FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 17. 5. 2024, svátek má Aneta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
fly-by-wire Jeden příspěvek | Celý strom
fly-by-wire   25. 10. 2004 / 14:35
ltoxxx
..nemůžete mi to někdo popsat stručně česky?
 

Re: fly-by-wire   25. 10. 2004 / 15:06
Luděk Ch.
Česky stručně: létání po drátech Význam je ten, že Airbus 318 a výše nemá mechanické spojení mezi ovladačem (sidestick) v kokpitu, ale pokyny z něj jdou nejdříve do počítače, ten vyhodnotí, jestli vykonáním pokynu od pilota nedojde k překročení letových omezení a teprve pokud ne, tak se povel přenese na ovládací plochy letadla (kormidla....). Například je takto omezen maximální podélný a příčný náklon a další nebezpečné manévry.
 

Re: Re: fly-by-wire   25. 10. 2004 / 15:11
ltoxxx
Luďku Ty lítáš Airbudem, nebo Boeingem , rozhoduji se co mám koupit na yimu, jestli Boeing od P.M.D.G. , nebo nějaký ten Airbus, nechám si doporučit od Tebe..
 

Re: Re: Re: fly-by-wire   25. 10. 2004 / 16:17
Hoaker
Kup si Airbus 310 od SSW. To je nejlepsi profi addon
 

Re: Re: Re: fly-by-wire   25. 10. 2004 / 17:59
Luděk Ch.
No, já mám oboje, ale poslední dobou preferuji PMDG737, protože je model do FS jednak novější a jednak mi víc vyhovuje Boeingovská logika ovládání. Ale i A320 od PSS není špatný. PMDG737 je trochu náročnější na PC, protože je detailnější. A310 od SSW bohužel nemám, ale podel toho, co jsem četl, to bude nejerealističtější (i nejnáročnější) add-on dopravního letadla do FS. Takže teď už jen záleží na tvých sympatiích ke které značce Z "A" i "B" jsou na výběr kvalitní modely.
 

Re: Re: Re: Re: fly-by-wire   25. 10. 2004 / 18:04
Hoaker
No je nejrealistictejsi a nejkomplexnejsi. Navod k nemu je de facto ofocenej manual k A310-304 s proskrtanejma par strankama, ale asi bych nesouhlasil, ze je nejnarocnejsi. Pokud si clovek projde tutorial, tak je to ovladani celkem jednoduche a to zejmena proto, ze se chova opravdu tak, jak se ve skutecnosti chovat ma
 

Re: Re: fly-by-wire   25. 10. 2004 / 23:06
A.J.Scandall   
Fly-by-wire je obecně jakýkoliv systém řízení, kdy je spojení od ovládacího členu k řídícím plochám pomocí drátu, kterým teče eletrika.

To, jak s tím který výrobce naloží, je už věc jiná. V podstatě existují tři varianty.
První je ta, jakou popsal Luděk. Jenom dodám, že kromě omezení náklonu a sklonu to funguje tak, že příčně to při dané výchylce udržuje konstantní roll-rate, tj. rychlost klonění. Bez ohledu na rychlost. Podobně podélné řízení. A navíc to funguje tak, že po uvolnění sidesticku to drží danou polohu. Tak nějak jako CWS u Boeingů nebo Tristaru. A protože to defacto řídí počítač, tak to samo trimuje, samo kontruje klopivý moment motorů, klapek, podvozku, samo si to přitahuje v zatáčce a tak. Prostě pro holky.

Druhá je ta, kterou má Boeing u triple seven a asi to budou mít i další. Tj. víc to simuluje (jo, bohužel musim říct, že simuluje) klasický řízení. Argumentem Boeingu je zvýšeni tzv. situational awareness. Proto se mu třeba hýbají plyny i při připnutém automatu tahu. Proto umožní i překročení limitních náklonů/sklonů, jenom se zvýší při překročení 35° síla v řízení. Trimovat se kupříkladu musí stejně jako na starejch šrotech, ale nelze letadlo vytrimovat mimo normální rozsah rychlostí. Vytrimovat se dají jen v rozmezí 1,2 násobku pádovky v dané konfiguraci až po Vmo/Mmo. Stejně tak v náklonech nad 30° se musí tahat. Na druhou stranu to samo kompenzuje klopivé momenty od motorů, klapek etc.

Třetí je ta, ktero snad zatím nikdo nepoužil, a to je přenos od řízení k řídícím plochám lineárním přenosem bez jakýchkoliv dalších mezičlenů.

Jinak důvod použití fly-by-wire v dopravních letadlech je hlavně tenhle:
takový to zadní křídlo, neboli výšková ocasní plocha (VOP), totiž primárně vyrovnává klopivý moment křídla, který je ve smyslu na čumák. Tj. vlastně vztlak VOP působí dolů. Na dorovnání musí křídlo vyvinout větší vzlak. Takže odpor křídla i VOP je zbytečně větší. U normálního éra to tak ale musí být, kvůli statické a možná i dynamické stabilitě. Piloti by to jinak neuřídili.
U letadel s fly-by-wire se těžištní zásoba, tj. vzdálenost těžiště od působiště vztlaku výrazně sníží, protože ten počítač se s tím popere. No a výsledkem je potřeba menší plochy VOP, tedy i menšího odporu, menšího vztlaku i odporu i křídla a tak. Je to prostě ekonomičtější.

Mimochodem třeba A-310 nebo Jumbo mají nádrž v ocase, kam se v průběhu letu v hladině přepumpuje palivo a tím se sice zlepší ekonomika provozu, ale jako důsledek se těžištní zásoba/stabilita sníží natolik, že se manuální řízení (tyhle éra nemají FBW) stává náročné a citlivé na pilotem vytvořené oscilace (pilot induced oscillation). A teď jsem nedávno zjistil, že i MD-11 měla, byť vybavená klasickým hydraulickým řízením, v podélném řízení člen, který uměle zlepšoval stabilitu. Proto má jinou (menší) VOP než původní DC-10.

Ale ono vlastně od dob, kdy se do prvního letadla daly hydraulické posilovače, pak umělý cit, mach trimy, speed trimy a tak, tak od tý doby i tzv. manuální řízení vlastně ani neni tak manuální, to si jenom tak nalháváme...


 

Re: Re: Re: fly-by-wire   26. 10. 2004 / 09:19
Vita Zenisek
Hezky vysvetleno, diky.
Jedna vec mi ale stale vrta hlavou. Kdyz 737 trimuje, hybe celym stabilizatorem, je to tak?
Jestli jo, co se deje s pakou?
Rekneme ze letim rucne.
Mam-li napriklad pritazeno abych stoupal a chci si to tak vytrimovat.
Pohne-li se mi stabilizator, tak bych asi mel soucasne paku povolovat... Teda jestli tam nekde neni "neco" v rizeni co zpusobi ze se to chova jako u letadel co trimuji ploskou na vyskovce - t.j. paka se nehne jen se snizi sily v rizeni.
 

Re: Re: Re: Re: fly-by-wire   26. 10. 2004 / 12:06
A.J.Scandall   
Jo, u 737 se při trimování hejbe celej stabilizátor, stejně jako u Metasokola a Mooney. Ohledně toho, co se děje s pákou - nesouhlasim s tebou, že při trimování ploškou se knipl nehne. Právě naopak! Zkus to někdy - pusť řízení a hejbni s trimem. Uvidíš Faktem je, že když to řízení držíš, tak se opravdu knipl nehne, ale to je právě proto, že ho držíš.
A naopak zrovna na meťáku je krásně vidět, že když přestavuješ stabilizátor, a nedržíš řízení, tak se ti berany ani nehnou, ale letadlu se mění sklon.
U boeinga, tam se berany hnou, ale to ne kvůli působení aerodynamických sil, ale proto, že to ta hydraulika dorovnává do přímky (zjednodušeně řečeno) se stabilizátorem.
Nejlepší trim z letadel, co jsem lítal, měla stejně Sluka. Gumičku s uzlíkama, která se zahákávala za knipl ))))))))))
 

Re: Re: Re: Re: Re: fly-by-wire   26. 10. 2004 / 12:29
Vita Zenisek
Ja to myslel tak ze kdyz ten knipl drzim tak se po vytrimovani nehne z polohy ve ktere jsem ho vytrimoval (protoze trimovani zpusobuje vychyleni vyskovky)
Zatimco u toho 737 jsem si nebyl jistej - pohne-li se stabilizator, znamena to, ze vychylka vyskovky uz neni potreba a tak bych ocekaval ze se paka vrati zpet do neutralu.
Co myslis tim "do primky"? Myslis jako do polohy ve ktere vyskovka a stabilizator tvori primku? Jestli jo, jak moc je ta poloha blizka neutralu?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: fly-by-wire   26. 10. 2004 / 16:02
A.J.Scandall   
Tím "do přímky" jsi to pochopil dobře, já jenom nevěděl, jak to líp nazvat.
I když teď mě napadá, že se nad tím ještě budu muset zamyslet a juknout do chytrejch knih. Na zemi se totiž při přestavování stabilizátoru berany nikam nehejbou. Hele, já až půjdu do práce tak si toho budu všímat a pak dám vědět. Radši na mail ať s tim tady nevotravuju.

Ale u těch letadel bez posilovačů je to tak jak jsem prve psal. Vlastně ty taky, jenom jsme se na to každej dívali jinak
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: fly-by-wire   26. 10. 2004 / 19:19
Vita Zenisek
Tak jo, diky moc.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: fly-by-wire   27. 10. 2004 / 11:11
kuma   
TAK BACHA !!!!
to neni votravování, když si to můžou i jiný lačný přečíst - a AJS to tak krásně píše!
Žádnej mail, piš to, moc prosím, zase SEM !! Dík!
 

Re: fly-by-wire   25. 10. 2004 / 15:26
Martin Chudomel (OK-MAR)
Fly-by-wire (elektroimpulsní řízení).

Mechanicke rizeni ovladacich ploch, kde se pouzivaji ruzna lanka, tahla, kladky atd., je nahrazeno draty (wire), kterymi putuji impulsy.

Jinak tento system neni pouzivan jen v leteckem prumyslu, ale i v automobilech (F1, Porsche...)

PS: tato technologie byla pouzita jiz pred cca 15 lety u BMW e32 7..
)
 

Re: Re: fly-by-wire   25. 10. 2004 / 16:45
Christopher 01   
Drive-by-wire )
 

Re: Re: Re: fly-by-wire (OT)   25. 10. 2004 / 16:47
Tragédie v JRD
Nevim zaboha proc, ale napadla me jeste jedna varianta cosi-by-wire, ale protoze to tu ctou i deti, tak to radsi nebudu dal rozvadet .) chichi .)
 

Re: Re: Re: Re: fly-by-wire (OT)   25. 10. 2004 / 16:54
Christopher 01   
Myslis tohle, jo? )
img_forumn/r36282_1.jpg (350x263)
img_forumn/r36282_2.jpg (300x344)
 

VWAC
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ