|  |  | OT: Akrobat 25. 4. 2006 / 21:43 | |
|  | | |
|
 |  |  | Re: OT: Akrobat 26. 4. 2006 / 01:38 | |
|  | | |
|
 |  |  | Re: OT: Akrobat 26. 4. 2006 / 07:40 | |
|  | Ten pán s tím pěkně umí. Klobouk dolů, já mám co dělat s tím, abych v FSce uržel letadlo ve vzduchu někdy a tenhle si to hází panečku... |
| |
|
 |  |  | Re: OT: Akrobat 26. 4. 2006 / 08:31 | |
|  | To by zaujimalo kolko krat ho rozbil. Ale nechapem ako ho dokaze ovlada stusim iba jednou snurkou. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: OT: Akrobat - není jen na jedné šňůře 26. 4. 2006 / 08:54 | |
|  | To je upoutaný model. Jsem sice modelář a přímé zkušenosti s upoutancema nemám, ale něco přece vim.
Model je upoutaný na jedné šňůře která ho jen čistě drží v okolí "pilota". Pilot pak má ještě takovou rukojeť, která je s modelem propojena dalšími dvěma šňůrami (táhly), ty ovládájí výškovku. Směrovka je určitě pevná. Pak ještě, a to si nejsem jistý (viděl jsem to ale na konkrétním modelu - případně někdo opravte), se vychylují křidýlka a to souhlasně obě nahoru, nebo dolu, vždy proti výškovce.
Pilot řídí tak že naklání rukojeť - je to vidět i ve videu. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: OT: Akrobat - není jen na jedné šňůře 26. 4. 2006 / 09:18 | |
|  | Tak něco k řízení upoutaných modelů. Minimum jsou podle dnešních pravidel dvě ocelové lanka nebo struny. Dříve se používalo i jednolankové řízení, ale díky jeho vysokému zpoždění bylo vyhodnoceno federací jako nebezpečné a proto bylo zakázáno.
Jde o řízení využívající vahadla. Pohyb rukojeti se přenáší na pohyb výškovky, u akrobata současně i na "křidélka" zapojená vlastně jako oboustranné vztlakové klapky. Jde-li výškovka nahoru, klapky jdou dolů a naopak.
Model se v průměru pohybuje rychlostí 90km/h, tedy 25m/s a v hranatých obratech je předepsán rádius 1,5m +0,3m. Vodorovný let je ideální ve výšce 1,5m nad povrchem a vršky hranatých obratů jsou stanoveny dle sklonu drátů 45° což průměrně odpovídá asi 16m nad povrchem. Doba, ve které musí pilot reagovat, aby udělal přesný přechod ze svislého letu střemhlav do vodorovného ve výšce 1,5m ±0,3m je 0,02s. Pokud se zpozdí o dalších 0,05s, je eroplán na asfaltu.
S nabořeným eroplánem se už nikdo vesměs nespravuje, protože už nikdy nedosáhne potřebné aerodynamické čistoty a to by způsobilo, že se nebude chovat korektně v obratech, bude se blbě řídit a to je pro závody docela k prdu.
Něco obrázků se slovenským komentářem:
http://www.controlline.sk/teoria/rukovate.html
http://www.controlline.sk/teoria/riadenie.html |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: OT: Akrobat - není jen na jedné šňůře 26. 4. 2006 / 10:53 | |
|  | Když už jsme u vzpomínek starých zbrojnošů, tak jen pro ty mladší, kteří nehonili éro v kruhu, mimo již popsaná hlavní lanka se používala třeba u maket i další pomocná lanka, například na ovládání podvozku, otevírání pumovnice a podobně. Lob |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: OT: Akrobat - není jen na jedné šňůře 26. 4. 2006 / 15:58 | |
|  | a dneska jim k tomu stačej opět jen dvě speciální izolovaný lanka. Na heftu maj takový elektronický udělátko, který srší do lanek el. imulz s nosnou ftrkvencí do 30kHz a na druhý starně něco podobnýho RC přijímači a o zbytek se staraj klasický serva.
Sou to takový WC mísro RC modely  |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: OT: Akrobat - není jen na jedné šňůře 26. 4. 2006 / 09:22 | |
|  | Pokud vím, tak ty dvě "šňůry"na ovládání výškovky zároveň model drží "v okolí pilota". Dělaly se i pokusy se řízením jednou "šňůrou" (jako bovdenem)pro snížení výsledného odporu hlavně u rychlostních úček, ale nevím, jak se to osvědčilo, upoutanci nebyly mojí parketou ...
(To je jen upřesnění - vůbec nechci, aby to Step bral jako napadání . ) |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: OT: Akrobat - není jen na jedné šňůře 26. 4. 2006 / 10:46 | |
|  | V pohodě, já se rád něčemu přiučím. Ostatně jsem psal, že to není moje parketa (nečekal jsem, že je tu tolik povolaných, jinak bych se ani o vysvětlení nesnažil).
Dávám přecejen přednost méně intimnímu kontaktu (viz Kuma) a řídím letadla rádiem. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: OT: Akrobat - není jen na jedné šňůře 26. 4. 2006 / 09:22 | |
|  | Prostě upoutanec. Není na špagátku, ale na dvou strunách nebo dvou speciálních lancích, která se neprotahují (to první je značně levnější, používá se 0,25-0,35mm ocel - tedy struna H1 z dvanáctistrunné kytary - jde to i naopak, vyzkoušel jsem kdysi). Fór je v tom, že "pilot" má v ruce rukojeť, na které je struna přichycena jedna nahoře a jedna dole (stačí násada od koštěte a dva hřebíky - v nouzi. Ale profi rukojeť už má různé vychytávky). Struny vedou do těžiště modelu, kde je vahadlo, spojené táhlem s výškovkou. Je to propojeno tak, aby logika pohybů byla stejná jako u kniplu (přitáhnout, potlačit). Směrovka je nastálo vychýlená ven z kruhu a na protitehlém křídle je závaží - to spolu s vyosením motoru zajišťuje dostatečnou odstředivou sílu i při různýchobratech - bez napnutých lanek (strun) řízení pochopitelně nefunguje. Jednodušší éra víc mít nemusí, mají akorát motor. Složitější akrobati mají většinou symetrický profil a někdy k tomu klapku (nikoliv křidélka), která svým vychýlením prohýbá tětivu profilu a zvyšuje tak vzlak v dané poloze a manévrovost upoutance.
Má to svý kouzlo. Éro reaguje hned a je tam dost intimní kontakt a pocit ovládání, proti třeba rádiáku. Taky jsem ňákej za mlada rozbil... byla to bohatýrská doba!  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: OT: Akrobat - není jen na jedné šňůře 26. 4. 2006 / 09:24 | |
|  | Sem věděl, že MaPa nikdy nespí - a upoutance nemůže nechat bez poznámky.
Seš rychlejší, starej pse! (já eště při tom pracoval.. )
Jinak - tak jsem si uvědomil, že mi eště nikdo s upoutancem nepředved výkrut - co ty, MaPo na to ? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: OT: Akrobat - není jen na jedné šňůře 26. 4. 2006 / 09:28 | |
|  | čistě teoreticky ... na návětrné straně .... snad .... ale v každém případě jako poslední obrat ! |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: OT: Akrobat - není jen na jedné šňůře 26. 4. 2006 / 10:27 | |
|  | Výkrut sem sice neviděl, ale ulítnout upoutance už jo 
Na mistrovství světa v roce 1992 se jednomu "kombaťákovi" zamotaly nohy a při pádu pustil hefta (tehdy ještě nebyly povinný řemínky, který fungujou jako sychráky na lyžích a spojují zápěstí pilota s rukojetí).
Když je dobře udělaný éro, tak přeci letí samo. Tohle platilo i v tomhle případě. Motor šel, protizávaží ve vnějším křídle bylo akorát, aby částečně vyrovnávalo hmotu heftu a eroplán v takových středních zatáčkách postupně nabíral výšku. Docela to byla prdel sledovat  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: OT: Akrobat - není jen na jedné šňůře 26. 4. 2006 / 12:09 | |
|  | xi-xi... to by se mi asi líbilo! IMHO si myslím, že legálně jde udělat jen půlvýkrut (dosti sudovitý) a pak už jen bum... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OT: Akrobat - není jen na jedné šňůře 26. 4. 2006 / 16:03 | |
|  | | |
|
|