|  |  | Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 16:22 | |
|  | Chtel bych poprosit o radu, jak spravne letat okruhy s Boeingem 737. Mam na mysli rychlosti napr. po vetru, pri dotaceni finale, kdy jake klapky a podvozek. Proste detailni popis teto procedury, jak to treba uci piloty u CSA, kdyz treba u nas v Brne masti okruhy. Diky za vase odpovedi, Ruda. |
| |
|
 |  |  | Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 18:10 | |
|  | Zrovna včera jsem na Ruzyni v simulátoru B-737 mastil okruhy v Paříži na de Gaulleovi,ale radit ti radši nebudu,abych ti nepopletl hlavu!To udělají jistě zkušenější |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 18:33 | |
|  | No tak aspon teoreticky... pls. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 20:31 | |
|  | To mas moc vseobecne, lebo kazda letecka spolocnost ma ine postupy ci uz pri letoch na linkach alebo lety po okruhu. Ale tak ja ti teda mozem napisat niaky priklad...
Po vzlete stupat do 1500 ft AGL, po prekroceni tejto vysky toc o 180° s 20° naklonom - letis po vetre drahy rychlostou cca 220 kts (zalezi podla hmotnosti lietadla), ak ma draha ILS a chces letiet podla neho tak sa dostan na uroven 9NM od ILSu a toc o 135° s 30° naklonom aby si sa dostal do LLZ a potom uz standardny ILS zostup pri rychlosti cca 150kts.
Potrebnu vysku na urovni napr. 9 NM od ILSu si vypocitas takto:
(uhol zostupu ILS, standard je 3°) x 100 x vzdialenost (u nas je to 9 NM) = 2700 AGL
Takze pri vzdialensti 9 NM od ILSu ked si usadeny v LLZ musis mat 2700 + vyska letiska.
Ale toto je velmi zjednodusene a zovseobecnene...
S tymi rychlostami je to fakt o hmotnosti, vetre a inych faktoroch... |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 20:38 | |
|  | Jo, takze se litaji okruhy 1500AGL a min ne? I tak se mi to zda moc dlouhe, 9nm od odrahy, myslem ze se to lita i kratsi... Jinak diky. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 20:42 | |
|  | Tech 9nm je pro ILS, ono to tak +/- vychazi pak na klesani kolem 7nm. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 20:45 | |
|  | Neznám parametry za letu, jenom vím, že když to kamarád lítal ve Vodochodech s boeingem osmistovkou, tak mu okruh trval cca 5 minutek. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 20:54 | |
|  | Tych 1500 AGL som dal, lebo som predpokladal ze tam bude teren, tak aby si to tam neoprel o niaky kopec... A pre ILS staci aj tych 7NM aky spominal Lowmick ale to musis hned zacat klesat. Lieta sa aj na vzdialenosti 2NM ale to je uz visual approach a to by vychadzalo aj tych 5 minut co pisal Pips.
Vzorec som ti dal, tak si vypocitaj aky vysku potrebujes a vsetko ostatne dufam vies... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 21:09 | |
|  | Jasne. Mylsel jsem taky kdy davat podvozek, s 15 klapkma pred dotocenim finale? nebo uz po vetru zpomalit na nejakych 160 a podvozek. Tech 5 minut je teda docale rychlovka... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 21:36 | |
|  | OK, takze prve klapky (Flaps 1) otvaras ked ti rychlost klesne pod "bod manevrovania bez klapiek" (opet to zalezi od hmotnosti) a najdes ho ako maly zeleny kruzok na "speed tape" (ale iba u professional addonov).
Dalsie klapky (Flaps 2, 5 and 10) otvaras ked budes postupne prechadzat cez "body manevrovania na klapkach" to su take zelene "F"-ka na speed tape. Kazde F-ko znazornuje ten konkretny bod na konkretnej konfiguraci klapiek.
Akonahle budes usadeny v glide slope tak otvaraj podvozok a klapky 15 (zalezi od spravneho nacasovania ) Potom otvaraj klapky ako som pisal hore.
Spravna approach speed, rychlost priblizenia by mala byt VREF + 5kts. Ten udaj 150kts som len odhadol.
Ak ti fuka vietor "do nosa" tak pouzivaj zapnuty autothrottle, lebo ten vylucuje prorivietor a nemusis nic prepocitavat a aj tak sa ti dve sekeundy po dotyku so zemou sam automaticky vypne (asopn by to tak malo byt).
Ak sa rozhodnes letiet tu "5 minutovku" tak klapky otvaraj uz ked budes povetre tak ako som pisal.
Dalsie otazky???  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 21:43 | |
|  | Muzu se zeptat proc pouzivat A/T zrovna u protivetru??? Jaka je tam souvislost?
Jinak, uz to tu nekde bylo, ale je to docela davno - primo Boeing nedoporucuje mit zapnuty A/T bez zapnuteho AP, takze na to taky pozor. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 21:54 | |
|  | To som pokladal za samozrejmost mat zamnuty aj AP 
Pouzivanie A/T je vhodne samozrejme len pri slabom vetre. Ak je vietor silny alebo ak su narazy (pri final apprach) tak vyrobca dokonca nedoporucuje pouzivat A/T!!! Teraz sa bavime len o beznych podmienkach a slabom vetre. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 22:59 | |
|  | no jo, pri prudovom motore, fajnovych narazoch vetra a hmotnosti na hornej hranici max. ldg weight je to viac nez smrtelna kombinacia, ked sa A/T snazi udrzat referencnu rychlost,ktora vplyvom narazov kolise o niekolko dost knotov... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 23:06 | |
|  | Ved preto som to dopisal, ze sa to neodporuca pri danych podmienkach!   |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 23:57 | |
|  | To sem taky tak pochopil, ze mas na mysli, ze AP je zaply. Napsal sem to spis jako zajimavost, jak je to doporucovano v realu.
Jo a s tim A/T a silnym vetrem je mi to uz jasne, to sem nevedel, diky! |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 21:52 | |
|  | Jo jasny. S tema klapkama a kdy je davat to vim, me slo spise o to nacasovani, ale to se asi musim naucit tak rikajic po cuchu. Ted sem odletel 2 ty 1500ft AGL a trvalo to 11 min s tim ze sem byl 9nm od drahy, a 2 okruhy 1000ft a to bylo tech 6min., ale fakt docela honicka, neprekorcit rychlosti, aby to pak stihlo zpomalit atd. Chtel jsem taky bez autothrottle, abych se to naucil vsechno rucne. Zatim diky kluci. Jeste nejake rady??? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 22:03 | |
|  | To je urcite zaujimave a tiez narocne! A to si este neskusal do toho zapojit NDB-cko, VOR a ILS... To sa budes este divit 
Nacaovanie je o treningu a o praxi. To chce cas a vylietanost.
Niekedy davno som skenoval manual a tu som nasiel obrazky z neho. Mozno sa ti to na nieco hodi. Ale to su skor veci pre lietanie VNAV na komplexnejsich tratiach a nie okruhy. http://martinnethq.php5.sk/landing_pattern.jpg |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 23:06 | |
|  | neviem presne procedury u 737,ale predpokladam, ze sa nebudu velmi lisit od inych...v pripade A/P on je to tak, ako napisal aviator, v pripade visual by som skor povedal, ze sa podvozok s konfiguraciou mechanizacie kridla do 15 stupnov vysuva uz po vetre, pred tocenim finale preto, aby si mal pred finale dostatocne dlhy cas sledovat PAPI, resp. VASI, prisposobovat zostup dalsiemu vysuvaniu mechanizacie.. tazko by sa ti odbrzdoval na visual okolo 2NM od prahu drahy na podvozok aj klapky..a keby sa ti to aj podarilo, cele APP by bolo pravdepodobne dost kostrbate... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 23:09 | |
|  | Aj to s tymi klapkami som pisal... |
| |
|
 |  |  | Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 23:14 | |
|  | http://www.ivao.aero/cz - stáhněte si - mapy. Stáhni si mapy příslušnýho letiště a lítej podle nich, máš tam všechno. Od toho tady ty stránky jsou. Co se rychlostí a klapek týče doporučuji manuál k danýmu letadlu - viz GOOGLE.
 |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Jak na okruhy s B737 15. 8. 2006 / 23:44 | |
|  | Hm tak tos mi asi nerozumel... |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 16. 8. 2006 / 00:24 | |
|  | positive rate gear up
400ft hdg sel pokračuj rych V2+20 stále za nosem
1000ft N1 nastav 210kts připni AP
flaps 01/170
flaps UP/190 zrychluj na zvolenou rychlost proveď check after T/O zachyť směr
Rameno po větru
flaps 01/190
flaps 05/170
abeam of rwy gear down flaps 15/150 (t.j.když máš začátek rwy ve své ůrovni)
flaps 25/140
začni klesat cca 300ft/min otoč na base
flaps 30/Vref+5
zachyť finální kurs proveď kontrolu
2 1/2 NM bys měl mít ero stabilizované a připravené pro přistání vypni AP a speed.
Rychlosti jak už tady bylo řečeno se mění s váhou, ale není předpoklad že budeš cvičit okruhy v plné polní. Jo a ještě toto není k výcviku ILS, ale nácvik visuálního okruhu. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 16. 8. 2006 / 08:04 | |
|  | Super, tak tohle jsem mel na mysli. Diky |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 16. 8. 2006 / 09:55 | |
|  | Jen k te plne polni - vim ze to v realu asi tezko bude, ale ja prave cvicim ILS a pristani taky s plnym erem, ono se totiz chova treba na podrovnani uplne jinak nez prazdny, takze chcu umet perfektne pristat i s plnym erem, protoze malokdy, kdyz letis nejaky let mas prazdno. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 16. 8. 2006 / 20:17 | |
|  | v pripade okruhov ide o nic ine ako o ekonomicku prevadzku. okruhovat s plnymi nadrzami a s MTOW sice moze byt zaujimave, ale masinka ti "zere" ovela, ovela viac... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 16. 8. 2006 / 23:49 | |
|  | Tak je mne jasne, ze v realu se okruhy nedelaji s plnym erem prave kvuli velke spotrebe, ktera je nejvetsi prave na vzletu, ale jak sem rikal, nedelam to proto, ze by to bylo jen zajimave, ale prave proto, ze mam tu moznost si rovnou trenovat pristani tak, jak to delas pri komercnim letu nejcasteji - zvetsi casti nalozeny. On je mezi plnym a prazdnym docela znatelny rozdil pri pristani, tak to beru jako jednu z vyhod simulatoru - cena paliva  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 17. 8. 2006 / 02:40 | |
|  | ano, to je sice pravda, cena paliva, ale s velkym erom taktiez nepristavas na maximalnej pristavacej vahe tak casto ) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak na okruhy s B737 17. 8. 2006 / 12:20 | |
|  | No, ale ja sem nepsal, ze delam okruhy na maximalni pristavaci vaze (tj. maximum ZFW + nadrze nacpane palivem), ale ze se snazim mit takovou vahu, jakou budu mit po nejakem kratkem nebo stredne dlouhem letu, takze budu mit na palube nejake max zatizeni PAX nebo cargem a v nadrzich minimum paliva na pristani + rezeva. Takze takovahle situace neni vyjimecna, ale nastava prakticky pokazde  |
| |
|
|