FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 28. 3. 2024 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Vektorování versus SID/STAR - VATSIM Jeden příspěvek | Celý strom
Vektorování versus SID/STAR - VATSIM   22. 9. 2004 / 10:10
Krupa
Zdravim vsechny piloty.
Mel bych otazecku na on-line litani (VATSIM). Litam normalni free add-on (napr. Travel B738) a v off-linu me ATC pri pristani pekne vektoruje a rika krok za krokem co delat (HDG a ALT). Jak je to ale pri on-line litani, kdyz nedisponuji zadnym FMC a tudiz je nemozne litat podle SID a STAR??? Bude me ATC taky vektorovat? Nebo mam proste smulu a musim si nejak poradit??
Dikec.
 

Re: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM   22. 9. 2004 / 10:32
PavelS
Pokud poletíš v onlinu s letadlem bez FMC, máš tyto možnosti :

-použít defaultně vestavěného FMC ve SquawkBoxu ( SquawkBox je program , kterým se k VATSIMU připojuješ ). Souhlasím, že je primitivní a není propejen s A/P, ale v zásadě navigaci umožňuje )

- oznámit ATC včas ( a současně před letem označit v FPL , je tam na to zaškrtávací čtvereček ) , že letadlo nemá FMC a požádat o vektorování pro celé přiblížení nebo si vyžádat STAR, který lze zaletět bez FMC. Každý ATC si rád zavektoruje, není v tom problém.

================================================

Znovu zdůrazňuji, že tratě ( SID, STAR i trať jako taková ) jsou v reaálu i na VATSIMU rozděleny na R-NAV a NON-RNAV. Pro navigaci po trati typu NON-RNAV stačí jen přístroje , které jsou v každém defaultním dopraváku ve FSce ( kromě historických ), pro trať R-NAV je teprve potřeba FMC.
IFR létání nerovná se létání za pomoci FMC, toto spolu vůbec nesouvisí.


 1x  

Re: Re: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM   9. 1. 2005 / 16:09
Fero
a jak to bývá i v reálu, třeba 737 na ruzyni rwy 24, přílet z jihu nebo z jihozápadu. Je větší pravděpodobnost že dostane RNAV přes DOBEN, nebo může dostat i non-rnav přes VOZ? upřesnoštňuje se RNAV nebo je to jedno?
 

Re: Re: Re: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM   9. 1. 2005 / 16:53
DC
prilet z jihu neni zrovna nejidealnejsi priklad, protoze odtamtud toho moc neleta. Spise z jihozapadu ( pak prilet DOBEN1S v pripade rwy 24) a nebo z jihovychodu (TABEM1W rwy 24). Vseobecne se dava ten STAR ktery je vhodnejsi nehlede na to zda je ci neni RNAV. vyjimku ale tvori napr prilety ci odlety pres RAK (vsechny non-rnav), ktere se uz takrka nepouzivaji. A co se tyce konretne priletu z jihu, tak by to byl nejspis prilet pres VOZ.
 

Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 11:01
ph
Jsou nekde k dispozici letove plany po non-RNAV tratich? Resp. maji non-RNAV trate nejake specialni znaceni?

O co mi jde. Uz me zacalo trochu nudit letat s FMC a rad bych se pri letu trochu zabavil. V sobotu jsem zkusil letet trat EDDM-LKPR po trati ANKER Y104 MAMOR Z32 AGNAV Z30 LOMKI Z35 DOBEN
bez FMC. Zjistil jsem si polohy (radial, vzdalenost) jednotlivych bodu vzdy vuci dvoum VORum a pri letu jsem pak podle techto hodnot korigoval kurs. Bylo to ale peklo, vliv vetru byl pomerne znacnej

Zajimalo by me, jak treba tuto trat leti v realu letadlo bez FMC. VOR to VOR? Nechce se mi verit, ze by to leteli vyse popsanym zpusobem.

 

Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 11:12
Kolbiš (OK-KOL)
Tohle mne taky hodně zajímá a netuším jak to v praxi je. Dám příklad. Pokud letím s L-049 (které nemá ani náznak FMC) z LKTB do LKPR, tak jsem schopen velmi snadno letět třeba na VOR VOZ (nebo VLM) a pak se stočit na VOR v Ruzyni a odtud se nechat buď vektorovat nebo i sam najit ILS atd. atd.

Co ale nechapu je, když mi ATC při takovém letu (mam to popsané ve FPL, v poznámce ještě slovně uvedeno že chci letět VOR to VOR) buď dá "direct RASIM" (a kurnik, jak mám trefit narychlo k bodu, který je jen tak namalovaný na mapě?) a nebo mi "nadává" a nutí mne přepsat plán na VFR. Ale já přece neletím VFR, když letím nad oblačností podle VOR-u.

Jak to prosím je v reále?
 

Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 11:33
Tragédie v JRD
S tim rasimem nemas pravdu ))

1) kazdy bod v LKAA FIRu je krome sve zemepisne polohy take definovoat kursem a vzdalenosti od nejakeho VORu .. viz prislusny AIP

2) pokud mas normalni priblizovaci mapu, potazmo STAR a budes se poradne divat (ted neberu v potaz tu poznamku v FPlanu) tak velice rychle zjistis ze RASIM neni nejaky bod na mape, ale ze je urcen kursem 345 stupnu a vzdalenosti 33 mil od VOZ (vyslovne je to tam napsane, staci se koukat .. takze k jeho zaletnuti ti staci jeden NAV a jedno DME .. coz ma urcite i L049
 

Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 11:36
Kolbiš (OK-KOL)
OK. Já netvrdím, že blbý je ATC. Taková odpověď mi stačí a musím se holt učit dál )
 

Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM) - tiskova oprava .)   11. 1. 2005 / 11:55
Tragédie v JRD
oprava... marky si do me popravu rejpnul ... )) a protoze mel pravdu a je to dulezite, tak si opravte:

1) kazdy bod v LKAA FIRu je krome

ma byt

1) kazdy tratovy bod v LKAA FIRu je krome

(duvod - tratove body jsou ty, ktere se tak pekne jmenujou ... RASIM, ETATU, BODAL) ... jeste tu jsou takovy hnusny body jako PR703 a jim podobne, ktere jsou soucasti ruznych RNAV SIDu a STARu ... a ty jsou udany jenom svoji sirkou a dylko
 

Re: Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM) - tiskova oprava .)   11. 1. 2005 / 11:59
Kolbiš (OK-KOL)
Ještě jednou dík. Já teď znovu koukal do navigačních map (mám v tom dost mezery) a dá se říct, že se mi docela rozsvítilo a vše se mi zdá najednou jasnější ).
 

Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 11:59
ph
ad 2) Problem asi ale bude v tom DIRECT. Pokud jsem zrovna na tom radialu 345 VOZ, tak neni problem. Ale jinak ?
 

Re: Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 12:03
Marky Parky   
http://flightsim.periskop.cz/forum_novy.php?id_rep=41354&lan=0&gr=0
 

Re: Re: Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 12:20
Marky Parky   
A jeste pro ty pomalu chapajici ilustracni obrazek....

img_forumn/r41360_1.jpg (500x375)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 12:28
ph
Pomalu chapajici ho jiste oceni
A ted jeste jak s tim vetrem.
http://flightsim.periskop.cz/forum_prispevek.php?id=41361&lan=0
 

Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 11:48
Marky Parky   
Takze tady je nekolik situaci jak muzes dostat fix.

a) FIX mas v letovem planu nebo je soucasti SID a STAR ( NON-RNAV ) a ty letis dle letoveho planu k tomu fixu. Potom neni co resit, vsechny FIXy jsou dany radialami a vzdalenostmi a to navic rozume, takze to neni problem zaletnout. A ridici ti v tuhle chvili vetsinou fix neda, budto ti da celou odletovku/priletovku nebo "as filed" nebo "own navigation". Muze po tobe ale treba chtit na nejakem fixu neco udelat - Priklad takove situace - na DOBEN2W dostanes "after ETATU right 180" ... takze podle radialy a DME od HDO nebo NER musis poznat kdy jsi na ETATU a prislusne se zachovat.

b) FIX je NON-RNAV, ale treba neni v letovem planu, nebo je te ridici chce zkratit a necha te preskocit nejaky majak se kterym si pri predletovce pocital a planoval ze ho preletis ( Napriklad na BODAL dostanes "direct RASIM" protoze te chce ridici zkratit - jenze ty jsi pocital s tim ze poletis pres VLASIM a RASIM zaletnes dle mapy po radiale 324 ). Pak jsou dve moznosti. Budto vezmes kalkulacku a dvema elementarnima goniometrickyma rovnicema ziskas potrebny kurz ( kazdy NON-RNAV fix je dan dvojici udaju na zaklade kterych jsi schopen urcit jeho polohu - budto 2x DME, nebo Radiala a DME a nebo dve radialy .... a stejne udaje muzes zjistit i o svem letadle a pak uz je to zalezitost dvou vypoctu a nebo nekolika carnuti kruzitkem ) a nebo jsi liny, jsi na cele letadlo sam ( to je ten duvod proc byl driv na palube navigator ) a ridicimu reknes neco ve smyslu "unable due equipment, request vector" nebo "unable due equipment, request as filed" nebo "unable due equipment, request following STAR"... atd, dle situace a uvazeni a dale pokracujes dle novych instrukci

c) dostanes NON-RNAV fix. To se ti v cechach moc stat nemuze, ale kdyby nahodou, tak proste "unable due equipment" a at se ridici trochu snazi a nauci se respektovat vybaveni letadel

Jeste si dovolim poznamku, ze ridici by mel jednak respektovat udaje a trasu uvedenou v letovem planu a jednak vybaveni letadla a mel by instrukce davat tak, aby pilotovi praci co nejvice ulehcil... mnohdy nabidka zkraceni muze byt pro NON-RNAV pilota medvedi sluzbou protoze najednou musi svou polohu urcovat slozitymi vypocty namisto jednoducheho mrknuti na pristroje.

No a zpet k tvemu konkretnimu dotazu. Z toho Brna je to "didakticky" nevhodne kvuli priletovkam, tak to vysvetlim na letu LKKV LKPR.
Rekneme ze tedy letis z LKKV do LKPR a letovy plan mas vyplnen takhle:
LKKV - RAK - OKL - LKPR. Ridici ma defakto 4 moznosti jak se zachovat.

I. Bude respektovat tvuj FP, nema problem v provozu, necha te sklesat na OKL a odtamtud proceduru ILS jak je popsano v mapach nebo vektory.

II. Prideli ti NON-RNAV priletovou ( napr RAK2W ) a ty ji musis zaletet, na ETATU pak dostanes dalsi instrukce ( vektory nebo ILS procedura dle map )

III. Ma chvilku volno a chce te zkratit, da ti "direct ETATU". To je ta situace kdy bys teoreticky mel byt schopen si kruz spocitat ( ETATU je 7,61 DME NER, R-078 NER, zjistis si svoji polohu vuci NER a pak je to cosinova veta - a nebo rychleji vezmes pravitko, uhlomer udelas dve cary v prislusnych uhlech, naneses vzdalenosti a zmeriz vznikly uhel ). Pokud na to nemas naladu nebo cas, protoze jsi v letadle sam, tak mu reknes "unable", zduvodnis a on uz si to nejak prebere ( budto ti necha priletovku, nebo da vektory ).

IV. Rovnou dostanes vektory.

V zadnem pripade te ale nemuze nutit prejit na VFR nebo nejaky podobny nesmysl. Jeste ale taky pripominam ze pilot by mel byt schopen ty NON RNAV body zaletnout a odmitnuti s zadosti o nove instrukce by mela byt spis vyjimka
 

Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 12:08
Kolbiš (OK-KOL)
Díky moc za obsáhlou odpověď. Jen k tomu bodu c). Nemělo tam být "dostaneš RNAV fix"?
 

Re: Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 12:13
Marky Parky   
Melo samozrejme... moje chyba omlouvam se....
 

Re: Re: Re: Non-RNAV trate - Taky tiskova oprava :D   11. 1. 2005 / 12:13
Marky Parky   
c) ma zacinat "Dostanes RNAV fix"
 

Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 12:23
ph
Pekny shrnuti. Diky.

Ale stejne jeste k bodu b) resp. III.
A co vitr? Kdyz bude mit po celou dobu konstantni smer a rychlost a letadlo bude mit taky konstantni rychlost, tak ten vzorecek bude asi trochu slozitejsi, ale bude. V realu (i simulovanem) se ale vitr bude menit a i rychlost (TAS) letadla asi nebude jednoduche udrzet stejnou.

 

Re: Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 17:54
Marky Parky   
Jasne... neni problem ale po 10 milich polohu premerit znovu a stejnym zpusobem dopocitat i opravu na vitr. A tuhle opravu provadet prubezne...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   12. 1. 2005 / 09:45
ph
To je pravda. Tim se ale dostavame zpet k memu prvnimu prispevku. Timto stylem jsem letel zminovanou RNAV trat z Mnichova do Prahy (a vlastne z toho i plyne, ze by se tak dala letet kterakoliv RNAV trat, ktera ma v dosahu nejake VOR/DME, pokud mam k ruce mapu), ale jak jsem psal bylo to dost narocny, kdyz vedle toho clovek jeste musi komunikovat s ATC atd. Je ale asi pravda, ze po case lze ziskat urcitou rutinu.

Kazdopadne Marky diky.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   12. 1. 2005 / 10:37
Petr Slavíček   
Jak jsem tady ale zaznamenal - aby jsi splnil podmínky pro RNAV musíš být schopen RNAV trať zaletět s nějakou minimální odchylkou - ale někdo to tu nedávno popisoval přesně včetně potřebného vybavení přístroji (nemusí tobýt nutně jen FMC).
 

Re: Non-RNAV trate (Was: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM)   11. 1. 2005 / 11:14
Marky Parky   
Pokud je nejaka trat NON-RNAV, tak ji i v realu letadlo zaleti presne jak rikas - jednotlive jeji useky budou definovane radialami a vzdalenostmi od majaku a v praxi to opravdu je zaletitelne - a to zahrnuje i opravy na kurz a pod...

Trosku problem je to u nas - ta tvoje trat co jsi uvedl jako priklad RNAV je.

Z republiky totiz nevede zadna NON-RNAV trat a jedina NON-RNAV trat ktera je uvnitr republiky je W32 - BALTU RAK OKL VOZ BODAL BNO HLV.
V realu by jsi tedy budto musel letet celou trasu VOR to VOR a nebo by jsi VOR to VOR letel ty useky, ktere nejsou pokryty NON-RNAV tratemi.
 1x  

Re: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM   22. 9. 2004 / 10:33
Karel
1. k zaletění STAR/SID nepotřebuješ FMC
2. pokud by ti ATC při odletovém povolení přiřadil RNAV proceduru, tak ji můžeš odmítnout. Nebo se při prvním kontaktu s řídícím ohlásíš: "OK-XXX, NEGATIVE RNAV, dobrý den, INFORMATION N, QNH1014"
3. stáhneš-li si balíček map z www.vacc-cz.org/download či si je seženeš jiným způsobem, najdeš sekci, která obsahuje definice (zaměření) většiny fixů, které tvoří SID/STAR k nejbližším VOR-DME majákům. Podle toho se dá letět i bez FMC, je to samozřejmě trochu náročnější, ale jde to.
4. pokud nebude hustý provoz, ATC tě pošle většinou na IAF a potom tě vektoruje, v principu je to stejné jako s AI ATC ve FS

Další info na vyžádání

Karel
 

Re: Re: Vektorování versus SID/STAR - VATSIM   22. 9. 2004 / 11:00
Krupa
Pánové děkuji za odpovědi, zkusim to.
 

Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ