Teď si trochu neskromně troufnu tvrdit, že mám s touhle problematikou určité zkušenosti a možnosti poměrně velkého srovnání se světem. Asi se mnou leckdo nebude souhlasit, ale stran uspořádání vzdušného prostoru s ohledem na GA (všeobecné letectví) jsme 100let za opicema. Budeme-li se srovnávat se západem a ne východem, samozřejmě. Létal jsem VFR v blízkosti velkých (tím myslím opravdu VELKÝCH) světových letišť, od Piper Cub počínaje až po L-410, a nikde jsem se nesetkal s tolika restrikcemi jako v ČR. Ani s tak velkým počtem zakázaných/omezených prostorů. Samosebou pominu-li vojenské střelnice v USA uprostřed pouště, ty ale svým umístěním žíly nikomu moc netrhají. Jen pohledem přes hranice k Němcům je možné vidět X letišť jako Stuttgart, kde vcelku v klidu vedle velkého letiště létají plachtaři. Nebo jsem prolétával VFR koridorem nad LAX, legálně bez navázaného oboustranného spojení. Nebo podlétával ILS na 6té míli v PHX. Nebo se proplétal mezi Heathrow, Gatwickem, Biginn Hillem a Southendem. To, jaké možnosti se dávají u nás VFR provozu, jenom způsobuje další frustraci "malých" letců.
Bohužel teď provedu palbu i do vlastních řad. Asi vlivem oné frustrace je u nás nízká disciplína. VELMI nízká, názor (zejména plachtařů, sorry), že TMA není ze skla, je hodně rozšířený. I jsem plachtil, i jsem vlekal, moc dobře to znám. A sám nejsem svatej Dodržování postupů je stále spíš výjimkou. V zemích, které jsem po téhle stránce vychvaloval, je discilpína letců úplně jiná, ATC se může spolehnout, že když mají někde řízený okrsek, že tam opravdu, s výjimkou nejakého poplety, nikdo nevletí. Ovšem jejich okrsky jsou naopak o hodně menší než naše u letišť ekvivalentní velikosti a provozu (Vary, Brno ,Ostrava...) Pak jsou u nás samosebou "malí" letci frustrovaní, a na oplátku s...ou na postupy, a spirála se točí a točí...
V ČR třeba existuje určitá fobie před prostorem třídy E. Éčko je řízený prostor, s možností letu IFR. Ve světě se při přiblížení a odletech v něm létá často. Je příliš zakořeněnou představou, že v téhle fázi letu pilot dopravního letadla nemá čas čumět ven. Omyl. Pokud to dělá správně, ven kouká. Pokud se plně zaměstná programováním FMS a čtením check-listů, dělá to špatně! Stejně tak se dá i s letadlem manévrovat, je-li to třeba. Na druhou stranu, v prostoru třídy E může létat VFR provoz a nemusí mít povolení. Jenže musí dodržovat vzdálenost od oblačnosti, aby letadlo letící IFR mělo čas zareagovat. No a jak to funguje v reálu? Točí se až do základen, a často se vytáčí mraky ATC tohle ví, nebo tuší, a tak radši do Éčka nepouští, anebo se radší výslovně ptá, jestli souhlasíme se vstupem do prostoru třídy E (to jsem jinde ve světě taky nezažil). Pak vznikají požadavky na zvětšování prostorů vyšších tříd, aby se tam ten (mnohdy jen občasný) IFR provoz vešel, a spirála se opět točí a točí...
Takže Pindro, bohužel s tebou musím nesouhlasit, to že toho kluka znáš a že je dopravní pilot, vůbec neznamená, že opravdu, ale opravdu nic neporušil a že všichni všechno dodržujete, a že se to nemohlo stát, a že ten pilot SASu neví která bije... já osobně to přitom těm klukům v tý vlečný a větroni vůbec nemám tolik za zlý! |
|