| | | ICAO a IATA kody letist.... 28. 5. 2004 / 18:16 | |
| | Co jsem tak koukal na IATA a ICAO kody ruznych svetovych letist, tak jsem zjistil, ze americka letiste je maji stejna, akorat u ICAO kodu maji navic K ( ORD - KORD, JFK - KJFK, ATL - KATL....) ale v Evrope jsou kody uplne jine (PRG - LKPR, MPX - LIMC, SVO - UUEE....) proc nejsou kody taky delany stejnym zpusobem? Je to alespon lehci na zapamatovani, proc je treba takovejch slozitosti?
A na zaver - proc se uzivaji dva zpusoby kodovani letist? |
| |
|
| | | Re: ICAO a IATA kody letist.... 28. 5. 2004 / 18:28 | |
| | Já mám dojem, že kódy IATA (tříznakové) se používají všeobecně pro veřejnost, jako označení místa odletu a cílové a destinace na letenkách, zavazadlech, balících ....., kdežto ICAO (čtyřznakové) se používají výhradně interně mezi piloty a ATC při navigaci. Ale upozorňuji, že je to jen můj osobní názor, získaný z toho, v jakých souvislostech jsem viděl tyto dva různé kódy používat |
| |
|
| | | Re: ICAO a IATA kody letist.... 28. 5. 2004 / 19:52 | |
| | Proc to v evrope neni uplne stejne je uplne jednoduche ))
zatimco americani maji k dispozici za uvodnim pismenkem vsechna tri pismenka(Kxxx) tak pouziti shodneho kodu pro ICAO a IATA se primo nabizi, tak v evrope je to slozitejsi, protoze jednotlive staty maji k dispozici pouze dve pismenka:
Prvni pismenko v ICAO codu znamena "kontinent" a to takto:
A - Antarkdita
B - gronsko a island
C - kanada
D - severozapadni afrika
E - severni evropa
F - jizni a stredni afrika
G - zapadni afrika a kanarsky ostrovy
H - vychod afriky
K - spojene staty americke
L - jizni evropa
M - stredni amerika a karibska oblast
N - jizni pacifik
O - stredni vychod
P - havaj, aljaska, severni pacifik
R - vychodni asie
S - jizni amerika
T - karibska oblast
U - rusko a byvale ruske zeme
V - jizni azie
W - jihovychodni asie
Y - australie
Z - cina
z toho vyplyva , ze to tak uplne nejsou kontinenty, nicmene: nektere velke staty maji vlastni pismenko uz na prvni pozici, tudiz jim zbyvaji tri pismenka pro letiste... americani si to holt zvolili tak, ze tam davaji IATA kod, jine staty (treba australie) ma vlastni jiny system..., byd ma pro sebe vsechy tri pozice
u tech kodu, kde prvni pismeno znaci vetsi oblast nez jeden stat, specifikuje druhe pismenko stat ... tudiz K znamena ceskou republiku v ramci L cili jizni evropy ..
Jinak, co se tyce pouziti IATA a ICAO codu, tak je to presne tak, jak popisuje Ludek CH |
| |
|
| | | | Re: Re: ICAO a IATA kody letist.... 31. 5. 2004 / 23:22 | |
| | on ten kluk piErcEův je chytrej jak vopice, viďte. Ten by mohl zfleku dělat řídícího Ale ta angličtina, ta angličtina
Karel |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: ICAO a IATA kody letist.... 31. 5. 2004 / 23:25 | |
| | No boooze ) |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: ICAO a IATA kody letist.... 31. 5. 2004 / 23:31 | |
| | | |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: ICAO a IATA kody letist.... 1. 6. 2004 / 01:25 | |
| | Daval jsem si dalsi WT leg )) uz su v Antalayi ) malem jsem se rozsekal na cimpr campr ) on ten PMDG nechce nejak brzdit .)) |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: ICAO a IATA kody letist.... 1. 6. 2004 / 16:49 | |
| | Tak to je problém. ))) |
| |
|
| | | Re: ICAO a IATA kody letist.... 29. 5. 2004 / 00:33 | |
| | Diky oboum za vysvetleni..... to s tim, ze IATA kody mam na zavazadlech a ICAO tukam ve FSce do palubniho pocitace jsem si uz taky stihnul vsimnout - jenom mi porad nedochazi, proc se teda aspon neuziva jeden kod - proc se musi zrovna pouzivat dva.... :-/ |
| |
|
| | | | Re: Re: ICAO a IATA kody letist.... 29. 5. 2004 / 01:05 | |
| | No .. to je uplne stejny jako ptat se, proc nekde meri ve feetech a majlich a nekde jinde v metrech a kilometrech Proste to tak je.... |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: ICAO a IATA kody letist.... 29. 5. 2004 / 01:10 | |
| | I kdyz ten priklad neni dobry.... Proste jsou to dve organizace, kazda dela neco jineho .. a kazda si zvolila svoje oznacovani ... IATA je orientovana na "lidi", jsou v ni sdruzeny treba cestovky nebo agentruy co prodavaj letenky atd, a ti porebuji jiny system znaceni nez ICAO , coz je organizace "zastresujici" litani jako takovy ... dela predpisy atd atd... |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: ICAO a IATA kody letist.... 29. 5. 2004 / 08:16 | |
| | Pozor není to tak pravda, ČSA je třeba členem IATA. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: ICAO a IATA kody letist.... 29. 5. 2004 / 08:50 | |
| | Protože je to letecký dopravce, který dopravuje lidi a zboží podle kódů IATA. Ale jejich piloti plánují let podle kódů ICAO |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: ICAO a IATA kody letist.... 29. 5. 2004 / 11:36 | |
| | Samozrejme ze CSA je clenem IATA, to nikdo nezpochybnuje ) Clenem ICAO se nestavaji ani tak letecke spolecnosti, ale staty, ktere pak prebiraji legislativu a letecke predpisy tak jak jsou dane organizaci ICAO .... a tudiz i spolecnosti ktere v techto statech letaji, se jimi musi ridit |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: ICAO a IATA kody letist.... 29. 5. 2004 / 17:41 | |
| | Jenom bych doplnil, že se nedá srovnávat ženská u zavazadel s pilotem. Piloti používají to, a mnohý zbytek zase to. Navíc ICAO kódy se vyvájeli úplně jinak, než IATA. Málokdo navíc pochopí, že LKPR je Meuinárodní letiště Praha - Ruzyně. PRG je daleko pochopitelnější (alespoň pro mě) z hlediska cestování. IATA kódy jsou daleko podobnější názvu státu, ICAO spíše určitému systému. |
| |
|
|