Takze tady je nekolik situaci jak muzes dostat fix.
a) FIX mas v letovem planu nebo je soucasti SID a STAR ( NON-RNAV ) a ty letis dle letoveho planu k tomu fixu. Potom neni co resit, vsechny FIXy jsou dany radialami a vzdalenostmi a to navic rozume, takze to neni problem zaletnout. A ridici ti v tuhle chvili vetsinou fix neda, budto ti da celou odletovku/priletovku nebo "as filed" nebo "own navigation". Muze po tobe ale treba chtit na nejakem fixu neco udelat - Priklad takove situace - na DOBEN2W dostanes "after ETATU right 180" ... takze podle radialy a DME od HDO nebo NER musis poznat kdy jsi na ETATU a prislusne se zachovat.
b) FIX je NON-RNAV, ale treba neni v letovem planu, nebo je te ridici chce zkratit a necha te preskocit nejaky majak se kterym si pri predletovce pocital a planoval ze ho preletis ( Napriklad na BODAL dostanes "direct RASIM" protoze te chce ridici zkratit - jenze ty jsi pocital s tim ze poletis pres VLASIM a RASIM zaletnes dle mapy po radiale 324 ). Pak jsou dve moznosti. Budto vezmes kalkulacku a dvema elementarnima goniometrickyma rovnicema ziskas potrebny kurz ( kazdy NON-RNAV fix je dan dvojici udaju na zaklade kterych jsi schopen urcit jeho polohu - budto 2x DME, nebo Radiala a DME a nebo dve radialy .... a stejne udaje muzes zjistit i o svem letadle a pak uz je to zalezitost dvou vypoctu a nebo nekolika carnuti kruzitkem ) a nebo jsi liny, jsi na cele letadlo sam ( to je ten duvod proc byl driv na palube navigator ) a ridicimu reknes neco ve smyslu "unable due equipment, request vector" nebo "unable due equipment, request as filed" nebo "unable due equipment, request following STAR"... atd, dle situace a uvazeni a dale pokracujes dle novych instrukci
c) dostanes NON-RNAV fix. To se ti v cechach moc stat nemuze, ale kdyby nahodou, tak proste "unable due equipment" a at se ridici trochu snazi a nauci se respektovat vybaveni letadel
Jeste si dovolim poznamku, ze ridici by mel jednak respektovat udaje a trasu uvedenou v letovem planu a jednak vybaveni letadla a mel by instrukce davat tak, aby pilotovi praci co nejvice ulehcil... mnohdy nabidka zkraceni muze byt pro NON-RNAV pilota medvedi sluzbou protoze najednou musi svou polohu urcovat slozitymi vypocty namisto jednoducheho mrknuti na pristroje.
No a zpet k tvemu konkretnimu dotazu. Z toho Brna je to "didakticky" nevhodne kvuli priletovkam, tak to vysvetlim na letu LKKV LKPR.
Rekneme ze tedy letis z LKKV do LKPR a letovy plan mas vyplnen takhle:
LKKV - RAK - OKL - LKPR. Ridici ma defakto 4 moznosti jak se zachovat.
I. Bude respektovat tvuj FP, nema problem v provozu, necha te sklesat na OKL a odtamtud proceduru ILS jak je popsano v mapach nebo vektory.
II. Prideli ti NON-RNAV priletovou ( napr RAK2W ) a ty ji musis zaletet, na ETATU pak dostanes dalsi instrukce ( vektory nebo ILS procedura dle map )
III. Ma chvilku volno a chce te zkratit, da ti "direct ETATU". To je ta situace kdy bys teoreticky mel byt schopen si kruz spocitat ( ETATU je 7,61 DME NER, R-078 NER, zjistis si svoji polohu vuci NER a pak je to cosinova veta - a nebo rychleji vezmes pravitko, uhlomer udelas dve cary v prislusnych uhlech, naneses vzdalenosti a zmeriz vznikly uhel ). Pokud na to nemas naladu nebo cas, protoze jsi v letadle sam, tak mu reknes "unable", zduvodnis a on uz si to nejak prebere ( budto ti necha priletovku, nebo da vektory ).
IV. Rovnou dostanes vektory.
V zadnem pripade te ale nemuze nutit prejit na VFR nebo nejaky podobny nesmysl. Jeste ale taky pripominam ze pilot by mel byt schopen ty NON RNAV body zaletnout a odmitnuti s zadosti o nove instrukce by mela byt spis vyjimka
|
|