|  |  | Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 17:51 | |
|  | Předpokládám, že hodně z Vás tento web sleduje, ale přeci jen:
http://www.planes.cz/cs/stalo_se/124/
Velmi smutný článek, ale i to bohužel patří k reálnému létání. Doporučuji sledovat přesně časy v korespondenci (12:41:00 - 12:41:43, z toho běhá mráz po zádech) a následný popis nezvyklé polohy si názorně předvádět rukou.
Doufám, že každý pochopí, proč jsem si dovolil na tento článek upozornit....
Čest jejich památce. |
| |
|
 |  |  | Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 18:17 | |
|  | Existuje i zaznam radiokorespondence v MP3..... |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 18:19 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 18:25 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 18:28 | |
|  | bylo by možno ke mě na mail .. prosim ... dik |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 18:31 | |
|  | ak sa to teda posiela na email poprosil by som aj ja alebo sem odkaz zaujima ma to zivim sa vyvojom softu pre ATC www.ales.sk
a par takych korenspodencii uz mam
dakujem |
| |
|
 |  |  | Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 18:21 | |
|  | Mohu se zeptat, Taxator je někdo jako ATC ? |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 18:26 | |
|  | řídící střeleb
Průběh letu - druhý odstavec |
| |
|
 |  |  | Re: Clanek na planes.cz - zvukovy zaznam 27. 10. 2006 / 18:29 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Re: Re: Clanek na planes.cz - zvukovy zaznam 27. 10. 2006 / 18:31 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Re: Re: Clanek na planes.cz - zvukovy zaznam 27. 10. 2006 / 18:32 | |
|  | od 00:56 do 01:04 je zreme komunikace na palube |
| |
|
 |  |  | Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 18:45 | |
|  | Čest jejich památce
Táta s nima lítal ještě na borech....Pecha byl taťkovo kamarád...když se tohle stalo, táta byl na věži, kvůli počasí, měli letět do čáslavi, a všechno to slyšel v přímém přenosu...
Když jsem na to korespodenci přišel, pustil jsem si jí jednou a pak dlouho ne. Nemohl jsem na to přestat myslet, několikrát se mi o tom zdálo...o týhle kraksně toho zjišťuju co nejvíc...a jednou na výletě se školou jsme byli tam na střelnici...viděl jsem jejich pomník
Sorry, musel jsem to napsat... |
| |
|
 |  |  | Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 18:46 | |
|  | jj čest jejich památce.
Tomuto "manévru" se říká Podchvat, je to jediná vada, Mi-24, která, jako snad jediný bojový vrtulník trpí "samodestrukcí". Do podchvatu se mašina dostane hrubým přitažením kolektivu zároveň s cyklickým řízením např. při vybírání klesavého letu. Pak dojde k "zabetonování" řízení. Vrtulník stále zvětšuje svůj uhel, snižuje rychlost. Načež hlavní rotor začíná nasekávat nosník rotoru vyrovnávacího. Existuje jen jeden možný způsob, jak se z tohoto (slabší povahy prominou) průseru a to vyšlápnutím levého nožní pedálu do koncové polohy a čekat. Toto je nejčastější důsledek ztrát Mi-24 v našem letecvu (pokud se nemílím). K 1. podchvatu došlo při ukázce prvních dodaných Mi-24ek ještě k ČSLA před ÚVKSČ. Kdy se pilot dostal právě do tohoto ůmanévru. Naštěstí bez újmy na zdraví. Traduje se, že Sovětštígenerálové si pochvalovali, co že to jejich mašina dokáže.
Čerpal jsem z knihy od M Špačka o historii Prostějovského vrtulníkového pluku. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 18:52 | |
|  | Promiň Kachno, ale trošku ti to poopravím.
Když si usekli ocasní rotor, tak jim vyšlápnutí levého pedálu moc nepomohlo. Kolektiv dolů, stopkohouty dolů (vypnout motory aby se snížily otáčky vrtulníku) a těsně nad zemí zabrat za kolektiv....řešili jsme to s tátou několik odpolední
|
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:10 | |
|  | tohle, co jsem popsal je zásah, ještě před tím, než dojde k oddělení vyrovnávacího rotoru.Jinak to přeci dá rozum,...  |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:07 | |
|  | Mne se nezda, ze by to byl podchvat. Z popisu ty nehody mi prijde, ze jenom doslo k obycejnymu prokmitnuti listu rotoru (a naseknuti ocasniho nosniku) v dusledku nahleho a neprimereneho pritazeni cykliky ve snaze srovnat vrtulnik ze 45st naklonu dolu do horizontu a to za nulove rychlosti. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:12 | |
|  | Myslím, že tato nehoda někde byla zmíněna, jako důsledek Podchvatu, jinak to hrudé přitažení je pro tento jev typické. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:24 | |
|  | Typicke to je, ale jestli dobre chapu princip, tak pro vznik podchvatu je potreba rychlost (a celkem velka) a tu podle popisu nemeli. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:31 | |
|  | To nevim, jak velká rychlost je třeba, ale můžu se zeptat v práci. Ale když v žádném článku o podchvatu jsem zmýnku rychlosti nenašel. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:23 | |
|  | Mna by zaujimalo ci ste skusali taky manever na Mi 24 od Nemetha nasimulovat ... ci to vobec na simulovanom ide
Inak je to hrozna a zbytocna tragedia to je pravda |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:27 | |
|  | FSka (s vyjimkou DODO vrtulniku) bohuzel nesimuluje skoro zadne zakladni chrakteristiky vrtulniku, natoz aby zvladla podchvat. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:35 | |
|  | dakujem .... ten DODO je na HC stranke? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:38 | |
|  | Nie, je to payware  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:38 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 20:06 | |
|  | diky moc no musim nasetrit je to dooost panecku 
|
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:32 | |
|  | Opravuju. Od 45st naklonu dolu do vyrovnani do +4st ubehlo 5 sekund, takze nulova rychlost to nabyla. A jeste upresneni odchvat se projevuje se při rychlostech od cestovní do maximální. http://www.vrtulnik.cz/teorie/podchvat.htm |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:34 | |
|  | super, to jsem ještě neviděl. Zas nepůjdu brzy spát. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:43 | |
|  | No ja jsem si to musel precist 3x a pomalu abych to pochopil |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:46 | |
|  | Ono to není těžký na pochopení, jen je tam toho z teorie nějak málo. nebo jsem ji nenašel. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:53 | |
|  | Ja jsem takovej pomalejsi . Nicmene, co myslis, ze tam neni vysvetleny? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 20:13 | |
|  | No, např. Přízemní efekt, efekt blízkých těles,... vrtulník je docela složité zařízení. Já jsem našel jen vysvětlení podchvatu. Kdysy jsem měl možnost nahlédnout do učebnice pro vojenské piloty vrtulníků, to bylo počteníčko,... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 20:43 | |
|  | Jo tak, ja myslel, ze mas na mysli to popsani podchvatu. Jako, ze je tam toho malo
Jinak pekne je vsechno popsany v FAA rotorcraft handbooku kterej je zadarmo ke stazeni. Jinak stoji asi 600,-Kc. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 19:41 | |
|  | Jo a autor není M. Špaček, ale Jaroslav |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 23:27 | |
|  | Jedna kraksna Mi-24 sa udiala na Sumave za totaca pri hliadkovani na hranicnej ciare,ked letela vo formacii da sa povedat s americkou kobrou a ta sa rozhodla,ze zavisi na mieste a v tej vyske ako leteli,co bolo okolo 1000m,mozno viac.To iste skusil aj Mi-24,nepamatam si uz mena osadky,a tito sa zosypali.Myslim,ze jeden to neprezil a dalsi mali dochramane chrbtice.Isiel za nimi dalsi vrtulnik,na zachranu,tiez Mi-24 a tiez sa prepadol ale vybral si hlbsie udolie a pad vybral.Dalsia Mi-24 havarovala v ceskoslovensku niekedy v 80 tich rokoch,ked pri nejakom cviceni v Cechach letel v malej vyske a neskoro zbadal draty elektr.vedenia a prudko zatiahol za vsetky paky a ustrihol si chvost.Pruser tam bol aj ten,ze sa tam viezol nejaky clovek,co tam nemal co robit,tak mal smolu.Vsetci zahynuli. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 23:32 | |
|  | no takze pruser z toho zadnej nebyl ne? kdyz vsihcni zemreli |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 23:34 | |
|  | Takovejhle dotaz myslíš vážně? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 23:37 | |
|  | myslim jako ten co se vezl na cerno |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 23:56 | |
|  | nekdy nestacim zirat, co jses schopny napsat... 
a kdyz uz, tak pruser by nemel ten, co tam nemel co delat ale pilot,ktery ho tam vzal ... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 10:19 | |
|  | tak mu to odpustte, otazky nejsou vzdy dokonale a prijemne... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 10:41 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 08:38 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 08:45 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 10:11 | |
|  | hej tak to jsem vubec tohle nevedel , ouu zajimavy |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 29. 10. 2006 / 01:17 | |
|  | Vo vycvikovych osnovach stihacieho letectva bol aj nacvik steci na vrtulnik alebo na pomaly letiace ciele.Cvicilo sa to tak isto ako vzdusny boj alebo prepad na lokator,alebo stece na pozemne ciele.Pri steciach na vrtulnik bol profil steci podobny ako na zem ale narocnejsi,lebo pilot si musel stale premietat v mysli drahu letu a pri kazdej otocke ho samozrejme musel hladat.Dalsia narocna vec bola,ze velmi lahko sa dalo dostat do tzv.2.rezimu letu a to pri vyberani zo stece,kedy sa pri prudkom pritiahnuti masina presadla a mohla prejst do padu.Takto sa stala aj kraksna u Brnenskeho stihacieho pluku,kedy sa presne pri tomto manevri zabili dvaja piloti na sparke MiG-21 UM.Mimochodom,v Linach sme lietali tie hliadkovacie lety v hranicnom pasme,od Klatov az k Chebu a naspat,v malej vyske,co najnizsej ako sa dalo.Bolo to pekne polietanicko. |
| |
|
 |  |  | Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 18:56 | |
|  | | |
|
 |  |  | Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 23:13 | |
|  | To bol moj spoluziak z Kosic.V Plzni som s nim raz nasaval.Jeden z mnohych,co neboli na stretavke po 20 rokoch. |
| |
|
 |  |  | Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 23:27 | |
|  | moc smutny clanek
co to znamena slovo v zaklíčování |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 23:37 | |
|  | Zaklucovanie je ked pilot alebo uzivatel vysielacky stlaci tlacitko vysielania. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 23:40 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 00:03 | |
|  | Když se pilot dostal do krizové situace kterou musel řešit a snažil se vybírat pád zřejmě nevědomky držel zaklíčováno od poslední relace.Určitě se Vám to někomu stalo i při létání on-line když během komunikace děláte další úkony-klapky,podvozek atd......
Čest jejich památce |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 23:48 | |
|  | Este obkecam trochu vyraz ZAKLUCOVANIE.Stalo sa pri letovej akcii a nie pri jednej,ked bolo vo vzduchu 12 kusov MiG-21 a jednemu ostalo pri korespondencii vysiet tlacitko vysielania,co znamena,ze mal zaklucovane,a vlastne nedalo sa s nikym na tomto kanali komunikovat.Vzdy ked niekto stlacil vysielanie,zacalo to piskat a nebol pocut ziadny rozhovor.Maximalne bolo pocut toho,kto to mal zaklucovane,ale velmi tazko sa zistovalo,kto to bol.Ani pilot,ktory mal tuto zavadu na to neprisiel,jedine az hlasil nejaku spravu,lebo jedine jemu to nepiskalo.Vtedy mu dal riadiaci lietania rozkaz aby vypol radio.Samozrejme potom pokracoval v lete a isiel podla postupov ako pri poruche radia,alebo strate spojenia.Isiel so zvysenou ostrazitostou k letisku,urobil prielet nad vezou s kyvanim z kridla na kridlo a potom na pristatie.Po 4 zatacke mu pomocnik riadiaceho na pristatie vystrelil zelenu raketu na znak,ze je volno na pristatie. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 27. 10. 2006 / 23:54 | |
|  | Jj.. mimochodem, efekt vznikly pri pokusu o komunikaci vice letadel na jedne frekvance (ono piskani), se podilel na tragedii na kanarskych ostrovech 27.3.1977 (pres 500 mrtvych) |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 00:02 | |
|  | Přesně, už se asi 30 minut snažím najít, jak se te nefekt jmenuje, někdo z realu by to mohl vědět... je to jako "haladaj" , nebo tak něco... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 01:55 | |
|  | Interference. Tím se rádiové vlny sráží, zkreslují se, až z nich vznikne to pískání. Taky jsem si hned vzpomněl na Teneriffe.
mmj.:
Článek mě dojal, každá oběť letectví mě bolí, jako by to byl můj kamarád. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 02:02 | |
|  | NEne, interference to není, má to specifický název.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Tenerife - was:Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 02:09 | |
|  | Tomu efektu se říká squeal nebo hedrodyne.
Jinak k tomu Tenerife - jak už to bývá, i u této nehody nebyla příčinou jedna věc, ale poměrně dlouhá řada "drobností", které vedly ke katastrofě.
Squeal na frekvenci, který způsobil, že pánové v KLM neslyšeli dost vitální část komunikace je sice zajímavá věc, ale v celém sledu událostí poměrně minoritní záležitost o které může být i dost sporu, jestli by pomohla odvrátit katastrofu.
Když pominu externí jevy jako počasí, teroristy a fotbálek v televizi na stole řídících, je tu jeden zcela zásadní problém a to komunikace. Jak mezi letadly a ATC, tak hlavně uvnitř kokpitu, zejména KLM. Příklad Tenerife je totiž doslova učebnicový příklad špatného Crew Resource Managementu. Od té doby bývá jednou ze zásadních otázek při pohovorech u aerolinek a příslušných psychotestech otázka, "co byste udělal v případě, že sedíte vedle autoritativního kapitána a víte, že v něčem nemá pravdu, nebo provedl chybné rozhodnutí". |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Tenerife - was:Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 02:17 | |
|  | Hedrodyne....super, díky, to je ono, teď už mě to slovo nebude trápit ). Myslím, že to Tenerife byl jeden "příběh" v seriálu na National GEographic, "VYšetřování leteckých neštěstí" , nebo tak nějak podobně a bylo to tam krásně uděláno, včetně arogantního kapčy a vyplašeného "kluka" na jumpseatu.
o fotbálku u řídících tam slovo nepadlo, spíš o mlze, přecpání letiště, "vyuzení" posádky způsobené dlouhým čeknáním, frustrace z blížícím se konci povolené "pracovní doby"... ten hedrodyn se tam zmiňuje jen v jednom případě a to, že se neslyšeli v té relaci, kdy jumbo, co uvolňovalo, hledalo tu "třetí vpravo". Záznam hovoru ostatně koluje po internetu určitě také a dal by se najít. Ono pověstné "He's still there" je přesně takové to zádomrazící.
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Tenerife - was:Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 02:19 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Tenerife - was:Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 09:52 | |
|  | a k te otazce u pohovoru me napada katastrofa, snad alitalii, kdy vedle sebe sedel mega-zkuseny pilot co uz mel zamireno do duchodu a co-pilot na svem prvnim nebo druhem letu. behem priblizeni meli nejaky zmatek v navigaci, vysledkem bylo to ze byli pod sestupovoou rovinou. co-pilot si toho vsiml a upozornil na to capt. ten mu arogantne odpovedel ze se nema starat. napalili to do terenu |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Tenerife - was:Clanek na planes.cz 28. 10. 2006 / 13:06 | |
|  | Takových situací je spousta...a předpokladů pro ně taky. Většina nezkušených nováčků začíná se zkušenými piloty. Naštěstí po pár případech si už aerolinky dávají relativně pozor na příliš autoritativní kapitány, i když člověk v padesáti se už těžko změní, navíc pokud se dostane do tlaku.
Některé situace holt vyžadují hodně velkou dávku minimálně asertivity. Být v případě, že si jsem jistej nebezpečností situace, ostýchavý nováček je rychlá cesta k tomu jako nováček skončit, většinou taky s dalšíma 300 lidma vzadu, kteří mají taky svoje rodiny, děti, kamarády, práce, dovolenky, apod.
Better safe than sorry. |
| |
|
|