FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 10. 5. 2024, svátek má Blažena Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Turbovrtulák - zpětný tah Jeden příspěvek | Celý strom
Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 09:16
LuckyB
Včera jsem to nestihl před setměním na Kunovice a protože jsem při sestupu urval blbec klapky, tak jsem musel být trochu rychlejší. Měl jsem dlouhou poslední zatáčku a pak jsem nemohl najít letiště. Po dvou pseudookruzích (ze strachu abych se nerozbil jsem byl hodně vysoko) jsem uviděl letiště asi na 10 hodinách a tak jsem šel strmě doleva dolů. Něco jako C130 v Jugošce. Copilot na mně hulákal, passengeři byli ve stresu. V půlce runwaye nad zemí jsem otočil vrtule a díky zpětnému tahu jsem celkem obstojně přistál (popsáno jako nice landing). Sice passengeři se odmítali odkurtovat i když už jsem stál na gatu.
Nyní dotaz.
Je ve skutečnosti korektní dávat zpětný tah ještě když jsem ve vzduchu a tím se zbrzdit? Nebo je to jen vymoženost FSky.
V tomto případě mě ten zpětný tah docela zachránil. Díky.
Jinak za mé manévry mně Fspassenger vůbec nepochválil. Kaju se.
 

Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 09:56
Luděk Ch.
To je silně nekorektní vymoženost FS. Ve vzduchu se opravdu zpětný tah dát nemůže
 

Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 10:03
LuckyB
Děkuji. Příště si budu hlídat rychlost. Protože ať si říká, kdo chce co chce, ať si třeba mamka slzy utírá, ty klapky se při přistání setsakramentsky hodí. )
 

Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 10:05
crazy
Pred par dny tu probehla fotka rozlomeneho TUcka na Ruzyni, tusim r.1981. Tak ten dal ve vzduchu jen spoilery a stacilo to, aby se sebou prastil o runway tak, ze se rozlomil.

Naopak nemoznost dat revers a vytahnout spoilery byla pricinou u 2 "runway overrun" u Airbusu 320. Je tam jakasi detekce v podvozku, bez ktere nedovoli otevrit revers. Jednomu letadlu se povedlo sednout na drahu tak jemne, ze si elektronika neuvedomila, ze jsou na zemi a nenechala ho brzdit. Myslim, ze se pak delaly u A320 nejake upravy.

Dalsi A320 sednul na hodne mokrou drahu a trvalo mu 9 sek, nez se roztocila podvozkova kola a otevrel se revers a spoilery...

A do tretice bylo otevreni reversu ve vzduchu pricinou padu Boeingu (tusim 767) LaudaAir. Tam k tomu doslo zavadou na ovladani reversu a letadlo se rozlomilo ve vzduchu.

 

Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 11:06
Pavel2
Pro zajímavost, dvaašedesátka takto sedala celkem běžně:
http://www.airliners.net/open.file/790494/M/
http://www.airliners.net/open.file/776866/M/
 

Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 11:40
LuckyB
Ale to se podívejme. Tak teď jsem na vážkách. Ale u vrtulového to asi tak jednoduché nebude.

ještě dotaz. Nemáte někdo link na noční textury terénu, které by celkem odpovídaly skutečnosti ČR?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 11:58
tonde   
... tak to mne dostalo taky, spis bych ale rekl, ze krajni motory jsou na minimalnim tahu, tim padem casti vystupni trysky otocene na reverz pusobi v teto fazi jako brzdici stity a az po dosednuti a polozeni pridaku se zvysuje tah venkovnich motoru a brzdi se. Myslim si, ze kdybys v realu u vrtulaku natvrdo pustil zpetny tah, tedy otocil vrtuli tak, aby "foukala dopredu" melo by to za nasledek okamzity ubytek rychlosti, tim padem by byl stavajici uhel nabehu velmi velky, letadlo by se temer okamzite dostalo do druheho rezimu letu, nasledneho padu a praskl bys s tim jako s jatrama. Spis bych se klonil k variante nastavit listy vrtule na minimalni tah a maximalni odpor a vyuzit ji jako brzdici stit. Mozna by se mohli vyjadrit chlapi od ATR, par jich tu je, ne? To by mne dost zajimalo.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 12:16
Lowmick   
Ja teda turbovrtule nelitam, ale mam dojem ze pred pristanim davas taky plny (min.), s tim, ze uz je nemuzes vratit, takze by ses pripadne dotahoval na plyn...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 13:12
kuma   
Prásknout "jako s játrama" nebyl zrovna dobrej termín , játristi (=piloti létajíécí ATR - játro) si jistě velmi zakládají na svém jemném přistávání...

IMHO: u vrtulového letounu (turbina, písty) se na přistávání vždycky nastavuje "fine pitch" - minimální úhel náběhu vrtulí - to proto, že jen pak lze dát plný knedlík v případě nouze. Platí to u velkých (Dacota, ATR) i u malých (viz jeden z posledních smrťáků na Metasokolu). Když vrtule nejsou na minim.ú.n., přidá se plyn a motor se začne dusit, nedá výkon, nezvýší se rychlost, zůstane II.režim a kraksna je hotová.

Přistávání s reverzací ve vzduchu (před kontaktem podvozku s RWY) je stejně jako vysouvání spoilerů/brzdných štítků (nízko) ve vzduchu krajně nestandartní. Pokud vím, v běžné dopravě se nepoužívá - myslím, že hlavně právě pro tu nestandartnost. Tam totiž jak to jednou vysuneš (reverzuješ) už s tím nic neuděláš - a i takový pád ze 3 metrů je u takového "drobka" docela prda na dorazy...

Technicky to ale jistě jde - ale buď 1) s vysokým rizikem náhlé ztráty rychlosti a tím náhlé (!!) ztráty vztlaku - kdo se má rád, tohle neriskuje.
Nebo za 2) při mimořádných manévrech - viz natlačený herky, který brzdí vrtulema, ale střemhlavá poloha snižuje možnost ztráty rychlosti a pád (tlačí podle rychloměru co to jde a kolik je potřeba) - a pk nepochybně propracovaný postup nouzového / bojového přistání s limity minimální rychlosti pro různou hmotnost stroje a taky propracovaná sekvence jak přece jen z této situace provést go-around.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 13:21
MaPa   
Souhlas, až na to, že si myslím, že to takovej odšťuch na reverz nebude jako plnej knedlík dopředu. Už z toho důvodu, že listy vrtule budou mít v reverzu opačnej tvar profilu. Takže to zas tak fofrem v luštu nezastaví. Ale v každým případě to je kaskadéřina.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 13:21
tonde   
Timto se omlouvam vsem pilotum ATR za muj nevhodny vyraz, ktery opet pramenni z me fatalni neznalosti civilnich pojmu, nebot ja jako byvaly zeleny mozek znam jen vojenske nazvoslovi a kdyz jsem polozil MiGa na pristavaci drahu vertikalni rychlosti vyssi, nez byla predstava meho instruktora a potazmo pak i velitele letky, byl jsem na poletovem rozboru postaven do pozoru a bylo pred celou letkou receno, ze jsem "s tim praskl jako s jatrama" - mysleno jako asociace na rezniky, v zadnem pripade ne na piloty ATR. Jeste jednou omluva a Kumo diky za upozorneni.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 17:25
kuma   
Nopak - je to krásný výraz a budu jej od teďka používat na našem letišti tak dlouho, až se ujme (a on se ujme!)
))))))))))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 13:42
Eurostar   
Už jsem dosktrát viděl Airbusy i boeingy jak zhruba v 1-1,5 m nad zemí dává spoilery - to mi přijde normální. v takovýhle vejšce se už dost zvedne přetlak pod křídlem a tak to kompenzujou spoilerama aby se to prosedlo ale reverz ve vzduchu to je opravdu málo k vidění.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 13:50
Pavel2
To nevím co si viděl,ale spoilery při přistání u B se vysunou automaticky až při dotyku se zemí a při splnění dalších věcí....
reverz je u B pokud je letadlo ve vzduchu blokován
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 14:48
Eurostar   
ten revers jsem myslel u ty IL62. Ten boeing mi prislo taky divny doted jsem si myslel ze se to aktivuje tim ze je to v poloze ARM a kdyz dosedne tak tlakem na podvozkovy nohy se to vysouvaj spojlery ale asi pred tejdnem na letisti jsem videl 737-600 tunisairu jak ma na spojler venku uz nad zemi. dovedu si to teda vysvetlit jen tak ze to bylo tim ze jeste korigoval naklon a tam se tusim s kridelkem zveda i cast spojleru. (videl jsem jen jedu stranu letadla). Jinak u airbusu je to myslim normalni tam se daj spojlery vysouvat tusim i behem letu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 15:04
Pavel2
Speed brake má i u Boeingu dvě funkce
1. brždění ve vzduchu (tam se nevysouvají všechny spoilery a i úhel vysunutí je jiný)
2. po dosednutí (tam jdou všechny spoilery na plnou výchylku)
polohu ARM dává pilot před přistáním a znamená to,že se speed brake otevře automaticky po dosednutí pravé podvozkové nohy, jinak během letu (klesání) se přibržďuje tím kam dá páku od speed brake,plné vysunutí je blokované

co se týče 62,tak můžu potvrdit, že přistání kdy před dosednutím už jsou reverzy překlopeny byly a ještě jsou zcela běžné
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 20:58
-AG-
muzu potvrdit, uz nekolikrat sem cet, ze se revers jeste pred dosedem praktikoval i na Tu-154 a nejspis i na dalsich
 

Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 12:02
Tragédie v JRD
co mas na mysli tim "nocni textury terenu, ktery by odpovidaly CR" ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 12:13
LuckyB
Něco jak textury od Palandera, ale noční. Prostě abych i v malé výšce podle světel na zemi odtušil, že je podemnou město či dědina. Já si totiž stáhl nějaké noční textury a včera jsem byl zmatený jak Goro. Jenom jsem pod sebou viděl nějaké žluté fleky. No hrůza.
 

Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 12:04
Spirit
Tady bych řekl, že před dosednitím jede pouze na volnoběh.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 12:42
PjSky   
Ty vrtule jsou opravdu trochu jinde - ftip je vtom, ze je vzduch muze obtekat.. trysky tuhle moznost nemaji..
to pridani plny pri sedani je spis nouzovka, ne? co kdyby? stejna tam pak davas feather jakmile sedis, ne?
ten revers se mi nezda.. ale ze by se ATR rozlomilo taky ne. mam totiz pocit, ze to neni rucni brzda - ze to tam jen tak nekopnete.. nejdriv ubrat tocky, pak reverz a zvysit otacky? to by slo, ne? brzdit to asi bude, ale na kridla bude pusobit sila opacna konstrukcnimu zameru.. jenze to je otazka. Tazke.. ptejete se vyrobce?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 12:57
Lowmick   
He he, sorry asi te blbe chapu ale proc davat po pristani prapor?
Jinak samozrejme plny vrtule jsou pro to "co kdyby".
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 14:55
PjSky   
no tak to ti nereknu.. delam to jen v simulatorech ) beru to tak, ze tim lze eliminovat i minimalni thrust tocici se vrtule.. a zlepsit zabrzdeni o nejaky ten centimetr... tezko rict. Jakmile totiz klesne rychlost pod stall, sotva se to da zvednout tak co.. i kdyby.. draha se krati a jak se zacne brzdit, uz je to asi konecna. Tohle neni akrobat, je to ATR )
V realu to asi nema efekt, leta se bezpecne..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 15:34
Lowmick   
Mno jenze praporem nebrzdis
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 17:36
kuma   
Pro režim pohybu letadla po zemi jsou zapraporované vrtule na nic. Odpor nezapraporovaných vrtulových listů je při malých - pojížděcích rychlostech zanedbatelný. IMHO myslím, že zapraporování má význam jako brzda setrvačně se točící hřídele turbíny po jejím vypnutí (zkrátí "doběh" točení - něco jako rotorová brzda u vrtulníků) Jiný význam mne nenapadá. Za letu je to pochopitelně něco jiného - jak odpor, tak význam praporování (v nouzi).

Na druhou stranu praporovat vrtule u nezhasnutého motoru mi přijde jako totální pitomost (ve vzduchu i na zemi), ledaže by člověk chtěl odfoukávat prach z RWY nebo ochlazovat foukáním sousední motor.

V reálu může být nevhodné praporování příčinou fatální havarie - viz DC-3 PH-DDA - všichni mrtví v mělké vodě na vyhlídkovém letu - včetně dvou zkušených kapitánů - díky přehmátnutí na vypínači praporování.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 19:11
crazy
Nmylim-li se, tak kvuli prehmatnuti, ci spise nevhodnem praporovani se rozmlatila i Il-18 CSA...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 19:13
Kachna   
Tam bylo několik okolností. Ale myslím, že to byla ta ve Zlatých pískách. Prostě když praporuješ vrtuli, tak listy jdou přes velký úhel nastavení, náběhu,... Prostě ji otočili, pak se pokusili znovu nahodit motory, a tím to dodělali.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 21:38
PjSky   
mam pocit se se s "praporem" startuje.. a ceka na ustaleni rezimu..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 21:41
Lowmick   
"Hlava nebere..."
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 21:44
PjSky   
Co?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 21:46
Lowmick   
Jak chces s vrtulema v praporu pohnout letadlem aniz by ho nekdo tlacil

EDIT: ted me napadlo ze by to mozna slo, takovej B200 ma na feather asi 86°, tak treba by to trosku jelo
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   10. 9. 2005 / 18:17
kuma   
To jako že se nahazujou motory s vrtulema do praporu?
IMHO určitě ne, protože při run-up je potřeba něčim pomocnym protočit turbínu a až kompresor dá tlak a hmota vzduchu se pohybuje přes spalovací prostory - tak to rožnout. A zapraporovaná vrtule by to brzdila.
Myslím, že na nahazování se dává "fine pitch" - nebo, kde to jde "nulovej odpor" (u vrtulníků "nulovej vztlak" ale tam pro trochu jiný důvody) - viz režomy vrtule.
U pístů platí totéž - i tam je nežádoucí, aby ten větrák brzdil motor při run-up. Teda si myslim...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   11. 9. 2005 / 13:51
A.J.Scandall   
Tady je rozdíl, bavíme-li se o turbopropu s volnou turbínou anebo o jednohřídelovém. Zatímco u jednohřídelového je to tak jak píšeš, u vícehřídelových (tj. s volnou turbínou) se to spouští opravdu v praporu.
 

Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 12:40
Masak
Co já vím, tak u C130 se při taktickém přistání vrtule nastavují na reverz a letadlo jde na přistání ve velmi strmém úhlu (odhadoval bych to tak na 40st..Stejně by to mělo makat i u Transalu
 

Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 12:46
LuckyB
Otázkou je, co snese můj oblíbenec Dash8? To by mě taky zajímalo, zda se dá tato informace vyčíst z parametrů letadla.
 

Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 12:51
tonde   
to je sice pravda, ale jak jsi psal, je to pri taktickem pristani, tusim se tomu rika lidove "sekera", ale prizpusobujes tomuto pristavacimu manevru cely rezim priblizeni na pristani, a mne by fakt zajimalo, zda je v praxi mozne, kdyz mas rozpocet blbe - velkou rychlost a velkou vysku - pouzit reverz s vrtulovym dopravakem... nejak si to nedokazu predstavit i s ohledem na cestujici ))))) A este je treba brat v potaz, ze Lucky urval klapky.... )))))))
 

Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 12:58
LuckyB
Ani mi to nevzpomínej... )))))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 13:02
MaPa   
A poznal si to jen na přistávací rychlosti? Ve skutečnosti by to způsobilo samo o sobě dost vysokej odpor na odtokovce, a dost silné opadání, takže bys spíš musel přidat, abys to udržel v normálním režimu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 13:08
LuckyB
No musel jsem letět rychleji abych neměl čumák nahoru, protože jsem hledal to letiště. I tak jsem si posunul eye point trochu nahoru. A potom už jsem tu rychlost ani nesledoval. Jen jsem dal plyn na min. a šel jsem prudce dolů. Bál jsem se, že když se od té runwaye vzdálím abych si nalítl, tak že se mi zase ztratí ve tmě. Bylo to psycho.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 13:17
MaPa   
Tak to vypadá, jakoby to FSka uměla simulovat. To sou věci. S tím sem nepočítal, že by to bylo až tak vymakaný. Myslel sem, že to prostě nechal letět a nenechaj Tě tak jednoduše rychlost vytratit.
Jinak soukr názor, když zareverzuješ nad RWY při rozumný rychlosti a v rozumný vejšce, tak by se to rozpadnout nemělo. Ono ty rychlosti na reverz se už moc nebudou lišit a maximálně to zvýší opadání, protože se sníží účinná nosná plocha o ty dva záporný proudy přes křídlo, takže to udělá trochu větší žuch a je to na zemi. myslím, že setrvačné momenty budou tak veliké, že se to nestihne naklonit na žádnou stranu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 17:44
kuma   
Toho bych se právě bál, protože před dosednutím letíš relativně pomalu, jen o trochu víc, než pádovka. Takže tvoji metodu by (bezpečně?) šlo použít až po "vyrovnání" (nemám rád slovo "podrovnání") - tedy ve výdrži - k rychlejšímu vytracení rychlosti. Sám ale víš, jak je tenhle kousek přistání (mezi přechodovým obloukem a dosednutím) krátký - a hraj si v tu chvíli s reverzama!
(ale na druhou stranu si myslím, že to je ten fal, když někde někoho vidíme otevřít spojletry a reverzy pár decimetrů nad zemí, když už definitivně rezignuje na go-around a rozhodne se to přibít na zem stůj co stůj - ať Il-62, nebo Blaníka (ale ani tam se ve výšce pod 5m už z brzdami manipulovat nesmí - viz palubní příručka).
 

Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 14:08
forex
Co musim mit nastaveno ve FS, aby mi to ulamalo klapky apod? Me se nikdy nic takoveho nestalo. Ani podvozek jsem neznicil, kdyz jsem ho jednou zapomel zasunout.:]]
 

Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 14:25
LuckyB
Mě to zahlásil FSPassengers. A pak přestaly klapky fungovat. Jinak musíš letět kolem 250 kts. Víc nevím, pak jsem dostal strach.

Jo a taky musíš mít zapnuté poškození letadla v důsledku vibrací nebo tak nějak.
 

Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   5. 9. 2005 / 15:03
PjSky   
Jo jo... nastavte si realism na maximum )
a kdo ne, tak o hodne prichazi..
ja uz roztrh tolik dopravaku [overstress]
staci vysoka padova nebo vysoke dopredna.. a ono to pak cely praskne. Jinak ty klapky jsem utrh jednou na add on Zlinu, slo to rychle
Ciste FS04, zadne addony
 

Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   5. 9. 2005 / 15:33
Kachna   
Z tomto příspěvku bych chtěl uvést některé mýty( tedy, jak to zde poruji) o ATRs. Začnu vzletem, ATR 72-200. Ne že by se chtěl vykecávat, nebo dělat chytráka, ale je to jednodušší pro pochopení.

Rolování. PWR Manegment Setup: TO, Cond. LVRs 100% RPM. PWR LVRs Od DI- FI Výše nemůžete, protože máte aktivní GUST LOCK. Vzlet Deaktivovat Gust Lock. Přesunout PWR LVRs do tvz NOTCHe. Začne pracovat automatika. 90% TRQ. V1, Vr, V2. Vzlet, Odlepí se Podvozek, Zaskočí tvz Idle Gate. Což je zařízení, které brání přesunout PWR LVRs pod FI. Je zda odpověď. Na ATRs Není možné dát reverse pokud není letadlo na zemi a není deaktivována Idle gate.. Pak podvozek, klapky domů, PWR Managment setup jak uznáte za vhodné, většinou se dává rovnou CLB, Připnout sychro Feether( Ne feather, tahle věcička sesynchronyzuje fázový posuv listů vrtule). Cond Lever, jak je libo, Ale dává se cca78 % PRM Prop. Ne méně, nebo se odepnou AC Wild Generátory.Přistání TWR managment Setup TO. Stáhnot PWR Na FI, Cond Levers do 100% RPM. Pokud je nedáte a budete opakovat, pak Bicykle pump Sama přestaví vrtulové páky na 100% rpm. Dále pak hrozí přetočení vrtule, motoru, překroční TRQ. ATR dosedne, počítač deaktivuje Idle gate, reverz. Pak pomalu do FL, bacha zas na přetočení. po vyjetí z dráhy dát Gust Lock, Levý motor do praporu. ATR pojíždí na stand na dvojku. Vychladit jedničku, vypnout odběr vzduchu, vypnout. Zarolovat, vypraporovat dvojku, zabrzdit vrtuli, vychladit motor, vypnout odběry vzduchu, vypnout motor.

Tak toto je kouzlo ATRs. U verze 400 a 500 padá pouze Synchro Feether, ten je automaticky přes PECky a manipulace a CL. Až mi z toho bere křeč do prstů.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   5. 9. 2005 / 15:46
PjSky   
Co jsi studoval? )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   5. 9. 2005 / 16:10
Kachna   
SOU dopravní. Tj na Ruzyňském letišti. Letecký mechanik. Jinak tyhle znalosti mám z typovek a nebo od Pilotů a technologů.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   5. 9. 2005 / 17:22
MAV
To je fajn vědět, že je tu někdo kdo studoval školu, kterou snad tento školní rok úspěšně dokončím.... ;o)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   5. 9. 2005 / 21:40
PjSky   
A nejdete dal na dejvickou..?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   6. 9. 2005 / 18:40
Joey
Taky doufám ,že tuhle školu dokončim. Ale zkoušky z dospělosti budu mít až za pár let. (-:
 

Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   5. 9. 2005 / 17:50
kuma   
Bacha Kachnea - není to kachna? )))))))

Ne sorry, bad joke - omlouvám se Kachnovi!
Právě tohle co tu napsal je to, kolem čehož chodíme jako kolem horké kaše (díky naší nevědomosti). Du si to vytisknout - a až napojím pedálky - taky zkusit na virtuálním játru. Dík!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   5. 9. 2005 / 19:26
Peetrs (Robert)   
prosimte definuj "...motor do praporu..." nevim co si mam pod tim predstavit

dekuji
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   5. 9. 2005 / 19:29
Kachna   
Přesuneš Vrtulovou páku do polohy Feather ( prapor) To je takové nastavení vrtule, kdy Listy kladou nejmenší čelní odpor při dopředném letu. Něco jako bod nejmenšího odporu na poláře.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   5. 9. 2005 / 19:50
Lowmick   
)) rozumim
Rad vysvetlim, je to jednoduche:
vezmes nejaky prapor (nemuze to byt vlajka, jinak to nebude fungovat), k tomu jiz zminovany motor (prave ten, ktery chces zapraporovat, rozprostres prapor, na nej polozis motor (jednou rukou, druhou drzis ten kus latky aby ti neutek) a cele to zabalis. A je to!!! Mas zapraporovany motor...
Jak jednoduche, ze?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   5. 9. 2005 / 19:54
Kachna   
A nebo tak. to je také řešení. Je sice pracnější, obvzláště váží-li k 700 kg, jako v ATR. Ale chtěl bych vidět Jak pilot AN-26 CzAF, balí motor do bojového praporu při jeho vysazení. Jinak je to popsáno v každá učebnici pilota. Akorát pozapoměli na kus látky. :---))))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   6. 9. 2005 / 10:42
A.J.Scandall   
Moje zkušenosti s většími letadly jsou velmi omezené, létal jsem pouze se dvěma turbopropy s vícehřídelovými motory, tj. s volnou turbínou. První typ byl L-410 s motory Walter M-601, druhý typ ATR 42/72 s motory Pratt&Whitney PW-121 a následnými verzemi. A z tryskáčů pouze Boeing 737-400,500. Různých jiných typů letadel a motorů je tolik, že nemůžu tvrdit, že něco je takhle a ne jinak. Třeba o C-130 vim akorát, že se jmenuje Hercules a má čtyři motory.

Budu tedy mluvit o letadlech, co jsem létal.

Začnu s tím, co momentálně nejlíp znám:


--------------------------------ATR--------------------------------------

revers za letu je zakázaný. Ba dokonce, motor má dva volnoběhy - letový (Flight Idle-FI) a pozemní volnoběh (Ground Idle-GI). Za letu není možné stáhnout plyn pod letový volnoběh, došlo by k vibracím a možné ztrátě řiditelnosti. Lze si udelat představu, když je zakázaný za letu pozemní volnoběh, co by tak udělal revers... Jak psal Kachna, k stažení pod letový volnoběh může dojít až poté, co letadlo pomocí systému WOW (weight on wheels) pozná, že je na zemi. Pak se uvolní tzv. Idle gate, zarážka znemožňující se pod FI dostat, a pak je možno plyny přesunout na pozemní volnoběh. Při tom se vrtule samy přestavují na stále jemnější úhel (aby si udržely potřebné otáčky kvůli napájení AC wild elektriky), až dojde k rozsvícení kontrolek LOW PITCH. Pak lze pokračovat až do reversu, tj. musí se překonat odpor pružiny na plynových pákách. Někdy, při velmi jemném přistání, se idle gate neuvolní a pak se musí zatáhnout za malou páčku ve tvaru T pod plynovými pákami, a tím se uvolní. Díky tomu je tedy fyzicky možné páky do reversu přesunout i za letu, ale je to totální kravina.

Jinak skutečně jak psal Tonde, je-li potřeba víc klesat, používá se přestavení vrtulí na jemnější úhel. U ATR se čtyřlistými vrtulemi to je z polohy 77% na 86, resp.100%. U šestilistých, tj. ATR 42-400 a 500, to znamená z polohy AUTO (tj. za letu a na přiblížení 82%) do polohy 100% OVRD. Pomáhá to natolik, že revers by ani nebyl potřeba

Dále se tu diskutovalo pojíždění. ATR na zemi točí kolem 70% otáček vrtule, kvůli zmiňovanému napájeni AC wild. V poloze prapor se pouze spouští - a chcípe. Pravda je, že při lehkém letadle, ev. zadním větru se i na volnoběh letadlo rozjíždí, proto se někdy kvůli šetření brzd trošku dává revers. Alespoň já to takhle tedy dělám.

Taky se tu mluvilo o poloze vrtulí před přistáním. Jak Kachna psal, ATR 72 normálně sedá na 86% otáček vrtule, v případě většího přidání plynu, je-li Power management v poloze TO, se pomocí vzduchové "pumpičky" páky samy přesunou na 100%. ATR 42-320 tuhle vymoženost nemá, proto se u ní před přistáním vrtule dávají rovnou na 100%. Proto to taky dělá kravál. ATR 42-400 a 500, s šestilistými vrtulemi (stejně jako ATR 72-500), má páky ve zmíněné poloze AUTO, tj. točí 82%. Při větším přidání plynu a Power managementu v poloze TO systém PEC (propeller electronic control) sám vrtule přestaví na 100%, aniž by se hnulo s pákami.

-------------------------------Boeing 737------------------------------

pamět bledne, ale z hlediska plynových pák nebyl rozdíl mezi letovým a pozemním volnoběhem (tam se tomu ale říkalo jinak, pozemní byl myslím LOW IDLE), po dosednutí motory samy přešly na low idle, tuším to bylo 20% N1, za letu 30%. Revers se mohl přeložit pod výšku 10ft RA (radiovýška), jinak byl blokovaný. Otevíral se až po přistání, občas to ale někdo trochu přepísk, proto někdy lze vidět otevřené reversy na 737 ještě před dosednutím. Je to ale jen na volnoběh. Jinak k vysunutí spoilerů na zemi nemusela být páka v poloze ARM,jak tu někdo zmiňoval, při reversování ji taková západka do polohy ARM vytlačila, a ona pak sama vyjela do polohy GROUND DETENT. To byla taková záloha proti lidské zapomětlivosti.

----------------------------L-410UVP------------------------------------

Paměť vybledla. Volnoběh byl tuším jen jeden. S vrtulemi se pojíždělo i v poloze prapor (na volnoběh, samosebou), tím se eliminoval dopředný tah, nebyl-li potřeba. Možná to bylo opatření kvůli tomu, že neměla nižší, pozemní volnoběh. Jestli byla nějaká ochrana proti reversu za letu, to si nevybavuju, ale myslím, že ne. Revers za letu byl zakázaný, ale chlapci se chlubili, že to jednou zkusili při klesání po výsadku a šlo to. Já to nezažil.

------------------------JPP (jedna paní povídala)-----------------------

u letadel, co jsem (k mé velké lítosti) nelítal, je to prý různě. Zmiňovaná IL-62 mohla přeložit revers před přistáním, stejně jako Trident. Tam se dokonce říkalo, že to je jediné letadlo na světě, kde s tím přistával vlastně pilot neletící, který dával reversy . Douglas Dc-8 mohl dát revers za letu aby si pomohl s rozpočtem, protože neměl brzdící štítky, pouze pozemní spoilery. Ale byl omezen nějakou výškou a dokonce i rychlostí, pod kterou nesměl revers dávat. A u letadel trubovrtulových s jednohřídelovými motory, vůbec nemám šajnu, jak to mohlo být Kluci ale říkali, že An-26 třeba vůbec revers jako takový neměla, snad se jenom vrtule dávaly na nulový úhel nastavení (low pitch) a tím brzdily.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   6. 9. 2005 / 16:08
Gunhead
il-62 mal možnosť reverzu len na dvoch motoroch, preto nemalo význam pridávať plyn, keď bol použitý reverz, nakoľko došlo tak maximálne k neúplnému anulovaniu ťahu motorov (2 tam, dva späť, pre to ho bolo možné použiť aj za letu - nespôsoboval zbrzdenie). Inak na turboportri sa používa reverz aj za letu a pomerne bežne na totálne skrátenie pristátia. Vyzerá to hodne divoko. Ide po čumáku k zemi a stojí na pätníku.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   6. 9. 2005 / 16:51
Pavel2
nějak nevidím důvod,proč by otvíral reverz,kdyby nezpůsoboval brždění......za letu se nikdy neotvíral, až při přiblížení těsně před přistáním....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   7. 9. 2005 / 16:30
Gunhead
No, ja su asi konfliktný typ
Ad 1. No, pokiaľ sa pridá plyn len zareverzovaným motorom, tak tam skoro určite brzdiaci účinok bude .
Ad 2. A to už nie je let?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   6. 9. 2005 / 16:39
Pavel2
k té 737, ať koukám do AMM jak koukám,tak o radiovýšce a blokaci reverzu ani slovo, je tam, že je funkce blokována "air-ground sensing"...takže česky řečeno od "koncáku vzduch-země"....... samozřejmě jsou tam i další podmínky (plynové páky na low iddle)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   10. 9. 2005 / 13:51
A.J.Scandall   
To Pavel2:
Trvalo mi to pár dní, než jsem ve svém domácím bordelu vyštrachal zbytky Operations Manualu na B737, neboť originály jsem odevzdal. Na stránce 7.20.9 (vydání FEB 12 1999), kapitola Engines, APU - system description, začátek třetího odstavce:
The thrust reverser can be deployed when either radio altimeter senses less than 10feet altitude, or when the air/ground safety sensor is in the ground mode. (Česky volně pro neangličtináře: Obraceč tahu může být přeložen buď když radiovýškoměr indikuje méně jak 10ft, nebo air/ground spínač je v poloze "země".)

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   10. 9. 2005 / 14:08
Pavel2
ok, aktualizovaný AMM už hovoří pouze o air-ground
...beru zpět,omlouvám se, když teď kokám na SSM tak tam opravdu jde signál z výškoměrů 10ft........
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   10. 9. 2005 / 18:27
kuma   
No jo! to je přesně to co jsem psal o něco vejš - lze otevřít reverzy, když už éro "čuje zemi" ("radio altimeter senses less than 10feet altitude"). Tak se to vytahne - a tom pak popisujou nadšený spotteři. A pád z necelejch 10 fítů to snese vždycky. Si myslím... ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   6. 9. 2005 / 17:19
PjSky   
Mr Scandall,
a co ATR ve FS04? Zkousel jste?
Bo me zajima jak se podle tebe chova.. co napsat male srovnanicko?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah (ATRs)   8. 9. 2005 / 15:00
forex
Hezky jsi to napsal.ale ja jsem z toho jelen.(((( Zlaty B737/)))))
 

Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   6. 9. 2005 / 12:52
forex
ja mam damage a crash vypnute kvuli lkpr2004. pak to dela crashe. Jinak takova ta stavitka mam uprostred. ted nevim co tam vse je, je jich myslim 5 pod sebou.
A FS passenger nemam,neznam,neumim.:]]]]
 

Re: Re: Re: Re: Re: Turbovrtulák - zpětný tah   6. 9. 2005 / 17:13
PjSky   
No tak vsechno na max a ten damage nech byt a zkus za letu vykopnou klapky nebo podvozek... kdyz se to roztrhne, tak dobry )
letat na nizsi realismus se mi zda byt na nic... prave to na dobrych simulatorech obdivuju, jak krasne dokazi / nedokazi kopirovat realitu.

ale to je jenom muj omezeny nazor. Myslim to uprimne. Po pravde receno, kdo z letcu by lezl do letadla za spatneho pocasi, ze?
 

Gonzo
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ