FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 8. 10. 2024, svátek má Věra Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
 Ovladače k PC
 Reálné letectví
 Recenze addonů
 Tutoriály, návody
 X-Plane
 Archiv aktualit
FÓRUM
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Recenze DF737: 1. část 14. 03. 2003   A.J. Scandall

      Asi by mi většina z vás dala přes držku, ale když jsem se dozvěděl, že budu lítat Boeing 737, neměl jsem z toho zas až takovou radost. Já jsem totiž staromilec (netýká se to žen, pochopitelně), takže pro mě neexistuje víc, než pořádná, alespoň třímetrová vrtule, poháněná hvězdicovým motorem. A když ne hvězdicovým, tak řadovým. A když už ne pístovým, tak turbovrtulovým, pokud možno jednohřídelovým. A pokud ne tím, tak s volnou turbínou. Pak dlouho, dlouho nic a pak jsou tryskáče. Ale osud mě nevyslyšel. Na kotli z hvězdičákem mám nalítanou hodinu a na tryskáč chodím lítat skoro každý den :(. Jedinou výjimkou je starší brácha sedm-tři-sedmy, tj. Boeing 727. Toho žeru. Ale dost stesků.

      Pokusím se teď tedy o takovou malou recenzi komerčního produktu firmy Dreamfleet, Boeingu 737. Zkráceně DF737 anebo DF. Záměrně vynechám hodnocení vnějšího vzhledu, vlivu na FPS, vhodnost pro ten či onen hardware, to jsou schopni udělat fundovaněji jiní (a na Avsimu či Flightsimu určitě udělali). Navíc už se nejedná o úplně nový program. Vybral jsem si ho ale ze dvou důvodů: jednak je u nás poměrně rozšířen program i skutečný letoun a jednak jsem si dost hrál se DF737, a teďka pro změnu se 737 od Boeinga (dále B737 nebo B). Proto se zaměřím zejména na věrohodnost systémů, FMS a letových vlastností. Nebudu se příliš nimrat s detaily, existuje mnoho verzí softwaru i hardwaru jednotlivých FMC, a tak by se mi mohlo stát, že něco zdrbnu - a ono to u nějaké verze skutečně tak bude a já budu za troubu.

      Výhodou při zahájení výcviku pro mě bylo, že už pro mě díky Dreamfleetovskému éru nebyla tři-sedma ničím neznámým. Alespoň jsem si to myslel. Ale pro sichr jsem ji vymazal z harddisku, ať mě nemate. A pak přišel ten den, kdy jsem se posadil k CBT (computer based training, názorný příklad grafiky počátku devadesátých let, ale jinak OK), a začal se s kolegou prokousávat materiálně-technickou částí. Chodili jsme si sedat do skutečného éra a já prožil první šok (kdysi to trefně poznamenal tuším Jirka S. na diskuzi na Flightsim.periskop.cz). Připadal jsem si jak v něčem totálně neznámým. Úhel pohledu, zejména na stropní panel, je velmi odlišný. Ale po vysezení důlku v sedačce jsem na tom začal být líp a záhy jsem silně v orientaci v kabině předstihl kolegu, pro kterého byl Boeing úplně neznámý, ač je proti mně nesrovnatelně zkušenější letec. Tehdy jsem zjistil, že i on má doma FS a DF737, a tak jsme si ji oba nainstalovali a po večerech si doma hráli. Tehdy jsem odhalil krutou pravdu, že po stránce systémů je panel DF jenom takovou řehtačkou. Klape to, cvaká, ale nic z toho. Ale to jim nevyčítám, protože zde programátoři narazili na hranice možností samotného FS, který takovou vychytanost neumožňuje.

      Spíš to otočím: celkem pěkně funguje elektrika, i když zde by se dalo najít spousta much v tom, co poběží, nebude-li napájena ta která sběrnice. Kdybych se v tom nimral, můžu říct, že když zdechnu třeba levý motor, a místo toho na příslušnou stranu připnu elektriku z APU, že nebude ve skutečnosti napájená levá GEN BUS, a že vypnu-li pak (bez APU) BUS TRANSFER, tak se rozsvítí (tj.nebude napájena) TRANSFER BUS jen na opačné straně, nikoliv oboje, ale to jsou nepodstatné věci. Naopak mě mile potěšila funkce STANBY POWER na zemi.

      Překvapil mě i vzduch, který běhá tak, jak má. Všimli jste si někdy, jak vzroste tlak vzduchu při vypnutí packů (klimatizace), a jak klesne při spouštění motorů? Přetlakování v automatickém režimu pracuje vcelku slušně, jenom se mi nezdá rychlost nafukování, ve stanby režimu pracuje sice principielně dobře, ale příliš rychle, a v režimech MANUAL AC a MANUAL DC sice pěkně lítá ručička indikující polohu OUTFLOW VALVE (ventilu, který řídí průtok vzduchu z kabiny ven), ale na kabinovým výškoměru se to vůbec neprojeví. Palivová soustava běhá pěkně, včetně možnosti propojení nádrží a dorovnávání paliva (CROSSFEED VALVE). Zato úplně pro srandu králíkům je tam FLIGHT CONTROL PANEL, ale na druhé straně - kdo z nás by si s ním hrál? Ale dost tomu, byla jenom taková třešnička na dortě. Neodpustím si ale hodnocení této části z hlediska užitné hodnoty při výcviku - bylo to k ničemu.

Přístroje

      Začnu takhle - programátoři udělali jednu koncepční chybu. Ta levá 1/6 hlavního panelu je naprosto plonková, kdyby tam nebyla, mohly být přístroje trochu větší a tudíž čitelnější. Hlavně motorové budíky, ale týká se to i EADI a EHSI (tj. "televize"). Jinak jsou přístroje správně umístěné, s jedinou, naprosto však tolerovatelnou výjimkou - prostor mezi EADI a EHSI na jedné straně a motorovými budíky na straně druhé je v reálu širší a přístroje tam jsou umístěný jinak. Ale to jsou jenom takový blešky. I samotné EADI a EHSI odpovídají skutečnosti, jenom ta čitelnost je horší i na velkém rozlišení. Na speedtape, což je ten rychloměrný proužek hned vedle horizontu, se sice zobrazuje max rychlost pro dané klapky a maximální rychlost obecně, ale chybí mi tam naopak minimální rychlost. Panel mezi piloty, s ovládáním navigace atd., je z prostorových důvodů trochu zpřeházený, ale koneckonců to je část kokpitu i skutečných letadel, ve které se nejčastěji liší jednotlivé kusy letadel. Motorové přístroje jsou celkem OK i co se hodnot týče. Tahle část už mi trochu pomohla, ale bez problému bych se bez ní obešel.

Letové vlastnosti

      Zklamu vás, ale tady budu stručný: je to o ničem. Realita je někde úplně jinde, ale na obranu DF musím říct toliko, že tak podle mě udělali dobře. Sebelepší PC simulace nikdy nemá šanci napodobit chování skutečných letadel ani z deseti procent, ať si manželé Kingovi (určitě je znáte, pokud jste si prohlíželi dokumenty a videa na CD s FS) tvrdí, co chtějí. A paradoxně tehdy, pokud se někdo snaží dotlačit negativní vlastnosti k dokonalosti, vznikne paskvil. Proto stabilita a příjemné chování DF 737 jsou z mého pohledu akceptovatelné. Tím ale nechci říct, že je skutečná 737 nějaká mrcha. Není, je jenom jiná. Třeba je na ní díky zavěšení motorů pod těžištěm silně znát klopivý moment při změně tahu motoru. Myslím, že to by každého na FS otrávilo. Tady bych chtěl trochu zchladit ty, co si myslí, že by sedli do skutečné 737 a zalítli by s ní okruh. Viděl jsem několik takových, kteří se o to na trenažéru pokusili. Nezabili se sice, ale to nestačí. Okruh vypadal zoufale, i když si mysleli, jak to nezvládli super. Mimochodem, po prvním letu na trenažéru v Praze jsem měl pocit, že jsem nikdy neřídil letadlo. Jak já se styděl!!! Podotýkám však, že časem se to skoro každý naučí. Jenom FS k tomu ale zdaleka nestačí… Co bych ale kladně hodnotil, je to, že jsem se tu naučil kalkulovat s rychlostí tryskáče, kšeftovat mezi rychlostí a výškou, dělat si rozpočet na klesání i deceleraci. To mi pomohlo dost.

Počet zobrazení článku: 13498  Kategorie: Recenze addonů
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ