FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 17. 5. 2024, svátek má Aneta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Letecké hodinky Jeden příspěvek | Celý strom
Letecké hodinky   4. 12. 2010 / 23:06
Tomas L.
Přátelé, Vánoce se blíží. Kdo ještě váhá, co si k nim koupit, neváhejte. Je to za lidovku...

Firma Marin-Baker (špička ve výrobě vystřelovacích sedadel - Gripen atd.) se pustila do výroby leteckých hodinek:

http://forum.chronomag.cz/index.php?/blog/46/entry-228-bremont-mb-a-u-2-%e2%80%93-britske-letecke-hodinky-cast-prvni/

 1x  

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 00:17
Tragédie v JRD
Jen se zeptam Co z normalnich hodinek dela to,ze se jim da rikat "letecke" hodinky? .) Pochopil to u nejakych bazmeku, ktery by mely zaintegrovany vyskomer, barometr, tlakomer, a ja nevim co
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 00:27
Rozšafín Ctibum   
Mno, člověče, taky jsem nad tím přemýšlel. A dočetl jsem se, že když je vyhodíš z okna, tak se neroztřískaj na sračky, ale přistanou a nic se jim nestane. A to proto, že uvnitř je Farradayova klec.

---

Řekl bych, že nejen na našem fóru se to hemží experty
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 09:53
Kachna   
No, já ti nevím, ale Faradayova klec je snad v každejch kovovejch hodinách,...
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 02:05
Štěpán Obrovský
Letecké hodinky to jsou hlavně proto, že mají něco společnýho s letectvím Historie leteckých hodinek sahá do začátku letectví, protože přesný čas byl a stále je potřeba k výpočtové navigaci. A právě letecké hodinky byly většinou jedním z nejcennějších přístrojů na palubě, kdy se fasovaly na let a po letu se zase od pilotů vybíraly zpět. Němci za druhé světové války po nouzovém přistání odmontovávali hodinky z palubních desek svých letadel (např. známé Junghans z Bf-109).

Jinak jsou ještě dva typy leteckých hodinek - jedny vycházejí z vojenských leteckých hodinek (tmavý ciferník, světlé indexy a ručičky, pěkně čitelné, "strohé"), to jsou třeba IWC, Omega, Fortis, Glashütte a druhý typ leteckých hodinek jsou kolotočářské hodinky typu Breitling (plno serepetiček, blyštivé, přeplácané, že ani nepoznáš kolik je hodin)

A pár poznávacích znamení je:

Vyšší odolnost - hodinky musí snášet kladná i záporná přetížení, vibrace, musí být přesnější, většinou si požadavky na letecké hodinky kladla armáda.

Větší rozměry - letecké hodinky jsou zpravidla větší než ostatní. Důvodů je hned několik: 1) pilot musí být schopen přečíst kolik je hodin za letu, 2) piloti si dávali hodinky přes tlusté kožené kombinézy a 3) je vidět, že dotyčný je pilot

Trojúhelníček na lunetě nebo u 12. indexu.

 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 02:21
Rychlokvaška
Byť jsem velkej fanda klasických leteckých hodinek používaných v dobách WW2 a letů na měsíc, tomu druhému typu bych zas tak úplně kolotočářské neříkal.

Můžeš si myslet že jsou plné serepetiček a přeplácané, dokud je ale nezačneš používat v denní praxi. A nemusí to být zrovna předražené Breitlingy...třebas takové Citizen Skyhawk-AT si nemůžu vynachválit...Pro to co lítám jsou mi rozsahy tlaků, teplot nebo přetížení k ničemu, co ale ocením je UTC a další rychle nastavitelné pásmo, naprosto přesný rádiem synchronizovaný čas, žádné starosti s pohonem a vnější "logaritmické pravítko" pro základní výpočty typu "za jak dlouho potřebuju vypnout centr pumpy, až v nich bude předepsaných 400kg". Velký čitelný ciferník mám taky, ale krom něj dalších pár užitečných drobností...

Ony ty vintage hodinky jsou sice skvělá klasika, ale krom času (občas s přesností "hala-bala" z nich člověk bohužel nic víc nevymámí
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 08:12
kuma   
Musím se trochu zastat klasických leteckých hodinek a vzepřít se "hala-bala přesnosti"

Už jsme o tom tady kdysi taky psali, původně skutečně "pravé letecké" hodinky patřily (patří?) ke špičce své doby (Lange und Sohne, IWC...) - a vždycky to byly (měly být...) certifikované chronografy (dokonce i u ČSLA ještěš po válce!) - u kterých přesnost byla přesnost. Taky už jsem tady kdysi psal, že cena takových hodinek byla taková, že se před letem fasovaly a po letu vracely (!) - pilot obvykle neměl na to, aby si takové koupil vlastní.

Doba se mění a hodinky s ní - dnes je absurdní, že by si pilot musel "kvalitní" hodinky před letem půjčit od zaměstnavatele - a taky kvalita leteckých hodinek jde v průměru dolů - některé si uchovávají své kvality, většina jen vzhled (necertifikované chronografy, nekvalitní quartzové strojky, nedostatečná odolnost proti hrubšímu zacházení, padající ručičky....)

Dnes, bohužel, už "letecké hodinky" dělá především vzhled a velikost jako nástroje marketingu, kvalita už zákazníka tolik nebere (dneska i Fortisky za 45,000 z limitované ČSA série z rukou prezidenta Klause musejí v záruce dvakrát do servisu, než se z nich stane použitelný nástroj... chjo...)

K tomu všemu se samozřejmě přidá individuální vkus. Mně osobně veškeré Breitlingy připadají vzhledově vhodné pro mexického narkobarona. A k hejblatům na hodinkách - mohl by i někdo popsat, jak a k čemu v letadle použiji tachymetr? Pro mne (nikomu nenabízím, jen konstatuji) budou na hodinkách vždycky stačit jen dobře fungující a přehledné stopky
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 10:05
Geforce
Pánové, jenom bych doplnil, že ono je rozdíl mezi tím, když jsou letecké hodinky rádiem řízené, jak říkal nahoře David (pak má člověk po starostech s konrolou přesností času) a když mají ještě skutečný strojek jako třeba Fortisy, protože pak je jasné že i odolnost těchto dvou hodinek bude jiná.

Máš pravdu v tom, že letecké hodinky pro širokou veřejnost dělá určitě marketing, ale pokud člověk se hýbe v nějakém alespoň trošku hodinářském světě, tak má ponětí o tom, co skutečně má něco společného s letectvím a co je jenom marketing.

Mě osobně se líbí skutečně klasické pilotky, snad můžou být i bez všech chronografů.
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 12:29
Rychlokvaška
Abych nebyl jen kverulant, samozřejmě hala-bala přesnost je poněkud relativní pojem. Můj osobní názor ale je, že zatímco když kdykoliv se Skyhawky přijdu na Greenwich a stoupnu si tam k hodinám, tak mi budou ukazovat dnes, za rok i za pět let naprosto přesně shodný čas jako daný etalon (bez kupování baterky, natahování a seřizování času), o jakkoliv kvalitních klasických rádiem nesynchronizovaných a sluncem nenabíjených hodinkách se to určitě říct nedá. Ale to prostě patří ke kultuře jejich používání, že si je člověk pravidelně seřizuje a nic proti tomu nemám, patří to k jejich stylu a spoustě lidí to nejen vyhovuje, ale považují to za jejich přednost - jen prostě ta automatická "defaultní" přesnost je prostě někde jinde...

Tachymetr asi dneska nepotřebuješ, tyhle věci se dají řešit jinak (ostatně nejlepší je se podívat na budík v kokpitu . K čemu jsou ale ty hejblátka užitečný jsou převody jednotek a HLAVNĚ poměry čehokoliv vůči čemukoliv, hlavně při uvažování času - letím xx kt, za jak dlouho uletím yy nm, palivo teče xx/hr, na kolik hr mi vystačí, atd. Nic co by se nedalo aspoň přibližně z hlavy (a rozhodně na kalkulačce), ale ne vždycky jsou to snadná čísla a ne vždycky je "přibližně" dostatečné.

Typická situace takového mého denního používání - u 757 se vypínají centr tanky při dosažení 400kg (technická odbočka - před lety kdosi zjistil, že když běží pumpy na prázdno, může centr tank explodovat a všichni zahynout bídnou smrtí - a ano, i téměř 10 let poté Boeing nic nezměnil na jejich konstrukci, což tak trochu vypovídá a důvěryhodnosti původního záměru).

Takže...máme v centru třebas 2700kg, vypínáme při 400kg, aktuální spotřeba z budíků je 3700kg/hr. Čili potřebuju vědět, za jak dlouho se spotřebuje 2300kg (2700-400) při této aktuální spotřebě 3700kg/hr. Pro někoho možná hračka, pro mně vysoká matematika ;o) Takže si na kroutítku nastavím 37 proti 60 (3700kg/hr) a proti 23 vidím cca 38 (2300kg za 38 minut). Takže zapnu timer odpočítávání 38 minut, za který to na mně zapípá, mrknu nahoru, 400kg v centru +/- a vypnu centr pumpy Jasně, můžu si vyndat kalkulačku a spočítat to, pak kuchyňské vajíčko a na něm nastavit čas (obojí běžná praxe, nesmějte se , ale proč když už to mám všecko na ruce...
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 12:38
Rychlokvaška
Pozn.: Odskočit si na Greenwich na observatoř a zkontrolovat si hodinky opravdu provozuju jako pravidelný rituál min. jednou ročně a myslete si o mně klidně že jsem magor ;o)
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 13:26
AJS
Jdeš na to moc vědecky 3700kg/h je circa 3600, tj. 60kg/h. 2300kg je zhruba 2400, děleno šedesáti je zhruba 40minut. Takže řekněme za 35minut si dám pamatovátko, třeba FIX nebo kružnici, stejně se na minutu přesně nedopočítáš, spotřeba nebude celou tu dobu konstantní. A pořád mi stačej Primky

Mimochodem je to pěknej žrout! Já tipoval že to bude baštit tak tři tuny na hodinu max!
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 17:36
Rychlokvaška
No to je právě ten problém, na mně tyhle pamatovátka nefungujou ) Když si dám nějaké to pamatovátko předem, tak to zapípá, řeknu si aha, za minutku to vypínám, pak zavolá ATC a než si vzpomenu už svítí na EICASu L CTR FUEL PRESS ) Notabene něco ve FIX page co ani nepípá, jen si v klidu vpluje na obrazovku a pak v klidu zase spodem vypluje do nenávratna Nene, já potřebuju ránu z děla v čase nula, jinak jsem marnej, skóre stihl/nestihl mám tak 20/80

A taky...bych se jinak nudil )

Žrout to je, ale taky si vem že to veze obvykle nějakých 235 lidí (payload mívame kolem 20 tun) a k tomu 20 tun paliva na ty naše obvykle průměrný 4h lety M.79-80. -300 verze žere občas i nějaký 4400, ale zase veze kaštanů 280 To už v přepočtu není tak zlý bych řek...
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 15:18
kuma   
No magor jsi, to se tady o tobě ví dávno !

ale i tak musím reagovat, páč mi připadá, že všechno vidíš jen přes své hodinky, svět za nimi je pořád ještě dost pestrý

1) tachymetr jsem uvedl jako příklad něčeho, co má většina (!) "leteckých" hodinek a ve skutečnosti je to serepetička na prd. Pokud vím, slouží ke stanovení rychlosti vozidla, ve kterém se +- konstatní rychlostí řítíme prostorem, kde jsou vyznačeny milníky (kilometrovníky). Napadá mne akorát vlak. Že by někdo v autě kontroloval, jak přesně mu ukazuje tachometr mi přijde jako blbost - v letadle bez gps (či alespoň DME) je to taky na prd. Přesto to maj skoro každý Breitlingy... (pro koho asi?)

2) Přesnost: nevím jak velkou přesnost potřebuješ, kromě toho, že chodíž do Grynyče kontrolovat, jestli si tam správně natahujou hodinky . Mechanické chronometry (v pravém toho smyslu slova) nejsou schopny určovat čas přesněji, než s odchylkou až do 20 sec./den - což může hodit i minutu za týden. Chronometry s digitálními střevy (quartz) jsou schopny udržet odchylku sem tam 10x menší, někdy i přesněji. Hodinky si kontroluji asi tak 2x týdně a seřizuji vzniklou chybu 1x za čtvrt až půplm roku, častěji není třeba (naopak je sranda porovnávat "přesný čas" tak, jak nám ho nyní předkládají naše rozhlasové stanice, minutu sem, minutu tam ) Radiobudík na nočním stolku manželky mi stačí, abych občas mrknutím zkontroloval, že mi pořád ty moje přesýpací sypou správně.

3) To co popisuješ jako genialitu svých hodinek je právě to logáro na kruhové lunetě - a s tím souhlassím, to je (ač primitivní) skutečně geniální, klobouk dolů.

Pokud jde o pípání a countdown - to není žádná zvláštní vymoženost, nechávám bez připomínek.
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 18:29
Rychlokvaška
Ale jo, já ten pestrý svět taky vidím i přes ty hodinky, neboj

Abych byl správně pochopen - to víš že se mi líbí klasické hodinky, které byly třebas v průběhu historie půjčovány pilotům vojenských letadel nebo astronautům a kosmonautům...ale jak už někdo kdysi řekl, hodinky které byly rozdávány "zadarmo" jako součást výstroje, nebyly tak úplně vždycky to, co by oni piloti rádi sami nosili Byl to hlavně spolehlivý nástroj na poskytnutí aktuálního času a to bylo většinou všechno, piloti si nosili navíc třebas svoje stopky, apod.

A tak protože potřeba různých praktických věcí navíc občas zvítězí, tak u pilotů obecně najdeš určitých pár typů, které jsou hodně oblíbené (i přes to, že třebas dostali ve výstroji jiné) a dost často jsou to ty co můžou vypadat jako přeplácané a kolotočářské - Longines Weems, Breitling Navitimer, Omega Flightmaster, Rolex GMT, ...
U všech najdeš hodně velkou a hodně loajální členskou základnu.

Navíc teď je doba, kdy jde do hodinek spolu s naprostou přesností a téměř nulovou údržbou nacpat opravdu hodně funkcionality a tak z praktického hlediska (byť z jakéhokoliv jiného to vůbec tak nemusí být ) jsou pro někoho lepší alternativou než klasické "strojky".

A tak pro mně mají různé klasické hodinky cenu historickou, raritní, vzpomínkovou, apod., ale neřadím je tak nějak k těm praktickým, které bych rád nosil každý den...
Taky mám svoje favority - třebas Poljot Shturmanskie, Longines Lindbergh Hour Angle nebo Glycine Airman, stejně jako některé vintage modely od IWC a Laco. Ale všechno to jsou hodinky, co bych dal spíš do poličky na výstavku, než si vzal do práce.

K těm tvým bodům:

1.) To je prostě historická věc daná ještě z dob námořních, když jsi rychlost v uzlech odpočítaval počítáním....uzlů na laně A stejně jako téměř naprostá většina jiných věcí z letectví pochází původem od námořnictva, i tohle zůstává dál...prostě jako taková základní věc, tradice

2.) Přesnost mi stačí defacto minutová, o to by tak nešlo. Navíc éro má svoje hodiny, synchronizovaný s GPS, která je přesná už tak nějak z principu. Ale to vědomí, že bez jediného mého zásahu ta přesnost bude konstantní a sekundová je prostě pro mně taková příjemná úleva a dobrej bodík plus.

3.) Jojo, dají se s tím dělat zajímavý věci.

Taky jsem dlouho volil, vybíral, zkoušel, rozmýšlel mezi klasikou, historií, praktičností...a důvod proč to vyhrály ty Citizeny je ten, že to byla taková kombinace stylu, funkčnosti, spolehlivosti a ceny do podle mého názoru ideálního balíčku. Dát desetinásobek za značku a defacto horší parametry třebas u Navitimeru se mi nechtělo, oželet funkce a pořídit nějakou IWC klasiku taky ne.
Přesto si ty ostatní hodinky jednou pořídím, ale jak už jsem psal, asi nebudou na ruce v práci

 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 20:00
Grasshopper
Přesně vím, o čem mluvíš!
17046 B / 600 x 316 / P1090596.JPG
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 08:59
Medcin
Promiň za přihlouplý dotaz - jsem jen prostý zabíječ much - očekával bych při všech těch čidlech, automatice a počítačích v letadlech, že někam nastaviš 400kg a buď se to samo přepne nebo to aspoň začne houkat.
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 09:41
tonde   
některé důležité věci si děláš i mimo - manuálně - pro kontrolu a to se třikrát týká přečerpávání paliva. Dělalo se to i na migách, předpokládám že na autobusech se to dělá taky. Kontrolka ti třeba zhasnout může, nebo jak píšeš začne to houkat, ale musíš mít jistotu, že to houká ve správný okamžik
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 08:19
kuma   
P.S.: čtu to po sobě a aby nevznikla mýlka, Citizen Skyhawk-AT nepočítám k "Breitlingům"...
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 12:33
Rychlokvaška
No jakmile je uvidím na ruce nějakého maxičana, tak jdou dolů ;o)
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 10:00
Lowmick   
+1 pro Citizen Skyhawk. Ty casovy pasma plus UTC (v digitalni podobe) jsou supr.

PS: ano, jsem typicky "kolotočář"
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 10:45
kuma   
No, ty Citizenky nejsou tak kolotočářské - ty maj jednu genialitu - a to je to kruhový logáro. Sám je nemám, ale pokukuju po nich dlouho, mám sice radši starobylejší vzhled, ale kruhové logáro je absolutní hračka - v ruce i na hodinkách.

(PS: zkoušel jhsem se naučit používat různé computory EB6 a podobně - ale asi to používám málo často nebo jsem neměl toho správného učitele, všechno, co potřebuju spočítám na starém dobrém německém DR-3 taky, rychlejc a znatelně jednodušejc... To je taky "jenom" kruhovýn logáro)
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 12:34
Rychlokvaška
Jojo, není nad to přiletět někde na světě na letiště a stisknutím dvou tlačítek změnit pásmo které ukazují ručičky, bez toho abych si rozhodil přesný čas...
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 10:40
Latom   
No tak to já na svejch brajtingách měl i tři časy a byl jsem spokojenej (teď jsou v parádě u bráchy nigga). Místní čas si nastavím vždycky sám, dyt musím ukázat, že ty brajtloše umím ovládat , pak UTC a čas v ČR. Abych nevolal uprostřed noci, jako to mi občas dělají pokoutní prodavači a jim podobní nutiči, když jsem zase někde ve světě.
A přesný čas? To je výsada králů, já král nejsem, tak chodím jak to vyjde.
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 12:19
Cirrus/Pindra
Jo Citizen Skyhawk se mi v době, kdy jsem si vybíral hodinky, taky moc líbily. Ovšem finančně pro mě nedostupné... a tak jsem sáhl po Seiko SNA411 Flightmaster chronograph a zvykl jsem si na ně hodně rychle, na otočné lunetě za letu počítám potřebný gradienty stoupání, převody jednotek paliva i čas letu mezi jednotlivými segmenty trati.

Navíc jsem je koupil přes net v zahraničí, takže jsem výrazně ušetřil.

Mám ještě po tátovi vojenský Primky a hodně vážně uvažuju, že si je nechám opravit, přes 30 let starý a pořád vypadaj skvěle
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 10:20
FSPilot   
Když to tak vezmeš, tak to pak jsou všechny náramkové hodinky letecké, protože dříve byly hodinky pro smrtelníka jen cibulkové. Tuším, teprve až vojenští piloti 1.sv. války měli potřebu si je připínat na ruce a využili kožených řemínků a upravených hodinek a teprv od té doby vznikly náramkové hodiny, které se od té doby už dost razantně změnily
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 10:40
kuma   
Nemáš pravdu.

Někde mám po mamince schované malinkaté zlaté hodinky s typickými oušky na náramek, jsou z konce 18. století (cca 1780). Pokud mne paměť nešálí, tehdy létali jen andělé a šejtani - a ti hodinky nepotřebovali. ¨

Náramkové hodinky se objevují (kromě pozice původně dámského -!- šperku) všude tam, kde je potřeba se rychle kouknout na hodiny, věžní nejsou v dohledu a kapesní cibule jsou "z ruky" - tedy s průmyslovou revolucí. Kapesní hodinky byly navíc dlouho (až do první půle 20. století) demonstrací přepychu, ale nejen pro hodinky samotné (zlaté, cizelované, s hracím strojkem...), ale především pro řetěz, těžký, zlatý, s různými přívěsky, medailonky atd. (dnes to mafiáni balkánského typu nosí kolem krku)

Samozřejmě "kapesní" - tedy konvenční hodinky v levných verzích byly ještě dlouhou dobu k mání - a právě cena byl ten rozdíl, proč jsme je i my jako školáci potkávali na každém kroku. Poslední kapesní hodinky, co jsem si (nové) koupil, byly někdy v roce 1974 hodinky Ruhla, v plastikovém pouzdře, v NDR tehdy stály EVP 23,- DM, tedy na naše asi 75,- Kč. To jsem byl na gymplu a měli je všichni frajeři jádra naší třídy (modré triko s červenými rukávy, půlfilcové půllitráky místo přezůvek ve škole a k tomu modré plastové kapesní hodinky - joj, to byla uniforma! )
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 11:20
FSPilot   
Zkusím argumentovat. V Objektivu (ČT) jsem před nějakou dobou viděl reportáž o historii hodinek, kde právě tohle říkali.

Dále na internetu jsem teď našel tohle:

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hodinky#Historie
"Roku 1904 vyrobila firma Cartier pro francouzského letce Santos-Dumonta první náramkové hodinky, které od První světové války rychle nahradily hodinky kapesní."

Zdroj: http://www.knihydeml.cz/zbozi-98839-Naramkove-hodinky
Podle popisu "V téměř 100 let dlouhé historii náramkových hodinek se objevily..." při roku vydání 2008 mi to taky nesedí s tím Tvým datem.

Zdroj: http://www.onlineobchody.com/ffse.php?search=historie%20hodinky%20naramkove
"1853: Založení společnosti Tissot SA Company. 1917: Tissot vyrábí své první náramkové hodinky.

Prameny se v určení roku různí, ale že by se všichni sekli o víc jak 100 let je (si myslím) silně nepravděpodobné.

Takže se obávám, že buď hodinky Tvé maminky byly jen nějak vyzdobené a nebylo to určeno pro řemínek na ruku nebo datum jejich výroby nebude konec 18. století (a nebo běž přepsat historii )
A nebo jsem špatně hledal
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 11:24
Tragédie v JRD
V televizi toho napovidaj Treba ze ve spanelsku vyhlasili vyjimecny stav a podobny veci
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 15:26
kuma   
Nechce se mi to teď hledat, možná, že náramkové hodinky jako fenomén "každodenní potřeby" vznikl později, ale za datování těch hodinek doma mohu ručit.
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 06:35
Zaremba   
Já mám své hodinky přes 11 let a myslím, že podle toho kolik nalétaly, jsou už letecké až až.
 1x  

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 09:55
AJS
No nic, to prostě tam dáš nějakej rádoby nenápadnej leteckej symbol, nebo jméno jako Junkers, a řekneš, že jsou "letecké". A jsou na světě. To je jak s "leteckejma" hospodama

Já nosím už čtyři roky Prim Sport, které mají ten otočný prstenec, kterým si lze zaznamenat uplynulý čas, a to je jediná "nadstandardní" věc, kterou jsem na hodinkách při létání shledal užitečnou, a to ještě jen na malých letadlech. Zbytek je jen pro fajnšmekry či hračičky, třeba ty různé stupnice na výpočty a převody jsem v životě potřeboval jen na soutěžích v přesném létání (a na to jsem měl DR-2 po dědovi, případně posléze komputor od Jeppesena), jinak při běžném létání nikdy, na to je lepší hlava, tužka, kus papíru a "kvalifikovaný odhad"
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 09:58
Kachna   
mě osobně by se líbíli z řady Orlík. To ale abych chodil *ukat do banky,...
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 10:37
AJS
Bys chodil kukat do banky? A próóč?

Je fakt, že Orlík, to je podle mě mezi hodinkama od Primu špička. Já jsem strašnej patriot co se techniky týče, Zlín, Walter, Škoda, Prim, takže kdyby to nestálo tolik, co 1,5 roční prohlídky na Trenéru, tak bych si je snad i pořídil.
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 10:57
tonde   
Tohle byly letecké hodinky Prim Automat a já pitomec jsem je vrátil, kdž jsem šel do civilu, abych nemusel platit za ně 300 korun jako za ztracené.... Už několik let se kopu do hlavy, jakej jsem vůl.
19282 B / 314 x 500 / letecke.jpg
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 15:25
kuma   
Soucítím s tebou, člověk občas udělá takovou hamižnou chybu a žere ho to po celý zbytek života...
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 23:05
dandee
Jeziiiiis,to su moje hodinky!!!
Inac,ked som nastupil do leteckej skoly /VVLŠ SNP/ v Kosiciach,tak ako piloti sme fasovali starucke predpotopne hodinky ako Lemanie, Longines ,a tusim Omega, vsetky vyzerali rovnako stroho a usporne,nemali nic prebytocne ani vynimocne,iba ukazovali cas a mali fosforovy cifernik.Celkom mi bolo luto,ked sa museli vratit/asi v 3.rocniku/ a nafasovali sme tieto Primky.Tiez boli skromne, a hlavne sa sami natahovali.Skoda , ze teraz su na dne Bukoveckej priehrady pri KE.Neviem,ci som za ne nezaplatil 1000 Kčs.
No a neviem,ci je to pravda,ale zvlastnostou leteckych hodiniek je,ze sa vraj na rozdiel od potapacskych a vselijakych podvodnych pretlakovych hodiniek naopak vysaval sa z nich vzduch vo vyveve a boli podtlakovane.Jeden z dovodov a vlastne hlavny dovod bol, ze v odhermetovanej kabine na velkej vyske kazde hodinky prasknu,teda sklicko.U podtlakovych k tomu nedojde.
Mozno nemam pravdu , ale logicke to je a takto sme to mali vysvetlene my,a hlavne ak sa daju taketo hodinky do opravy,tak stracaju vlastnost leteckych hodiniek,pokial nie su zatvarane po oprave v specialnej vyveve na podtlak.

No a ako dokaz, jeden nemenovany moj kolega z pilotnej triedy v Kosiciach, sa po vianociach stal vlastnikom fungloviek krasnych svajciarskych hodiniek Omega, a na jednom lete,tusim zrovna na takom,kde sme cvicili lietanie s odhermetovanou kabinou na L-29 videl ako sa mu sklicko na hodinkach nafuklo a odletelo.Samozrejme po lete to technici museli hladat a chalan musel odoslat hodinky na servis do Svajciarska,teda cez svojho predajcu.Asi po dvoch mesiacoch mu prisli opravene a tak ho nenapadlo nic ine ako znova si ich zobrat do lietadla a stalo sa mu to zase.Chudak bol nestastny a uz ich nenosil.
Takze tak to asi je s hodinkami a lietadlami.
Myslim,ze tie primky boli celkom dobre,/najkrajsie na nich bol ten pilotny znak/,mal som kolegov,ktori prezili katapultaz a hodinkam nic nebolo/35 g pri vystreleni/,takze kvalitne odolne hodinky nemusia byt hned Martin Baker alebo take. Kua , to som toho zas vypotil.
Dakujem za pozornost.
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 00:06
Štěpán Obrovský
Taky jedny mám http://picasaweb.google.com/StepanObr/LeteckePrim#5372928640625646530 , na těch fotkách jsou ještě před "rekonstrukcí". Dneska už mají kožený řemen a musel jsem vyměnit pouzdro strojku, protože je z pochromované mosazi a jak byly denně nošeny, tak pot udělal své a doslova je zespodu vyžral. Pro zájemce Prim vyrábí nově nerezová pouzdra, která je stabilnější a i vůči kůži je příjemnější, akorát nerez je matnější než chrom.

Slyšel jsem, že někdy na začátku 90. let v Piešťanech piloti tyto hodinky vraceli aby byly poté znehodnoceny. Znehodnocení spočívalo v tom, že pán ze skladu do nich mlátil kladivem, naštěstí, když se mu dala flaška, byl ochotný je nerozbít, tak přežily i ty moje
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 06:56
tonde   
okamžitě je koupím, kolik za ně chceš? Každé ještě mělz svoje číslo a pilot je měl registrované na svoje jméno, takže teoretickz bz se dalo dohledat, kdo je nosil Podobně měl číslo i pilotní odynak na uniformu.
... achjo, dandee, kua, to byly časy, co?
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 13:08
Balooo   
http://aukro.cz/item1340898753_letecke_prim_cislovane_c_157.html
http://aukro.cz/item1340898797_letecke_prim_cislovane_c_158.html
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 13:16
Lejzy
Ony už nemají radioaktivní ručičky? Mám to na kompasu, a je to velmi praktické. Lupou člověk může pozorovat jednotlivé rozpady a lze to použít i jako laboratorní zdroj záření (vlastnoručně ověřeno).
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 14:04
kuma   
Radioaktivní se už dost dlouho nevyrábějí, poslední, pokud vím, byly u nás prim Sport první série (s kulatým pouzdrem). Už druhá generace měla jen luminifor - tedy barvu s "dosvitem".

Nevím ale, jaký isotop byl použit u těch Primek (mám je v šuplíku), protože se po několika (15-20?) letech "vysvítily" - a teď už je lze pouze "nasvítit" (mají dosvit).

Je to zajímavé z toho hediska, že "svítící" ručičky a číslice leteckých budíků jsou tradice, po válce byly samozřejmostí, než se přišlo na to, že zaměstnanci, co to vyrábějíé (nejčastěji ženy) mají častější rakovinu jazyka a štítné žlázy - právě protože olizovaly štěteček, aby byl krásně špičatý a dalo se s ním dobře maovat (štěteček se olizovat "nemusí" - jak píše ten člověk na Aukru, ale skoro všichni to dělali).

Lze použít isotop s dlouhým poločasem, pak je riziko vyčerpání luminiforu v barvě (barva je raduioaktivní, ale už nesvětélkuje) nebo isotop s krátkým poločasem rozpadu, který se po nějkolika letech "vysvítí" a zůstane jen dosvitová barva.

Myslím, že to druhé je právě případ mých starých Primek, přestože jsem měl tehdy informaci, že Mikrotechna (do leteckých budíků) a pravděpodobně i Prim Nové Město používají pro tento účel thorium, jehož poločas rozpadu by měl být (jestli si to pasmatuju) aspoň 80 let....

Na každý pád zajímavé téma!
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 14:08
kuma   
Tyhle ty radioaktivní ručičky mají (měly..)
http://aukro.cz/item1340898902_prim_sport_igen_c_159.html#gallery
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 14:09
Lejzy
Tak to já mám Wehrmacht kompas s Ra 226, to se jen tak nevysvítí Ve škole máme jedny ruské hodinky, a ty jsou taky s ním. Poločas rozpadu cca 1600 let. Zajímalo by mě, co bylo v těch Primkách.
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 14:14
kuma   
To jo, to vydrží. Ale radon, který můžeš měřit až venku mimo přístroj, není zas taková sranda. Měl bych to doma ve škatulce vystlaný olovem (nebo bych k tomu aspoň nepouštěl děti )
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 14:06
kuma   
Jo - zapomněl jsem napsat, že jestli ten tvůj kompas není z druhoválečné doby, tak ty štětečky asi olizovaly vykořisťované dělnice nejmenované asijské země s levnou pracovní silou...
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 13:29
dandee
Ani nehovor , lebo mi nieco vylezie z oka......
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 14:09
Štěpán Obrovský
Takovýhle věci se neprodávají Ale jinak koukni buď na Aukro (jak už tady bylo) nebo na forum Chronomag do sekce prodám, někdy se tam také objevují, nebo si tam dej inzerát, možná se ti někdo ozve, ale cena se většinou pohybuje tak kolem pěti tisíc.

A nevíš, kde by se takovýto seznam dal někde najít?
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 19:00
kuma   
Tak jak, tonde, koupils je? jedny tam zůstaly bez přihození - třeba by prodejce dal slevu...
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 12:17
Kachna   
kdybych tě neznal, tak bych ti to sem napsal s prohozenou *, provokatére
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 13:13
Algy   
Prim hodlá udělat limitovanou sérii 45ks Orlíků, dle originální dokumentace. à 45000,- Kč
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 11:05
Atarian   
Jedine skutecne "letecke" hodinky:
http://www.poljot.ru/
Letely jako prvni do vesmiru
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 11:23
FSPilot   
To ale nejsou letecké, ale kosmické hodinky
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 12:20
Tomas L.
Mno, vydrží:
- "tlak" ve výšce 30.500 m
- přetížení 30g
- 4-hodinové vibrace
- teplotu -40°C
- katapultáž
Kde jinde, než v klasické Cessně, tohle zažiješ? Takže já bych je viděl jako letecké.
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 12:05
lotarev
tiez celkom pekne http://www.luminoxsk.com/f-117_nighthawk.html
 

Letecké hodinky   5. 12. 2010 / 19:18
Kachna   
no, já mohu porovnat pouze dvoje hodinky. Jedny jsou obyčejné a druhé CWC pro pozemáky RAF.
http://www.cwcwatch.com/g10-2000-issue-watch.htm

Obyčejné quarcky se během navijákových startů a okruhů předbíhaly. A CWCéčka se během mého ULL snažení nepředběhly. Tak asi tak.
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 11:55
Hermann   
budte radi, ze jste piloti .. si predstavte, kdybyste byli napr. hvezdari: http://www.thinkgeek.com/gadgets/watches/a890/
 

Letecké hodinky   6. 12. 2010 / 12:28
Kachna   
takovej přenosnej orloj
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ