FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 3. 8. 2025, svátek má Miluše Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Revers před dosednutím přídového podvozku ? Jeden příspěvek | Celý strom
Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 12:57
Promact
Chtěl bych se zeptat,jestli je v realu možné použití reverzu ještě před dosednutím přídového podvozku?Připadá mi to jako docela riziko,třeba z důvodu ovladatelnosti při výpadku jednoho.
 

Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:17
OK-Milda (BHA410)   
Pokud vím, tak ne. Reverez je blokován tlakem na podvozek.
 

Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:20
MaPa   
Jak ve který mašině. Pohledej tady na fóru. Už se to tady jednou řešilo, že některý ruský mašiny sedali na krátký letiště s reverzem nad dráhou.
 

Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:21
MaPa   
... že by to bylo tady?
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=66017&lan=0
 

Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:27
Priskac   
jo a ruske stihacky napriklad zvykavali vypustat brzdiaci padak uz vo vzduchu, podobne srandicky robieval p. Hlavnicka na MiG-21
 

Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:37
Priskac   
priklad takej srandicky

http://www.airliners.net/open.file/0673200/L/
 

Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:57
MaPa   
Tu fotku máš blbě. Bylo to foceno za dráhou, která končí ostrou strží a ta Migina byla jen o fous delší na přistání
11281 B / 207 x 500 / padak.jpg
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 14:09
MadBird
A neni to nahodou Suchar a ne Migyna?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 14:11
Už přistál   
Náhodou je. Bombardovací.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 14:21
MaPa   
Dělalo to přitom mig-mig, tak já nevím.
 

Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:23
Promact
To jsem si taky myslel.Ale nebude to asi tak horký.
30818 B / 600 x 450 / 60928_JAQPXKPN.jpg
 

Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:25
OK-Milda (BHA410)   
Ale dyk už má kolečka na zemi
 

Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:27
Promact
Ale ne přední
 

Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 15:35
Teflon_490   
Tak tak, uz to tu bylo receno, ale musis rozlisit otevreni reverseru jeste kdyz si komplet ve vzduchu a otevreni po dosedu hlavniho podvozku (ale ne jeste po dosedu komplet, i pridoveho), co je docela bezne, a delaji to jak mensi stroje (737), tak sem to videl i na 747.
 

Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 18:11
Tommy   
Tenhle né
18620 B / 600 x 449 / P9290074.JPG
 

Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 18:16
Rozšafín Ctibum   
Buhehe, zvláštní to náhoda, již druhej vládní letoun....asi to maj ve zvyku
 

Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 19:52
Ados (ADD039)   
Tento se kolečkama napíchl na plot. Ve FL200 se rozhodl přistát na Ruzyni, ale jelikož byly všechny rwy uzavřený buď kvůli emergency nebo byli v opravě, tak dal v tý vejšce ještě před prahou revers, zastavil na místě a padal kolmo k zemi , pak začali vládní příslušníci pr... no, vypouštět plyny z určitého otvoru v jisté části těla, a tím zpomalili pád na tolik, že TUčko krásně dosednulo na plot
 

Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:21
Balooo   
Ruské stroje mohou zapínat reverzní klapky na motorech ještě ve vzduchu. Myslím, že v případě problémů jednoho reverzu, by ti u dvoumotorového stroje s motory pod křídlem příďový podvozek moc nepomohl a šel bys stejně do trávy (pokud bys to rychle nesrovnal). Ale asi záleží letadlo od letadla.
 

Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:24
Balooo   
A co jsem se někde dočetl, tak například Jak-40 a Il-62 takhle anhrazují chybějící interceptory (rušiče vztlaku), které pomáhají při dosednutí od tzv. přízemního efektu, tj. vzduchového polštáře mezi křídlem a zemí.
 

Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 18:36
Rychlokvaška
Baloo, ground effect není žádný vzduchový polštář, ale jev, při kterém blízkost země zabraňuje plnému rozvoji wingtip vírů, které způsbují zvýšení indukovaného odporu. Letadlo neplave kvůli tomu, že se pohybuje po nějakém polštáři, ale proto, že má nižší indukovaný odpor a vyšší vztlak, než když je ve větší výšce, kdy se v plné míře projeví efekt těchto vírů. A protože velikost vírů závisí přímo úměrně na velikosti AoA a ten zase nepřímo na rychlosti, nejvíc to plave, když letíš nejpomaleji, protože máš přitom nejvíc natažený éro - typicky kdy přistávání. Někdy to bývá i docela vážný problém, třeba když nefungují speedbrakes a/nebo ti ještě fouká do zad.
 

Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 18:56
Balooo   
http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_effect

Je to určitě složitjší, ale podle tohoto článku je jednou z příčin i "vzduchový polštář", který se hromadí pod křídlem a který způsobuje ještě pomalejší rychlost obtékajícího vzduchu pod křídlem a také znemožňjuje uvedené "škodlivé" obtékání přes boční okraj křídla. Tak jsem to přibližně pochopil. Tvoje vysvětlení je ale určitě přesnější.

"The physics which describe ground effect are still very much under debate.
It appears that one reason for the improvement in efficiency is the "cushion" of air formed beneath the wing, but the inability of the air below the wing to behave as "free air" also seems to affect the way in which the turbulence around the end of the wing (and to a lesser extent off the back of the wing) is able to develop into downward curls in the first place. With less turbulence generated behind and around the wing to impede the airflow, it is able to flow faster over the top surface and slower underneath and the wing therefore becomes more efficient and produces better lift."
 

Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 20:31
Rychlokvaška
Proč by se tam hromadil ? Prostě bude pokračovat jako normálně dozadu, místo toho aby se stáčel, snažil dostat na horní stranu křídla a způsoboval zvýšení indukovaného odporu. Zvýšení vztlaku není taky způsobené "snížením" rychlosti pod křídlem a tím pádem zvýšením rozdílu mezi zápornými statickými tlakovými poli nad a pod křídlem, ale tím, že se sníží upwash a downwash ("zakřivení" efektivního proudu vzduchu) a tím pádem zvýší efektivní úhel náběhu - a protože AoA přímo ovlivňuje koeficient vztlaku, zvýší se i vztlak.
 

Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 20:03
Lowmick   
Mno co ja vim, tak se tomu bezne rika "vzduchovy polstar", je to takovy vic lidsky nez "jev, při kterém blízkost země zabraňuje plnému rozvoji wingtip vírů, které způsbují zvýšení indukovaného odporu".
 

Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 20:09
D@li
Mno co já vím, tak se tomu běžně říká "přízemní efekt"
 

Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 20:23
Rychlokvaška
Problém je v tom, že termín "vzduchový polštář" tak nějak evokuje představu, že tam křídlo vytváří nějakou hromadu vzduchu, která ho pak nadnáší, řekněme díky přetlaku. Což není úplně přesně to co se děje, možná tak u vrtulníku ve visu. Rozdíl oproti normálnímu letu je "jen" v tom, že se oblast menšího statického podtlaku než nad křídlem (schválně neříkám přetlaku, protože je to rozdíl tlaků, ne vyšší statický tlak než v okolním vzduchu) "nestihne" tolik stočit a přesunout až k okraji křídla a místo toho pěkně způsobně ubíhá dozadu. Čímž se jednak sníží upwash a downwash a tím pádem zvýší efektivní úhel náběhu a potažmo vztlak a druhak sníží indukovaný odpor, protože se ne všechen vzduch ze spodní strany křídla stihne dostat na jeho horní stranu, než se dostane za odtokovou hranu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 21:01
Lowmick   
Kdyz nekomu nakrmis hlavu upwashem a downwashem, tak na tebe bude cumet jak puk. Zni to sice Eméricky a dost originalne, to se musi nechat, ale kdyz nekomu reknes ze to funguje jako polstar kterej te nese, tak je to strucnejsi a celkem to i vystihuje podstatu veci. (Tim nevyvracim tve pusobive definice o prizemnim efektu, jen se nechci vzdat sveho polstare ).

By the way (taky to zkousim) tam ta hromada vzduchu taky vlastne je...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   13. 10. 2006 / 17:28
Rychlokvaška
Omlouvám se, ale když jsem se to ješte ucil nedávno v ceštine, tak mi to taky bylo vysvetlováno zjednodušene jako "prízemní efekt" (polštár teda ne . Ty anglický termíny používám proto, že jednak popravde nevím jak je to správne aviaticky pocesku a druhak to vystihuje i podstatu veci. Klasická aerodynamika co se tu bežne ucí v aeroklubech se až tak moc nezabývá prícným proudením po krídle, negativním tlakovým gradientem ani vortexama jako takovýma ve smyslu vlivu na efektivní úhel nábehu. Ono se ani moc neucí rozdíl mezi volným a efektivním proudením, kterým se pak líp vysvetluje ta zmena úhlu nábehu, atd. atd. Takže ok, proste neco se deje pod krídlem s obema primhourenýma ocima by se to dalo nazvat polštárem, ale jeho "nadnášecí a hromadící efekt" si dovolím filozoficky odmítnout ;o)
 

Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:26
Promact
Já měl hlavně na mysli Boeingy.Ruský stroje jsou schopný ledaččehos.
 

Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 13:47
Balooo   
Asi to nebude problém:

http://www.airliners.net/open.file/1099342/L/
http://www.airliners.net/open.file/0253415/L/
http://www.airliners.net/open.file/1094603/L/
http://www.airliners.net/open.file/1073118/L/
http://www.airliners.net/open.file/1062582/L/
http://www.airliners.net/open.file/1056916/L/

Teda teď si nejsem jistej, je-li tam alespoň jeden Boeing...
 

Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 14:18
Promact
Bezvadný, díky.
 

Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 15:19
kuma   
Fakt, sou tam jen samý Áčka a MDD
 

Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 15:56
Rozšafín Ctibum   
Je to jen moje domněnka, ale někde jsem četl nebo slyšel, že reverzy nemají zase až takový účinek, jaký se jim přikládá, a tak by se to možná dalo vyrovnat diferenciálními brzdami, ne ?
 

Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 15:59
Teflon_490   
Ano, reversery prakticky nebrzdi letoun, jen pomahaji ulehcit brzdam, cili delsi zivotnost brzd. Ale moc by si jen ciste s reversery neubrzdil
 

Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 16:09
MaPa   
Mám pocit, že zde hovoříš jen o reverzu proudovejch motorů. Takovej turbovrtulák však dokáže reverzem "foukat do protivky" docela dostatečně
 

Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 16:21
Teflon_490   
Ano, mas pravdu, mel sem na mysli jen proudovy.
 

Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 18:23
Rychlokvaška
To všechno závisí na aktuálním tahu daného motoru - reverser otevřený při idle je něco jiného než totéž při určitém tahu motorů (např. před flare, nebo nedej bože v jiné fázi letu). Thrust reverser, který se otevře za letu má sakra velký účinek....až takový, že se vedle rapid decompression řadí mezi dvě věci, které tě v letadle můžou zabít okamžitě a bez nároku na nějaké řešení před dopadem na zem.
 

Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 16:07
Ados (ADD039)   
No, asi jenom 1% ze všech přistání co jsem viděl (a to sem jich viděl víc než dost) dávalo revers až po dosednutí příďovýho podvozku. Strašně by to zdržovalo, přední kolo dosedá až tak 5 sekund po zadním což je tak 100m ne-li víc.
Mluvil jsem o normálních cesťácích, tj. bulíci a vzdušný busy. apod....
 

Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 16:21
Balooo   
http://www.youtube.com/watch?v=EIqs7YSHyFk

Tady je na ukázku video přistání českého vládního Jak-40 v Portu. Jenom přemýšlím, koho to vezli a za co ho chtěl pilot potrestat. Revers je na prostředním motoru (netradiční řešení u třímotoráku této koncepce) a přestože ho vyklopil těsně nad zemí, tak ještě dlouho letěl asi právě na přízemním efektu. Příčinou byla asi vysoká rychlost na finále. Aby šetřil brzdy (oficiálně je lze použít až pod určitou rychlostí), tak držel příďák ve vzduchu ce nejdéle. O to víc s tím ale nakonec třísknul.
 

Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 16:40
Gustav ( BHA576 )   
Nevím Jirko,která letadla mají reverz nějak blokovaný a která nemají,ale přikláním se k názoru,že není-li to nijak blokováno,tak asi kápo rozhodne o tom "správném" momentu a ten asi záleží na té které situaci do jaké se letoun dostane.Kdysi,když ještě nebyly u rwy 24 ty budovy,tak jsem tam zadem jezdil na koukanou,než mne vyhnali chlapci s modrou Š1203,která měla na dveřích strašně dlouhou a blbou zkratku. Tak jsem tam vydržel hodiny koukat a skutečně to každé letadlo dělalo trochu jinak.Dokonce jsem tam zažil dvě věci na které nikdy nezapomenu vlastně tři. Caravelu,která si při vzletu třískla zadkem o rwy,dále pak B707,který už na dráhu najížděl ve značné rychlosti až jeli kola smykem a teď poslouchejte dobře: L410 s lidma,který přistál jako emergenci bez zvuku nahozených motorů !!!! Ty L410 se my vždycky líbili nejvíc,protože pro ně vždycky rozsvítili modrá světla na krajích pojezdové C ( Lima tam myslím ještě nebyla ) On si hezky v tichosti přišupajdil od terminálu a se stejnou tichostí se vznesl z půlky dráhy
 

Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 16:58
Ados (ADD039)   
Reverzi sou blokovaný u většiny dopraváků (včetně tvýho jumbíka ) na zadní podovzky, tj. dokud čidlo na zadních kolech nezaznamená dotyk se zemí, čili rychlí promáčknutí "pérování", nedovolí ti revers. Slyšel jsem ž jeden borec přistál s easyjetem A319 tak jemně, že to ty čidla ani nezaregistrovaly a nechtěli mu povolit revers, takže to bylo takový T/G
 

Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 17:48
pseudoMates
Pokud vim, není to na zadní podvozek, ale na jednu nohu hlavního podvozku. Myslím, že u B737 je to pravá noha (nejsem si jistej). Proto by, podle návodu od Boeinga, mělo správné přistání proběhnout tak, že se dosedovou vert. rychlostí cca 200-400ft/min, dosedne na to kolo, které blokuje otevření reverzu a pak na druhé. Otevřou se reverzy a brzdí se za současného pokládání příďáku na zem.
Ale to jsou pouze informace - "jedna paní povídala".
Asi AJS by to popsal přesně.
 

Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 18:05
Lucky
signal ze letadlo je na zemi je skutecne od prave podvozkove nohy kde je push-pull cable ktery dava signalizaci zeme vzduch a krome funkce pouziti reversu dela i mnoho dalsich veci
 

Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 17:54
Michael   
Já jsem slyšel, že se někomu při měkkém dosednutí akorát automaticky nevysunuly speedbraky, což se mi zdá věrohodnější.

A účinek reversu v noci je třeba na Ruzyni dost malý, protože smí být použit jen idle reverse (mimo bezpečnostní důvody), který jen změní volnoběžný dopředný tah na volnoběžný zpětný (a navíc není tak velký).
 

Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 19:20
Jaris
myslim ze se tu bavime o jedne a te stejne situaci, nejsem si jist kde jsem to slysel - neco mi rika, ze to bylo v jednom dokumentu na discovery ale opravdu si jiz nepamatuji, nicmene k veci. Slo o nejaky airbus, ktery dosedal na mokrou rwy, problem byl v tom, ze jak dosedl, nedoslo k roztoceni kol - prilis male treni, tudiz mu nesly obracece tahu a tu drahu prejel...
 

Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 19:45
Ados (ADD039)   
No, to je jiná situace, v té mé nebyla mokrá rwy, ale tak jemný dosednutí, že si toho čidla "nevšimli"
 

Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 20:09
memorex
blbost
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Revers před dosednutím přídového podvozku ?   12. 10. 2006 / 22:35
crazy
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19930914-2
 

Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ