|  |  | Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 18:54 | |
|  | Zdravím jenom 2 dotazy
1)Jak si mezi sebou posílají jednotlivá stanoviště ŘLP letový plán a jak se vůbec podává? Předpokládám, že v letišti odletu ho prostě odevzdám na ATISu, ale když není tato služba k dispozici? a nebo na Ruzyni
2) Platí se něco za služby ŘLP například za Praha_info nebo cokoliv jiného?
Děkuji |
| |
|
 |  |  | Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 19:16 | |
|  | nereknu ti to cely, jen co vim:
1) predpokladam ze se to nese ve stripu mezi stanovistema, FPL podavas bud na letisti na briefingu/planovani letu (bejva u toho i meteo) nebo klidne i telefonicky predem. ATIS je Automatic Terminal Information Service, ten s tim nema co delat.
2) ne (teda pokud nepocitam pristavaci poplatky, ty ale asi nejdou primo tomu panovi na vezi do kapsy) |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 19:23 | |
|  | bod (2) neni tak uplne presny... neo sice zminuje praha info .. ale to je vyjimka.. to je pro ceske VFR zdarma.. ale ostatni sluzby (pri ifr litani) jsou samozrejme zpoplatenene ...
jinak, co se poplatku tyce, tak doporucuju aip .. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 19:31 | |
|  | k tomu ATISu...spletl jsem se měl jsem na mysli ?AFIS? zrovna teď si nemůžu vzpomenout jak se to jmenuje, ale myslím, že to tak je |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 19:37 | |
|  | K těm FPL...FPL pravidelných dopravců se odesílá do Bruselu a otamtud to pak jde všem zúčastněným stanovištím ATS. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 19:45 | |
|  | boha ) afis neni ridici letoveho provozu ... ale informacni sluzba na nerizenych letistich, ktery neridi ale pouze informuje ... a tomu opravdu letovy plan nepodas .) |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 19:46 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 19:47 | |
|  | jo .. ja taky stoupnu si k nemu na stanoviste a zavolam na RLP a podam letovy plan ..
tohle bude zalzet misto od mista |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 20:17 | |
|  | Jo, z ruky do ruky.  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 19:48 | |
|  | jinak plan muzes podat ruznymi cestani .. na letisti na brifingu, telefonem, eurocontrol pracuje (pracoval?) na moznosti podani letoveho plan u pres web ... |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 20:47 | |
|  | No jo, ale když vylítnu z této zóny a budu v prostoru, kde je nutný plán tak jsem nahranej? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 20:54 | |
|  | Jenomze ty musis vedet jestli vlitnes do prostoru kde musis mit FPL a proto si ho predem podas. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 20:54 | |
|  | v cesky republice snad ani neni prostor, kde by jsi musel mit letovy plan (jako VFR) .. i na ruzyn muzes porad (doufam letet bez letoveho planu ...
ti rikam, letovy plan muzes podat treba z mobilniho telefonu |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 20:57 | |
|  | Nechci mlžit, ale měl jsem do teď zasifixováno, že Ruzyně je jediné místo, kam musíš plánek podat. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 20:58 | |
|  | Myslim ze ma Traged pravdu, je to spis jedine misto kde musis mit odpovidac. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 20:59 | |
|  | JJ, to je ono dík |
| |
|
 |  |  | Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 19:45 | |
|  | bod 1) FPL shromazduje a preposila system zvany ESUP...docela dobre povidani je tady http://www.rlp.cz/generate_page.php3?page_id=586
bod 2) Info se tusim neplati, jinak platis pristavaci a priblizovaci poplatky (tusim jenom pro IFR) , ale vse je popsano v AIPu |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 22:21 | |
|  | bod 1) je celý trošku složitější, takže.....
1) Pilot si chce podat letový plán. To může udělat u nás jen a pouze přes ohlašovnu letových provozních služeb - tzv. ARO (osobně, faxem, telefonicky) a nebo pokud má přístup na AFTN terminál tak přímo. Vyjímku tvoří letové plány podávané za letu, které je možné podat na frekvenci přímo na stanoviště ATS, ale to pouze ve dvou případech - neplánovaný přechod z VFR na IFR (např. z důvodů zhoršení počasí) nebo neplánovaná změna trati (např. přeplánování z důvodů diverze).
2) Letové plány dále cestují po síti AFTN. Dřívější historická praxe byla, že ARO poslalo kopii letového plánu po AFTN všem zůčastněným stanovištím ATS. To už se dnes používá jen pro vnitrostátní VFR - protože jsme součástí evropské zóny ve které letové plány podléhají schvalování. Všechny ostatní plánky ARO po síti AFTN pošle do Bruselu, a tem je buďto vrátí k přepracování, nebo schválí. Počítač v Bruselu ví z plánku kterým stanovištím kopii letového plánu poslat a dělá to automaticky po síti AFTN. To značně zjednodušuje postup, umožňuje řešit sloty a pod. a navíc na každém ARU nemusí být stovky databazí kdy kam poslat jaký plánek. Pokud letadlo míří ven z této zóny, postará se o rozeslání uvnitř zóny Brussel, a na zbylá stanoviště do světa to zase pošle ARO.
3) Na jednotlivých stanovištích přebírá letové plány tzv. stanoviště FlightData. Ta spolupracuje s automatickým systémem, co nepobere automat, řeší ručně. Tím se dostanou do nějakého FDP systému (u nás zmiňovaný ESUP), ale jsou neaktivní.
4) Před vstupdem do našeho prostoru je nutné plán aktivovat a případně také poupravit (např. změny hladin, tratě a pod..). Tohle už většinou probíhá bez zásahu lidí - každé stanoviště v předem daném časovém intervalu pošle automaticky následujícímu stanovišti. tzv zprávu ABI (Advanced Boundary Information). Ta obsahuje všechna důležitá data od hraničního bodu dál (takový zjednodušený plánek). Pro případ, že by selhal Brussel a data nedošla předtím po AFTN tak systém má alepoň základní informace (trať od hranic dál, typ, destinace, atd..). Po této informaci přijde tzv. zpráva ACT (activate), která už obsahuje konkrétní údaje v jakém čase a hladině se letadlo objeví na hranicích. Na tu se odpovídá zprávou LAM (logical acknowledge message). Tím uź jsou v systému všechna potřebná data co se řídící potřebuje...
5) Pokud z nějakého důvodu neprojde některá z výše uvedených zpráv, řídící si příslušné údaje předají telefonem. Jediná výjimka je při velkých změnách letového plánu, kdy řídící si data nepředávají přímo, ale volají na stanoviště FlightData a ten to zadá za ně. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 22:27 | |
|  | Děkuji mockrát  |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 6. 12. 2006 / 22:41 | |
|  | Jen bych lehce doplnil bod 2) strediska IFPS (Initial Integrated Flight Plan Procesing System) CFMU Eurocontrol jsou 2 - jedno v Bruselu a druhe, zalozni, v Bretigny-sur-Orge u Parize (aby se Frantici nevztekali ). Tyka se clenu EUROCONTROL a nekterych pridruzenych zemi - vetsinou postsovetskych a severoafrickych. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 7. 12. 2006 / 11:36 | |
|  | Jak pak probíhá na frekvenci komunikace, když je nutné třeba kvůli zavřené Ruzyni sedat v Brně? |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Pár dotazů z reálu 7. 12. 2006 / 22:29 | |
|  | Letadlo si vyžádá "Request divert to Brno due blablabla...". Řídící pak vydá nové povolení - na okolnostech záleží jak. Může vydat klasický letový povolení ("Cleared to BRNO, proceed direct BODAL, them BNO"...) nebo jen častečné instrukce (třeba divert do vídně - "procced direct to ASTUT, expect further clearance from Viena"). Pilot zreadbackuje a vyplní.
Pak zavolá flightdatu, řekne jí o změně plánu, ta to změní v systému, ten vygeneruje a pošle novou ABI na příslušná stanoviště a pak už je to zas jak normální let. Pokud je to moc blízko k hranicim sektorů, tak se současně ještě telefonicky koordinuje případné povolení pro letadlo, aby to pro další sektor nebyl takový šok. |
| |
|
|