FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 26. 8. 2025, svátek má Luděk Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Prapodivný VNAV u PMDG Jeden příspěvek | Celý strom
Prapodivný VNAV u PMDG   20. 4. 2006 / 18:41
ada.pih
Ahoj vsichni,
ja uz to nechapu....vyresil jsem nedavno problem s blikajicim a menicim se T/D u PMDG737(bylo to kvuli nainstalovane pmdg747) a ted jsem dal jeden let....letadlo zacalo klesat jeste pred T/D asi o 2000ft niz,nastavilo si rychlost,ktera vubec prikazana FMCckem nebyla(mel jsem tam i rucne prikazany rychl. a vyskovy omezeni-ignorovalo je)...tu drzelo a uz se nehlo ani o stopu niz....cekal jsem,jestli se neco jeste stane a zacne to klesat,ale nestalo se....nevite jak tohle vyresit,abych mohl zase zaletet jednou normalni let?
   Seznam příspěvků  

Re: Prapodivný VNAV u PMDG   20. 4. 2006 / 18:51
Latom   
Problém s rychle skákajícím a měnícím se T/D se dá vyřešit tak, že se podíváš do FMC, kde ti to bliká a nastavíš tam výšku natvrdo. Čísla jsou větší. Mi se to pravidelně stávalo při letu z Debrecína do LKPR poblíž VORu NITra. PMDG 747 nemám, jen 737.
A ten druhý problém? Zkus hodit šot nastavení panelu a pak to můžeme probrat.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG   20. 4. 2006 / 19:34
ada.pih
jj,ja ten prvni problem s T/D vyresil.Bohuzel u 2.problemu jsem shot za letu neudelal snad az priste,jestli se to zase stane.
Jinak vypadalo to nak takhle: cca 20-30 NM pred T/D se automaticky preplo FMC do modu descent a z FL170 zklesalo do FL150(takovy prikaz jsem nikde nemel) a navic snizilo rychlost na speed tape na 240kt a pritom A/T si snizil na 220kt,ktery drzel...fakt divny
Tak jsem jeste vyckal,jestli se bude dit neco dal,ale letadlo stale letelo na vnav v teto konfiguraci a ignorovalo vsechna omezeni-i rucne vlozena-no a descent path ukazoval stale ze jsem cca 1600ft pod pathem a vubec se to nemenilo,i kdyz jsem musel byt uz davno hooodne nad pathem.
   Seznam příspěvků  

Re: Prapodivný VNAV u PMDG   20. 4. 2006 / 20:57
Gustav ( BHA576 )   
S 737 nelítám,ale u Jumbíka se stává přibližně toto: Dokud neměním nic ve FMC na stránce LEGS a je už zadaná příletová procedura i s RWY,tak je na displeji TD (bod klesání) zhruba správně.Jakmile však změním jakoukoliv výšku ve FMC od bodu klesání oproti té kterou FMC samo vypočítalo,tak se bod klesání zobrazí úplně špatně a jediné kde skutečně můžeš vidět,že ti to začne klesat a hlavně kde,tak to je ve FMC na stránce PROG vpravo dole je bod TD , kolik je NM a v jakém čase ho dosáhnu.Samozřejmě,že je úplně jinde než se zobrazuje na displeji (s trasou ). Dále: jakmile začne stroj klesat a ty máš navolenou ve FMC na stránce VNAV jinou rychlost letu,než ECONomy,tak rychlost se zpravidla zvýší a pozor tuto chce autopilot za každou cenu udržet a to bohužel i za cenu,že přestane dodržovat sestupnou V/S.Nyní tedy musíš buďto kliknout na rychlost na panelu autopilota a korigovat jí ručně a nebo a to platí i ve druhém případě musíš přibrzďovat spoilerama na tu navolenou rychlost.Teprve když jí stroj dosáhne,tak se úhel klopení začne zvětšovat a stroj se snaží dohnat to,co zaměškal při klesání ( myslím tím výšku ).A druhý případ je,že doletí k bodu ( kterému jsem ve FMC změnil výšku na stránce LEGS ) už ve správné výšce,ale pak přestane pokračovat v plánovaném sestupu. V tomto případě honem přepneš na autopilotu na V/S nastavíš tam nějakou sestupovou ( takže mínusovou hodnotu ) a jakmile tě stroj poslechne a začne klesat,tak zase stiskni VNAV aby bylo v provozu a mašina začne klesat tak silně,aby zase dohnala co zameškala. Zase musíš většinou brzdit spoilerama,aby nešla rychlost do červeného.Jakmile se ukazatel klesání dostane blíže ke středu,tak mašina začne snižovat V/S a ty už pak většinou přibrzďovat nemusíš.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG   20. 4. 2006 / 21:02
Orbith AVP4MP   
ty lítáš s B747 do Atén??není to truchu krátká trať na B747??
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG   20. 4. 2006 / 23:24
Rozšafín Ctibum   
Heh...to mu nevymluvíš.

Když Athénský IVAO řídící během večerní služby neodřídí Gustava, tak volá do Prahy a ptá se, co se děje.

Ten je tam skoro furt, prakticky si podle něho můžeme u nás řídit hodinky, když jsem na oblasti, tak se železnou pravidelností je první přílet z jihu BHA576 heavy )
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG   20. 4. 2006 / 23:27
Tragédie v JRD
co je na ni kratkyho? jumba bezne v komercnim provozu litaji i mnohem kratsi trate...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG   20. 4. 2006 / 23:52
crazy
Mimo Japonska ovsem moc ne... Je to dost neekonomicke,pokud te k tomu nenuti kapacita.
   Seznam příspěvků  

Re: Prapodivný VNAV u PMDG   21. 4. 2006 / 08:16
Rychlokvaška
Přemýšlel jsem jak začít a jak to popsat aby to nebylo moc komplikovaný a nakonec mně napadlo jen to udělat v bodech:

1.) V/S a SPD nejsou vzájemně kompatibilní - buď jeden nebo druhej. To platí stejně tak pro VNAV PTH nebo VNAV SPD. Prostě buď klesáš pod daným úhlem a na rychlost se nebere ohled, nebo danou rychlostí a pak se jí přizpůsobuje úhel. Obojí zároveň nejde.

2.) Nevím jak u reálnýho éra, ale u PMDG když nastavíš blbě contrainty (příliš velké rozmezí od původně naplánovaného profilu), tak se je snaží počítač honit bez ohledu na provozní omezení, o pasažérech ani nemluvě. To je celkem dost velkej problém STARů pro LKPR, který jich mají speciálně kvůli SLP bodům až příliš.

3.) VNAV režim je nejvíc automatický vertikální režim a je závislý na příliš mnoha parametrech. Já osobně ho zapínám až od FL100 a při klesání tamtéž vypínám (hlavním důvodem je asi spíš lenost dodržovat optimální rychlosti pro ekonomický provoz, jinak bych ho snad nepoužíval vůbec). Mnohem větší kontrolu nad érem mám v režimu FLCH, případně co je úplně nejlepší - nechat si to klidně spočítat FMCčkem a zobrazit na ND, ale pak si to ladit sám pomocí V/S - tak abych sledoval profil a přitom byl v potřebných rychlostních limitech.

4.) Ideálním profilem pro VNAV jsou 2 body - T/D a RWYxx. V tom případě nastaví vše ideálně a přesně. Jakkoliv se do toho zasahuje (další body na trati a zejména změna jejich nastavení rychlosti a výšky), tím víc ten profil začne být skokový, až na konec pro AFS téměř nespočítatelný. Pokud ale je nutnost nastavit při sestupu nějaké constrainty (což většinou je), je dobrý začínat od spodu, tak aby měl vždy čas upravit všechno nad tím až do T/D. A poté čím víc omezení přibývá, tím víc je potřeba před vložením bodu se podívat do LEGS na to, jaké hodnoty jsou předpočítané - a je dobré se od nich příliš nelišit. Prostě i ládovat počítač se musí umět, jinak je výsledek oříšek i pro sebelepší mašinu.

5.) Obecně by mělo být pravidlem, že by měl být profil takový, abys nemusel při přiblížení ani jednou vysunout spojlery, nebo nějak dramaticky zvyšovat výkon motorů. Jsou ale případy kdy to holt jinak nejde. Jakmile to ale musíš udělat, je to neklamná známka toho, že ten profil už má od ideálního sestupu daleko...

6.) Jinak k tomu "divení" se co letadlo dělá - nedívejte se na nastavení na MCP a FMC. To co skutečně letadlo používá za režimy uvidíte jen a pouze na PFD displeji - a je dobré tam koukat, jinak se můžete občas dočkat nepříjemných překvapení.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG   21. 4. 2006 / 10:46
pseudoMates
K bodu 4.
Ten problém je totiž pro mě děsně otravnej....
Vezmu příklad - Bodal 1S příletovka na "čtyřiadvacku"..
Na stránce DEP/ARR vyberu tuto trať. Přejdu na LEGS a podívám se, co pak mi tam FMC vymyslela... Je tam hned několik "nesmymslů". První..
Od Rasimu na FAF je to přibližně 8NM (teď si to přesně nepamatuju, nejsem u mýho kompu a nemám u sebe charts). Vzhledem k tomu, že je tam zatáčka, de facto, o 180°, je definována třema body. První z nich je za Rasimem cca 3NM. Na Rasimu si FMC spočítá toto: 220/5000. Na to dalším bodě po něm ale už 180/4000. Za 3NM o 40uzlů zbrzdit a sklesat o 1000 stop, je podle mě ptákovina...
Takže si pěkně postupně přepisuju rychlosti na jednotlivých bodech od spodu... Od FAFu až co to jde..
Další blbost je, že na 28NM od OKL sice napíše, že tam má mít 250IAS, ale na Kenoku už zase vesele 290IAS... Na PR604 už zase 240...(to ještě přepisuju i FL na jednotlivých bodech, abych se vyhnul "steep descent")
V domění, že je všechno ok, chci letět až de facto na FAF (za ideálních podmínek, že mě APP nevektoruje). Jaké je ale moje překvapení, když na 28.NM od OKL letadlo nebrzdí na požadovaných 250IAS...(ačkoliv je to v FMC zadáno..) Dokonce ani na PR604 nebrzdí na 220.. Takže stejně to nakonec musim dělávat tak, že T/D je pro mě pouze orientační bod, kde cca 10-15NM před ním zahájím klesání a jedu na V/S a rychlost si musim taky ohlídat sám...
Je to pro mě záhada, proč se teda na VNAV nedá takhle lítat, když si s tím člověk dá tu práci a nadefinuje si to...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG - OT: SIDSTARS   21. 4. 2006 / 11:18
crazy
Jen me tak napadlo. Zplacal jsem narychlo nove SIDSTARS pro PMDG. Jen presne ty SLP1 body tam jeste nemam, nebot maji tezko (pracne) urcitelnou polohu (OKL 28nm) a obcas je odecist tak, aby pres ne letadlo letelo rovne a neuhybalo treba o 1-2 stupne je docela "sranda". Pres radial od bodu to nefunguje, protoze uplne nesouhlasi mapy a FS (nejen o mag variaci). Vede me to k uvaze, zda ma vubec smysl tyhle veci (SLP1) do SID/STAR psat, kdyz stejne nejsou vyuzitelne...


A k STAR dalsi vec. Kdyz mam dejme tomu min. vysku pro BODAL 1S 5500ft uz od BODALU, tak je ale nesmysl dat to do STARu...(kdyz dam min alt pro kazdy leg, tak se podle FMC potahne od VLM "po zemi". Krom toho ze od BODALU jeste neni v TMA, takze by slo do prostoru jine tridy


SLP2/IAF zadat do STARu natvrdo (RASIM 220 / 5000) se asi musi. Osobne bych to tam treba na BODAL 1S jako jedinou vysku, na kterou by VNAV klesalo. Zajima me nazor ostatnich a fakta,podle kterych bych SID/STARS standardizoval

   Seznam příspěvků  

Re: Prapodivný VNAV u PMDG   21. 4. 2006 / 12:08
Rychlokvaška
Řekněme si to soudruzi na rovinu - PMDG SID/STARy pro LKPR stažitelný na Navdata jsou udělaný blbě Příliš mnoho constraintů zblbne chudáčka Bulíčka natolik, že je z toho jeden velkej paskvil. Je lepší to letět pomocí MCPčka a spočítanou trasu mít max. jako referenci. Aspoň se to člověk naučí.

Matesi - k tomu brždění - ve VNAV PTH od toho rychlost nečekej, na tu kašle. Ve VNAV SPD zase nečekej sledování profilu. Speciálně pro LKPR tenhle režim dřív či později stejně skončí VNAV DISCONNECT. Jedinej způsob jak ho dotlačit zalítnout to správně ve VNAVu je do toho pořád cpát spojlery a to je mi takříkajíc žinantní, jestli mi teda rozumíš
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG   21. 4. 2006 / 16:09
Gustav ( BHA576 )   
Já osobně ( poučen z mé předchozí šnekovitosti ) už rychlost raději reguluji sám a to stylem pod 10 000 - 250, 28.majle OKL 220 , ILS nelétávám 180 a outermarker 160.Myslím,že mi to takto Mates vysvětlil a tak se toho držím.Klesání pak volím V/S tak,aby při požadovaném klesání do 5000 byl ten zelený půlkruh na bodu RASIM.Horší je,že jsem tak blbej a neumím toto vyčíst u map ostatních letišť
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG   21. 4. 2006 / 19:30
pseudoMates
...a cos mu na to řekl....? Nic.... tak tos mu řekl dobře...))))))
Jo, rozumim ti, ale to jsem přesně slyšet nechtěl.. Chtěl jsem ho nějak donutit ho doletět na VNAV modu až na FAF... hada..
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG   21. 4. 2006 / 19:56
Latom   
Tohle je prostě nedokonalost PMDG. Čemu se divíte? Proč chcete lítat podle toho co vám spočítá jen FMC? Ono v reálu to tak sice je, ale PMDG holt není nejdokonalejší. A to je dobře, protože to se pak i Gustav naučí lítat a chystat VNAV přesně tak, jako by tomu bylo v reálu. Chlapi, tak se to naučte.
V čem je problém strávit jednu hodinu před T/D s kalkulačkou a trochu i s manuálem a vše si připravit. Zkuste si někdy let bez FMC a zaručuju vám, že to éro rozbijete o zem, protože nebudete schopni letět VNAV bez toho aniž by vám to někdo jiný spočítal. A jsme zase u problému, který se už tady dlouho neobjevil, tak to vytáhnu znovu.
Jak se naučit lítat:
1.) Něco málo z teorie o létání
2.) První lety s malými letadly
3.) Navigační lety VFR s využitím radionavigace (vše s malými letadly)
4.) Větší nebo vícemotorové letadla pro IFR lety (tady se naučíte dělat rozpočty pro klesání, výpočty počátku klesání, vertikální a dopředné rychlosti během klesání za podmínek stanovených podle příletových tratí, atd.)
5.) A až tohle umím, tak pak lezu na velká letadla, která mi to i třeba spočítají, ale já budu vědět, co mi to vlastně spočítají a budu schopen posoudit, jestli to je dobře ještě než narazím na T/D a případné chyby si včas opravím a poupravím. Protože pak se nebudu divit, proč mi to splašené éro nechce brzdit, když já to právě potřebuju a musím a ten "blbej" řídící mě vlastně omezuje v mém letu. (tohle není prosím nijak myšleno osobně na nikoho, tak žádný flame)
6.) Když už zvládám logiku jednotlivé fáze letu a jsem schopen zvládnout si sám sestavit VNAV, tak mne už nic a nikdy nepřekvapí, že mne na přiblížení zkrátí, protože už budu mít letadlo v takové konfiguraci, že mne VELKÉHO PILOTA, to prostě nerozhodí. A rovněž nebudu remcat, že holt někdo udělal špatně SID/STAR atd.
7.) No a v v v vo tom to je. )
8.) Mnoho šťastných přistání

CZ-FOC
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG   21. 4. 2006 / 20:30
Gustav ( BHA576 )   
Svatá pravda , svatá pravda
akorát malý dovětek,který se týká pouze mne: Kopyto zůstane kopytem i kdybych to tisíckrát pročítal a studoval
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG   21. 4. 2006 / 21:24
ada.pih
Skutecne ten vnav je tam asi dost nedotazeny a je pravda,ze jakmile vypnu vnav jaks taks to letadlo dokopu s pomoci vert.speed a LVLCHG do cile,ale v realu bych byt cestujicim v tomhle pripade asi nechtel presne jak jsi psal....mam problemy,kdy odhadnout,kdy zacit kleasat a jak strme a HLAVNE,kdy zacit brzdit,abych se pak dobu neplouzil pomalu k bodu,kde jsem chtel mit danou rychlost a nebo naopak abych to stihal ubrzdit...je pravda,jak rikas,ze velky letadla to vsema moznyma vychytavka ulehci,ale byl bych rad,kdybych si to umel planovat,hlavne asi vlivy doprednych rychlosti,protoze odhad brzdeni je pro me fakt problem,AJS kdysi napsal na forum pekne vychytavky,jak odhadnout T/D ale musi byt tehle informaci vic,akorat nevim,jak se k nim dostat nebo kde je sehnat.....proto se na tebe jeste obracim,jestli bys mi nemohl pomoct,jak vse lepe planovat....diky!!!
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Prapodivný VNAV u PMDG   21. 4. 2006 / 22:30
Latom   
No, asi to tu už bylo, ale stale se osvědčuje pravidlo že ve FL100 máš být 30 NM od prahu dráhy. 60 NM - FL200, 90 NM - FL300, atd. Tohle je základ od kterého se to vše odvíjí. Když se naučíš tohle používat v patřičných poměrech k daným fixům a jejich vzájemným vzdálenostem, tak by se ti nemělo stát, že během přiblížení vytáhneš speedbrakes. Tohle je ovšem moc ideální. Proto jsou řídící, kteří to někdy komplikují. )

Když tak mne kontaktuj přes ICQ a můžeme se domluvit třeba na neděli na TeamSpeaku, kde to můžeme probrat podrobněji.
   Seznam příspěvků  

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ