FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 14. 8. 2025, svátek má Alan Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Včera mě v Antalii zamrazilo Jeden příspěvek | Celý strom
Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 12:00
pseudoMates
Ahoj všeci,
chci se s Vámi podělit o moje včerejší "zážitky" z virtuálního poletování.
Nejprve jsme kolem 1450 našeho času odstartovali ve složení Gustav, Peťo Kožár, Serž a já se Sašou na trasu EHAM-LFBO (Toulouse event). Nainstaloval jsem si scenerku publikovanou na walhalle, vyzkoušel tamní scenerie i se 767, se kterou jsem to letěl a hurá do vzduchu. Let trval asi hodinku 45 minut, kde hodně z toho času zabralo pojíždění v EHAM a jako již tradiční holandské skákání do řeči komukoliv na frekvenci.
Při příletu do Toulouse jsem byl zařazen za Serže a už jsem se těšil, jak si pak pěkně vychutnám tamní scenerii pěkně při přistání na ruku.. Cca 12NM SSZ od letiště náhle zčernala obrazovka a padla mi FS.. Měl jsem vztek.
Večer koukám na IVAE a z Bruselu se táhne do Antalye "vlak" dlouhej jako Lovosice. Se Seržem jsem se dohodli, že poletíme z Ljubljani, protože kdybychom letěli z bruslí, už bychom neměli ATC (to se ukázalo u mě, jako osudová chyba). Osedlali jsme tedy naše 767my a jali se odstartovat na trať dlouhou 950NM, za plného ATC pokrytí.
Docela jsem se do destinace těšil, protože podle IVAE tam seděl C3. To ale, jak jsem se už x-krát přesvědčil, nic neznamená. Měl jsem se přesvědčit i tam.
Jižní oblastní sektor nás odladil na APP, kde byl, dámy prominou, doslova bordel na frekvenci. Řídící nestíhal, dost mu tam motali hlavu němci, kteří měli stejnou volačku, akorát jeden měl na konci R. Tušim BAG123 a BAG123R. Neustále si je pletl. Mě poslal za Serže na bod GEY (VOR), oba nás klesal. Serže už nevim do kolika a mě do FL70. Přes GEY vede příletovka do oblouku. Než jsem k tomu bodu doletěl, ozvalo se na frekvenci :"BAG123, I have just crashed into mauntains, because I was too low, may be you could just better watch your radar next time.", ATC:"Oh... yes.. you were at 3000ft at sector, where you should be at FL100, sorry." -pro ty co nerozumí..:"BAG123, právě jsem narazil do hory, protože jsem byl velmi nízko, možná bys měl příště lépe sledovat radar", ATC:"Oh, ...ano, byl jsi ve 3000ft v sektoru, kde bys měl mít minimálně FL100, promiň." Byl jsem krátce před bodem GEY a vzhledem k tomu, že jsem nedostal instrukce, co dál, začal jsem točit holding podle obrazce na mapě. Nedostal jsem se ani na frekvenci, abych mu řekl, že se blížím ke GEY, ani abych mu řekl, že začínám vyčkávat ve FL70 (což by mi možná zachránilo "život"), jen co jsem dotočil outbound, začal GPWS ječet jako šílenej a než jsem se vzpamatoval, byl jsem zozpláclej v kopci. Vzhledem k tomu, že byla tma, jako v p*deli, viděl jsem kopec na poslední chvíli. Tak jsem mu oznámil, že jsem havaroval v kopcích a že se odpojuju (po 2,5 hodinách letu to fakt na*ere). Sotva jsem to dořekl, neuběhla ani minuta a ozval se třetí pilot, který mu oznámil, že havaroval v kopcích.
Docela mi zamrazilo, když jsem slyšel lidi z FS Pax křičet a jeho ledovej klid, když věděl, že právě virtuálně "zabil" několik stovek lidí.
Bylo to fakt silný kafe i na mě, že během ani ne 8 minut, navedl tři mašiny do okolních hor. A fascinující je, že toho člověka to nechali dořídit. Já chápu, že ten "vlak" letadel byl fakt dlouhej a že řadit mašiny na finále, když jich je tolik, není sranda, ale tímhle způsobem si dělat místa na sekvence, je fakt moc. (neříkám, že to dělal schválně, ale v konečným důsledku, to vyšlo na stejno)
No, omlouvám se za výlev, ale fakt mě překvapuje, jakým způsobem funguje systém zkoušek na IVAO a kdo všechno může mít rating, kterej by měl, určitou kvalitu zajistit, leč opak je pravdou.
 

Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 12:37
Gustav ( BHA576 )   
Co dodat? Snad jen to,že řídící byl aktivním členem Al Queda v žebříčku asi třetí po Bin Ládinovi
 

Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 12:47
pseudoMates
Já mám pocit, tak asi na 80%, že ten dotyčnej, je real ATC.. Dělá jim tam v Turecku AOAC.
 

Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 18:07
mípa   
No nevím, poslouchal jsem drahnou chvíli ještě než jste přiletěli, a zdálo se mi to docela dobrý. Ale pak se objevily ty dvě stejný volačky TUB123, tak ho to možná trochu rozkolísalo když se ten, co byl 60 mil, nechtěl přeladit na věž. Fakt je, že řídicí, kterej posílá na CFIT by se mi taky moc nelíbil.
 

Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 12:55
Serž   
od ACC jsem pred preladenim dostal instrukci ze mam klesat do hladiny 100, approachi jsem se kvuli bordelu na frekvenci ohlasil ve FL105 a on me povolil klesat do FL110. chvilku jsem uvazoval jak bych to provedl a pak si vyzadal potvrzeni FL110. bez vahani me tedy povolil do FL90 a ze mam byt v hladine pred GEY VOR, coz se taky stalo. pak me vektorem otocil na dvacetimilovy downwind. to se dalo pochopit z odposlechu komunikace, kdy jiny pilot dostaval informaci "number 6". o neco hur jsem chapal proc v okoli 10 NM neni zadne letadlo. po chvili trapeni na vektorech jsem se dostal do ILS, preladil na TWR. ten chtel ohlasit 3 mile v dobe kdy jsem mel 4 mile k prahu. pak lehce zazmatkoval a nekde na DH mi dal povoleni. tot vse
 

Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 13:03
pseudoMates
No, před chvílí jsem odeslal oficiální stížnost na TR-DIR a TR-AOC.. Sranda je, že dotyčnej APP je tam TR-AOAC..
 

Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 13:08
Serž   
kam ted budem litat?
 

Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 14:18
LS
A je to chlap nebo zenska? Jinak to byt real nemuze protoze ma rok narozeni 1989
 

Re: Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 16:45
pseudoMates
Byl to chlap.. nebo teda hodně zmužštělá ženská...
Ne vážně, chlapák to byl a koukám, že už zase sedí na Istanbul APP..
 

Re: Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 16:47
ovecka
heh..? tssss....
(..veď počkaj, až bude sneh najbližšie.....)
 

Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 15:36
Filip   
Mates teda ty to hrotíš
 

Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 17:02
Marky Parky   
Hele, a vy ste mu to klesání vzali? To byste neměli , to je vaše odpovědnost...
 

Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 18:09
mípa   
To jako že si můžu vybrat, jestli příkaz ATC budu akceptovat nebo ne?
 

Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 18:13
Michael   
Součástí map k letišti je i mapa minimálních výšek pro radarové vektorování, ale netušil jsem, že je povinností posádky výšku, kterou jim nařídí ATC, kontrolovat.
 

Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 18:36
LS
Jasne...ATC vam nema co prikazovat...Za let zodpovida kapitan a pokud se mu neco nezda, tak to muze odmitnoput, samozrejme v realu by musel zduvodnovat proc atd a bylo by kolem toho spousta tahanic, ale jinak mas pravo odmitnout...
 

Re: Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 18:55
Luděk Ch.
Obecně je to tak, že ATC je při IFR letu zodpovědné za udržování odstupu od ostatních letadel, ale za udržování odstupu od terénu je zodpovědná posádka letadla! Na to má k dispozici přibližovací mapy a musí vědět v každém okamžiku přiblížení, jaká je minimální bezpečná výška. Takže ATC by asi mělo dávat větší pozor, kam letadla posílá, ale veškeré ty havárie do terénu, co tam během přiblížení proběhly, zavinili výhradně piloti a ne ATC! Takže jsem zvědavý, jak dopadnou ty stížnosti Aby kolegové piloti náhodu nebyli zbaveni funckí, jestli to jde
 

Re: Re: Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 19:10
LS
To jo, ale ATC by nemel klesat letadlo pod MRVA...Coz evidentne klesal, nehlede na fakt, ze v tom letadle je na IVAO jeden pilot a ma plne ruce prace a jeste k tomu hlidat ATCho...Urcite to byla chyba na obou stranach, ale vetsi vinu bych prikladal k chybe ATCho, protoze on ma byt znaly prostredi a nemel vubec vydat takovouto informaci...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 21:20
Marky Parky   
a) Řídící může klesat pod MRVA - může klesat klidně na MFA, pouze pak už nemůže vektorovat, ale letadlo musí letět po trati, aby bylo ve vypočteném ochranném prostoru.

b) Ochranný prostor holdingu klidně může zasahovat do nějaké hory, zatímco ochranný prostor tratě nebo sektor MRVA ne. Tim pádem může MSA v holdu být výš než MFA tratě která na ten maják vede nebo MRVA v daném prostoru. Pokud se ovšem v takové situaci kapitám roznodne (je přinucen okolnostmi) vyčkávat s tím že se třeba nedostane na frekvenci aby to pořešil s ATC, je to docela zajímavé, protože nemůže vyčkávat tak nízko, ale zase nemůže pokračovat dál bez dalšího povolení... proste nezáviděníhodná situace.

 

Re: Re: Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   27. 8. 2006 / 19:15
pseudoMates
Jistě, máš svým způsobem pravdu. Takhle je to v reálu. Kde jste na to dva, ATC i piloti jsou profesionálové. Skoro vždy.
Na síti, tam u toho kompu většinou sedí jeden člověk, kterej musí neustále poslouchat, co se děje na frekvenci, musí si připravit letadlo na přiblížení, musí ho neustále kontrolovat (protože FS pax ti většinou v tu nejmíň vhodnou chvíli provede nějakou kulišárnu) a je toho občas na jednoho člověka moc..
Tím se nechci vymlouvat, ale klesání pod MRVA, je pokud vim, na zodpovědnosti ATC.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   28. 8. 2006 / 11:59
Luděk Ch.
Jasně, přeci jen je to něco trošku jiného, ale jelikož snahou virtuálních sítí je co nejvíce se přiblížit reálu, měly by být i zodpovědnosti takto nastaveny. Takže ATC určitě udělalo chybu, to je bez řeči, ovšem za havárie má zodpovědnost samotný pilot. To už je jeho byznys
P.S. na virt. síti jsem nikdy nelítal, ale dovedu si představit ten fofr při přibližování, když to musí zvládnout člověk sám. Zvlašť v noci to musí být pěkný záhul.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   29. 8. 2006 / 17:51
Serž   
pokud se chceme bavit o odpovednosti pilota, ktery je zvan na event a kteremu jsou nabidnuty neaktualni mapy, ve kterych chybi runway... pak tak odpovednost nema z ceho vyplynout
 

Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   29. 8. 2006 / 14:26
ovecka
Milí moji, ešte k tejto téme, prišiel mi mail..od nášho ATC v rodine...

,,Tak si tu čítam fórum a myslím si skromne že pri radarovom vedení lietadla za zrážku s terénom zodpovedá v plnej miere radarový riadiaci, radarové výšky (MRVA - minimum radar vektoring altitude) väčšinou nie sú publikované a môžu byť odlišné (a najmä v priestoroch kde je veľmi členitý terén aj sú), od sektorových výšok publikovaných v mapách pre prístrojové priblíženie, pretože väčšinou vychádzajú z iných (presnejších) kritérií na vyhodnotenie najvyššej prekážky v okruhu alebo v sektore ...(8168/IIcast), zodpovednosť je teda v plnej miere na riadiacom letovej prevádzky."

(k MRVA- osobne doporučujem Soldánovú knižku Pravidlá letu podle přístrojů sa to tuším volalo, už nepamätám, čítala som to dávno, ale je to tam krásne vysvetlené....)

,,Iná situácia je ale pri štandardnom priblížení, kedy pilot letí po príletovej trati (alebo akejkoľvek inej) a mal by si priebežne kontrolovať výšku (minimálnu) pre danú trať, časť trate alebo sektor alebo holding a podobne a pokiaľ by dostal od riadiaceho príkaz klesať pod túto výšku, mal by protestovať (len na vojne platí že najprv vykonaj rozkaz a potom sa sťažuj) " (amigo, prepáč, keď citácia, tak úplná... ) ,, , čo samozrejme v konečnom dôsledku nezbaví riadiaceho viny pri CFIT (control flight into terain), i keď časť tej viny pri ŠTANDARTNOM postupe je aj na pilotovi, pri radarovom je plná vina na riadiacom. A pre úplné doplnenie pri priblížení za viditeľnosti zeme je plná na pilotovi, tak sme si to pekne rozdelili.
Pozdravujem vsetkych letcov."


 

Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   29. 8. 2006 / 15:12
pseudoMates
Tvoji milí děkují a tak bych se teda zeptal..
Když jsem nedostal nikde od nikoho příletovku a od APP jsem dostal rovnou direct na onen inkriminovaný GEY, na jehož holdingu jsem ukončil let... jedná se o přístrojové přiblížení, nebo radarové?
 

Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   29. 8. 2006 / 16:18
ovecka
takže....Záleží na tom, či sa letí do holdingu po trati alebo nie..ak pilot dostane rovno kurz na bod, tak sa to považuje za radar vector..
Druhá vec je, že je väčšinou pre holding stanovená minimálna výška, ktorú by pilot vedieť mal..Zodpovedný ale by bol pravdepodobne ATC, ak ho tam poslal...


 

Re: Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   29. 8. 2006 / 23:45
Marky Parky   
To ju, akorád je tam jeden sporný okamžik (netvrdím že to byl zrovna tamten případ, jen mě to napadlo). Představme si že MRVA nebo MFA je nižší než MSA v tom holdingu. Řídící poslal pilota na ten bod s tím že ho později přepovolí. Z nějakého důvodu (zátěž na frekvenci a pod...) nestihne letadlo přepovolit a pilot se rozhodne vyčkávat (třeba protože je to IAF a tedy by měl). Jenže zatímco letadlo je bezpečně nad MRVOu, je hluboko pod MSA holdingu (třeba protože část holdingu leží mimo sektor ve kterém byla tak nízká mrva). Co potom? Držet poslední hladinu je sebevražda, stoupat přes letadla co holdují nademnou taky ... to je pak oříšek.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   29. 8. 2006 / 23:53
Fabo™   
No to je holt blý...

Ja by som asi začal holding s tým, že by som sa snažil udržať v sektore kde je platná MRVA (trebárs skrátením legu na 0,5 min) a čo najskôr sa "prekecať" k ATC.
 

Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   30. 8. 2006 / 08:31
Rychlokvaška
No já osobně bych ten oříšek vyřešil na frekvenci tak důrazně, že by dotyčného převeleli na foloumáka
 

Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   29. 8. 2006 / 16:01
bumper   
Dekuji za tuhle vysvetlivku " ( MRVA - minimum radar vektoring altitude ) "
 

Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   29. 8. 2006 / 16:29
MaPa   
... ale hovno, teda alespoň u nás na venkově se tomu tak říká.
 

Re: Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo   29. 8. 2006 / 16:34
bumper   
ja se na to ptal odborniku a dostal jsem nejistou odpoved " chlevska mrva ? " tak proto jsem rad, ze to ovecka napsala primo sem na periskop ted uz je to jasny
 

Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo . OT add citace :)   29. 8. 2006 / 18:11
tonde   
se smajlíkem reaguji na poznámku o vojně - první splň rozkaz a pak si stěžuj . I vojenský pilot měl právo odmítnout příkaz řídícího - bez ohledu na funkci a hodnost obou zůčastněných.
 

Re: Re: Re: Včera mě v Antalii zamrazilo . OT add citace :)   29. 8. 2006 / 21:43
ovecka
pardóóón, Toníčku, to bola z časti len prokovácia... beriem späť...
 

Gonzo
VWAC
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ