FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 1. 5. 2024, Svátek práce Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,, Jeden příspěvek | Celý strom
A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   12. 8. 2004 / 21:04
Zak
A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,
 

Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   12. 8. 2004 / 21:11
Mandak (OK-LUK)
Jeden Kt (knot-česky uzel) je 1.852 km/h
 

Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   12. 8. 2004 / 21:25
kuma   
Pro další šťouraly - snáz si zapamatujete, jak to vzniklo. jeden uzel (angl.: knot) je rychlost rovnající se jedné námořní míli za hodinu. POZOR: je taky míle anglická, statutární atd - míle můžou být různé a skoro každá je jinak dlouhá. Výraz pochází z pravěku námořní plavby, kdy se rychlost lodi měřila trojúhelníkovitým prkénkem na 3 provízcích (jedna strana měla obloukovitý tvar), na které bylo přivázáno dlouhé lanko s pravidelně rozmístěnými uzly. Ke každému takovému lanku byly vždy příslušné přesýpací hodiny - a souprava byla sestavena tak, že když se destička vhodila za zádíé lodi do vody a lanko se nechalo volně klouzat mezi prsty, počet uzlů, které proběhly za dobu přesypání těcho správných hodin byl roven rychlosti v mílích za hodinu. S menšími hodinami byly uzlíky u sebe, s většími dál od sebe - ale vždy to na konci bylo námořní míle za hodinu (což je dlouhé) tak se asi 600 let používá krátký výraz "uzel" - a platí to po celém světě.
 

Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 00:19
A.J.Scandall   
No vidiš, to je celkem zajímavý, to jsem ani nevěděl. Jen tak mimochodem, dříve tu i statutární míli používaly v letectví Anglosaské národy,a snad až posledních pár desítek let používají knoty. Lítal jsem mašinu která takový rychloměr měla - takže jsem zažil za svůj život 3 jednotky rychloměrů :-/ Ovšem ono je to vlastně jedno, protože se pro daný typ omezení a hodnoty člověk musí stejně naučit celé. Horší to bylo, když jsem zažil na jednom typu knoty i kilometry, to je pak guláš!
 

Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ????????,,,   13. 8. 2004 / 01:05
kuma   
Je to tak.
V původních manuálech a na budících raných verzí mé nejmilejší DC-3 jsou statutární míle (1,6 km plus mínus) a fíty, pro rychlost se používá zkratka mph (to taky platí pořád v Americe na dálnici). Za války ale došlo k několika tragickým omylům, když námořnictvo koordinovalo cíle s letectvem - ale každý podle jiných mil. Inu bylo pak jednou dohodnuto, že námořníci mají větší tradici a váhu - tak byly NM, knoty a fíty v anglosaském světě prohlášeny za všeobecné. Mezitím Němci a Sověti (Rusové) používali (a Rusové používají) masivně kilometry a metry. Na dakotách, klteré u nás byly po válce, byly budíky všech tří systémů a v citacích poválečného manuálu (Pavel Týc, DC-3 a čekoslovensko, 1999) je kupodivu vše v mph, tedy v jednotkách, které se po válce u nás používaly nejméně (zbyl silný systém německý a importovaný systém námořní). Páni "Piloti" jako byl legendární K. Šeda to ale podle všeho měli "v paži" a nechávalo je to chladné. Pak náš region převálcovaly jednotky SI (km/h, m/sec atd) a my bláhovci si mysleli, že to od teď bude platit pro celý svět. Námořnictvo má ale pořád stejnou váhu (asi to dělá ta tonáž admirálů, ponořených do kapaliny - nejspíše lihu) a i k nám se znovu dostal systém NM, knoty, fíty - a já stařec si lepím na palubní desky papírky s převodními tabulkami, aby se mi dispečeři nesmáli, když se nemůžu vymáčknout. Změna je život )
 1x  

Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 01:08
Tragédie v JRD
Jojo .. popis tohohle byl kdysi nazorne ukazan v casopise ABC kdyz tam vychazel kresleny komix/serial "bila velryba" ... to jmeno neni uplne presne.. je to uz dobrych 15 let .)
 

Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 01:11
kuma   
Jestli myslíš jméno "Achab" nebo "Mobby Dick" - tak ses trefil ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 11:33
Tragédie v JRD
Honili tam bilou velrybu s rozbitou celisti .. mel ji nejakou zlomenou ci co ))
 

Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 01:15
kuma   
ještě si dovolím trochu "důležité" historie: ta destička s uzlovitým špagátkem se jmenuje "log" - už celých těch víc než 600 let. A protože se navigace lodí tehdy určovala především pomocí ujeté vzdálenosti - jmenoval se na anglických lodích palubní deník "log-book" - tedy kniha, do které se zapisují pravidelná měření logem.
No a dneska se v anglosaských zemích (i ve FS) pilotův deníček jmenuje jak jinak - taky "log-book". Ta tradice je všudypřítomná.
 

Re: Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 11:35
Tragédie v JRD
Ono nejenom to ) my programatori logujeme ruzne stavy programu ... to slovo proniklo do dost oblasti, ktere uz s namornicenim nemaji spolecneho pranic .)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 11:39
kuma   
Moje latina už značně vyčpěla, tak musím česky. Učil jsem se kdysi přísloví starých latiníků: "není nutné žít, nutné je plavit se!" ("..navigare necese est.."). )
 

Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   12. 8. 2004 / 21:40
kuma   
NICMÉNĚ - je třeba doplnit, že KIAS není vždycky 1852 m/hod.
Platí: 1 uzel (knot) = 1852 m/hod.
Ale KIAS je "knots of indicated airspeed" - tedy tzv. "indikovaná vzdušná rychlost" a ta je různá při různém tlaku (výšce, teplotě), poloze čidla rychloměru (Pittotova či Venturiho trubice) a taky různém obtékání letadla (tedy náklonu, skluzu, vývrtce, pádu) - takže to zas taková sranda není. Každé (složitější) letadlo má v příručce zákadní převod mezi IAS a TAS (indikovanou a pravou vzdušnou rychlostí)
a navíc je třeba počítat s korekcí na výšku a teplotu.
V zimě ve výšce 1000m a v létě ve výšce 4500m tak může být při vždy stejné IAS 100 Kt rozdíl skutečné rychlosti třebas 15 Kt plus i minus.
Piloti starších letadel na to měli kruhová počitadla "komputory" se jim říkalo. Tam to šlo přepočítat raz dva - jako na logaritmickém pravítku.
A už dám pokoj
 

Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 10:27
Vita Zenisek
S vyjimkou tech ruznych obtekani a opravou na stlacitelnost pri vyssich rychlostech (nad 400 km/h) si dovolim s tebou nesouhlasit.

Indikovana rychlost je vzdycky stejna a to v jakekoli vysce, pokud to letadlo leti ve vodorovnem primem letu. Proste 100 KIAS je 100KIAS.
Podle ceho bychom pak meli poznat jestli to letadlo spadne nebo jeste poleti, kdyby se nam tohle menilo?
Co se meni je TAS. Ale ta cloveka zajima az pri navigaci, ne pro vlastni udrzeni se ve vzduchu.

V podobnem duchu jako ty psali pred nedavnem o IAS i autori z LAA v casopisu pilot v souvislosti s destrukci 2 ULL stroju ve vzduchu. Psali tam neco v tom smyslu, ze kdyz vidime na rychlomeru 160 a jsme 2 km vysoko tak vlastne letime asi o 15 km rychleji a ze je s timto treba pocitat abychom neprekrocili Vne a nerozlamali letoun. Nekolik lidi to natolik rozrusilo (mezi nimi i znameho kapitana CSA Karla Mundela), ze nevahali a v pristim cisle jim podali vysvetleni - t.j. IAS je stejna v jakekoli vysce. A logicky - kdyby to tak nebylo, neda se s tim litat.

Vita
 

Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 11:32
kuma   
Máš pravdu - ale já taky. Asi jsem to napsal méně srozumitelně... )
Když se vrátím ke svému poslednímu příspěvku a "vykrátím" podrobnosti, tak tam píšu "100 KIAS může být podle okolností třeba i 85 - 115 TAS" A to je to samý co píšeš ty. Jestli se dobře pamatuju, nepsal jsem nic o minimálce a maximálce, ale jen o vztahu IAS a TAS, protože ten první tazatel neuvedl, proč to potřebuje vědět. Zda pro težim letu, nebo pro navigaci. Rychloměr ptracující s dynamickým tlakem ukazuje vždy jen IAS a ta je rozhodující pro režim letu (pevnostní násobky, pád...). Myslím, že oba mluvíme o tomtéž.
 

Re: Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 12:09
Vita Zenisek
Asi to bylo pro mne malo srozumitelne. Ja jsem reagoval na tvou vetu:

Ale KIAS je "knots of indicated airspeed" - tedy tzv. "indikovaná vzdušná rychlost" a ta je různá při různém tlaku (výšce, teplotě), poloze čidla rychloměru (Pittotova či Venturiho trubice) a taky různém obtékání letadla (tedy náklonu, skluzu, vývrtce, pádu) - takže to zas

A ta mi pripominala to co psali v tom pilotu
Nechtel jsem byt utocnym, jen to trochu objasnit.
Vita
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 12:15
kuma   
Naopak, žádný útok, mně velmi potěšilo, že ty moje stařecké bláboly vůbec někdo čte ))
 

Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ?   13. 8. 2004 / 12:50
Rubic
Víťo, prosím, mohl by ses podívat a napsat nám sem, ve kterých číslech Pilota LAA ČR ta polemika proběhla? Díky.
 

Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ?   13. 8. 2004 / 17:43
Vita Zenisek
Kouknu se a v pondeli dam vedet...
Vita
 

Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 14:33
A.J.Scandall   
Tak. Ještě před pár lety bych s tvojí větou: "TAS člověka zajímá az pri navigaci, ne pro vlstní udržení se ve vzduchu" plně souhlasil. Jenže pak jsem se začal pohybovat výše a rychleji a tak jsem si mimo jiné pořídil odbornou literaturu, a zjistil jsem, že to neni tak úplně pravda!

Budeme-li se bavit o ustáleném letu, máš pravdu. Ale z hlediska dynamiky je třeba si uvědomit, že byť je IAS stejná všude, tak setrvačné a odstředivé síly působící na letadlo jsou úměrné TAS a na IAS kašlou! Příkladem může být směrová stabilita a z ní vyplývající dynamické jevy jako Holandský krok (Dutch roll). Tam platí, že čím výš, tím stabilita klesá. Stejně tak v ustálené zatáčce - pořád platí, že čím větší rychlost (TAS) a užší poloměr, tím větší násobek a tedy i vyšší pádovka. A proto je možné i při relativně malé IAS při zatáčce či manévru o menším poloměru, jak jsme zvyklí u země, dosáhnout překročení násobku nebo pádu na rychlosti. Proto mají stíhačky v rychloměru ještě i "tlustou", tj. silnější ručičku ukazující TAS.

Ale abych se přiznal, jestli pořád mám vnitřní pocit, že mam v něčem guláš, tak to jsou pravě rychlosti. IAS, TAS a Mach tak nějak chňápu, ale EAS, CAS... tisíckrát jsem četl různé vysvětlení, stokrát jsem se u zkoušek tvářil, že tomu, rozumim,ale...
 

Re: Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 18:07
Salmak
... a s takymi pilotmi to lietame, xixi...
 

Re: Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 18:21
Vita Zenisek
To je zajimavy. Vidis a ja si zvdycky myslel, ze ta zhorsena stabilita je dana tim ze je tam ridkej vzduch (Nikdy jsem takhle vysoko a rychle eroplan neridil, vychazim jen ze svych zkusenosti ve Sturmu, kde clovek v 8 km ostrou zatacku se Spitfirem neudela)
Podle toho co pises ty, by se pak piloti z dopravaku rozcilovali na pisatele z casopisu Pilot LAA uplne neopravnene. Protoze podle toho by se to letadlo skutecne dalo rozlamat pri vyrazne nizsi IAS nez u zeme ???

Zkusim zjistit ty cisla pilota ve kterych to probehlo a podivat se jestli nejsou na netu ty clanky. Bylo by zajimave to nejak rozebrat.

Kdyz jsi mluvil o tech stihackach. Vsimnul jsem si ve FS jedne podivnustky. Jak jsi rikal, mam v MiGu 21 na budiku 2 rucky. jedna ukazuje IAS a druha TAS. Dokud letim "hlavou nahoru", je vsechno podle mych predstav - rucka ktera ukazuje IAS za TAS ruckou znacne zaostava (treba v 10 km). Pokud se ale z tohoto stavu vrhnu stremhlav dolu, maje na druhem budiku ktery ukazuje Machy rekneme 1.6, rucka IAS ukazuje mnohem vice (ted uz nevim presne treba 1700 km/h), zatimco rucka na TAS sleze (podle toho jak moc presne letim kolmo k zemi) az treba pod 300 km/h. Je toto dobre? Jestli jo, pak jsem z toho vazne jelen...

Ad literatura - Muzu se zeptat z ceho jsi cerpal? Take bych si pocetl...
Zatim diky!
Vita
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   13. 8. 2004 / 23:58
kuma   
Mňó, nelítám tak rychle a tak vysoko ani ve skutečnosti, ale ani na FS. Prakticky si asi lze pamatovat, že v běžných rychlostech a výškách (do M 0,85 a do hladiny 6-8000 m - ale jistě to nelze brát absolutně) je rozdíl TAS a IAS pro násobky pevnosti asi zanedbatelný.
V případech, kdy komprese řídkého vzduchu při velké rychlosti a/nebo velké výšce znemožňuje odečítat rychlost z běžného rychloměru (Pittotova trubice) správně a je proto nutné používat vyjádření relativní - násobek Machova čísla, může být rozdíl IAS a TAS dosti značný - a tam pak setrvačné síly při obratech mohou hrát významnou roli. Je-li to tak? :-/
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   14. 8. 2004 / 16:00
A.J.Scandall   
kuma: jasně, to, o čem jsem mluvil, se týká výšek nad deset kilometrů a rychlostí nad 900km/h IAS a prudších obratů.

VŽ: ne, Mundel se rozčiloval oprávněně, to, co psali původně v tom pilotu je opravdu blbost (alespoň podle toho, co se tu psalo). To, o čem mluvim, je už "vyšší dívčí" jenom pro ilustraci, že všechno je ještě komplikovanější. Jinak máš pravdu, že za zhoršenou stabilitu a vláčnost může řídkej vzduch. V tom si přece neodporujeme

Koho problematika nezajímá do hloubky, ať dál nečte. Nudil by se)

Popíšu teď polopaticky chování letadla, je to lepší než suchá teorie.
Vezměme si 737 při rychlosti 250kts a v hladině 50. To letadlo, ať si říká kdo chce co chce, se chová úplně nádherně. Když začneme při stejné rychlosti stoupat, zjistíme nejdřív, že se v chování letadla neděje nic. V případě, že budeme i zrychlovat, nám jenom ztuhne řízení a změní se tíživost. Budeme-li tedy ale stoupat konstantní rychlostí, bude stačit éro vyvážt a poletí téměř samo. Až tak do hladiny řekněme 200. Jak stoupeme, roste číslo M (Mach). Při rychlosti asi M=0.615 začne působit Mach trim. Vlivem rostoucího Machova čísla se posouvá působiště vztlaku směrem dozadu, a aby nedošlo k jevu zvaný "Tuck under", tj. samovolnému poklesu čumáku, začne pomalu plynule působit onen Mach trim, což je člen v řízení, který lehounce, neznatelně přitáhne. Jak roste Mach natolik, že z držení konstantní IAS přejdeme na konstantní Mach, začne se měnit tíživost, je třeba trimovat dozadu. Je to proto, že nám začne klesat IAS.
Bavme se ale o případě, že držíme konstantní IAS až do hladiny. Podle teorie, že na vlastnosti letadla má vliv jenom IAS, tak by se jeho chování nemělo změnit. Ale ouha, letadlo je vláčné, řízení tužší (boostery už tolik neodlehčují, aby nemohl pilot tak snadno udělat hrubý zásah do řízení), celkově řečeno už to není ta hodná mašinka z FL50. Byť je IAS pořád 250kts. Důvody? Řídký vzduch a z toho plynoucí vyšší Machovo číslo. A při manévrech, jak řečeno výše, i vyšší TAS. Ale protože dopraváky v těhle výškách moc nemanévrují, tak tenhle problém není aktuální a proto nemáme na žádném primárním letovém přístroji TAS. U starších verzích s kulatými motorovými budíky je sdružený v teploměru vnějšího vzduchu, u novějších s EIS je ve FMS.

Je-li někdo zpřítomných odporník na aerodynamiku a mechaniku letu vysokých rychlostí, jistě by mě doplnil. Jinak nejlepší literatura, ale je to trošku náročnější a teoretické čtení, je D.P.Davies "Handling the Big Jets". Psal to chlap, kterej lítal už za války a pak za britskej leteckej úřad certifikoval všechny anglický dopraváky po VC-10, a 707, 747 a Dc-8. Vyšlo to v asi 20ti vydáních, což je důkaz toho, že je to doposud to nejlepší na trhu
 1x  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   14. 8. 2004 / 19:42
kuma   
Tak ďýk! ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,,   15. 8. 2004 / 11:40
Vita Zenisek
Diky za odpovedi a literaturu.
Pro ty kdoz si chteji precist to co se psalo v Pilotovi, necht vyhledaji
cisla 4 a 6 z roku 2003.
Vita
 

Gonzo
VWAC
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ