 21. 6. 2009 / 21:22 | |
| | Jen pro tvé info, nejsem integrovaný kolega Mám za sebou pouze PPL a teď "jsem na volné noze" |
| |
|
| | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 23:04 | |
| | Za to u Cessny pozoruješ jen cockpit Kdy ti co upadne |
| |
|
| | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 22:36 | |
| | Ma pravdu kolega. Zapnout na zemi odpovidac do modu A je nejvetsi konina, pze to pak sviti na cele oblasti na vsech sektorech, pze to system nema podle ceho odfiltrovat.
Jediny duvod, ktery me napada, proc to v Ostrave (zatim) prochazi je, ze jejich multilaterace neni zapojena do multitracku na ACC a naopak sekundary co v multitracku jsou do Ostravy na zem nedosviti. Ale protoze se planuje multilateraci z Ostravy do multitracku zapojit a nasledne navic postupne multilateraci pokryt cely FIR, tak myslim ze tyhle praktiky brzy nekdo zatrhne. |
| |
|
| | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 22:39 | |
| | Jop.. To jsem slyšel taky.. Nedávno letělo éro do LKMT, na oblasti ho viděli, dali EST na LKMT. Když se blížila doba ESTu, tak LKMT ATCo se na ACC zeptal, kde že je to éro a bylo mu odpovězeno, že na bodě bude podle ESTu. Později se zjistilo, že ta mašina měla funkční jen S mod a ACC ho viděl a LKMT APP ne. |
| |
|
| | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 22:50 | |
| | a my co nemáme v Blaníku odpovídač jsme v klidu |
| |
|
| | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 6. 5. 2009 / 22:55 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 00:15 | |
| | Začněte montovat otázkovače. |
| |
|
| | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 07:43 | |
| | To tam je taky, ale funguje to jinak. Jmenuje se to "Gde Preboha Som". Vysle otazku a v lepsim pripade dostane odpoved, kdyz nedostane, tak FSPilot nelita |
| |
|
| | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 09:29 | |
| | Hele, s první částí tvrzení musím polemizovat - to je technicky nesmysl.
Gdě Preboha Som není z principu dotazovač, ale odposlouchávač. Ničeho se neptá, ale poslouchá co do vesmíru křičí takové plechové koule a krychle o pár desítek kilometrů výš a pak zobrazí to co odposlechl.
S druhou částí (tedy zda a kdy FSPilot lítá) už si polemizovat netroufám |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 16:58 | |
| | Myslels o pár desítek tisíc kilometrů? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 19:30 | |
| | Systém Gde Preboha Som využívají jenom amatéři, jako ti, co lítají VFR a nejsou schopni letět podle mapy (to je takové to barevné s nápisem Aeronautical Chart ICAO, kdybys náhodou nevěděl, který z těch papírů, co ti vrazí, když řekneš, že jdeš lítat, to je)...
Jinak mě napadá staré pořekadlo... "Podle sebe soudím Tebe" |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 19:46 | |
| | To je zvláštní, já když jdu lítat, tak musím mít mapu svojí, nikdo mi do ruky žádnou nevráží ať řeknu "Jdu lítat" jakkoliv hlasitě |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 19:55 | |
| | A lítáš na LKMT..? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 19:55 | |
| | Me rikaj "jdi s tim litanim uz do prdele", ale mapu mi taky nedaj... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 20:12 | |
| | Dobře, špatně jsem to formuloval...
Je to jeden z papírů, který musí být při letu na palubě |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 23:27 | |
| | Jako treba dve role na kazde toalete B737? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 20:01 | |
| | Myslel jsem, že nejsi zeměčumil. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 20:11 | |
| | Nejsem zeměčumil, to je něco jiného, tomu se říká "srovnávací navigace" |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 22:11 | |
| | Jen počkej, jak ti to po pár ifrovejch hodinách bude zase chybět... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 8. 5. 2009 / 13:01 | |
| | Nevím Neříkám jednou za čas oblítnout okolí, ale IFR mě baví mnohem víc |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 20:57 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | kdy zapínat odpovídač? 7. 5. 2009 / 21:22 | |
| | Kde to přesně je? Nemůžu na to zaostřit své zvědavé oko. |
| |
|
|