Snad nás nezavřou , doplním, že protějšek tohoto pozemního zařízení v mašinách bylo SRO (možná něco jako Systěma Radiolokačnovo Otveta - tedy odpovídač), na kterém se volilo jen číslo, tuším od 1 - 9, zadávalo se na předletové přípravě a v průběhu letového dne se mohlo měnit. Říkalo se tomu "kostky cukru", pokud si pilot zle nastavil číslo, byl posouložen na rozboru a řídící či VS položil do luftu otázku (samozřejmě s patřičným důrazem na index pilota, aby všichni věděli, kdo je vůl): "Kolik máš kostek?" nebo "Kolik sladíš?" Odpovědělo se podle toho, jaké číslo bylo navoleno, např. "Šest kostek" a následně se dostala oprava: "Oslaď si na tři" Frekvence tohoto odpovídače znalo jen pár vyvolených, byly v trezoru v obálce se stupněm utajení "Před přečtením spálit". Signál "tíseň" nebo "nouze" - jak vzpomenul Vena - se používal hlavně při ztrátě spojení - VS okamžitě věděl, že éro má problém s rádiem a následoval postup přiblížení na přistání, který byl přesně stanoven i bez rádia - podle toho třetího obloučku bylo vidět, které éro bez spojení jde a udělalo se mu místo - následoval průlet v 50ti metrech s vysunutým podvozkem, ten se už nezatahoval, zároveň se vizuálně zkontrolovala mašina, či má podvozek vysuntý jak má být a při opakovaném přiblížení se střílela zelená, nebo červená raketa - povolení či zákaz přistání. Rovnež bylo možno přejít na tzv. Hormon, kdy se přepl odposlech ARK na dálné a pilot mohl dostat instrukci od řídícího přes nosnou frekvenci dálné, na které se vysílal její morse kód - potvrdil tím, že vlastně zablikal signálem "nouze". Nejsem si teď stopro jistý, ale tuším, že dokonce v ladicí části odpovídače byla rozbuška, která se buď při katapultáži nebo při nárazu éra do země aktivovala a zničila ladící díl s navolenými frekvencemi, aby se tyto nedostaly do rukou prohnilých imperialistů  |
|