|  |  | Suprunov Design Jak-40 v2 - první dojmy 10. 8. 2006 / 15:21 | |
|  | Na pokraji smrti hladem, na pokraji smrti vysílením, ale stálo to čekání za to.
Tak by se daly označit první pocity z nového hangárového přírůstku - Suprunov Design Jak-40 v2. Způsob čekání byl sice poněkud nešťastný, ale postupem času se objevující screenshoty zbudily velké očekávání. Igor Suprunov nakonec pustil produkt v ne uplně finálním stavu, ale my mu to určitě odpustíme. První hodnocení je po cca. třech hodinách testů.
Jak-40 typ 3, tj. nejméně početná meždunarodnoja verze, která má navíc ke standardnímu 2xADF a 1xILS i 2xVOR/DME. Dá se s tím tedy rozumně lítat i současná non-RNAV navigace, ale do "standardu" chybí GPS. Ta se pravděpodobně objeví u některé z uživatelských úprav. Předpokládám standardní z FS, ale bodla by i třeba reálnější KLN 90B z dílny PT. Samozřejmě bez vazby na A/P, který nemá funkci hold track, pouze pitch/bank a hold alt. A/T není, takže let zaměstná "celého muže".
Model: Velmi solidní, na smradlavým prckovi není moc co zkazit. Šetřilo se FPS, takže žádná kabina pro pacoše.
Startování: je třeba zmínit, letadlo se mi načítá cca. 3x déle, než ostatní, včetně PMDG 737 a PT Tu-154.
Panel: Naprostá bomba, tak, jak vypadají panely renderované v 3DS a používané k propagaci některých komercí, tak tady je realitou. 2D je nádherně čistý a přehledný, ke všemu tooltipy včetně aktuálních hodnot budíků, dvě verze - anglická (international) a ruská, včetně odpovídajících jednotek na IAS a AlT, popisek přepínačů apod. Dostanete se uplně všude, včetně funkčních pojistkových panelů. 3D panel se sice napoprvé podivně zjevuje jako když Predátor vypíná mód invicibility, ale ve srovnání s předchozí verzi je velice rychlý a relativně srovnatelný s 3D. Slibované zlepšení je opravdu vidět. 3D sice není ukplně dodělaný, chybějí některé moduly (Transponder) a občas i kryty vypínačů (možná šetření polygonama, možná v todo listu).
Letový model: Zatím nemůžu moc hodnotit, obecně mi přijde docela realisticky "vláčný", jak se na dopravní strpj sluší. Není to taková "koza", jako třeba právě PMDG. Hodně mi připomíná PT Tu-154, která dobře nakonfigurovaná taky nechá znát svých pár desítek tun.
Realita: Co se týká panelu, tak špička. Zatím jsem testoval standardní postupy, známé z verze 1.4, ale živých je teď mnohem víc ovladačů (skoro vše), včetně pojistkových bloků a návazné funkcionality. Když to přeženu, tak si můžete jít před letem dohustit pneumatiky a doplnit papír na toaletu. Pokud bude namodelováno i oživování hydrauliky a spol. (zatím jsem neověřoval), tak si užijeme dost legrace.
Chyby: Nějaké nedodělávky, občas mi přijde nelogické ovádání kurzových přístrojů ("+" točí doprava, tzn zmenšuje číselnou hodnotu kurzu), VOR/DME se zapíná na ztraceném a podle mě nedodělaném přepínacím panelu VOR/ILS. Není možné si zvolit ruský panel a feetový výškoměr, metrový má v tooltipu sice všechny tři jednotky nastavení tlaku (palce, mm i hPa), ale readout zase pouze v metrech. Hodila by se doplňková hodnota ve feetech. Nejsou ještě livery a dokumentace, load manager (integrovaný jako volitelný panel) nefunguje ideálně a má pouze tahací ovladače (posuvníky) a není možné zadat přesnou hodnotu. Ve 3D panelu chybí některé kryty přepínačů, občas se tam něco blbě hledá.
Stabilita: Zatím v pohode, žádný crash, nebo zatuhnutí. Dál budu testovat v horším počasí, v noci a na náročnějších scenériích. Někomu se hádá s nějakým "debugging" nástrojem, ale existuje na to patch. Někdo hlásil problémy se zvukem na integrovaných kartách.
Dokumentace: Zatím v podstatě není, připravuje se něco v rozahu 100MB, údajně lze použít "МЕТОДИКА ВЫПОЛНЕНИЯ ПОЛЕТА НА
САМОЛЕТЕ Як-40", dotupné na www.avsim.ru, kolem 230 stran v ruštině.
Kde koupit a za kolik: Vše potřebné je na www.suprunovdesign.ru, včetně screenshotů. Cena je USD35, pro majitele verze 1 zdarma.
Sympatické také je, že se připravuje "VATSIM verze", neboli "light", určená pro provoz na sítích a s náročnými addony, jako např. počasí, UT, squawkbox, ivap, apod. Budou tam ještě víc omezeny polygony a světla. |
| |
|
|