FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 16. 11. 2018, svátek má Otmar Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
16. Virtual World Aerobatic Championship
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Kutilský offtopic Jeden příspěvek | Celý strom
Kutilský offtopic   9. 11. 2018 / 10:03
Pete
Svoj pracovný život som prežil v strojovniach námorných lodí, pripájam pár informácií o ovládaní rýchlosti lode. V podstate sa jedná o to, aby plavba bola bezpečná a aby sa s loďou dalo jednak dobre manévrovať v úzkych prístavných bazénoch, na kanáloch a jednak bezpečne ovládať smer plavby a vyhýbať sa iným lodiam počas plavby na mori.

V prístavoch a kanáloch to znamená, že loď sa musí dať zastaviť, obrátiť či už sama, alebo pomocou remorkérov, alebo plávať dozadu, keď je to potrebné. Takýto režim plavby sa nazýva manévrový režim a z praktických dôvodov sa používa nastavovanie rýchlosti po stupňoch. Najobvyklejšie sú štyri stupne - “Dead slow”, “Slow”, “Half” a “Full”. K tomu sa pripája slovíčko “ahead”, teda dopredu, alebo “astern”, teda dozadu. Na toto ovládanie sa používa strojný telegraf, ktorým sa dnes ovláda hlavný motor rovno z mostíka, ale v prípade potreby sa ním prenášajú povely do strojovne. Takže každá loď kdekoľvek na svete sa pri manévrovej plavbe ovláda rovnako bez ohľadu na jej veľkosť. Hoci aj pri manévroch loď vedie jej veliteľ, na lodnom mostíku je lodivod, ktorý dobre pozná miestne pomery a musí vždy dobre zvážiť aj rozmery, hmotnosť konkrétnej lode, či minimálny priemer cirkulácie (to je plavba s maximálnou výchylkou kormidla) Lodivod vydáva povely na ovládanie kormidla, rýchlosti, a ďalľšie povely, týkajúce sa napríklad vyväzovania. Dôležité je, že pri manévrovej plavbe sa hlavný motor lode musí dať kedykoľvek zastaviť, či prereverzovať a spustiť dokonca aj z “Full ahead” na “Full astern”. Toto je manéver nad iné obávaný, pretože to pre hlavný motor znamená extrémnu záťaž a môže to odniesť niektoré ložisko. Takúto surovosť si preto kapitán dovolí len výnimočne. Za Rakúsko Uhorska sa na Dunaji na tých starých jednoduchých parníkoch tento manéver nazýval hovorovo “kajzermanéver” podľa cisárskych vojenských manévrov, keď manévrujúce vojská urobili vždy sedliakom veľké škody na poliach. Treba ale pre spravodlivosť dodať, že za vojskami vždy išla vojenská pokladňa, ktorá zničenú úrodu každému zaplatila. Sedliaci mali preto cisárske manévre vo veľkej obľube.

Po vyplávaní z prístavu sa z mostíka do strojovne oznámi, že loď, ktorá pláva na manévrový “Full”, prechádza na morský režim. Otáčky motora sa v tomto prípade už nastavujú plynulo - dvihnú sa vyššie, ich nastavenie sa riadi podľa spotreby paliva, prípadne podľa požadovanej rýchlosti plavby. Pustí sa utilizačný kotol, ktorý vyrába paru s využitím tepla výfukových plynov a uvedie sa do činnosti evaporátor, ktorý vyrába odsolenú vodu (veľmi dôležité zariadenie, spotreba vody na bežnej lodi býva 15 - 20 ton denne). Obidve tieto zariadenia vyžadujú stále otáčky hlavného motora a tak vyhýbanie a ďalšie prípadné manévre spočívajú vždy v zmene smeru a na telegraf sa nesiaha.

Po skončení manévrov po priplávaní do prístavu dostane strojovňa z mostíka posledný povel na telegrafe - “Finished with Engines”. Strojovňa týmto prechádza na prístavný režim, hlavný motor sa odstavuje a ponechá sa iba jeho ohrev, aby sa v priebehu krátkeho času dal zasa pripraviť na manévre. Keď je strojovňa pripravená manévrovať, strojníci nastavia telegraf do polohy “Stand by”.

No a čo teraz, mám to poslať? Nie je to o lietadlách, text je obrovský, takže od ortodoxných strážcov čistoty fóra dostanem asi po nose. Ale čo už, tak mi treba!
 1x  
Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2018 FlightSim.CZ