| | | Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 09:33 | |
| | Mám otázku.
Podle čeho zvolí pilot dopraváku cestovní hladinu při předletové přípravě.
Myslím, že největší důraz bude zřejmě kladen na ekonomiku a vím, že to dokáže spočítat FMC. Ale pilot musí znát cestovní hladinu už před vstupem do letadla např. kvůli výpočtu množství paliva.....
Hledal jsem odpověď, ale nenašel.
|
| |
|
| | | Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 09:39 | |
| | U nás jí dostává ve flightplanu,který sestavuje a počítá NAV |
| |
|
| | | Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 11:02 | |
| | Hladina se určuje podle typu letadla a očekávané hmotnosti. Pokud jsou standardní podmínky je vypočtená cestovní hladina stejná pro celý let. Letadlo stoupá až do bodu TOC (top of climb) v cestovní hladině letí do bodu TOD (top of descent) a potom začne klesat. Tyto body jsou určeny exaktním výpočtem. Body TOC a TOC jsou uvedeny v navigační přípravě. Před klesáním dá pilot na vědomí ATC že je v bodu TOD (ready for descent). Výsledná hladina je pokud možno co nejekonomičtější. Při krátkých letech se také bere v úvahu aby sewardky měly čas na servis. Takže je třeba snížit FL aby se letělo aspoň 15minut v hladině.
Hladina se ale může v průběhu letu měnit. Ve výpočtu se zahrnuje vliv počasí (třeba že fouká moc silný protivítr a v nižších hladinách je to lepší) nebo jsou to provozní omezení na tratích (někde je nařízeno třeba max FL270), nebo že letadlo je na začátku letu těžké a po spálení určitého množství paliva může stoupat na vyžší FL.
Za letu ukazuje FMS aktuální ekonomickou hladinu. Ta může být ale také nemusí stejná jako plánovaná hladina.
Občas se stane že ATC nechá vyklesat na nižší hladinu ve značné vzdálenosti od letiště. Letadlo pak letí dlouho na nižší hladině a má větší spotřebu. Nejvíc je to problém na příletech no NewYorku, kdy není nikdy paliva nazbyt a ATC nechá letět ve FL240 třeba 30minut.
Toto všechno se také započítává do navigační přípravy a výsledné palivo potřebné na let zahrnuje tyto vlivy. |
| |
|
| | | | Re: Re: Cestovní hladina 18. 12. 2004 / 10:55 | |
| | K tomu co nasal Angel jenom dodám starou poučku, kterou jsem se dočetl ve starých knihách (a já měl vždycky rád moudra a kupecké počty starých orlů). Totiž že u krátkých sektorů (do 300-350NM) je vhodné volit hladinu stejnou, jako je vzdálenost mezi letišti vzletu a přistání v NM. Tedy 230NM=FL230. A ejhle, najednou jsem zjistil, že to vcelku odpovídá výsledkům moderního softwaru. A druhá, poměrně víc vědecká poučka je (hlavně pro delší sektory), volit hladinu tak, aby v ní bylo možno letět rychlostí, která zajišťuje 1,5g margin od high-speed i low-speed buffetu. No a ono to taky sedí na výpočty softwaru
Kdysi jsem se bavil s chlapem, co lítá 757/767 u jedné zahraniční charterové společnosti. Říkal mi, že jejich firma nemá strtegii "šetřit palivo ať to stojí co to stojí", jako někteří naši dopravci , a smaží to v nižších=rychlejších hladinách , tj. 280, 300, a šetří penízky na kratší době letu |
| |
|
| | | Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 11:16 | |
| | Děkuji Vám pánové, tím jste mi zodpověděli né jednu, ale více otázek najednou. Díky |
| |
|
| | | | Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 11:24 | |
| | Můžu ti do mailu poslat,jak takový flightplan vypadá |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 11:25 | |
| | | |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 11:26 | |
| | Platí ten mail co máš zadaný? |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 11:30 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 11:32 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 11:51 | |
| | Bohužel do schránky nic nedorazilo. |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 12:01 | |
| | Nějak blbne seznam,zkusím to z jiného mailu |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 12:24 | |
| | Zkus to prosím na tento mail: tomas.vojtek@osu.cz |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 12:25 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 12:31 | |
| | Tak sláva, operace se zdařila.
Mockrát děkuji za ochotu. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 12:37 | |
| | Moh bych poprosit taky o jeden kousek do mejlu? diky moc |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 12:57 | |
| | Jeste k tomu flightplanu - umi nejaky programek (nebo primo FSnavigator - ted se na nej nemuzu podivat, reinstaluju FSku) z planu ve FSnavigatoru udelat do nejakeho souboru tu cast kde jsou waypointy s casy, spotrebou paliva atd? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 13:35 | |
| | fsnavigator to umi
www.pmflightplanner.com to umi
fsbuild to umi |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 13:05 | |
| | Muzu taky pozadat o poslani??? Diky |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 13:32 | |
| | ze som taky drzy a este raz pre mna by sa to nedalo? dik |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 15:46 | |
| | Jenom k tomu podotknu, každá společnost má různý formát svých příprav. Viděl jsem jedny od ČSA a my používáme taky svoje. Jde jen o různý vzhled. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 15:47 | |
| | 'já bych taky jeden chtěl, prosím prosím prosím....superhog@seznam.cz |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cestovní hladina 17. 12. 2004 / 16:49 | |
| | a pro mě by to taky nešlo??? ) dík |
| |
|
|