FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 6. 8. 2025, svátek má Oldřiška Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ? Jeden příspěvek | Celý strom
Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 01:39
JoseFS9
Vážení, zaujala mě technická část jednoho z příspěvků v diskusi k článku o nouzovém přistání Boeingu 767 polských aerolinií LOT, které podle vyšetřovací komise bylo pravděpodobně zaviněno vypnutým jističem ...
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/pristani-polskeho-boeingu-na-bricho-mohl-zavinit-vypnuty-jistic-ph6-/zahranicni.aspx?c=A111201_190940_zahranicni_brm

A zde citace onoho příspěvku :
"problém je v tom, že je ten hlavní jistič (jističe ještě na další systémy), jsou v podvozkové šachtě přístupné zvenku. Když už i ten vyletěl, tak to byl zkrat na vyhoření éra. Samozřejmě že měli "úsekové" jističe v kokpitu zapnuté. Nehledě na to, že měli při vypouštění paliva dost času na kontrolu všech postupů"......
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 06:01
AJS
Nevím, jak u 767, ale třeba u CE-680 byly skutečně některé jističe zcela záměrně mimo dosah posádky za letu, konkrétně v prostoru bagáže, jež byl přístupný jen na zemi. Možné to tedy je. Resetovat za letu jističe, nebo násilím držet v zapnuté pozici totiž není úplně nejlepší nápad
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 07:55
tonde   
...ovšem slyšel jsem, že se mělo jednat o klasický jistič na panelu nad hlavou, éro prej zvedli na kozy, v kabině zatlačili jistič a podvozek vylezl...
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 08:41
Stew
Máš pravdu, panel za sedačkou, tady je to popsáno i vyfoceno, ten jistič toho napájí víc..
http://avherald.com/h?article=4456bd6b&opt=0
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 08:57
Stew
http://lotniczapolska.pl/Awaryjne-ladowanie-Boeinga-767-raport-wstepny-PKBWL,22428
http://www.transport.gov.pl/files/0/30680/20111400RW.pdf
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 09:27
tonde   
hm, tak to bogatir asi nebude až takový bogatir... Sice přistání zvládl, nicméně na to je školen, ale aby nikoho za 8 hodin letu nenapadlo projít všechny jističe - já ti nevím, z toho jsem poněkud zmaten. Pokud byl vydrbaný jistič i v té podvozkové šachtě, tak beru zpět, ale to zas odporuje tomu, co jsem slyšel z polského letiště, ale je to "jeden polák povídal "
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 09:35
Madvlk   
Pozycja „wyłączona” bezpiecznika nie jest rejestrowana i sygnalizowana przez systemy samolotu (FDR – Flight Data Recorder, EICAS - Engine Indications and Crew Alerting System).

Ve "stresu" přehlídneš i stokrát kontrolované.......
V postupu ?není? kontola jističe zapsaná......
Zamáčkli,ale opět vypadl.....

Těch příčin může být hafo a jen lidé zainteresovaní vědí co a jak bylo je a bude.....
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 10:21
Stew
Mě spíš mrazí v zádech z toho, že letěli cross-atlantic s kompletně vypuštěným a odstaveným okruhem "C" hydrauliky. Ale jsem laik, takže se možná strachuju zbytečně
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 18:08
AJS
S jističi (C/B) je to takhle:

výrobce nedoporučuje resetovat C/B pokud k tomu nevede checklist. PIC se může pro jeden reset rozhodnout po zhruba 2min chlazení, pokud usoudí, že vypadnutý C/B může mít vliv na bezpečnost letu.

Tedy napsané je to šalamounsky, nicméně určitě, kdyby si vypadlého C/B od nouzového vysouvání podvozku všimli, tak jej zatlačí. A skoro si jsem jistým ,že jej i zkoušeli resetovat.

Jenže problém je, že C/B, který byl vypadlý, nebyl od nouzového vysouvání podvozku, nýbrž od sběrnice baterie. Další problém je, že i vypadlý C/B nemusí být vyskočený ven, kdy jeho bílé tělo jasně ukazuje jeho polohu, ale může stále zůstat téměř zatlačený, povylezlý jen o desetinu milimetru, přesto je elektrický obvod přerušený. Zažil jsem to, a není na první pohled znát, že vyskočil. Co teď? To má osádka každý jeden jistič ze stovek resetovat, protože co kdyby jako vedlejší funkci měl i jištění toho správného okruhu? A dělat vlastně "trouble-shooting", kterýžto je za letu výslovně zakázaný?

Ano, pokud by byl C/B skutečně výrazně vyskočený, bude mít posádka co vysvětlovat a obhajovat se na základě odstavce z QRH, který jsem uvedl na začátku. Pokud to však tak jasné nebylo (a v to bych celkem věřil), je lepší počkat na závěrečnou zprávu
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 19:28
Létající myš   
QRH to definuje dost přesně.......i když máš pravdu trochu šalamounsky
V tomto případě, aspoň podle toho co jsem zaslechl šlo o obavu z té sběrnice. Ostatně první hlášení byl problem s elektrikou. A po konzultaci s techniky ve Varšavě a po několika opakování postupu, / tady spekuluji, to nechali u 829 tak jak byla. / Pokud to přehlédli a o tom stále pochybuji, tak je to průser.
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    5. 12. 2011 / 12:57
Balooo   
Dle obrázku byl vypadlý poměrně výrazně: http://www.transport.gov.pl/files/0/30680/20111400RWenglish.pdf (str.6)
Dále dodávají, že po zvednutí a zapojení jističe podvozek šel vyhodit ven a že není nikde vyskočení jističe indikováno (EICAS, FDR). No tohle bude asi ještě zajímavý.

O žádným nepřístupným jističi v šachtě se tam nepíše.
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    5. 12. 2011 / 14:45
Lowmick   
Pekny, rok 1997 a nalitano 85 429 hodin. To uz bych se mozna i ja cejtil prelitanej
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 09:50
Kachna
pokud ti vypadne klasickej C/B, tak ho zapnutej držet může, ale po dobu tvého držení bude vypadlej,... Věř mi,je to odzkoušený, když jsme potřebovali něco proměřit, tak ta mrcha stejně vždycky vypadla,...
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 10:00
Stew
Ano, každý jistič (i mimo letectví) je konstruován tak, aby při nadproudu vypnul, i když držíš páčku/tlačíš knoflík. Jinak by nebyl jistič jističem
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 17:48
AJS
Minimálně na starší generaci letadel (727) C/B přesílit šlo a občas to prý borťáci dělali. Ale jak říkám, neradno činiti...
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 09:54
Létající myš   
Já bych počkal na závěrečnou zprávu. Nicméně je pravda co píše Radim. Jsou okamžiky, kdy neradno provokovat násilím držený jistič, případně je v postupu pro nouz. situaci co raději nechat vypnuto. Pokud jsem dobře rozuměl, tak provedli standartní nouzový postup dle QRH, pak se spojili s centrem tech pomoci ve Varšavě a minimálně 3x prošli celý proces včetně kontroli a postupu.
Protože nebyli v časovém stresu, pochybuji, že by s technickou podporou si nevšimli polohy C829
Je možné, že výsledek byl raději sednout na břicho, než riskovat částečné vysunutí, případně nesimetrické vysunutí podvozku. Hrozí daleko nepříjemnější dotyk s matičkou zemí a udržení letadla na uzdě. To co píšou, že když tu potvoru zvedli a podvozek šel ven, má dodatek v připojení náhradního zdroje a zřejmě i uvolnění pojistky v šachtě. Ale to jsou jen dohady a podle toho, že posádku, což je div, neobvinili zatím z ničeho nepatřičného, tak v podstatě nic nepřehládli.
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 15:01
Fabo™   
Ja bych mozna jeste pripojil, ze na zemi je ten jistic min rizikove zapnout i proto, ze:

a) mas k dispozici asistenci prakticky okamzite, ne az se doplandas na letiste

b) v letadle stejne neni 250 lidi ktere muzes zabit, vznikne-li treba pozar (v nejhorsim pripade)
   Seznam příspěvků  

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 18:52
Jenicek737
Pokud dobře chápu, tak 767 má nouzi od podvozu na elektriku????
   Seznam příspěvků  

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ