Tak jo, nebudu vás napínat dlouho.
Je to periferie hřbitova letadel na východ od letecké základny Davis-Monthan AFB, Tucson, Arizona, USA (32°12´29,21"N 11O°50´46.34"W, elev 2627 ft).
Právě jsem o tom četl článek v jednom starobylém časopisu - a napadlo mne, co na to mistr gůgl.
Dočet jsem se, že to vzniklo po 2. sv.válce, když se do USA vrátilokolem 30.000 letadel - která byla jaksi navíc. Postupně vznikly tři (administrativní) oddělení - oddělení letadel, která jsou provozuschopná, nebo zprovoznitelná. Odtamtud se berou strategické posily (například B-29 tam už byly skoro všechny, a hodně z nich se odtamtud vzalo na konflikt v Koreji, pak B-52 nad Irák). Odtamtud se taky prodávají letadla vojenským a civilním zájemcům do celého světa, odtamtud jsme měli mít F-16, kdyby se nekoupily gripáče. Poslední letuschopné dakoty odtamtud byly rozprodány v r. 1993 (!!). O toto oddělení pečuje zvláštní tým "konzervátorů", který provádí revizi každého letounu nejdéle jednou za půl roku (to musí být docela fuška). Druhé oddělení jsou letadla určená ke kanibalizaci - získávají se z nich náhradní díly. Třetí oddělení jsou letadla určená do hutí - tedy jako zdroj druhotných surovin, odstrojují se na šrot. Má am být také oddělení MiGů, ale našel jsem tam jen v muzeu (na jihozápadě areálu) po jednom kusu v řadě od 21 k 15 a víc nic. V současnosti (r. 2000 a dále) se sem vozí F-14, F-18A/B, je tam spousta A-10 a taky se tam někam vozí mezikontinentální balistické rakety - doba se mění...
Je tam taky pár známjch míst, kde je leteckej šrot vyloženě na haldách - to je vděčná kulisa pro filmaře (viz obrázek).
Nebylo by špatný se tam podívat, co?
No a ten první obrázek - to jsou úplně jasně zodolněné kryty pro menší letadla, nepochybně by se tam vešly všechny běžné stíhačky, má to betonová vrata vepředu - jenom je srandovní, jak to v té poušti mají uspořádané do čtverců. |
|