Víš Zdeňku, já mám po dvou letech na síti trochu jinej dojem. To, co si tu uvedl, jsou podle mě, jeden extrémní případ (ten první) a druhej, řekl bych, ideální. Ani jedno z toho momentálně není. Mám pocit, že je na CZ divizi 100 pilotů, znichž 30-40 vůbec neví o čem je řeč, přesto na síti lítají. Pak je dalších 10-30 těch, co sice vědí o čem je řeč, ale neumí z jakýhokoliv důvodu nějaký systém, nebo letadlo celé ovládat, správně opakovat a hlavně provést instrukce apod. a pak zbytek těch, kteří i vědí, o čem je řeč, i umí správně opakovat a provádět instrukce. A můžu ti říct, že s řídícíma na síti, je to ještě horší. Máme jich tak 15-20, z toho tak 5 ví, o čem je řeč a umí zvládnout i hustej provoz. To vše i za předpokladu, že se tam objeví nějakej pilot-expert, kterej neumí x věcí. Pak je tak 5 takovejch, s jejichž výcvikem to vypadá nadějně a mají šanci i dosáhnout zaslouženě na vyšší hodnosti. Jen je to otázka tréninku. A pak zbytek těch, kteří nedokážou racionálně odhadnout svoje schopnosti a obsazují i na eventech, kde se dá očekávat hustý provoz velmi exponované pozice. A jako nezlob se na mě, systém, kterej v některejch státech kolem funguje, že si rozdávají zlatý hvězdičky, za odřízený hodiny, nebo za zásluhy, tady zavádět nebudeme.
Já chápu, že může kdokoliv argumetnovat tím, že pouze "simulujeme" realitu, ale ono je to odsud posud. Je to začarovanej kruh a nejsem sám, kdo neví, jak z toho ven. Máme neustále problémy s tím, že se nám sem nedaří natáhnout cizince. Jedni nelítají už jen z principu, že je ČR pro ně rozvojovej stát, jiní to sem mají moc daleko, jiní nejsou schopni vypnout crashe ve scenerce LKPR (to není narážka na autory) a pak je skupina těch, co prostě jednou přilítli, zjistili, že když není online day, že se tady neposkytují služby na úrovni, na jaké čekali a už sem v lepším případě nepáchnou (co na tom, že kromě Anglie, Dánska a Švédska, skoro nikde jinde neřídí líp). V horším případě Prahu nedoporučí všem známým...
Takže napsat, že je lepší mít ATC, kteří 20 letadel nezvládnou, ale "běžný provoz" zvládnou, je dost zavádějící. Je dost těch, co si myslí, že "běžný provoz" zvládnou, přitom nejsou schopni zvládnout ani polovinu "běžného" provozu (mluvim obecně o všech pozicích řízení). Já bych právě radši měl těch dvacet lidí, co zvládnou i hustej provoz, abych věděl, že když takovej člověk zvládne doslova levou zadní skoro cokoliv, co ho na síti může potkat, můžu bejt klidnej, že i díky tomu se nám sem povede natáhnout další provoz a naši ATC ho hravě zvládnou.
A co se týče pilotů, je to to samý...
Je rozdíl řídit, třeba 10 lidí na frekvenci, co umí velmi dobře základy a mít na frekvenci dva, co umí kulový... To druhý, je daleko, daleko pracnější a hlavně - míň zábavnější... alespoň pro řídícího.
A jsme u toho, co se snažíme všude publikovat. Než jdu lítat na síť, tak si vyberu letadlo, se kterým chci lítat (pro mě za mě, i 747, když jí ten dotyčnej zvládne) a nalítám s tím tolik hodin offline, až to éro mám fakt zmáknutý. Naučim se ovládat systémy, FMS, autopilota a naučim se aspoň sedat "na ruku". A ne, jak to dělá dost lidí, že prostě stáhnou soft, připojí se na síť a během letu na síti zjišťujou, co že to éro vlastně umí.(mluvím obecně, nikoho nebudu jmenovat)
A ještě jedna věc. Ono, když někdo sklidí oprávněnou kritiku a i přesto se cítí dotčenej, tak to ale není chyba v kritizujícím, ale v kritizovaném.
Jinak se všem omlouvám za sáhodlouhý příspěvek, ale jsem po simbíru a jízdě na simu F1 nějakej ukecanej.. |
|